ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rundblad, Anders  (läst 2014 gånger)

2013-01-04, 16:05
läst 2014 gånger

Utloggad Marthina Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 306
  • Senast inloggad: 2023-04-14, 19:50
    • Visa profil
    • www.marthiiina.st/
Har fastnat på en ana, det gäller då en linje med Rundblad.
har sökt runt här på forumet men ändå inte kommit längre, har abonnemang hos svar och nad men inte kommit längre i allafall.
 
Anders Rundblad, Född(?)1753-12-26   
Död: 1818-11-06 av Inflammation i Skppesta bruk, Gåsinge församling, södermanlands län.
Skomakare
Gift: ?
Med Lisa (Lisa Greta?) Olsdotter Född 1753-03-28(Sida 54) i Frustuna socken(församling) i södermanlands län
(Föräldrar Olof Olsson, Brita Nilsdotter i Engelstorp(?)
 
Fick 2(?) barn:
Carl Anders Rundblad Punct 1782-12-21(?), Gift:1803-02-20 med Christina Stina Swartz, död 1832-05-04 i gåsinge. [Denna son är min direkta ana]
Bita Catarina stina Rundblad, 1785-10-20(?), gift 1801-12-27 med Gustaf Jonsson Broms i Skeppsta bruk, Gåsinge Församling
 
Det står att Familjen inkommer ifrån Ehrendals bruk i Frustuna socken 1792. Dit dom ska Mannen Anders Rundblad inkommit för att ta över posten som Socken skomakare då den tidigare blev mördad, se:
http://www.genealogi.se/avrattade/files/18/291.htm
 
Men utöver detta kan jag inte finna var han härör ifrån, många teorier har jag stött på, bla diskussion härinne på forumet ang andra Rundblads ifrån Kila församling, Karlskrona, Nyköping, Runtuna. Men detta har dock varit fruktlöst då det bara lett till slumpmässig information och gissningar.
 
Har även gått igenom A. Rundblads boupptecknig, men även denna var fruktlös. 
Kollat igenom både gåsinge och frustuna för ev giftermål och barnens födsel men inte hittat något. 
Frun och blivna enkan förvinner även hon och kan inte hitta vart. 
Finns en notis i ett husförhör i gåsinge om att hon försvinner till mariestad?
 
Så nu hoppas jag på att någon här inne vet något mer, kanske var jag ska rikta min sökning. Har tänkt tanken att gå igenom alla berörda församlingar som jag sett gissningar runt. Men det känns som ett jätte jobb.

2019-08-01, 15:14
Svar #1

Utloggad Åke Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2021-09-18, 02:41
    • Visa profil
Hej Marthina!

Anders Rundblads hustru Lisa Olsdotter flyttar till Vårdinge och Kindstugorna/Kindberga 1819 (sid 53).
Där bor hon till sin död 15 Augusti 1828.

2019-08-01, 18:35
Svar #2

Utloggad Åke Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2021-09-18, 02:41
    • Visa profil
Hej,

Även hennes dotter Brita Caisa Rundblad flyttar till Vårdinge och Kindstugorna/Kindberga 1807.
Där bor hon med sin man Gustaf Jonsson Bröms och barnen Johanna Maria och Johan August tills hon dör 25 September 1823. Du har skrivit att hon är född 1785-10-20 men i alla husförhören står det 1780-09-06 och i dödsboken står det att hon är 43 år gammal.

Skomakare Anders Rundblad flyttar till Ehrendals bruk 1780 enligt mantalslängden. Han finns inte med 1779 då det bor en annan skomakare där då. Eftersom Brita Caisa är född 1780-09-06 och inte finns med i födelseboken i Frustuna innebär det att dom flyttade till Frustuna efter att hon föddes. Var någonstans har jag inte lyckats hitta än.

Brodern Carl Anders är min ana också.

2019-08-01, 21:05
Svar #3

Utloggad Åke Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2021-09-18, 02:41
    • Visa profil
Hej,

Lisa Olsdotter är född i Tegeltorp.

2019-11-12, 20:29
Svar #4

Utloggad Rundblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-12-24, 11:33
    • Visa profil
Hej!

Mina anor: Anders Rundblad, Carl Anders Rundblad Punckt, Johan Hinric Rundblad, Adolph Fredrik Rundblad och min morfar Elis Bruno Rundblad.

Anders Rundblad är född i Utom. Hans far är Anders Jonsson (eller Jansson) och mamma är Anna Bengtsdotter. Anders Jonsson är från Kattnäs (1727).

Hur är du/ni släkt med Rundbladarna?

2019-12-22, 22:08
Svar #5

Utloggad Åke Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2021-09-18, 02:41
    • Visa profil
Hej!

Jag undrar hur du vet att det är Anders Rundblad som föds i Utom och inte någon annan Anders.
Det första jag har på honom är att han var skomakare vid Ehrendals bruk i Frustuna 1780.
1779 bodde det en annan skomakare där enligt mantalslängderna. Han flyttade sedan till Skeppsta bruk 1792 där han även dog den 16 Nov 1818.

Mina anor:  Anders Rundblad, Carl Anders Rundblad Punckt, Anders Gustaf Rundblad (Som var bror till din ana Johan Hinric Rundblad) och min mormors mor Mathilda Rundblad.

Vore kul om du har något som visar kopplingen mellan Anders Rundblad och Anders Jansson och när namnet Rundblad blev till.




2019-12-23, 14:49
Svar #6

Utloggad Rundblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-12-24, 11:33
    • Visa profil
Hej Åke!

(Tack för ref till Matilda. Jag visste inte riktigt hur din familj passade in.)

Hur vet jag att det är rätt Anders? Det vet jag inte. Det är en hypotes.

Vi vet (med hyfsad säkerhet) att Anders Rundblad finns på Ehrendal på 1780-talet. Tyvärr heter Anders bara Rundblad här, så ingen ledtråd. Men det står att han är född 1753, och jag har sett 1753-12-26 som födelsedatum (Skeppsta Bruk).

Som du vet så finns det inte husförhör så långt bak, så jag har gått igenom framförallt födelseböckerna.  Det finns många Anders mellan åren 1751-1756. Några Anders har pappor med speciella efternamn, dvs inte -son, så jag tror det är stor chans att dessa Anders skulle använda det namnet. Inga Anders har en pappa som är skomakare.  Det finns ingen Anders född på Ehrendal. Ingen Anders är född 1753.

Men vissa Anders har vittnen/faddrar på Ehrendal:

ArkivDigital: Frustuna (D) C:2 (1751-1844) Bild: 90 Sida: 5 - Anders 1751
ArkivDigital: Frustuna (D) C:2 (1751-1844) Bild: 180 Sida: 14 - Anders 1754*
ArkivDigital: Frustuna (D) C:2 (1751-1844) Bild: 310 Sida: 27 - Anders 1756

Jag tror att länken till Ehrendal är viktig, men det kan vara helt fel. Återigen kan jag inte följa dessa 3 Andersar pga inga husförhörsböcker. Jag tror Anders 1754 - i Utom -verkar mest trolig med tanke på 1753 i andra böcker. Men det kan vara helt fel.

Då kommer nästa pussel. Anders i Utom har en pappa som heter Anders Jansson (eller Jonsson). Jag har grävt mer och tror jag hittat rätt (jag hade fel ang Kattnäs i tidigare post). Anders Jansson och hans fru Anna Bengtdotter dog 1760 i Utom - lämnade fyra barn, inkl Anders Andersson senare Anders Rundblad. Senare bor en Nils Jansson i Utom. Det finns en Nils Jansson f1721 och en Anders Jansson f1717 med samma föräldrar: Johan Andersson och Maria Andersdotter. Nils fru, Anna Larsdotter, var fadder/vittne till Anders. Jag tror Nils, som bodde i Hårbyhagen, tog över Utom och brorsbarnen.

Utom och Hårby ligger nära Ehrendal - Hårby tillhör Ehrendal. Om Anders blev föräldralös tidigt, så kanske han tydde sig lite mer till sina faddrar, tex Rättaren på Ehrendal. Enligt http://www.jhbf.se/arkiv/gruvuppsats.pdf (sid 85) så jobbade en Nils Jansson på Ehrendal.

Jag har lagt till lite bilder.

2019-12-28, 00:13
Svar #7

Utloggad Åke Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2021-09-18, 02:41
    • Visa profil
Hej!

Tror att du kan vara på rätt spår med Anders Jansson som pappa.

Den kopplingen med faddern Anna Larsdotter kan vara intressant att följa upp lite mer men även
faddern Brita Olofsdotter från Tegeltorp. Hon kan vara Anders Rundblads hustru Lisa Olsdotters
pappa Olof Olofssons syster. Lisa f 1755 och hennes syster Brita f 1752 var båda födda i Tegeltorp.

Återkommer när jag har kollat upp om hon kan vara syster till honom.
 
Har även tittat lite på Anders Janssons syskon och dom verkar ju också ha jobbat på Ehrendals bruk.
Så det är mycket kopplingar som verkar stämma.
Ska kolla upp mantalslängderna och lite annat på dom lite mer.

Återkommer när jag gjort det.



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna