ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rudeberg  (läst 3466 gånger)

2002-04-29, 21:48
läst 3466 gånger

Käll Anghagen

Carl Johan Rudeberg f. ca 1715, kapten vid Jönköpings regemente med avsked därifrån år 1762. På 1760-talet bosatt på Hjälmsänga gård, Rydaholms sn, med hustru Anna Catharina Kempf och barn.
Familjen finns med i Rydaholms hfl 1768-1774 men strykes där utan uppgift om flyttning.
 
Vet någon varthän de tog vägen eller var Carl Johan dog ?

2002-07-05, 19:13
Svar #1

Utloggad Bert Myde

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 10:40
    • Visa profil
Hej,
Jag har inte de uppgifter du söker, men har istället C.J. Rudebergs ansökan om förflyttning till lättare tjänst skrivet 1760. Jag har även två läkarintyg, som han åberopar i sin ansökan, ett på tyska och ett på svenska. Det är fotostatkopior från Krigsarkivet. Jag har också en förteckning över hans avancemang i de militära graderna. Själv härstammar jag från dottern Anna Lisa. Vet du något om Anna Katarina Kempffs härstamning?
Bert Myde

2002-07-05, 23:23
Svar #2

Käll Anghagen

Hej Bert !
 
Jag är egentligen på jakt efter C. J. Rudebergs födelsedatum och födelseort. Hoppas då, att där han dog skall finnas husförhörslängd eller dödbok som ger besked om detta.  --  Vet du något ? ?
 
Ursprungligen hette han Carl Johan Ryberg (Rydberg) och förflyttades den 20 aug 1739 från Kronobergs regemente till Jönköpings regemente.  --  Har du någon åldersuppgift från tiden vid förstnämnda regemente ? ?
 
Återkommer senare betr. Kempff.
 
Mvh
Käll

2002-07-05, 23:36
Svar #3

Käll Anghagen

Hej igen Bert !
 
Det föll bort en mening i föregående inlägg. Så här skulle det varit
 
.......eller dödbok som ger besked om detta. Enligt uppgift skulle han vara född den 7 jan 1714, vilket jag försöker verifiera.  --  Vet du något ? ?
 
osv
 
Mvh
Käll

2002-07-07, 20:17
Svar #4

Utloggad Bert Myde

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 10:40
    • Visa profil
Hej Käll!
 
Nej tyvärr har jag inga uppgifter på födelse, vigsel eller dödsnotiser på C.J. Rudeberg. Dottern Anna Lisa kallas Ryborg i någon hfl. Hon gifter sig i Ryssby, men det är väl knappast någon ledtråd. Var har du fått uppgiften att han skulle vara född 7 jan 1714?
 
Hälsningar
Bert

2002-07-15, 19:17
Svar #5

Käll Anghagen

Hej Bert !
 
Jag har själv ingen släktskap med Carl Johan Rudeberg eller hans hustru Anna Catharina Kempf men är intresserad av Carl Johan på grund av att han är son till en klockare i Osby. (se vidare mitt inlägg 13 juni 2001 betr. efterlysning av Johan August Bru?r m.fl.)
 
Såg för en tid sedan i ett Herdaminne uppgiften om Anna Lisa Rudebergs giftermål i Ryssby sn. Vanligen ägde vigseln rum i brudens hemförsamling och där var kanske hennes föräldrar också bosatta. Detta gifte kunde vara en god ledtråd. Antagandet besannades också  --  nästan. Vid en hastig genomgång av kyrkoböckerna för Ryssby påträffades även följande uppgifter om Anna Catharina Kempf och hennes föräldrar.
 
Kronobefallningsmannen Hans Joachim Kempf gift med Margareta Sundberg
Barn:
LENA CATHRINA f. 1718-10-19 i Stensnäs g. 1740-10-28 m. Axel Johan Törnqvist från Kalmar.
EBBA f. 1721-02-19 i Stensnäs g.1742-01-06 m. Nils Ekström från Skatelöv.
ANNA  --?-- f. 1722-11-15 i Stensnäs.
ERIK f. 1724-08-17 i Stensnäs.
ANNA CATHRINA f. 1726-10-06 i  --?-- g.1747 m. Carl Johan Rydeberg.
ANDERS f. 1728-09-23 i Selleberg g. 1754-06-09 m. Maria Christina Laurin.
CARL JOHAN f. 1732-11-20 i Selleberg g. 1757-04-03 m. Christiana Agneta Sundberg.
LORENTZ f. 1735-10-13 i Selleberg död 1735 bgr 26/10.
 
Ovanstående uppräkning är nog inte komplett. Du får ta det som ett tips för fortsatt forskning i Ryssby. Där finns t.ex. en Elsa Kempf vigd 1740-10-27 med Fabian Törnqvist från Kalmar samt Magdalena Kempf vigd 1751-06-16 med kronolänsmannen Jacob Borström i Albo härad. Dessa två, Elsa o Mgdalena, är möjligen också döttrar till Hans J. Kempf. Fler uppgifter om släkten Kempff finner du i Svenska Släktkalendern 1967.  --  Jag kommer själv inte att forska mer om Kempf.
 
--------
 
Så till klockaresonen Carl Johan Rudeberg och hans härstamning.
Fader: Mårten Ryberg f. 1687 i Lönneberga, Vetlanda sn d. 1743-09-10 i Osby klockaregård.
vigd 1710 (enl. DB) med
Hedvig Silfversparre f. 1690-05-02 i Hamrånge d. 1776-01-17 i Osby.
Farföräldrar: handelsmannen Johan Ryberg och Christina Linn (Lind?).
Hedvig Silfversparres förfäder finner du i Elgenstiernas arbeta om adelns ättartavlor.
 
Mårten R. var klockare först i Ö.Ljungby sedan i Osby. Han hade tidigare varit inne på den militära banan. Åren 1711-1714 i graden korpral vid Smålands kav.regemente; med boställe i Markesta, Höreda sn. Han är kvar i denna socken även år 1715, då en son födes den 25 jan. och blir hemmadöpt. Något namn är ej noterat i FB. Ej heller är något barn till Mårten R. begravt i Höreda detta år.
 
Uppgiften att Carl Johan Rudeberg skulle vara född 1714-01-07 har jag från en matrikel över officerskåren på 1750-talet. Har tyvärr förlagt anteckningen om bokens titel men om jag inte missminner mig bestod källmaterialet av avlöningslistor o.dyl.  --  Någon födelsenotis år 1714 för Carl Johan har inte påträffats i Höreda, så frågan om hans födelseort är öppen.
 
Hjälmsänga säteri såldes ca 1771 till baron Otto Anders Koskull, som också inflyttade på gården. Anna Lisa Rudeberg vigdes 1771-04-19 med Lars Forsmark. Hon anges komma från Selleberg (=Hans J. Kempfs gård). Carl Johan Rudeberg och hans hustru förekommer som faddrar i Ryssby åren 1771 o 1773. Även för dem uppges Selleberg som hemvist men varken de eller dottern Anna Lisa är uppförda där i husförhörslängden. Carl Johan och hans hustru är inte heller döda i Ryssby sn.
 
Forskningen om Mårten Ryberg, hans barn och hans föräldrar pågår. Om du har några uppgifter om Carl Johan Rudebergs barn, deras bostadsort som vuxna, fadderskap vid dop av syskons barn etc. så vore jag tacksam för information.
 
Mvh
Käll
 
Ps. ser just nu att jag har en utskrift av ett inlägg 22 jan 2000 angående Törnqvistarna. Om du söker på Gustav Törnqvist hittar du det nog.

2002-07-20, 15:35
Svar #6

Utloggad Bert Myde

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 10:40
    • Visa profil
Hej Käll!
Stort tack för alla uppgifter, verkligen kul. Tyvärr har jag dåligt med uppgifter beträffande C.J. Rudebergs barn. Anna Lisa gifte ju sig med L.G. Forsmark 1771. Han blev präst i Fröderyd sn och bodde i Västerkvarn. Han var också i Ramkvilla innan han avled 1802. Om deras barn har jag lite uppgifter om du är intresserad.  
 
Hälsningar
Bert

2002-07-24, 21:13
Svar #7

Käll Anghagen

Hej Bert !
 
Härmed en kompletterande uppgift till tidigare inlägg. Den matrikel jag nämnde den 15 juli är Rulla över befälskårerna vid Sveriges arm? och flotta 1755 av Ulla Johansson tr. 1976. Carl Johan Rudeberg upptas där med ytterligare en variant av efternamnet, nämligen R?deberg.
 
Mvh
Käll

2002-11-23, 12:13
Svar #8

Ulla Britt Holmqvist

Släkt. Rudeberg, Ryberg och Kempff.
 
Hej Käll och Bert!
Tyvärr har det gått mig förbi, att ni diskuterade dessa släkter i juli månad. Jag har Johan Persson Ryberg, Mårten Ryberg, Carl Johan Rudeberg , Anna Lisa Rudeberg och hennes dotter Elsa Lisa Forsmark  bland mina anor och dessutom Mårtens morfar regementsskrivaren, senare gästgivaren Johan Nilsson. Har en hel del uppgifter om dem, men tar gärna emot mer!
 
Östra härads dombok Vt 1669; Fordom Regementsskrivaren Johan Nilsson insinuerade ett Kungl brev på Vetlanda krog, honom och hans Hustru  i livstid (inneha) skattefritt, begärandes att allmogen måtte hjälpa till att  reparera. Hans livstid blev inte lång, för han, kanske även hustrun, verkar ha dött samma år.
Tre barn är nämnda i domboken: Sonen Mönsterskrivaren Mårten Johansson, som var hemma 1670 och betalade sin fars begravning bl.a. genom att sälja en ring från dödsboet.
1673 sept beviljades fordom Regementsskrivarens son Johan Johansson ett bördsbevis, att han av ärliga föräldrar och äkta säng född, som tänker sig betjäna vid intagandet i det lovl. Skräddareämbetet i Stockholm Cum annexa commendatione.
 
Så till dottern Kerstin, som blev föräldralös tidigt. Hennes förmyndare vid tiden för  giftermålet var gästgivaren Påvel Persson i Vetlanda. Påvel hade till hjälp sin bror Johan Persson.  
Vid hösttinget 1683 är Kierstin gift med Johan och denne kräver sin bror Påvel på hustruns arv efter sin far Regementsskrivaren Johan Nilsson.
Förhållandet mellan bröderna var nog något spänt vid den tiden och Johan verkar ha etablerat sig som handelsman och borgare i Eksjö 1683, men var fortfarande bosatt i Vetlanda, vilket var emot reglerna för burskap. Uppsade sitt burskap 1689. Källa Eksjö Rådstuguprotokoll 1683,-85,-90.  (kan inte vara bergsäker att det här är rätt Johan Persson, men Vetlanda by omfattade bara 8 crono och befälshemman och Mårtens far står som handelsman i anteckn om Mårtens  död i Osby.
1686 var Påvel Persson död och Johan Persson efterträdde sin bror som gästgivare eller krögare. Han nämns ofta i domböckerna i saker som rör gästgiveriet och gårdar som han införskaffat bl.a. Härryd eller Häreryd, där han står som rusthållare. På Härryd bosätter sig  Johans och Christinas dotter Christina Ryberg, gift med Cronobefallningsmannen och Mantalskommissarien Jacob Bortei.
En annan trolig dotter är ”Änkan Gudfruktiga Matronan” Elisabeth Rudeberg, som dog hos Carl Johan på Hjälmsänga år 1766, angiven ålder 72 år
Sista gången Johan Persson nämns i domboken är i maj 1703.
Ordinarie  ting i maj 1704 hölls inte på ordinarie tingsplats Vetlanda ”medels den där grasserande svåra sjukdomen och befarade besmittning av så mycken allmoges sammanstötning”.
Troligen dog gästgivaren i den epidemin. Hans änka Christina Lindh övertog gästgiveriet  och står som gästgiverska under några år,  troligtvis i något kompanjonskap med mågen Bortei.
1716 hölls en rättegång om ”husaröta”  på Vetlanda gästgiveri och noga uträkning om ansvar. Hustru Christina Lindh å vars vägnar sonen Mårten Ryberg svarar - 37 Dlr 6 öre, Häradsskrivaren Jacob Bortei samma belopp .
Christina Lind dog troligtvis omkring 1728.
Under några år var också Mårtens svåger Ryttmästare Lars Barck gästgivare i Vetlanda.
 
1730/1 ? Vetlanda gästgivaregård skatte uppbjuds av Serg. Hemming Berggren, som den sig tillhandlat av sin broder Serg. Jonas Berggren och dess Hustru Beata RYBERG.Köpebrev dat 5 nov 1728.
1742 såldes ? Ryd och Gästgivaregården i Vetlanda beläget av Jacob Bortei och Christina Ryberg,  
 
Mårten Ryberg: Var som korpral bosatt i Markestad Axelsgården, Höreda sn som Käll också kommit fram till. Botället var nerslitet och dåligt. Mårten fick stämma ansvariga för husaröta, dåliga gärdsgårdar m.m. Bland nnat hade halmtaket på logetaket tagits ner för att bli till föda för boskapen och hade ersatts av bräder som ruttnat. Domen blev att halmtaket skulle ersättas. På grund av dåliga gärdsgårdar kom främmande svin i i en åkerlycka och åt upp den sådda höstrågen ”så att intet strå bärgades eller skars upp av lyckan”. Mårten fick ersättning med 4 skäppor råg.
År 1715 stäms Mårten i sin tur för husaröta av den efterträdande korpralen. Mårten svarar att han bara  bott i Markestad i 3 år och under den tiden försökt få bostället reparerat.
 
Vintertinget 1713 var Nils Åkesson i Markestad instämd för att ha  utkastat ärevördiga ord efter Corpralskan Wälborna Fru Hedevig Silfversparre, men hon kunde inte inställa sig vid tinget eftersom hon var hindrad av sitt barns sjukliga tillstånd, vilket intygades. Carl Johan kan således mycket väl vara född 1712.    
(källor Södra Vedbo dombok)
 
Hedvig hade inte fått något arv efter föräldrarna, men så småningom befanna att hon borde ha en summa av 68 daler 15 öre kopparmynt.
Östra härads dombok 1716 ? 46: Mönsterskrivaren Wälbetrodde Mårten Ryberg instämt Kvartermästaren Jonas Lagergren, såsom arvinge efter Sal. Wälborne Capitainen Knuth Silfversparre, å sin Kärastes vägnar för 68 daler 16 öre kopparmynt, som kärandens Kiäresta Wälborna Fru Hedevig Sophia Silfversparre i arv efter sina K. föräldrar likmätigt originalb(ouppteckning ?)  daterat 4 mars 1695 hemfallit, och Sal. Herr Capitainen såsom förmyndare haft händer emellan, vilket Käranden jämte interesse påstår av Svaranden återkomma. Herr Kvartermästaren säger sig icke kunna giva någon upplysning om benämnda arv, men menar att Fru Hedevig Sophia Silfversparre icke vigilerat (=bevakat) sin rätt utan fatalia (tidsgräns för åtalan) försummat.  
Mönsterskrivare Ryberg anförer däremot det hans Käresta intet ägt någon visshet om sitt arv, förrän mentionerade arvsinstrument nyligen igenfanns bland Sal. Herr Capitainens andra skrifter uti ett förseglat skrin, och ingen börer borttaga henne sin rättighet i detta mål, alldenstund barnaarv efter lag varken bör sjunka eller brinna (ev brimma).
Herr Kvartermästaren anhåller om dilation i saken, tills han får undersöka Sal. Herr Capitainens documenter, helst efter att nyckelen till skrinet varuti skrifterna ligger förvarade ej är i hans händer utan hos Wälborna Jungfru Maria Silfversparre på Kullebo, tillståendes slutligen av Herr Kvartermästaren, att Fru Hedevig Sophia Silfversparre icke haft någon kunskap om tiden när Cor. Creditorum skedde.  
Res: Det åligger honom förnöja henne samma arv med nöjaktiga Sortimenter eller lika kontant summa med Interesse (=ränta) 5 procent , räknat från år 1712 då Herr Capitainen blev död,  samt rättegångsexpenser tillhopa 7 daler Smt, så mycket skäligare som barnarv framför andra fordringar och i följo av lag varken bör sjunka eller brinna/brimma.
 
1718 blev Mårten fänrik vid Kronobergs Reg. Och innehade Fårshult i Torsås sn som fänriksboställe. Han deltog i Karl XII:s två norska fälttåg. Avsked 31 okt 1721, men bodde kvar i Fårshult ännu  1724. Några av barnen kan vara födda där.  
Allbo dombok Ht 1719 ? 170: Fendrickskan Wälborna Fru Hedevig Silfversparre tilltalar Håkan Eskilsson i Twetaryd om husaröta på fänriksbostället Fårshult, vilken bemälde Håkan Eskilsson menar sig hava fullgjort, och beklagar att hans fälleråg blivit honom förbuden, 20 .. som är hans endaste egendom, varav han sig skulle föda, utan lag och dom blivit honom förbuden, nekandes intet sig vilja lämna halmen därav till takets täckande vid Fårshult, men Fru Silfversparres påstående är, att både halmen och rågen må användas till husrötans avsättande.
Resol: Emedan Fru Silfversparre icke visar fullmakt av sin Man i detta mål att tala, därföre kan Tingsrätten med sakens avgörande sig ej befatta.
 
Nästa ting var Mårten hemma och kunde själv framträda  vid tinget: Förbjudes Håkan Eskilsson i Twetaryd, att något abalienera av sin egendom, bestående av en häst, en ko och några st svin, innan han velat laga byggnad för de år han åbott bostället Fårshult, varom han är instämd av Fänriken Ädel och Manhaftig Herr Mårten Ryberg till ansvar, men sig icke infunnit. I anseende vartill Herr Fänriken även förbehåller sig åtala, om det Håkan avtröskat rågen mot förbud.
 
1722 St ? 48 Fänriken Ädel och Manhaftig Herr Mårten Ryberg tilltalar Jon Nilsson i Fårshult, att han överfallit Herr Fänrikens Fru med ohövliga och oanständiga ord, sägandes det är lögn allt hon talar, det är lögn allt det som går ur hennes mun. att hon måtte hava  Kålgården och Ståckarna  ned i halsen på sig. Åt Herr fänriken sagt -” I skriven huru I willien”, talandes om ovannämnda contract. Vidare, att det Contractet, som förledet år hafts, intet blivet hållet och att den och den måtte stå till halvnad på Årnäs Backar.
Bägge Svarandena förklara sig i det första målet, med vidgående av Contractet och däruti ...... delning, som de ej skola tillgodo njutit, begärandes att få synt huruvida den ene eller andre har det som Contractet förmäler. Angående de äro anklagade för oanständiga ord, nekar Jon Nilsson icke, att han ju av hastighet sig alldeles så utlåtit, som även är berättat. Föregivandes, dock utan bevis, att nästlidet år honom skolat varit lovat av Herr Fänrikens creatur till brukets drivande och bägge tillstå, att Herr Fänriken tillbudit dem byta ägorna efter Contractet, men begärat få hava ägorna som sw brukat dem förr. Herr Fänriken utgiver en Expenseräkning på 16 Dlr 12 öre Smt, som Svaranderna förmoda sig icke böra häfta före.
 
Emedan förutan gode mäns besiktigande icke kan avgöras, huruvida Käranden Fänrik Ädel och Manhaftig Herr Mårten Ryberg skett något förnär uti delningen av ägorna i Fårshult emot halvnadsbrukarna därsammastädes Jon Nilsson och Håkan Svensson, fördenskull förordnas två nämndemän på bägge parternas bekostnad och i deras närvaro att syna, om den ene eller andre haver mer eller mindre ägor än uti Contractet förmäles, blivandes med Expenser uppskjutet till dess synen är föregången och Saken å nyo instämmes, om den ej imedlertid ej varder med godo bilagd.
 
Men vidkommande de utlåtelser, som Jon Nilsson brukat emot Herr Fänrikens Fru och har vid Rätten tillstått, därföre pliktar han, dock utan dess äras förklening sina 5x3 mark Smt, såsom för 5 okvädingsord och vilka böter i anledning av kongl. Maj:ts brev till Hovrätterna av den 19 Dec 1699 ökas till tredubbelt och alltså tillsammans belöper sig till 11 Dlr Smt 8 öre, varav Herr Fänriken njuter åkäranderätten 3 dlr 24 öre Smt, därjämte ock Jon Nilsson i detta målet bör förnöja Herr Fänrikens Expenser med 3 Dlr Smt.
 
Vid vintertinget 1724 får Fänrik Ryberg tillstånd att hugga ner 12 st odugliga träd. Enligt bestämmelserna skall det dock planteras nya träd, som skall skyddas ochskyddas under boskapsbete
 
Ang den tragiska olyckan i Osbysjön.  Den fjärde omkomna vid olyckan var antagligen  tjänstepiga hos klockarfamiljen, för Pigan Bengtas släkt stämde senare Madame Ryberg och hennes döttrar om kläder efter den omkomna. De  sade , att hennes kista stått på Klockaregårdens vind  och de undrade, om det inte funnits mera kläder eller penningar i kistan.
Svärsonens släkt stämde  också släkten Ryberg om arvet efter länsman Pihlgren. Sonen Carl Johan kom resande från Småland för att företräda sin släkt vid rättegångarna.
1755 reste Hedvig Silfversparre till Småland för att vara dopvittne vid barnbarnet Margaretas dop.  
 
Återkommer senare med Carl Johan Rudeberg. Har på gång några domböcker , som verkar lovande.
Jag tar tacksamt emot uppgifter om familjen i Osby, t.ex vad som står om Hedvig Sophia Silfversparre i dödboken.
 
Med Hälsningar
Släkt. Rudeberg, Ryberg och Kempff.
 
Hej Käll och Bert!
Tyvärr har det gått mig förbi, att ni diskuterade dessa släkter i juli månad. Jag har Johan Persson Ryberg, Mårten Ryberg,  Carl Johan Rudeberg , Anna Lisa Rudeberg och hennes dotter Elsa Lisa Forsmark  bland mina anor och dessutom Mårtens morfar regementsskrivaren, senare gästgivaren Johan Nilsson. Har en hel del uppgifter om dem, men tar gärna emot mer!
 
Östra härads dombok Vt 1669; Fordom Regementsskrivaren Johan Nilsson insinuerade ett Kungl brev på Vetlanda krog, honom och hans Hustru  i livstid (inneha) skattefritt, begärandes att allmogen måtte hjälpa till att  reparera. Hans livstid blev inte lång, för han, kanske även hustrun, verkar ha dött samma år.
Tre barn är nämnda i domboken: Sonen Mönsterskrivaren Mårten Johansson, som var hemma 1670 och betalade sin fars begravning bl.a. genom att sälja en ring från dödsboet.
1673 sept beviljades fordom Regementsskrivarens son Johan Johansson ett bördsbevis, att han av ärliga föräldrar och äkta säng född, som tänker sig betjäna vid intagandet i det lovl. Skräddareämbetet i Stockholm Cum annexa commendatione.
 
Så till dottern Kerstin, som blev föräldralös tidigt. Hennes förmyndare vid tiden för  giftermålet var gästgivaren Påvel Persson i Vetlanda. Påvel hade till hjälp sin bror Johan Persson.  
Vid hösttinget 1683 är Kierstin gift med Johan och denne kräver sin bror Påvel på hustruns arv efter sin far Regementsskrivaren Johan Nilsson.
Förhållandet mellan bröderna var nog något spänt vid den tiden och Johan verkar ha etablerat sig som handelsman och borgare i Eksjö 1683, men var fortfarande bosatt i Vetlanda, vilket var emot reglerna för burskap. Uppsade sitt burskap 1689. Källa Eksjö Rådstuguprotokoll 1683,-85,-90.  (kan inte vara bergsäker att det här är rätt Johan Persson, men Vetlanda by omfattade bara 8 crono och befälshemman och Mårtens far står som handelsman i anteckn om Mårtens  död i Osby.
1686 var Påvel Persson död och Johan Persson efterträdde sin bror som gästgivare eller krögare. Han nämns ofta i domböckerna i saker som rör gästgiveriet och gårdar som han införskaffat bl.a. Härryd eller Häreryd, där han står som rusthållare. På Härryd bosätter sig  Johans och Christinas dotter Christina Ryberg, gift med Cronobefallningsmannen och Mantalskommissarien Jacob Bortei.
En annan trolig dotter är ”Änkan Gudfruktiga Matronan” Elisabeth Rudeberg, som dog hos Carl Johan på Hjälmsänga år 1766, angiven ålder 72 år
Sista gången Johan Persson nämns i domboken är i maj 1703.
Ordinarie  ting i maj 1704 hölls inte på ordinarie tingsplats Vetlanda ”medels den där grasserande svåra sjukdomen och befarade besmittning av så mycken allmoges sammanstötning”.
Troligen dog gästgivaren i den epidemin. Hans änka Christina Lindh övertog gästgiveriet  och står som gästgiverska under några år,  troligtvis i något kompanjonskap med mågen Bortei.
1716 hölls en rättegång om ”husaröta”  på Vetlanda gästgiveri och noga uträkning om ansvar. Hustru Christina Lindh å vars vägnar sonen Mårten Ryberg svarar - 37 Dlr 6 öre, Häradsskrivaren Jacob Bortei samma belopp .
Christina Lind dog troligtvis omkring 1728.
Under några år var också Mårtens svåger Ryttmästare Lars Barck gästgivare i Vetlanda.
 
1730/1 ? Vetlanda gästgivaregård skatte uppbjuds av Serg. Hemming Berggren, som den sig tillhandlat av sin broder Serg. Jonas Berggren och dess Hustru Beata RYBERG.Köpebrev dat 5 nov 1728.
1742 såldes ? Ryd och Gästgivaregården i Vetlanda beläget av Jacob Bortei och Christina Ryberg,  
 
Mårten Ryberg: Var som korpral bosatt i Markestad Axelsgården, Höreda sn som Käll också kommit fram till. Botället var nerslitet och dåligt. Mårten fick stämma ansvariga för husaröta, dåliga gärdsgårdar m.m. Bland nnat hade halmtaket på logetaket tagits ner för att bli till föda för boskapen och hade ersatts av bräder som ruttnat. Domen blev att halmtaket skulle ersättas. På grund av dåliga gärdsgårdar kom främmande svin i i en åkerlycka och åt upp den sådda höstrågen ”så att intet strå bärgades eller skars upp av lyckan”. Mårten fick ersättning med 4 skäppor råg.
År 1715 stäms Mårten i sin tur för husaröta av den efterträdande korpralen. Mårten svarar att han bara  bott i Markestad i 3 år och under den tiden försökt få bostället reparerat.
 
Vintertinget 1713 var Nils Åkesson i Markestad instämd för att ha  utkastat ärevördiga ord efter Corpralskan Wälborna Fru Hedevig Silfversparre, men hon kunde inte inställa sig vid tinget eftersom hon var hindrad av sitt barns sjukliga tillstånd, vilket intygades. Carl Johan kan således mycket väl vara född 1712.    
(källor Södra Vedbo dombok)
 
Hedvig hade inte fått något arv efter föräldrarna, men så småningom befanna att hon borde ha en summa av 68 daler 15 öre kopparmynt.
Östra härads dombok 1716 ? 46: Mönsterskrivaren Wälbetrodde Mårten Ryberg instämt Kvartermästaren Jonas Lagergren, såsom arvinge efter Sal. Wälborne Capitainen Knuth Silfversparre, å sin Kärastes vägnar för 68 daler 16 öre kopparmynt, som kärandens Kiäresta Wälborna Fru Hedevig Sophia Silfversparre i arv efter sina K. föräldrar likmätigt originalb(ouppteckning ?)  daterat 4 mars 1695 hemfallit, och Sal. Herr Capitainen såsom förmyndare haft händer emellan, vilket Käranden jämte interesse påstår av Svaranden återkomma. Herr Kvartermästaren säger sig icke kunna giva någon upplysning om benämnda arv, men menar att Fru Hedevig Sophia Silfversparre icke vigilerat (=bevakat) sin rätt utan fatalia (tidsgräns för åtalan) försummat.  
Mönsterskrivare Ryberg anförer däremot det hans Käresta intet ägt någon visshet om sitt arv, förrän mentionerade arvsinstrument nyligen igenfanns bland Sal. Herr Capitainens andra skrifter uti ett förseglat skrin, och ingen börer borttaga henne sin rättighet i detta mål, alldenstund barnaarv efter lag varken bör sjunka eller brinna (ev brimma).
Herr Kvartermästaren anhåller om dilation i saken, tills han får undersöka Sal. Herr Capitainens documenter, helst efter att nyckelen till skrinet varuti skrifterna ligger förvarade ej är i hans händer utan hos Wälborna Jungfru Maria Silfversparre på Kullebo, tillståendes slutligen av Herr Kvartermästaren, att Fru Hedevig Sophia Silfversparre icke haft någon kunskap om tiden när Cor. Creditorum skedde.  
Res: Det åligger honom förnöja henne samma arv med nöjaktiga Sortimenter eller lika kontant summa med Interesse (=ränta) 5 procent , räknat från år 1712 då Herr Capitainen blev död,  samt rättegångsexpenser tillhopa 7 daler Smt, så mycket skäligare som barnarv framför andra fordringar och i följo av lag varken bör sjunka eller brinna/brimma.
 
1718 blev Mårten fänrik vid Kronobergs Reg. Och innehade Fårshult i Torsås sn som fänriksboställe. Han deltog i Karl XII:s två norska fälttåg. Avsked 31 okt 1721, men bodde kvar i Fårshult ännu  1724. Några av barnen kan vara födda där.  
Allbo dombok Ht 1719 ? 170: Fendrickskan Wälborna Fru Hedevig Silfversparre tilltalar Håkan Eskilsson i Twetaryd om husaröta på fänriksbostället Fårshult, vilken bemälde Håkan Eskilsson menar sig hava fullgjort, och beklagar att hans fälleråg blivit honom förbuden, 20 .. som är hans endaste egendom, varav han sig skulle föda, utan lag och dom blivit honom förbuden, nekandes intet sig vilja lämna halmen därav till takets täckande vid Fårshult, men Fru Silfversparres påstående är, att både halmen och rågen må användas till husrötans avsättande.
Resol: Emedan Fru Silfversparre icke visar fullmakt av sin Man i detta mål att tala, därföre kan Tingsrätten med sakens avgörande sig ej befatta.
 
Nästa ting var Mårten hemma och kunde själv framträda  vid tinget: Förbjudes Håkan Eskilsson i Twetaryd, att något abalienera av sin egendom, bestående av en häst, en ko och några st svin, innan han velat laga byggnad för de år han åbott bostället Fårshult, varom han är instämd av Fänriken Ädel och Manhaftig Herr Mårten Ryberg till ansvar, men sig icke infunnit. I anseende vartill Herr Fänriken även förbehåller sig åtala, om det Håkan avtröskat rågen mot förbud.
 
1722 St ? 48 Fänriken Ädel och Manhaftig Herr Mårten Ryberg tilltalar Jon Nilsson i Fårshult, att han överfallit Herr Fänrikens Fru med ohövliga och oanständiga ord, sägandes det är lögn allt hon talar, det är lögn allt det som går ur hennes mun. att hon måtte hava  Kålgården och Ståckarna  ned i halsen på sig. Åt Herr fänriken sagt -” I skriven huru I willien”, talandes om ovannämnda contract. Vidare, att det Contractet, som förledet år hafts, intet blivet hållet och att den och den måtte stå till halvnad på Årnäs Backar.
Bägge Svarandena förklara sig i det första målet, med vidgående av Contractet och däruti ...... delning, som de ej skola tillgodo njutit, begärandes att få synt huruvida den ene eller andre har det som Contractet förmäler. Angående de äro anklagade för oanständiga ord, nekar Jon Nilsson icke, att han ju av hastighet sig alldeles så utlåtit, som även är berättat. Föregivandes, dock utan bevis, att nästlidet år honom skolat varit lovat av Herr Fänrikens creatur till brukets drivande och bägge tillstå, att Herr Fänriken tillbudit dem byta ägorna efter Contractet, men begärat få hava ägorna som sw brukat dem förr. Herr Fänriken utgiver en Expenseräkning på 16 Dlr 12 öre Smt, som Svaranderna förmoda sig icke böra häfta före.
 
Emedan förutan gode mäns besiktigande icke kan avgöras, huruvida Käranden Fänrik Ädel och Manhaftig Herr Mårten Ryberg skett något förnär uti delningen av ägorna i Fårshult emot halvnadsbrukarna därsammastädes Jon Nilsson och Håkan Svensson, fördenskull förordnas två nämndemän på bägge parternas bekostnad och i deras närvaro att syna, om den ene eller andre haver mer eller mindre ägor än uti Contractet förmäles, blivandes med Expenser uppskjutet till dess synen är föregången och Saken å nyo instämmes, om den ej imedlertid ej varder med godo bilagd.
 
Men vidkommande de utlåtelser, som Jon Nilsson brukat emot Herr Fänrikens Fru och har vid Rätten tillstått, därföre pliktar han, dock utan dess äras förklening sina 5x3 mark Smt, såsom för 5 okvädingsord och vilka böter i anledning av kongl. Maj:ts brev till Hovrätterna av den 19 Dec 1699 ökas till tredubbelt och alltså tillsammans belöper sig till 11 Dlr Smt 8 öre, varav Herr Fänriken njuter åkäranderätten 3 dlr 24 öre Smt, därjämte ock Jon Nilsson i detta målet bör förnöja Herr Fänrikens Expenser med 3 Dlr Smt.
 
Vid vintertinget 1724 får Fänrik Ryberg tillstånd att hugga ner 12 st odugliga träd. Enligt bestämmelserna skall det dock planteras nya träd, som skall skyddas ochskyddas under boskapsbete
 
Ang den tragiska olyckan i Osbysjön.  Den fjärde omkomna vid olyckan var antagligen  tjänstepiga hos klockarfamiljen, för Pigan Bengtas släkt stämde senare Madame Ryberg och hennes döttrar om kläder efter den omkomna. De  sade , att hennes kista stått på Klockaregårdens vind  och de undrade, om det inte funnits mera kläder eller penningar i kistan.
Svärsonens släkt stämde  också släkten Ryberg om arvet efter länsman Pihlgren. Sonen Carl Johan kom resande från Småland för att företräda sin släkt vid rättegångarna.
1755 reste Hedvig Silfversparre till Småland för att vara dopvittne vid barnbarnet Margaretas dop.  
 
Återkommer senare med Carl Johan Rudeberg. Har på gång några domböcker , som verkar lovande.
Jag tar tacksamt emot uppgifter om familjen i Osby, t.ex vad som står om Hedvig Sophia Silfversparre i dödboken.
 
Med Hälsningar
Släkt. Rudeberg, Ryberg och Kempff.
 
Hej Käll och Bert!
Tyvärr har det gått mig förbi, att ni diskuterade dessa släkter i juli månad. Jag har Johan Persson Ryberg, Mårten Ryberg,  Carl Johan Rudeberg , Anna Lisa Rudeberg och hennes dotter Elsa Lisa Forsmark  bland mina anor och dessutom Mårtens morfar regementsskrivaren, senare gästgivaren Johan Nilsson. Har en hel del uppgifter om dem, men tar gärna emot mer!
 
Östra härads dombok Vt 1669; Fordom Regementsskrivaren Johan Nilsson insinuerade ett Kungl brev på Vetlanda krog, honom och hans Hustru  i livstid (inneha) skattefritt, begärandes att allmogen måtte hjälpa till att  reparera. Hans livstid blev inte lång, för han, kanske även hustrun, verkar ha dött samma år.
Tre barn är nämnda i domboken: Sonen Mönsterskrivaren Mårten Johansson, som var hemma 1670 och betalade sin fars begravning bl.a. genom att sälja en ring från dödsboet.
1673 sept beviljades fordom Regementsskrivarens son Johan Johansson ett bördsbevis, att han av ärliga föräldrar och äkta säng född, som tänker sig betjäna vid intagandet i det lovl. Skräddareämbetet i Stockholm Cum annexa commendatione.
 
Så till dottern Kerstin, som blev föräldralös tidigt. Hennes förmyndare vid tiden för  giftermålet var gästgivaren Påvel Persson i Vetlanda. Påvel hade till hjälp sin bror Johan Persson.  
Vid hösttinget 1683 är Kierstin gift med Johan och denne kräver sin bror Påvel på hustruns arv efter sin far Regementsskrivaren Johan Nilsson.
Förhållandet mellan bröderna var nog något spänt vid den tiden och Johan verkar ha etablerat sig som handelsman och borgare i Eksjö 1683, men var fortfarande bosatt i Vetlanda, vilket var emot reglerna för burskap. Uppsade sitt burskap 1689. Källa Eksjö Rådstuguprotokoll 1683,-85,-90.  (kan inte vara bergsäker att det här är rätt Johan Persson, men Vetlanda by omfattade bara 8 crono och befälshemman och Mårtens far står som handelsman i anteckn om Mårtens  död i Osby.
1686 var Påvel Persson död och Johan Persson efterträdde sin bror som gästgivare eller krögare. Han nämns ofta i domböckerna i saker som rör gästgiveriet och gårdar som han införskaffat bl.a. Härryd eller Häreryd, där han står som rusthållare. På Härryd bosätter sig  Johans och Christinas dotter Christina Ryberg, gift med Cronobefallningsmannen och Mantalskommissarien Jacob Bortei.
En annan trolig dotter är ”Änkan Gudfruktiga Matronan” Elisabeth Rudeberg, som dog hos Carl Johan på Hjälmsänga år 1766, angiven ålder 72 år
Sista gången Johan Persson nämns i domboken är i maj 1703.
Ordinarie  ting i maj 1704 hölls inte på ordinarie tingsplats Vetlanda ”medels den där grasserande svåra sjukdomen och befarade besmittning av så mycken allmoges sammanstötning”.
Troligen dog gästgivaren i den epidemin. Hans änka Christina Lindh övertog gästgiveriet  och står som gästgiverska under några år,  troligtvis i något kompanjonskap med mågen Bortei.
1716 hölls en rättegång om ”husaröta”  på Vetlanda gästgiveri och noga uträkning om ansvar. Hustru Christina Lindh å vars vägnar sonen Mårten Ryberg svarar - 37 Dlr 6 öre, Häradsskrivaren Jacob Bortei samma belopp .
Christina Lind dog troligtvis omkring 1728.
Under några år var också Mårtens svåger Ryttmästare Lars Barck gästgivare i Vetlanda.
 
1730/1 ? Vetlanda gästgivaregård skatte uppbjuds av Serg. Hemming Berggren, som den sig tillhandlat av sin broder Serg. Jonas Berggren och dess Hustru Beata RYBERG.Köpebrev dat 5 nov 1728.
1742 såldes ? Ryd och Gästgivaregården i Vetlanda beläget av Jacob Bortei och Christina Ryberg,  
 
Mårten Ryberg: Var som korpral bosatt i Markestad Axelsgården, Höreda sn som Käll också kommit fram till. Botället var nerslitet och dåligt. Mårten fick stämma ansvariga för husaröta, dåliga gärdsgårdar m.m. Bland nnat hade halmtaket på logetaket tagits ner för att bli till föda för boskapen och hade ersatts av bräder som ruttnat. Domen blev att halmtaket skulle ersättas. På grund av dåliga gärdsgårdar kom främmande svin i i en åkerlycka och åt upp den sådda höstrågen ”så att intet strå bärgades eller skars upp av lyckan”. Mårten fick ersättning med 4 skäppor råg.
År 1715 stäms Mårten i sin tur för husaröta av den efterträdande korpralen. Mårten svarar att han bara  bott i Markestad i 3 år och under den tiden försökt få bostället reparerat.
 
Vintertinget 1713 var Nils Åkesson i Markestad instämd för att ha  utkastat ärevördiga ord efter Corpralskan Wälborna Fru Hedevig Silfversparre, men hon kunde inte inställa sig vid tinget eftersom hon var hindrad av sitt barns sjukliga tillstånd, vilket intygades. Carl Johan kan således mycket väl vara född 1712.    
(källor Södra Vedbo dombok)
 
Hedvig hade inte fått något arv efter föräldrarna, men så småningom befanna att hon borde ha en summa av 68 daler 15 öre kopparmynt.
Östra härads dombok 1716 ? 46: Mönsterskrivaren Wälbetrodde Mårten Ryberg instämt Kvartermästaren Jonas Lagergren, såsom arvinge efter Sal. Wälborne Capitainen Knuth Silfversparre, å sin Kärastes vägnar för 68 daler 16 öre kopparmynt, som kärandens Kiäresta Wälborna Fru Hedevig Sophia Silfversparre i arv efter sina K. föräldrar likmätigt originalb(ouppteckning ?)  daterat 4 mars 1695 hemfallit, och Sal. Herr Capitainen såsom förmyndare haft händer emellan, vilket Käranden jämte interesse påstår av Svaranden återkomma. Herr Kvartermästaren säger sig icke kunna giva någon upplysning om benämnda arv, men menar att Fru Hedevig Sophia Silfversparre icke vigilerat (=bevakat) sin rätt utan fatalia (tidsgräns för åtalan) försummat.  
Mönsterskrivare Ryberg anförer däremot det hans Käresta intet ägt någon visshet om sitt arv, förrän mentionerade arvsinstrument nyligen igenfanns bland Sal. Herr Capitainens andra skrifter uti ett förseglat skrin, och ingen börer borttaga henne sin rättighet i detta mål, alldenstund barnaarv efter lag varken bör sjunka eller brinna (ev brimma).
Herr Kvartermästaren anhåller om dilation i saken, tills han får undersöka Sal. Herr Capitainens documenter, helst efter att nyckelen till skrinet varuti skrifterna ligger förvarade ej är i hans händer utan hos Wälborna Jungfru Maria Silfversparre på Kullebo, tillståendes slutligen av Herr Kvartermästaren, att Fru Hedevig Sophia Silfversparre icke haft någon kunskap om tiden när Cor. Creditorum skedde.  
Res: Det åligger honom förnöja henne samma arv med nöjaktiga Sortimenter eller lika kontant summa med Interesse (=ränta) 5 procent , räknat från år 1712 då Herr Capitainen blev död,  samt rättegångsexpenser tillhopa 7 daler Smt, så mycket skäligare som barnarv framför andra fordringar och i följo av lag varken bör sjunka eller brinna/brimma.
 
1718 blev Mårten fänrik vid Kronobergs Reg. Och innehade Fårshult i Torsås sn som fänriksboställe. Han deltog i Karl XII:s två norska fälttåg. Avsked 31 okt 1721, men bodde kvar i Fårshult ännu  1724. Några av barnen kan vara födda där.  
Allbo dombok Ht 1719 ? 170: Fendrickskan Wälborna Fru Hedevig Silfversparre tilltalar Håkan Eskilsson i Twetaryd om husaröta på fänriksbostället Fårshult, vilken bemälde Håkan Eskilsson menar sig hava fullgjort, och beklagar att hans fälleråg blivit honom förbuden, 20 .. som är hans endaste egendom, varav han sig skulle föda, utan lag och dom blivit honom förbuden, nekandes intet sig vilja lämna halmen därav till takets täckande vid Fårshult, men Fru Silfversparres påstående är, att både halmen och rågen må användas till husrötans avsättande.
Resol: Emedan Fru Silfversparre icke visar fullmakt av sin Man i detta mål att tala, därföre kan Tingsrätten med sakens avgörande sig ej befatta.
 
Nästa ting var Mårten hemma och kunde själv framträda  vid tinget: Förbjudes Håkan Eskilsson i Twetaryd, att något abalienera av sin egendom, bestående av en häst, en ko och några st svin, innan han velat laga byggnad för de år han åbott bostället Fårshult, varom han är instämd av Fänriken Ädel och Manhaftig Herr Mårten Ryberg till ansvar, men sig icke infunnit. I anseende vartill Herr Fänriken även förbehåller sig åtala, om det Håkan avtröskat rågen mot förbud.
 
1722 St ? 48 Fänriken Ädel och Manhaftig Herr Mårten Ryberg tilltalar Jon Nilsson i Fårshult, att han överfallit Herr Fänrikens Fru med ohövliga och oanständiga ord, sägandes det är lögn allt hon talar, det är lögn allt det som går ur hennes mun. att hon måtte hava  Kålgården och Ståckarna  ned i halsen på sig. Åt Herr fänriken sagt -” I skriven huru I willien”, talandes om ovannämnda contract. Vidare, att det Contractet, som förledet år hafts, intet blivet hållet och att den och den måtte stå till halvnad på Årnäs Backar.
Bägge Svarandena förklara sig i det första målet, med vidgående av Contractet och däruti ...... delning, som de ej skola tillgodo njutit, begärandes att få synt huruvida den ene eller andre har det som Contractet förmäler. Angående de äro anklagade för oanständiga ord, nekar Jon Nilsson icke, att han ju av hastighet sig alldeles så utlåtit, som även är berättat. Föregivandes, dock utan bevis, att nästlidet år honom skolat varit lovat av Herr Fänrikens creatur till brukets drivande och bägge tillstå, att Herr Fänriken tillbudit dem byta ägorna efter Contractet, men begärat få hava ägorna som sw brukat dem förr. Herr Fänriken utgiver en Expenseräkning på 16 Dlr 12 öre Smt, som Svaranderna förmoda sig icke böra häfta före.
 
Emedan förutan gode mäns besiktigande icke kan avgöras, huruvida Käranden Fänrik Ädel och Manhaftig Herr Mårten Ryberg skett något förnär uti delningen av ägorna i Fårshult emot halvnadsbrukarna därsammastädes Jon Nilsson och Håkan Svensson, fördenskull förordnas två nämndemän på bägge parternas bekostnad och i deras närvaro att syna, om den ene eller andre haver mer eller mindre ägor än uti Contractet förmäles, blivandes med Expenser uppskjutet till dess synen är föregången och Saken å nyo instämmes, om den ej imedlertid ej varder med godo bilagd.
 
Men vidkommande de utlåtelser, som Jon Nilsson brukat emot Herr Fänrikens Fru och har vid Rätten tillstått, därföre pliktar han, dock utan dess äras förklening sina 5x3 mark Smt, såsom för 5 okvädingsord och vilka böter i anledning av kongl. Maj:ts brev till Hovrätterna av den 19 Dec 1699 ökas till tredubbelt och alltså tillsammans belöper sig till 11 Dlr Smt 8 öre, varav Herr Fänriken njuter åkäranderätten 3 dlr 24 öre Smt, därjämte ock Jon Nilsson i detta målet bör förnöja Herr Fänrikens Expenser med 3 Dlr Smt.
 
Vid vintertinget 1724 får Fänrik Ryberg tillstånd att hugga ner 12 st odugliga träd. Enligt bestämmelserna skall det dock planteras nya träd, som skall skyddas ochskyddas under boskapsbete
 
Ang den tragiska olyckan i Osbysjön.  Den fjärde omkomna vid olyckan var antagligen  tjänstepiga hos klockarfamiljen, för Pigan Bengtas släkt stämde senare Madame Ryberg och hennes döttrar om kläder efter den omkomna. De  sade , att hennes kista stått på Klockaregårdens vind  och de undrade, om det inte funnits mera kläder eller penningar i kistan.
Svärsonens släkt stämde  också släkten Ryberg om arvet efter länsman Pihlgren. Sonen Carl Johan kom resande från Småland för att företräda sin släkt vid rättegångarna.
1755 reste Hedvig Silfversparre till Småland för att vara dopvittne vid barnbarnet Margaretas dop.  
 
Återkommer senare med Carl Johan Rudeberg. Har på gång några domböcker, som verkar lovande.
Jag tar tacksamt emot uppgifter om familjen i Osby, t.ex vad som står om Hedvig Sophia Silfversparre i dödboken.
 
Med Hälsningar Ulla Britt Holmwvist

2002-11-24, 19:03
Svar #9

Käll Anghagen

Hej Ulla Britt
 
Stort tack för dina utförliga uppgifter om Johan Persson Ryberg och hans närstående.
 
Härmed dödsnotisen i Osby dödbok år 1776:
 
Måndagen d: 22 Januarii begrofs Enkan Fru Hedvig Sophia Silwersparre. Hon war född i Hamrånge Socken i Häsingland d. 2 Maji 1690. Fadern war Öfwersten wid Helsinglands Regemente Hr Carl Silwersparre och moder Fru Maria Utter. Föräldrarna dogo wid dess 4de år. Hon blef år 1710 gift med dåwarande Fendrichen Martin Ryberg Rydeberg, som sedan år 1732 blef Klockare wid Ousby och Loshults Församl. och död 1743. med honom hade hon 10 barn, 5 Söner och 5 döttrar, hwaraf 2 Söner och 2ne döttrar lefwa. hon blef död af skröplighet d. 17 Januarii, 85 år gl.
 
(barnen Sofhia, Carl Johan, Giska och Olof levde vid hennes död)
 
Med Mårten Ryberg hade hon föjande kända barn:
 
SOFHIA f --?-- i --?-- g.1734 m. Johan Lindberg, först klockaresubstitut i Osby-Loshult, sedan från 1744 klockare i Kristianopel.
 
CARL JOHAN f. 1714-01-07 (?) i Markestad, Höreda -- g. 1747 m. Anna Catharina Kempf från Ryssby (G).
 
son f. 1715-01-25 i Markestad, Höreda
 
ANNA CATHARINA f. 1718-02-09 (DB) i Småland  --  död 1743-08-24 i Osby, ogift
 
MARIA ELISABETH f. dec 1722 i Fårshult, V. Torsås  --  g. 1743 m. kronolänsman Jöns Pihlgren i Osby, båda döda 1743-08-24.
 
STINA f. 1727-04-7 i Ö. Ljungby  --  död 1727-04-11 i Ö. Ljungby.
 
EVA GISKA f. 1727-04-07 i Ö. Ljungby  --  död 1811-01-19 i Osby; g. 1745 m. klockaren Isac Pihl i Osby.
 
JOHAN MAGNUS f. 1729-11-05 i Ö. Ljungby  --  död 1730-08-14 i Ö. Ljungby
 
OLOF f. 1732-05-22 i Osby  --  död 1812-10-26 (enl. bouppt) i Knislinge, klockare från 1757 i Hjärsås-Knislinge, g.m. Anna Catharina Fribrock.
 
(Giska och Olof kallade sig Rydeberg)
 
Mvh / Käll

2002-12-01, 14:10
Svar #10

Utloggad Ulla-Britt Holmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2012-03-31, 18:25
    • Visa profil
Carl Johan Rudeberg.
 
Hej Käll!
Tack för uppgifterna om Mårtens barn och tiden i Östra Ljungby.
Här kommer  lite kompletteringar till det Du redan har om CJ R.
 
Död 1793-01-13 i Sjöatorp Postgården,  Hjortsberga sn, begravd 01-18, dödsorsak halssjuka , ålder 78 år.  
Hustrun död 1797-03-26, begravd 04-02 ”Enkefru Capiteinskan Anna Catharina Rudeberg, född Kemff, Brände, Hjortsberga sn, dödsorsak slag, ålder 71 år.  
 
Som nygifta bosatta på fänriksbostället Midsommar i Rydaholm där första barnet Martinus Laurentius föddes 1747-12-14.
Flyttade sedan, okänt varthän, och fick barnen Anna Lisa  f 1749  och Per f 1750. (födelseår enl hfl Rydaholm)
 
C J R blev löjtnant 25/6 1750 och kaptenlöjtnant 30/10 1752 . Hade som kaptenlöjtnantsboställe Thorestorp i Svarttorp, som allt sedan indelningsverkets början varit  kaptenlöjtnantsboställe för Livkompaniet. Har kollar födelselängder i Svarttorp, men hittade inga barn  , så troligtvis har familjen aldrig bott där. C J R krävdes 1774 och 1776 på  374 Dlr smt för obetald husaröta på bostället. (Sunnerbo häradsting).
 
Hedvig Sophia född  1752-03-22 på Selleberg, Ryssby  sn, död på Hjälmsänga, Rydaholm  1755-01-10.
Margareta Sophia född 1755-10-16 på Hjälmsänga, dopvittne bla. Farmor Hedvig Sophia Silfversparre. i Osby.
Hans Joachim född 1757-11-04 på Hjälmsänga
Carl Fredrik född 1760-03-13 på Hjälmsänga.
 
CJR gjorde ett gott gifte , för Anna Catharina fick liksom sina syskon en stor hemgift, lika för alla elva syskonen, broder som syster.
I Sunnerbo dombok Vt 1781 finns en 18 sidor lång disposition från 1760-talet, där hennes föäldrar redogör för barnens hemgift, ev. lån, kommande arv m.m.
I hemgift fick varje barn således boskap: oxar, kor, ungnöt 11 stycken, fårkreatur och en häst.  
Andra varor: En förgylld bägare något över 20 lod, sex stycken silverskedar, en   tumlare (=liten brännvinsbägare)
Av koppar: en bryggekittel och brännvinspanna.
Av tenn: Djupa och flata fat, mattallrikar.
Några järnsaker av åtskilliga sorter såsom ock sängkläder till trenne sängar med därtill hörande linkläder tillika med dukar och servetter.  
Alla barnen skulle undfå så i Contant som varor till skäligt pris till 600 Dlr smt.  
Ingen dålig hemgift!
 
Efter moderns död ärvde hon  Selleberg tillsammans med sin bror kyrkoherden Carl Johan K. Efter en tid löste CJ R ut sin svåger. Egendomen omfattade frälsehemmanet Selleberg 1 helt mtl och  ? mtl Finshult.  
Under de följande åren togs många lån med inteckningar i egendomen, som till slut var pantsatt upp över skorstenarna. När det  därtill kom krav på betalning av husarötan i kaptenlöjtnantsbostället och 100 dlr i böter  för innehav av oförseglad brännvinspanna*, som även togs i beslag, var måttet rågat och Selleberg måste säljas
*Avhandlades vid Sunnerbo häradsrätt vid åtskilliga  ting. 1773-1778. Dom Vt 1778.
 
1775 sålde Carl Johan och Anna Catharina Finshult till sonen Martin Rudeberg,  Inspector eller ÖverBrännerimästare på Gripsholm i Mariefred.  
1776 var de tvungna att sälja även Selleberg och flyttade  1777 till den mindre gården Finshult. I Hfl 1789-1793 är de skrivna där tillsammans med Ingeborg Dufva och hennes dotter Anna Sophia.
1781 inkom till en skrivelse till Sunnerbo häradsrätt, daterad Gripsholm d 18 jan 1781, från Martin Rudebergs änka Juliana Uneus, dät hon låter meddela att hennes make är död utan nu levande bröstarvingar och att hennes K. Svärfader återbetalt köpesumman för Finshult,   varför hemmanet transporterats till svärföräldrarna.
1782 vigdes Brännemästaren från Gripsholm Herr Pehr Ryman samt Jungfru Greta Rudeberg på Finshult. Omkring 1790 kom de tillsammans med sina barn från Gripsholm och bosatte sig i Hjortsberga sn, Brände kvarn och detta var väl orsaken till varför hennes föräldrar ungefär vid samma tid flyttade till  Sjöatorp Postgården i Hjortsberga,  där  Herr Capitainen Carl Johan Rudeberg avled 1793.  Änkan Anna Catharina flyttade då till sin dotter och måg, där hon avled fyra år senare.

2002-12-02, 20:56
Svar #11

Käll Anghagen

Hej Ula Britt
 
Tack för den intressanta informationen om Carl Johan Rudeberg och hans familj.
 
Mvh / Käll

2002-12-11, 20:01
Svar #12

Utloggad Bert Myde

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 10:40
    • Visa profil
Hej Ulla-Britt och Käll,
 
Tack för alla intressanta uppgifter ni forskat fram. Jag har egentligen inte så mycket mer att komma med. För ett antal år sedan var jag på Krigsarkivet och fick fram lite uppgifter. Tyvärr med dålig källhänvisning. På Carl Johan Rudebergs meritlista kan man läsa att blev kompanichef på Jönköpings regemente den 4 maj 1759 till sitt avsked 26 maj 1762. Jag har hans förflyttningsbegäran och medföljande läkarintyg. Han skriver bl a Mitt bedröfliga och swaga tillstånd fordrar min skylldighet, Eders Exellence tillkännagifwa: Och som det är af then beskaffenhet, at föga hopp fullkomligen öfwerwinna utan icke med tiden: Äfwen at min Passion icke tål någon kiöld eller fatige, Han skriver att han lider av flygande gikt och vill få någon garnisonstjänst och slippa Pommern. Jag har fotokopior på detta och även sjukintygen. Ett är på tyska och ett på svenska. Jag skickar gärna kopior om ni är intresserade.

2005-09-21, 20:40
Svar #13

Utloggad Bert Myde

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 10:40
    • Visa profil
Hej Ulla-Britt och Käll
 
Ulla-Britt du skriver att Mårten Ryberg stäms till tinget för husaröta 1715 och att han svarar att han bott i Markestad i tre år. Käll du skriver att en son föds 1715-01-25 i Höreda sn Markestad. Jag har själv tittat i C:1 och där står inget namn angivet. Jag tror att det kan vara Carl Johan, det stämmer också med dödsnotisen även om man inte kan lita på dem.
Vad tror ni?
 
Hälsningar
Bert

2009-07-26, 20:07
Svar #14

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Hej allihop,
känner någon till om släkten Rudeberg funnits i Trässberg (R) under 1700talet. Det finns uppgifter om en släkt Ruderberg på orten, men detta måste väl vara två olika släkter? En ana till mig christnades Anders Rudebergs dotter (barn) Beata; jag har för mig att det var på 1740talet. Vänligast/ Christer Lilja
M v h, C.C.L.

2015-04-07, 09:03
Svar #15

Utloggad Marita Fagerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 13:10
    • Visa profil
Nu var det ganska länge sedan denna tråd var aktuell men detta kan kanske vara intressant för någon. Vad jag förstår är det denna Carl Johan Rudeberg ni talar om här som får ett oäkta barn med en Ingeborg Persdt i Veinge. Carl Johan är bror med en av mina anor och Ingeborg Persdt är ana till min svärmor. Källa Veinge CI:2 sid 229. Barnet blir bara 5 veckor gammal.

2015-04-07, 09:11
Svar #16

Utloggad Marita Fagerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 13:10
    • Visa profil
En fråga i Ulla-Britt Holmqvist inlägg ser det ut som om det är Knut Silfversparre som är fadern. Men i Käll Angehagens att det är brodern Carl. Är det någon som kan säga mig vilken av dem det var. Och om det är Knut är det i alla fall Utter som är modern?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna