ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rudbeck  (läst 2070 gånger)

1999-06-05, 22:16
läst 2070 gånger

Leif Gustafsson

Rudbeck från Alingsås:
 
Peter (Petersson) Rudbeck var borgare och flanelltryckare i Alingsås, född c:a 1712, död 1772-01-12 i Alingsås.
Föräldrar och födelseplats och kompletterande uppgifter efterlyses.
Kända syskon är:
Johan, född c:a 1702, död c:a 1767, handelsman i Jönköping, drev bland annat företag tillsammans med brodern Peter i Jönköping.
Märtha Petersdotter, född 1701, levde ännu 1776, gift med bonden Per Nilsson i Hångers södergård, Hånger (F). Per Nilsson född c:a 1693 död 1772.
Peter Rudbeck drev ett pottaskebruk i Hångers socken och har troligen någon anknytning dit.

1999-06-06, 00:06
Svar #1

Jonas Kuschner

Hej Leif!
 
Förutom antagandet att han hörde till lärdomssläkten Rudbeck-Rudbeckius (Örnberg) har det framkastats ett förmodande att Petter Rudbeck hörde till släkten Robeck, den släkt ur vilken ätten Gyllenbååt har utgått. Se Ivar Wallenius i hans ms. Vår släktbok, vol. 3 (Wallenius familjearkiv, vol 14, RA).
 
Inte mycket tycks tala för något av dessa alternativ, tyvärr, men iget av dem bör heller utan vidare uteslutas. Det förekommer dock åtskilliga andra till synes obesläktade Rudbeckar (ofta Rudbäck) i källorna.

1999-06-06, 10:40
Svar #2

Leif Gustafsson

Tack för det Jonas, Ivar Wallenius bok kände jag inte till. Mina egna spekulationer om ursprunget är knutet till Jönköping - Värnamo, d v s någonstans i Jönköpings län. Jag vet att Peter Rudbeck lärt sitt yrke i Hamburg och släktskapet med Märtha Petersdotter och Johan Petersson i Jönköping är väl befäst i olika handlingar, bl a bouppteckningar och städernas fabriksberättelser.
En nyckel till gåtans lösning kan vara syskonen och jag tror att man får lägga mer möda på dem. Det finns kanske någon i Anbytarforums läsekrets som har nyckeln i sina gömmor!

1999-06-06, 23:18
Svar #3

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Leif!
Jag forskar sedan många år på karduansmakare i Alingsås och har i detta sammanhang stött på Petter Rudbeck. Dels hans första hustrus släkt, men också släkten Wingenblixt där hans dotter blev ingift.
För flera år sedan kom jag i kontakt med en man (namnet tyvärr borta!) som forskade på Petter Rudbeck. Han hänvisade mig bl a till en bok som behandlade flanelltryckare. Jag lånade den och har kopierat de sidor som handlade om Petter. I boken uppges att brodern Johan P i Jönköping ev. bara var en halvbror till Petter R och skulle det stämma är ju även de övriga syskonen med namnet Pettersson halvsyskon.  
Forskaren uppgav också att systern Märta P hade två söner som drev flanelltrycksverkstad i Karlshamn och att de skulle ha blivit upplärda av Petter R. Petter R drev en tid även den verkstaden. Mannen uppgav också att han för Länsmuseet i Blekinge skulle skriva en artikel om bl a Rudbeck i den årsbok man ger ut. Om så skedde känner jag inte till, men det borde i så fall vara någon av de böcker som kommit ut från 1996 och framåt! Ett tips så gott som något!

1999-06-10, 20:22
Svar #4

Leif Gustafsson

Hej Barbro!
Dina hågkomster är i stort sett korrekta, det var mig du var i kontakt med.  
Uppgiften om att Petter Rudbeck och Johan Petersson i Jönköping får tills vidare stå för författaren Ingegerd Henschen som i sin bok Kattuntryck skriver, jag citerar: Ett annat företag av längre varaktighet grundade Rudbeck i Jönköping år 1747 tillsammans med sin bror (halvbror?) Johan Pettersson. Jag tolkar hennes frågetecken som att hon inte har haft tillgång till någon källa utan enbart spekulerat i efternamnens olikhet. En av mina tankar om detta har varit att Petter Rudbeck helt enkelt tagit detta efternamn då han blev gesäll eller mästare i sitt yrke.  
Artikeln som nämns blev skriven och kom in i Karlshamns museums årsbok Carlshamniana, årgång 1997. Den berör främst Rudbecks systersöners verksamhet i Karlshamn.

1999-06-10, 22:35
Svar #5

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Hej Leif!
Jag hade faktiskt en känsla av att det var just dig som jag tidigare haft kontakt med, men då jag inte kom i håg namnet skrev jag mitt inlägg i alla fall. Om inte annat så fick jag veta att din artikel är publicerad och den vill jag naturligtvis gärna ta del av. Jag ska söka den omgående!

2010-09-22, 11:07
Svar #6

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Ett antal inlägg som rör de adlade ätterna Rudebeck och Rudbeck, samt deras gemensamma ursprung, har flyttats till .
 
Här diskuteras fortsättningsvis släkter utan känt samband med den adlade ätten.

2013-02-22, 00:36
Svar #7

Peter Borgenstrand

Hej.
Vi har ett problem här. En av våra förfäder har sprungit bort. Jag hittar att han åkte båt till New York.
Peter Rundbäck, Född 21 April 1824 Barnarp i Småland. Han ska ha anlänt till New York 18 Maj 1869. Där slutar alla våra spår. Är det någon vänlig själ som vet vart han tagit vägen? Vart i usa han slutade sin resa. Vad han jobbade med? Skaffade han ny familj? Vart & nät dog han? Vart ligger han begravd?
 
Tack på förhand.
 
//Peter

2013-02-22, 07:44
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Peter, hette din utvandrare Rudbäck/Rudbeck eller Rundbäck? Rubriken för denna diskussion är Rudbeck, men du skriver Rundbäck. Och  var kommer uppgifterna om hans ankomst till New York ifrån?
 
Han finns inte med i databasen Emihamn, och inte heller i Emibas.

2013-02-22, 15:25
Svar #9

Peter Borgenstrand

Han hette Rundbäck. Enligt dem anteckningar jag hittat så ankom han till NY 18 Maj 1869. Han åkte under namnet Peter Rundbeck. Han kallades även Petter.
Jag har satt min mormors kusin som bor i NY på att försöka hjälpa till oxå.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna