ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-25  (läst 3782 gånger)

2004-05-29, 14:49
läst 3782 gånger

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej!
Kan någon placera in färgaren i Ystad, Olof Nilsson Roth, bland alla dessa Rothare?
 
Han antogs till borgare 1729 i staden och grovsmeden Michael Schultz var kautionist.
 
Han var mig veterligt gift 4:a gånger.
Den första hustrun avled i Ystad 1733, tyvärr känner jag inte till hennes namn.Den andra hustrun Anna Hedvig Falck, dotter till guldmeden Vergelius Falck avled 1737. Tredje hustrun Britta Christina Borens, avled i barnsbörd 1740. Han vigdes samman med sin 4:e hustru Johanna Helena Lind 1744.
 
Olof Roth hade två (av mig kända systrar), Elena Catarina Roth och Anna Margareta Roth.
 
Elna Catarina var först gift med bagaren Andreas Gottfridsson Härholt och sedan med bagaren Kristoffer Christian Karsten.
 
Anna Margareta Roth var gift med smeden Petter Erman.
 
När systrarna gifte sig uppgavs de komma från Svedala och deras moders namn var Karin Olofsdotter.
 
Med vänlig hälsning,
Linda Wikland

2004-05-29, 16:44
Svar #1

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej!
Jag skickade just ett inlägg men det tycks ha försvunnit så nu repeterar jag.
Känner någon till om färgaren i Ystad, Olof Nilsson Roth kan tänkas passa ihop med några av de här nämnda personerna?
Olof Roth fick burksap i Ystad 1729. Var gift 4:a ggr mellan 1730 och 1744.  
Han hade två systerar Elena Catarina och Anna Margareta. Elena Catarina var gift 1 med bagaren Anders Gottfridsson Härholt och 2 med bagaren Crhristoffer Christian Karsten. Anna Margareta var gift med smeden Petter Erman.
I vigselnotiserna nämns att de var födda i Svedala.
 
Med vänlig hälsning,
Linda Wikland

2004-06-01, 12:31
Svar #2

Utloggad Helene Lindqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2010-09-21, 15:40
    • Visa profil
Hej Roth-forskare !
Har någon av er träffat på Hans Roth född i Helsingborg 5/4 1790 han gifte sig med Marna Christensdotter född 3/5 1792 i Örkelljunga.
De fick barnen:
Johanna f. 6/12 1818
Carl f. 12/11 1821
Gustav f. 25/2 1824
Anders f. 5/8 1827
Påhl f. 25/8 1830 i Oderljunga Torp
Cecilia f. 31/3 1834 i Odeljunga Torp
Barnen kallades förmodligen Hansson eller Hasdotter, eftersom Cecilia skrev sig för Hansdotter.  
Vore tacksam för all hjälp eftersom jag kört fast här.  Hälsningar Helene

2004-06-02, 09:40
Svar #3

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej, Rooth-forskare!
Jag har min systers sambo Fredrik Rooth kommer från Alunda men en del av Stockholm också.
Men jag vet inte riktigt efter vad min syster har sagt om.
 
vänlig hälsning
Anders

2005-02-02, 18:33
Svar #4

anette

Hej
I oktober 1743 upprättades bouppteckning efter Andreas Roth på Elmeberg.
Hans efterlevande var:
Comministern höglärde herr Magister Jonas Roth,
Rusthållaren Sven Andersson Roth,
Elsa Roth gm Lars Sandberg,
Anna Catharina Roth,
Christina Roth,
Sara Roth gm Ebbe Pehrson,
Annika Roth gm Commissarien Rylander,
Lisken Roth gm Johan Pehrsson.
 
I bouppteckningen nämns också en morbroder,
Trumpetaren Flinkenberg.
Känner någon till denna mans syskon?
 
Mvh, Anette

2005-02-03, 01:16
Svar #5

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Intressant, Anette!
Alla uppgifterna stämmer med mina, förutoma tt jag inte noterat Anna Catharina. Ordningen på systrarna förbryllar mig något, för det tycks inte vara ålder.
Är det någon som kan säga om man då och där brukade ange barnen i åldersordning, eller blev det efter slumpen?
 
Att Flinkenberg var relaterad t familjen har ju nämnts, men inte exakt hur. Jag gissar att han inte var morbror t den döde, utan t barnen, alltså att han var bror t Christina Elling och därmed son t soldaten Sven Elling. Finns det andra teorier eller t.o.m. belägg?  
 
Vems syskon är det du frågar efter, Annete?
mvh
Dag Bremberg

2005-02-03, 01:26
Svar #6

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Tillägg:
Flinkenberg var trol ingift morbror, dvs gm en dtr t Sven Elling (enl SoH nr 3-4 1985 s. 368, som Anders Berg nämnde tidigare här)
Någonstans har jag noterat att han trol hette Bengt.
 
mvh
Dag

2005-02-03, 18:38
Svar #7

anette

Hej Dag
Det är trumpetare Flinkenbergs syskon jag är intresserad av.Han är morbror till barnen.
 
I ordningsföljd inne i bouppteckningen är det Sara Roth som nämns först vad hon fått i hemgift och bröllopsstoft sedan Annika Roth, Anna Catharina Roth,Lisken Roth och sist Elsa Roth. Christina Roth är bara omnämnd på första sidan som omyndig.
 
mvh/Anette

2005-02-04, 13:50
Svar #8

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Anette, tack för det.  
Det tycks som att barnen kom i rätt åldersföljd ändå i bou.  
En som jag saknar är den Maria som fanns i fb 1719, men som jag inte sedan sett i böckerna, så jag antar att hon dött tidigt.
 
Vet tyvärr inget om Flinckenbergs ev syskon. Om han är ingift morbror, så är även föräldrarna okända.
mvh
Dag

2005-02-05, 11:11
Svar #9

anette

Hej Dag
Jag har några funderingar angående ett köpebrev som finns upptaget i bouppteckningen.
Det står, Olof Holmgrens gifne köpebrev d. 4 Jan 1724 på en broderlott uti Ellmberg efter sahlige herr Ryttmästare Roth för 51 (caroliner tror jag det står). Är denne Olof möjligen bror till Ryttmästare Nils och Anders Roth?
Olof Holmgren verkar vistas i Göteborg, för det finns två brev från honom som är uppräknade i bouppteckningen , de är daterade 1729 och 1734.
Mvh/Anette

2005-02-05, 12:02
Svar #10

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Ja, ryttmästare Nils dog 1722 och var alltså salig när köpebrevet skrevs. Han var enl SSK ogift och kan då ha ärvts av sina syskon. Fadern var död o trol också modern.  
Broder Jonas var död - i Gbg - men Anders levde förstås och syster Annika fick väl ingen arvedel.
 
Om det talas om broderlott, så måste väl ngn mer än Anders ha fått del i arvet, gissningsvis en avflyttad bror. Visst skulle han ha kunnat flytta t Gbg, liksom Jonas, och tagit sig namnet Holmgren. Det går kanske att hitta spår där, t ex i ev bou e Jonas (d 1717).
 
Men det kan väl också vara så att denne Holmgren köpt en broderslott av ngn bror t Anders, om jag inte tolkar detta tokigt? Fast om den står med i Anders bou som en tillgång så måste ju Anders ha köpt lotten.  
Vad kan menas med gifne i detta sammanhang?
Jag är inte så kunnig om bouppteckningar...
 
mvh
Dag

2005-02-24, 21:57
Svar #11

anette

Hej,
Jag har läst Mantalslängden över Vireda 1735
och på Elmberg bor bl a Enkomannan Andreas Roth, hans son Sven och döttrarna Lisken och Britta det är också noterat att Andreas avstått bruket till sin son Sven i en ålder av 75 år. Det skulle då betyda att han är född ca 1660.
 
I dödboken Vireda C:1 sid 423 står det att den 9 Decemb, afsomnade leutnantens Sven Ellings son Nils.  
Sonen Nils var född den 24/9 1690. (Vireda C:1 sid 372.)
 
I Vireda (Kyrkoräkenskaper L1b,1) står det 1702 under Cronopeng följande,
-Brudgummen Sven Svensson i L. Björkenäs för cronan                                 8 öre
 
-Andreas Roth i Elmberg
 Johan Nilsson i Lilla Hulterum
 Pehr Jonsson i Kieryd                 8 öre
 Pehr Larsson ibid  
 
- Den 9/2, en collect till en fånge i Turkiet af hållen till kyrkan                     8 öre
 
mvh, Anette

2005-02-25, 11:16
Svar #12

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Anette, stort tack för att du kollat och delar med dig här!
Mtl-uppgifterna stämmer bra map barnen. Jonas o Sara var utflyttade och de övriga var omyndiga, men jag är inte säker på hur det är med den i Mtl icke nämnda Anna Elisabet (Annika)  
(Född 22/4 1709 (Fb svårläst)). Död 1793 i Bankeryd. (1743 i faderns bou framgår tydligen att hon inte är id m systrarna Lisken eller Anna Catharina.)
 
Andreas åldersuppgift är troligen mindre värd än i kyrkböckerna.
 
Kronpengen s1702 tämmer m uppgifter som omtalats här tidigare.
Däremot undrar jag om kollekten t fången i T inte togs senare? Det skulle kunna vara Andreas bror Nils (Ryttmästare. Född 25/3 1669, Död 27/10 1722).
Soldat från 1694, 1709 fången vid Poltava, 1722 åter t Sverige, avlider tre månader senare på hemorten.
 
Ang Elling: En ny intressant uppgift! Vi får återkomma t Ellingarna...
 
mvh
Dag

2005-02-25, 22:32
Svar #13

anette

Hej Dag,
I mantalslängden för 1735 över Elmberg är dessa personer noterade,
Enkomannen Roth
Sven
Systrer Lisken och Britta
dr Måns
Ligvidations Commisarien Rylander och h
Swägerskan Stina Roth
Sven och h
Erick och h
Sven och h
Nils och h
Torp Glytten Jan och h
 
Annika är alltså med som hustru till Rylander.
Det är många Sven så det kan lätt bli fel om man inte vet det.
Angående kollekten 1702 så stämmer årtalet.
I kyrkoräkenskaperna (L1b,1) för Vireda står det också bl a:
1704-testamentpeng, Andreas i Elmberg.
1712-testamentpeng, efter Andreas dotter i Elmberg.
1722-testamentpeng, Andreas barn i Elmberg.
1722-den 12/8 gåvopeng från Ryttmästare Nils Roth i Elmberg.
1723-testamentpeng, efter Herr Ryttmästare Roth i Elmberg.
 
mvh Anette

2005-02-26, 11:51
Svar #14

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Anette, tack!  
Det klargjorde saken map Annika.
 
Stina som nämns som svägerska är väl också Andreas dtr (som enl en uppgift skulle varit f ca 1723 och som var omyndig 1743, men som var dopvittne redan 1731 - om det nu inte är två Stina här?)
 
Anna Catharina hade väl inte blivit myndig, (f ca 1714).  
 
Maria, som inte omnämns var ju inte myndig, men kan också ha varit död, för hon nämns ju inte i bou -43. En gissning är att det är hon som dör 1722. Ngt annat Andreasbarn kan jag inte finna.
 
En svårare gåta är vem som dog 1704. Andreas borde ha fått ett barn före Jonas (1707), så det är troligt att det är ett barn, men att det inte står så kan ju tolkas som att det i st var en annan släkting. Kanske hans mor, Anna Olofsdotter Korp, som jag inte har ngt dödsår på?
 
mvh/Dag

2005-02-28, 12:14
Svar #15

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Anette!
Ang. Olof Holmgren:enl en mkt hjälpsam forskare så var OK förmyndare åt barnen efter Jonas i Gbg. Han är således inte släkt m Rotharna.
 
Ang. Stina: om hon kallas svägerska fst hon är dtr t gårdens ägare, Andreas, så antar jag att hon noterats som boende i annat hushåll, dvs hos svågern Rylander. Kan du utläsa det av mtl?
 
Om det endast finns en Stina Roth här (som är dtr t Andreas) så bör hon vara född tidigare än uppgivna 1723, eftersom hon var dv redan 1731. Om hon då var gissningsvis ca 18 år var hon f ca 1713. Det är visserligen trångt mellan barnen 1712-14, men jag gissar att det var minst ett tvillingpar. Stina gifter sig först 1746, vilket iofs är ovanligt sent, men sånt hände ju. Kanske maken Jöns Ahlberg var änkling. (Jag spekulerar, men ngn här kanske vet mer?)
 
Ang Andreas testamentspeng 1704: det är ju en lucka i dödboken det året, men åren innan finns ingen notering om att hans mor Anna Korp skulle dött (hon är belagd så sent som 1697), så troligen är det hon.

2005-03-01, 21:54
Svar #16

anette

Hej Dag,
Ang Mantalslängden 1735,Stina Roth är Andreas dotter. Jag tror att den som skrev ner personerna tänkte på vad de hade för förhållande till personen ovan för t ex står det systrerna Lisken och Britta och det stämmer ju att de var systrar till Sven som står ovan och Stina var ju svägerska till Rylander.
Så sent som 1712 finns att läsa i Kyrkoräkenskaperna att Cornetskan i Elmberg har gett en gåvopeng till kyrkan, det borde väl vara Anna Olofsdotter Korp som har den titeln eller?
Har tittat lite i mantalslängderna också. 1720 på Grankiärr finns Capitenskan Holm för sista gången, hon har avstått bruket står det noterat.
Nu finns istället Flinkenberg där.
1720 på Elmberg finns Andreas och hustru men 1721 står det Andreas och enka och 1722 står det enklingen Andreas.
 
Ang, Olof Holmgren, så läste jag i domboken 1726
om ett mål som handlade om några delar i Elmberg
Det stod Sahl Herr Ryttmästare Nils Roth, Sahl Handelsmannen Johan Roth, Rusthållaren Andreas Roth och dotter som är Johan Olofssons hustru. De omyndiga Johan Roths barns förmyndare var Olof Holmgren. Är det Annika Jonasdotter Roth som är hustru till Johan Olofsson?
Jag mailar dig min avskrift av kyrkoräkenskaperna, det blir för mycket att skriva av här.
mvh, Anette

2005-03-02, 16:28
Svar #17

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Anette!
Ang Cornetskan 1712: ja, det skulle kunna vara Anna Korp (då cirka 77 år). Någon annan med den titeln kan jag inte finna.  
 
Ang kaptenskan Holm: jag har en notering om att hon levde 1727 (ingen källhänvisning här och nu), men det motsäger ju inte att hon försvann ur mtl 1720, om hon var gammal o klen.
 
Ang Flinkenberg: det är väl svärsonen, vars hustrus namn är okänt.
 
Ang O Holmgren o Johan Olofssons hustru: ja, det är riktigt. Annika Jonasdotter Roth (född ca 1663, Död 14/3 1756 i Älmeberg 92 år) var
gm Johan O Korp fr Grankärr, som trol dog 1729.
(Deras barn är trol Brita o Maria, som ibland kallas Korp, ibland Roth.)
 
mvh
Dag

2005-03-06, 22:40
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Under Vireda har nyligen ställts en fråga ang hustrun till Johan Olofsson Hagström, vilken enligt mina anteckningar från vigselboken, 1743 6/12 gifte sig med Brita Roth i Älmeberg. 1744 13/9 får paret sonen Alexander i Älmeberg.  
Vad jag kan se av ovanstående citat från bou 1743 22/10 efter Anders Roth, död 1743 10/4 i Älmeberg, finns ingen dotter Brita upptagen bland de efterlevande barnen. Känner ni till vem ovanstående Brita Roth var?
Kan också komplettera med uppgifter från mtl 1740:
1740 Älmeberg -  Sven ogift, syster Brita, Stina, pojke Anders
1740 Älmeberg -  Sven Persson , hustru
1740 Älmeberg -  Erik, hustru, Brita
1740 Älmeberg -  änka Britta, dr Per, pojke Olof
1740 Älmeberg - Torp Glyttan ryttare Anders
 
Sven Roth gifte sig enligt mina anteckningar 1743 27/9 med Jungf Cat. Hultberg (Margit Rooth, 2001, anger Katarina Kulberg - har ej kollat mot originalet nu).
Wilz?n anger att Sven Roth nämns rusthållare 1753 och 1762 - trol från rullorna. (Källa: Viredaboken).
Kan se i  mina avskrifter att Sven Roth nämns i Älmeberg ännu 1749 ...
1750 får Johan Hagströms syster Rebecka och hennes man Sven Svensson barn i Älmeberg....
 
Men det förvirrande är alltså att det ser ut som om en Brita nämns syster till den förmodade Sven Roth, men ej upptas i bou efter Sven Roths fader ..
Vänligen,
Olle Elm
PS. Ser nu att jag antecknat att Johan Olofsson Hagström finns med i SA 1986:90, men jag hittar inte mitt ex. Kanske svaret redan finns där .. DS
Vänligen,
Olle Elm

2005-03-07, 00:23
Svar #19

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Olle!
Min (och ett par andra forskares) slutsats är att det tidigare bland forsakre skett en förväxling, pga att Anders Roth hade en dtr som hette Britta. Denna dog dock i april 1743 (är därför ej m i bou) och kan alltså inte vara den Britta Roth som gifte sig senare det året m J Hagström.
 
Alla pusselbitarna verkar stämma om denna Britta är Anders systerdotter:
(född 29/12 1702(f-bok svårtydd, kan  
ev vara en äldre syster som föds 1702 o dör samma år, i alla fall sl född före 1710.)
 
Gift 1 1729, levde som änka 1739 i Älmeberg (KR).
Levde vid vigseln 1743 i Älmeberg. Levde 1747 i Älmeberg (Fb).
Död 17/11 1787 i Grankärr (D-bok,85 år).
 
(SA har trol fel uppgift om fadern, som var Johan Korp.)
 
Denna Britta borde kallats Korp, men efter att fadern dött 1729 tycks änkan Anna ha flyttat t brodern på Älmeberg och hon o döttrarna har därefter återtagit Roth-namnet.
 
Ang. Sven så har det trol också blivit en förväxling och jag tror att det finns fel uppg i bl a SSK om f-år o ättlingar. D?t fanns flera Sven på Älmeberg, den som var Anders son är mkt riktigt den som gifte sig 1743 m Cath. Kulberg. Denne var rusthållare o bodde på Ä, innan han flyttade t Gränna o sen Höreda.
 
Den syster t Sven som nämns är alltså den då ännu levande systern, medan den Britta som kallas änka bör vara den ovannämnda, som ska gifta sig med J Hagström.
 
Tyvärr har en del forskare nöjt sig med att finna en notering och tagit den som belägg, utan att ta hänsyn till att flera personer kunde ha samma namn på samma gård, att folk flyttade och att inte ens uppgifterna om släktnamn är helt konsekventa. Man måste pröva om flera pusselbitar passar.
Med detta vill jag absolut inte påskina att pusslet skulle vara färdigt. Tvärtom: vi behöver pröva fler bitar och troligen kommer vi att få omvärdera fler uppgifter. Så låt oss fortsätta att pussla tillsammans!  
mvh/Dag

2005-03-07, 22:00
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för svar!
Jag har en anteckning om jungfru Brita Roth n. 1738 som dopvittne, och det bör väl vara den Brita [Andersdotter] Roth som dör 1743 4/4 i Älmeberg - med åu 30 år. Hon var altså ogift.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-03-18, 11:50
Svar #21

anette

Hej
Angående Flinkenberg,
Trumpetare Flinkenberg var gift med en dotter till Capitenskan Anna Holm.
I mantalslängden 1716 står det att på Grankärr Östergård har:
Capitenskan Anna Holm avstått bruk till
dotter Britta Trumpetarehustru.
Flinkenberg och Britta gifter sig 1713 eftersom han är omnämnd som brudgum det året i kyrkoräkenskaperna.
Han är alltså gift med en syster till Andreas Roths hustru eftersom han omnämns som morbror till Andreas dotter Anna Catharina Roth.
mvh,
Anette

2005-03-18, 12:10
Svar #22

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Anette, tack för den pusselbiten.  
Flinkenbergs hustru hette alltså Britta, och han övertar väl bruket 1720 (mtl).  
(Här kan man undra vad som hände, om Britta stod för bruket 1716, dog hon 1720?)
 
Fortfarande kvarstår väl också frågan om trumpetaren är id med den Bengt Flinkenberg som nämns 1727 (KR). Mkt sannolikt, som jag ser det.

2005-03-20, 21:54
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Christer Hedberg har under Övriga släkter C-F: Flinkenberg meddelat uppgifter om en inspektor Bengt Flinkenberg, bosatt i Kopparhaga, Taxinge socken. Han anger vidare: Inspektor Bengt Flinkenberg är född omkring 1680 okänt var och är gift åtminstående två gånger. Sist gången i Tumbo socken 1743 11/7 med jungfru Kristina Boman. En hustru var Britta Elling, död 1743 27/4 Taxinge socken 66 år gammal. En son till Bengt Flinkenberg var bokhållern, senare fiskalen Sven Flinkenberg (född ca 1721), Taxinge socken. (mina kursiv.)
Jag har d d gjort ett inlägg i samma diskussion.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-03-23, 12:04
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anette (sm jag inte känner efternamnet på),
Sitter och kollar Helge Skafvenstedts avskrift av mtl 1720 för Vireda. Där anges:
1 Ällemberg 1/3 Anders och hustru   hustru död
 
Har även Du antecknat denna uppgift för hustrun?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-03-24, 10:49
Svar #25

anette

Hej Olle,
Angående mantalslängd 1720 så har jag antecknat detta ur den:
Grankärr Östergård,
Capitenskan Holm avstått bruket åt     (fattig)
Trumpetare Flinkenberg                 (utfattig)
 
Elmberg,
1/3 Andreas och h                   (hustru död)
dr Lars                           (ständig soldat)
1/3 Johan och h, pojk Jonas
Ryttaren Jönssons h Anna
1/3 Lars och h
Torp Glytten Johan och hustru.
 
Det stämmer inte riktigt med Helge Skafvenstedts avskrift utan det verkar vara tillagt lite mer av honom.
Angående Flinkenberg, han finns med to m år 1727 i mantalslängden för Vireda.
mvh,
Anette

2005-03-24, 17:37
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Anette!
Då verkar i alla fall uppgiften att Anders hustru är död före mtl 1720 pålitlig. Bra!
Kanske Du också gått igenom andra mtl. Har en avskrift, gjord av HS, från 1710:
 
Elmeberg ser ut så här:
1710 1 Älmeberg B Anders    
1710  Älmeberg  NN  hustru  
1710  Älmeberg  Johan  dräng  
1710  Älmeberg  Karin  piga  
1710  Älmeberg B Johan    
1710  Älmeberg  NN  hustru  
1710  Älmeberg B Lars    
1710  Älmeberg  NN  hustru  
1710  Älmeberg B Olof   död
1710  Älmeberg  NN  hustru  
1710  Älm./Toredalen T? Nils   fattig
1710 1 Älm./Toredalen  NN  hustru fattig
 
(ordet NN är ditsatt av mig i excelbladet för att registrera att namnet ej anges men att hustrun anges.)
 
För Grankärrs östergård är då antecknad endast:
Kaptenskan Anna Holm.
 
Möjligen har Du redan dessa uppgifter ...
 
Har Du kartlagt ägarna/brukarna till Grankärrs östergård i mtl redan före 1710? Jag är inte helt säker, men jag tror att Östergården är den gård som endast var på 3/8 mtl i mtl i slutet på 1600-talet. 1698 bebos den av David o hu, likaså i en senare längd som HS ej angivet år för. Paret står då som mycket fattiga. Ser vid koll att han får barn 1695-10-04 och heter David Månsson. Löjtnanten Sven Elling första dv...
 
På VaLa har jag hittat en grevskapsjordebok från 1674-1676. Då finns i Grankärr dels ett helt skattehemman, dels ett ½ kronohemman vilklet bebos av Per Bengtsson. Densamme finner jag i kyräk redan 1651 och fram till 1680 (kyräk). Min tanke är att det är detta hemman som bebos av Ellings senare och att det inte ägdes - i alla fall inte - initialt. Kanske vi borde diskutera Gra:(<)ntja:r (som jag säger) under Elling, då det hör ihop med dem egentligen. Men det får duga här så länge ....
 
Glad Påsk!
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-03-24, 23:28
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Komplettering; När jag skrev ovanstående hade jag endast letat i Almquist, Frälsegodsen, under Brahes förläningar i Vireda, där ej alla gårdar uppräknas. Har nu gått igenom diverse material och kan konstatera:
 
Grankärr bestod i vasatidens jb av två hemman - ett skatte och ett klosterägt. (Agertz, i Viredabygden II, sid 47). Senare har tillkommit en skatte utjord. Denna ägdes 1676 och trol långt tidigare av ovanstående kronobonde Per Bengtsson vilken denne köpt av sin svärfader:
 
Lars Rafuelsson i Granker bekende sigh hafua sålt sin mågh Per Bengtsson ibidem sin aflinge utjordh i Granker, som han sigh tilbyt hafuer för Utjorden i Biörkenäs, och derföre bekomit reda peninger 16 riksdaler, afhende för den skull sigh, sin hustro, och andra sine barn , samma utjordh aldeles effter det 10. Cap. i Jord.B.
(1656 12/6 N Vedbo häradsting)
 
Att Per Bengtsson verkligen var kronobonde framgår av följande citat:
Å Samptelige Skattebönder i Grankärr wägnar fulmechtigade Olof Isachsson och Jon Ingemarsson in för Rätten wänligen åsämbdes och förlijktes med Cronobonden Peder Bengtsson om alle anwände Expenser till bemte Peder Bengtssons Skatte Uthiordhz En Ellftedeelz i heele Skattehemmanet förrättade afwittringh nu in Majo af Landtmätaren Wällt Peder Jonsson Duke etc., Sålunda: Att Peder Bengtsson uthi Ett för alt, härföre innan nästkommande Simonis Juda dagh, förnöjer Samptl. Skattebönderne och Interessenterne i Grankärrs Skattehemman 8.daler Sölfwermt; hwar med alle Stridigheeter och missförståndh här med skolla wara Ewärdeligen dhem Emellan, Sopierade, förgätne och uphäfne, wider 50.daler Sr mt  Oundwijkelige plicht för Öfwerträdaren, efter Rättens förestälte Wijte d. 27. Septembris Ao 1669.
(N Vedbo härads ting 1676 1-2/6)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-03-25, 00:10
Svar #28

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Olle, jag noterar med intresse att du funnit en David Månsson i Grankärr 1695.
Om det är korrekt i SoH 1985, som jag noterat under Släkter/Elling, så kallades ju en Kerstin Elling för Månsdotter, f ca 1665.  
Skulle dessa kunna vara syskon?
Har du möjl sett ngn Måns där? (Eller har du tittat på teorin att Måns skulle vara prästen Magnus i Fröjered.)

2005-03-25, 16:00
Svar #29

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Anette!
Är du snäll och börjar skriva för- och efternamn i rutan för användarnamn så blir det ännu bättre..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna