ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-08  (läst 3083 gånger)

2004-01-11, 19:59
läst 3083 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lars Bohnmark,
Du nämner en skrift Släkten Rooth från Vireda av Margit Rooth till släktmötet i Vireda 20-21 juli 2001. Är denna tillgänglig för granskning? Kan den lånas någonstans?
Finns det några källhänvisningar till exempelvis uppgiften om Före bröllopet hade han till kyrkan erlagt en avgift, sk. kronopeng, för lånet av Vireda brudkrona.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-11, 20:36
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Lars! Har du lust att kontrollera i dina papper hur Tinckel kommer in i bilden? Det är otillfredställande att de uppgifterna finns med här på sidan utan förklaring.

2004-01-12, 01:08
Svar #2

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Olle! Visst kan jag försöka bli tydligare, men uppgifterna har ju diskuterats tidigare och är väl bekanta.
Vad gäller vigseln, så är det ju så som nämnts att vigselnotis saknar vi, men en kronpeng är noterad i KR.
Dessutom vill jag minnas att äktenskapet bekräftats - om än ej med årtal - i andra notiser, bl a fb 1715.  
Jag har inte noterat att någon ifrågasatt äktenskapet.
 
Vad gäller påståendet att Anders var far t prästen Jonas (Johannes), så har väl inte heller det ifrågasatts - fast det alltså saknas fb-belägg.
 
Återkom gärna om något är oklart.
Mvh/Dag

2004-01-12, 09:38
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Dag,
Ser nu här ovan att det faktiskt förts en diskussion tidigare om Elling. Är det den Du refererar till ovan? Att Helge Skafvenstedt ändrade sig? Var finner Du notisen i kyrkoräkenskaperna? Vad är det för notis Du funnit i fb 1715?
Här kommer en avskrift: (Obs! Kolla gärna mot originalet. Allt inte fullständigt färdigkollat/läst - men en ingång. (Parenteser=min anm.): Läs i ordningen: Barnets namn Sida Födelsedatum Dopdatum Födelseort Far Mor Dv: Manlig 1 Manlig 2 Manlig 3 Manlig 4 Kvinnlig 1 Kvinnlig 2 Kvinnlig 3 Kvinnlig 4
 
NN C:1/310 17150115  Ekeberg Johan        
Per Johansson C:1/310 17150120 17150121 Björkenäs Johan  Abraham (i Björkenäs?) Gabriel (i Björkenäs?)   hustru Karin i Sjöarp? pig Kerstin i Sjörarp?  
NN C:1/310 17150120  Björkenäs Lars        
Maria Svensdotter C:1/310 17150130 17150204 Hestra Sven  Olf i Horsedal dr? Börje i Horsedal   hustru Maria i Hestra pib Marit i Hestra  
Per Larsson C:1/310 17150228 17150306 Kieryd Lars  Per Jonsson i Kieryd dr Lars i Kieryd   hustru Maria i Olstorp pig Marit i Hultrum  
Elin Lars?dotter C:1/310 17150302  Horsedal inhysesmannen Lars?  Olof i Horsedal Börje i Horsedal   Johans hustru i Ekeberg pig Maria  i Ekeberg  
Alexander Friberg C:1/310 17150403 17150410 Krogen Måns Friberg  Jöns i Rödjan Jöns i Rya Johan i Vireda  hustru Britta i St Hultrum hustru Britta i Mosseryd pig Cecilia på Viredaholm
Nils Persson C:1/310 17150402 17150501 Kieryd Per  Olof Persson? i Kieryd dr Jöns i Kieryd   hustru Sigrid i Kieryd hustru Marit i Kieryd pig Ingrid i Kieryd
Karin Abrahamsdotter C:1/310 17150504 17150508 Boarp Abraham  Lars i Boarp Jon i Boarp dr Gabriel i Björkenäs  hustru Ingeborg i ? h Sara i Boarp pig Elisabeth
Maria Börjesdotter C:1/310 17150619  Grankärr Börje  Jöns i Grankärr Per i Grankärr dr Måns i Grankärr  hustru Britta i Grankärr h Sara i Grankärr p Sara i Grankärr
Ingrid Andersdotter C:1/310 17150628 17150702 Idhults ägor Anders  Sven i Släthult Johan i Släthult dr Daniel i Idhult  hustru Maria i Släthult h Karin i Släthult pig Karin Krokshälla
Elsa Andersdotter C:1/310 17150720 17150725 Älmeberg Anders  Trumpetare Flinkenberg i Grankärr Isak i Grankärr   hustru Anna i Älmeberg pig Britta i Älmeberg  
Britta C:1/310 17150921 17150925 St Hultrum soldaten  Johan i L Hultrum Andes i L Hultrum   hustru Britta i St Hultrum pig Marit i Kieryd  
Ingegerd Persdotter C:1/310 17151018 17151023 Grankärr Per Johansson  Per i Grankärr Sven/Bo? i Grankärr Johan i Älmeberg  hustru Britta i Grankärr pig Maria i Grankärr  
Kerstin Eliasdotter C:1/310 17151119 17151023 Olstorp Elias  Sven i Olstorp Sven i Mosseryd dr Håkan i Språksmålen  hustru Ingrid i Brostorpstorpet h Ingrid (i Olstorp?) pig Maria i Olstorp
Katrina? Eriksdotter C:1/310 17151207 17151211 Hulthägnan Erik  dr Nils på Viredaholm dr Håkan i Språksmålen   pig Cecilia på Viredaholm pig Kerstin på Viredaholm  
 
 
För mig får gärna Kristina Elling vara hustru till vem som helst, men jag vill ha källor och tydliga bevis. Om det görs antaganden måste dessa tydligt redovisas, annars blir forskningen och resultaten värdelösa - åtminstone för mig.  
Passar på att också fråga Dig om Du vet hur jag skall få tillgång till Släkten Rooth från Vireda av Margit Rooth till släktmötet i Vireda 20-21 juli 2001. Även om min Viredaforskning just nu går på lågvarv kanske jag kan bidra med något i framtiden.
Vänligen,
Olle
PS. Det finns en anteckning 1717: är det den Du menar? Anna Danielsdotter C:1/312 17170118 17170126 Idhult Daniel  Lars i Idhult Måns i Släthult dr Anders i Hultrum  hustru Kristina Elling i Älmeberg hustru Ingrid i Kieryd pig Maria i Hultrum
 DS.
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-12, 11:42
Svar #4

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Olle!
Jag trodde nog att alla vi som forskat kring Roth i Vireda var överens om detta äktenskap, även om det tidigare förekommit uppgifter om att Anders fru hade ett annat namn:
Anna Jönsdotter, men det måste vara ett misstag i Setterdahls ”Smålands nation i Lund”. Orsaken till misstaget är sl att det i Eksjö fanns en annan Anders Roth som var gift med en Anna Jönsdotter. (Men detta redde vi väl ut här i januari i fjol.)
 
Har inte tillgång t alla dokument här och nu, men enl Göran Svensson står det som nämnts i KR att 1702-06-22 lämnade Anders i gåva till kyrkan 1 karolin (vilket sannolikt är samma dag eller någon dag före vigseln).
 
Ang fb 1715 så har jag inte tillgång t originalet, men av de personer du räknar upp ovan så är det Elsa som är dotter t Anders o Christina.
 
Noteringen från 1717 är också intressant: inget belägg, men ändå ytterligare ett indicium på att Christina Elling var hustru t Anders.
 
Oklart är dock när Christina Elling dog, 1919 el 1922.

2004-01-12, 17:22
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Intressant diskussion. I Viredas kyrkoräkenskaper som är filmade (Genline och NAD) finns för 1702 enbart detta:


 


 
 
Där finns alltså inte något specificerat angående vem som skänkt pengar eller när. Det finns hänvisningar till Specialen och folio. Var finns den? Finns den överhuvudtaget bevarad någonstans?
 
Att flera forskare är överens om detta äktenskap bevisar inte att det verkligen är korrekt. Man måste, alltid, kunna uppge exakt källa om man vill hävda att något är på ett visst sätt. Här ovan hänvisas till en skrift av Margit Roth utan att någon talar om var man kan få tag i den eller vilka källor hon uppger. Enl Göran Svensson (vem är det?) står något i KR. Det sägs att äktenskapet bekräftats i andra notiser, bl a fb 1715. Vad är det i dessa notiser som bekräftar äktenskapet? När Elsa Andersdotter på Elmeberg föds 1715 nämns inte något alls om vem som är mor till henne. Vilka är dom övriga notiserna och var finns dom?
 
Mvh//
Lotta
 
PS Christina Elling dog väl inte på 1900-talet?

2004-01-12, 17:59
Svar #6

Lars Bohnmark

Hej Anders. Det enda jag har är ett enkelt släktträd (heter det så). Som du förstår så är jag väldigt grön på detta med släktforskning. Altså ett papper med den älsta anfadern överst, sedan hans barn i raden under och sedan ders barn o.s.v. Kopplingen mellan Rooth och Tinckel syns altså endast på detta papper. Har telefonledes försökt att få reda på vem som är uppgiftslämnare, men min morbror som har gort efterforskningarna säger att det är en nu levande Rooth i Malmö som har givit detta till min morbror. Han komm tyvärr inte ihåg förnamnet. Dom flesta som fins på detta papper har heller inte någon make eller maka. Kanske därav min förvirring.
Hälsningar Lars Bohnmark.

2004-01-12, 21:39
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Margit Rooth är antagligen densamma som skrivit de personhistoriska anteckningar som finns i Helsingborgs historia del 6:I (Helsingborg 1979) över stadens ämbets- och tjänstemän, borgerskapets äldste och andra förtroendemän m.fl. 1666-1862. Dessa anteckningar ger ett gott intryck och Rooth måste vara väl förtrogen med källor av olika slag.
 
En av stadens män är Carl Henric Rooth, handlande och konsul, född 1790 19/1 i Björkö, son till mantalskommissarie Jonas Fredrik Rooth och Christina Catharina Liungh, död 1860 3/2 i Helsingborg. Är det samma släkt som vi talar om här?  
 
Antagligen härstammar Margit eller hennes man från denne Carl Henric Rooth, och Släkten Rooth från Vireda av Margit Rooth till släktmötet i Vireda 20-21 juli 2001 är en privat släktskrift. Om det är rätt Margit Rooth så borde den innehålla källhänvisningar.
 
Sökning på namnet Margit Rooth på Google ger endast träffar som rör Helsingborgs historia.
 
Tack Lars för dina ansträngningar. Kan det vara så att någon annan gren av dina anor är Tinckel, och att uppgifter råkat hamna i kors? Det visar sig nog med tiden.

2004-01-12, 22:33
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anders,
Om de ovan nämnda kan Du läsa i Svenska Släktkalendern 1929 sid 688 ff och anges ättlingar till kh i Höreda Jonas Andreas Rooth (skall möjligen vara Jonas Andreae Roth då jag tvivlar på att han fått två namn i dopet) - son till Anders Roth i Älmeberg.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-12, 23:33
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Rättelse: Carl Henric Rooth dör i Helsingborg 1858 30/10. Det datum jag angav ovan gäller hans hustrus död. Uppgifter från Margit Rooth ur Helsingborgs Historia.

2004-01-13, 10:11
Svar #10

Utloggad Conny Roth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 20:18
    • Visa profil
Hej Birgitta,
 
Jag såg i ditt inlägg att du angivit dödsdatum för Beata Maria Roth - 1869-06-30. Det skall vara 1869-07-30 ( Jacob och Johannes församling - död och begravningsbok 1736-1884 - FIa:5, sid 375.
Begr. 1869-08-03.
 
Hälsningar
 
Conny

2004-01-13, 11:48
Svar #11

Lars Bohnmark

Hej Anders.
Jo det är samma Margit Rooth som oxå har skrivit om HelsingborgsRoothare. Och vist fins det källhänvisningar i denna. Men det skall inte ha varit hon som har koplat ihop Tinckel med Rooth. Därför kvarstår mitt problem hur detta hänger ihop.
Hälsningar Lars.

2004-01-13, 13:14
Svar #12

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Ang Anders Roth o Christina Elling.  
Ska försöka igen att bidra med de pusselbitar och id?er som jag har, även om den stundtals förhörsliknande tonen gör att det kan kännas mindre lustigt. Måste tyvärr meddela att ett par av de forskarkollegor som tillhör de mest kunniga på detta område, avstår att delta i den diskussion som de upplever som hätsk.
Själv föredrar jag att försöka tolka det som huvudsakligen en brist i kommunikationsformen. Självklart ska vi alltid efterfråga källor och analysera alla påståenden - vilket jag ju själv brukar - men det blir lite märkligt när jag nämner att det saknas vissa belägg för en här tidigare diskuterad slutsats och då plötsligt avkrävs bevis. Kan tycka att det vore rimligt att om man ifrågasätter en slutsats i så fall själv redovisar vilka uppgifter som skulle tala emot den.
 
Bevis kan vi glömma i dessa sammanhang, men ett flertal uppgifter styrker slutsatsen. Några pusselbitar, kan jag bidra med, men notera att jag inte nu själv har tillgång till kyrkböckerna och följaktligen inte kan kontrollera dem i dag:
- Under rubriken Cronopenningar i 1702 års kyrkoräkenskaper upptas bland andra Andreas Roth i Elmeberg, enligt en forskare som i dag alltså vill vara anonym. Kronopenningarna var avgifter för lån av brudkronan och erlades tydligen av brudgummen.  Härav framgår att Anders (Andreas) Roth år 1702 ingått äktenskap, och eftersom han lånat Vireda brudkrona, talar ju allt för att vigseln ägt rum i Vireda.  
-Den 22/6 1702 lämnade Andreas i Elmeberg i gåva till kyrkan 1 karolin. Antagligen har detta skett i samband med giftermålet.  
- Jungfru Christina Elling var dopv 1695 2 ggr, 1696, 1698, 1699. Hustru CE dopv 1717, 1718, troligen id med den hustru Christina i Elmeberg som var dopv  1709, 1710 och 1716.  Anders i E och hustru CE var dopv vid samma dop 21/3 1718, vilket dock ej i sig bevisar att de var gifta.
- Anders R uppkallar sin andre son Sven, trol efter svärfadern - Sven Elling.
- Namnet på Anders Rooths svärmor framgår av N Vedbo häradsrätts höstting 1727 då Anders Roth i Elmberg kärade till des swärmoder wälädla fru Capitainskan Anna Holm och........ Det finns ingen vigselnotis för Anna Holm o Sven Elling, men hon är noterad som kaptenska, boende i Grankärr efter Sven Elling. (Som var sekundärkapten, dog 1706 och ägde 3/8 i Grankärr, sl son t Sven.)
 
Vad gäller Christina Ellings död, så saknas också uppgift i db. Det jag själv kunnat notera är att hon i a f levde i mars 1719 (var dv enl fb den 21/3 - om jag inte gjort en felaktig avskrift, vilket man aldrig kan vara säker på).
En av de anonyma forskarkollegorna hävdar död 1719 en annan 1722. Den frågan återstår alltså att reda ut.
 
Som ni ser så blir varje försök till anbytande  en risk att väcka nya frågor; många uppgifter saknar ju 100-procentiga bevis.
;-)
 
 
Inga bevis alltså, men jag tycker att tillräckligt många uppgifter talar för äktenskapet Anders R-Christina Elling - i synnerhet som jag inte hittills sett några tecken på att det vore fel. Eller är det någon som fortfarande hävdar att han var gm Anna Jönsdotter?

2004-01-13, 15:17
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Dag,  
Om Du (eller någon annan) någonsin uppfattar min ton som hätsk eller att jag ställer förhörsliknande frågor; Var vänlig säg till direkt, så att jag har möjlighet att svara. Nu blir jag bara osäker.
En sak vill jag göra tydlig från min sida; För mig handlar inte forskning (och inte heller Roth-forskningen) om att ha rätt, utan att det blir rätt, oavsett vem det är som presenterar eller diskuterar forskningsresultat.  
 
Nu över till den egentliga diskussionen som säkert kan leda framåt. Först ser jag att Du Dag citerar en domboksnotis som troligen löser hela frågan. Här finns ju källan (!):  N Vedbo häradsrätts höstting 1727 samt också en angivelse - Anders Roth i Elmberg kärade till des swärmoder wälädla fru Capitainskan Anna Holm och........  - som gör att jag finner det högst sannolikt att Kristina Elling var Anders Roths hustru. Någon annan Elling nämns ju aldrig i Älmeberg - vad jag kommer ihåg, men däremot andra kvinnor. Hur dessa var relaterade till Anders Roth känner jag ej till.
Jag kan också glädjande nog meddela att kyrkoräkenskaperna för Vireda för 1702 existerar även om jag inte kontrollerat innehållet. Ringde VaLa och fick dem att kontrollera arkivförteckningen. Där finns kyräk L1:B1 - 1689-1787. Och nu håller jag på att ta till kraftuttryck - när jag tänker på vad jag missat i den! Varför är den inte filmad!!?
 
Tack för att vi fick diskutera detta så att kyräk kom fram. Där ser man att hur källkritisk man än är, så är det möjligt att ändå missa källor  
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-13, 15:56
Svar #14

Lotta Nordin (Lotta)

Jag antar att det var jag som ansågs ta till en förhörsliknande ton.  Men det menade jag inte att det skulle uppfattas som. Eftersom jag letade i Viredas kyrkoräkenskaper efter notisen om kronopenningar och inte hittade några specificerade sådana uppgifter överhuvudtaget, så undrade jag naturligvis var dessa fanns. Jag ringde också till Vadstena och fick samma svar som Olle, , så nu vet vi volymbeteckningen på källan och kan (om vi vill) kontrollera den själva. Det är sådant som är själva vitsen med källhänvisningar.
 
Jag har hittat i Vireda C:1:
1702 2(4) november Andrae barn i Elmberg. Är det månne Rothen som blir far första gången?
sid 314, 1718 25/3 är Sr Andreas och h Christina Elling i Elmeberg båda dopvittnen till tvillingarna Maria och Anna Jönsdöttrar i Elmebergs soldattorp.
sid 315, 1719 19/4(?) döps Maria Andersdotter Roth i Elmeberg.
Jag hittade inte Christina Elling som dopvittne efter det (till 1722).
 
När det gäller LI:B1, specialen till kyräk, så borde där kanske också gå att hitta när Christina Elling dog. Det var vanligt att det skänktes pengar till kyrkan även då. I vissa räkenskaper förekommer också att man betalar för bårkläde och klockringningar i samband med begravningen, men det beror lite på hur detaljerade räkenskaperna är förstås. Och visst borde den filmas om det inte är gjort!  
 
Mvh//
Lotta

2004-01-13, 16:02
Svar #15

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Ingen fara, Olle! Jag är inte så känslig och för övrigt var det nog inte i första hand du som uppfattades som hätsk.  
Vi får väl alla försöka anstränga oss för att hålla en trevlig ton; vi är ju här på forumet för att hjälpa varandra med upplysningar, frågor, id?er och förslag, som alla bidrar till pusslet. Ju fler bitar desto bättre!
Det är ju inte så att varje enskild uppgift här kan ha en exakt källa och därmed ett bevis, utan väldigt ofta handlar det om ett antal olika uppgifter som kompletterar varandra, och så formulerar man i bästa fall en gemensam slutsats om vad som är mest sannolikt. Finns det motstridiga uppgifter måste källkritiken fördjupas. Men nog om detta (som eg inte hör hemma här)!
 
Angående andra Elling. Jag kan bidra med ett par noteringar ur db:
- En dtr t Elling dör 1696 på Grankärr.  
(Det kan inte vara Christina, men skulle mkt väl kunna vara en syster. Knappast en faster, eftersom Sven Elling dä dött redan 1690 (db))
- En soldat Elling u förnamn dör också 1696 (om jag noterat rått från db, uppgiften finns väl också i avskriften hos JGBF.).
 
Enligt soldaforskaren Elisabeth Leek är inte Elling ett soldatnamn, utan sl ett släktnamn, vilket talar för att Sven dy är son t Sven dä. Det sistnämna är dock ett antagande som ännu inte kan anses belagt. Ytterligare pusselbitar behövs!
 
Kan namnet ha något med skölden att göra? Sköld (enligt overifierad uppgift på nätet): Delad av en vågskura. Hjälmprydnad: En uppskjutande harneskklädd arm hållande en brinnande granat mellan två tvetungade fänikor.

2004-01-13, 16:37
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bra - då fortsätter vi diskussionen.
Helge Skafvenstedt (HS) har (delvis) skrivit av 1720 års mtl. Han verkar dock ha tillagt enga nateckningar i avskriften, så den bör kollas.

Här framgår - sannolikt i mtl 1720 - att Anders på 1/3 av 1 mtl Älmeberg har en hustru  som dött.
Tar med en bit av Grankärr Östergård då både namnet Holm och rumpetaren Flinckenberg nämns. Den senare har också nämnts av HS med ett ? - som relaterad till Ellings, men jag har aldrig sett någon bindande uppgift.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-13, 16:40
Svar #17

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Lotta! Man tackar för ytterligare bitar! Kul!
Måste korrigera mitt påstående ovan, ang den soldat som dog 1696, han dog på Grankärr men vad han hette i efternamn har jag inte noterat, och i JGBF:s avskrift saknas hela namnet.

2004-01-13, 17:28
Svar #18

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Dag mf l!
 
Hur många Sven Elling finns det i Vireda vid samma tid? Jag tog mig en titt i dödboken C:1 och 1690 finns följande notis på sidan 422:


 
Jag tycker det ser ut som om det står löjtnantens Swen Ellings -?-. Vad det står sist är svårt att urskilja, eventuellt kan det vara hustru. Jag tolkar det alltså inte som om det är Sven Elling som är död.
1696 finns följande notis på sidan 436:


 
Där är det fänrikens manhaftig Swen Ellings dotter som är död.
 
I notisen som nämner en soldat i Grankärr död 1696 tror jag möjligen att det står att han heter Lars, men det är osäkert.
Här är en bild av det, sid 436:


 
 
När det gäller JBGF:s avskrifter ska man vara mycket försiktig. Där finns oerhört många fel, tyvärr, särskilt när det gäller äldre kyrkböcker. Ett exempel från Vireda 1691 är att det i avskriften står att en änka Kong är död, i kyrkboken står det att det är salig herr Olof Korps änka. Dessutom saknas många i avskriften.
 
Mvh//
Lotta
 
PS Kan du Dag, eller någon annan, lägga in Roths och Ellings familjer här så man vet vad som är hittat och vad som inte är det, om man skulle råka snubbla på någon Roth () eller Elling någonstans. Namn och årtal räcker bra. Jag är inte insatt alls i den här släkten men jag rör mig i området så man vet ju aldrig.

2004-01-13, 18:46
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Enligt H. Skafvenstedts anteckningar:
Sven Elling, i Grankärr, ägde 3/8 mtl, fänrik vid Jkpg rgmte 1677, löjtn därst. 1700 24/12, konfirm. 1701 25/4, sekundkapten därst 1704 1/12, död 1706.
Ingen källa finns till anteckningen.
 
Vill också bekräfta det Lotta skriver om JBGF:s tidiga avskrifter från Vireda. Kolla alltid mot originalet.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-13, 21:11
Svar #20

Lotta Nordin (Lotta)

Nu har jag tittat lite mer i Viredas kyrkoböcker och det verkar som om jag hade rätt i min förmodan att löjtnanten Sven Elling inte dog 1690. I kyräk, C:1 sid 262, finns han med och skänker pengar till kyrkan 22/12 1695.
Är det en son och namne som är fänrik och mister en dotter 1696?
 
Mvh//
Lotta

2004-01-14, 12:55
Svar #21

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Ang Elling: Ja, som jag skrev i går så bör det ha varit (minst) två Sven, som båda gjorde militär karriär. Den äldre ska enligt mina noteringar ha varit löjtnant när han dog 1690-12-19 på Grankärr, och jag har noterat db som enda källa.
 Svårt att läsa den inscannade bilden, tycker jag, men om Lotta tolkar det som att det var löjtnantens Sven Ellings hustru eller annan anhörig, så bör han förstås ha levt ett tag till. Om en löjtnant SE skänkte pengar t kyrkan 22/12 1695, så bör det ha varit han (och gissningsvis ger han väl gåvan i samband med begravningen av en anhörig).
Lotta, står det med säkerhet löjtnant i KR 22 dec 1695?
 
Den yngre SE blev löjtnant först 1700 och sedan sekundkapten, och tycks ha varit gm kaptenskan Anna Holm. Och det var alltås hans dotter som dog 1696, då han var fänrik.
 
Så mkt mer om Elling vet jag inte, tyvärr. Har fått uppgifterna från rullorna verifierade av andra forskare, men vad jag vet har ingen studerat andra källor som mtl o domböcker.
Namnet är ju vanligt som förnamn i Norge, men det förekommer som efternamn på lite olika håll i Sverige under 1700-talet, dock mkt sparsamt, vad jag kunnat finna.  
 
Ang Anders Roth och Lottas fynd i fb: ja, AR bodde på Älmeberg 1702, så det borde vara han som är fadern t det namnlösa barnet, som gissningsvis var för tidigt fött (ca fem mån efter vigseln (dödfött?)- men det kan förstås ha funnits en annan Anders på Älmeberg då.
Maria Andersdotter Roth i Elmeberg som Lotta fann 1719 måste vara AR:s och CE:s barn.  
 
Eftersom jag inte har fått Roth-trädet färdigt, vill jag helst inte lägga ut det här, men jag har tidigare erbjudit mig att skicka en sammanställning av de uppgifter som jag hittills fått fram, till mkt stor del tack vare hjälpsamma forskarvänner. Jag mejlar den till dig, Lotta.
mvh/Dag

2004-01-14, 13:35
Svar #22

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Olle! Flinckenberg hette väl Bengt?
Kan han möjligen ha varit gm en dtr t Sven Elling?  
(Namnet har väl ibland stavats utan c.)
Det fanns också en Tyris F som 1721 åkte med arm?n t Finland. Men jag tror att han hade en annan uppgift än trumpetare.
Efternamnet förekommer också i något dokument i GF:s arkiv, vars register finns på hemsidan.

2004-01-14, 14:40
Svar #23

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Dag!
 
Jodå, det står med säkerhet löjtnanten 1695.
Här kommer en bild på det, C:1 sid 262:

 
Mvh//
Lotta

2004-01-14, 15:31
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vilken Sven Elling är det som är far till Christina? 11 januari kl 13.23 uppges hon vara dotter till Sven Elling och Anna Holm, men nu senast nämner Dag att Anna Holm tycks vara den yngre Sven Ellings hustru.
 
Angående Flinckenberg:
I SoH nr 3-4 1985 s. 368 nämns att Sven Elling hade en dotter som var gift Flinckenberg, vilka hade en son, bokhållaren Sven Flinckenberg f 1718 (Beerståhl, Nils Fredrik: Gården Väbjörntorp och Väbjörntorpsläktens äldre led).
 
Bilden från Vireda db 1690 tolkar jag definitivt på samma sätt som Lotta. Det är inte löjtnanten själv som dör, utan troligen hans hustru.

2004-01-14, 16:00
Svar #25

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Anders! Det är samma Sven, alltså dy, som var gm Anna Holm.
 
Och den som nämns i db 1690, är alltså den äldres hustru (el annan anhörig). Som framgår av de senaste inläggen måste Sven dä ha levt i dec 1695.
 
(Lätt att blanda ihop dem och frestande att tro att det är en enda Sven, och att det blivit en miss med titlarna i kyrkoböckerna. Eftersom Sven dä kallas löjtnant innan Sven dy fått den graden och eftersom dy kallas fänrik några år senare, så tycks dock kyrkböckerna stämma med rullornas uppgifter om Sven dy.)

2004-03-19, 15:57
Svar #26

Marcus Rooth

Hej!
Jag släktforskar en del och skulle vilja fråga Er som känner till släkten Rooth från Vireda, finns det någon koppling till Gävle? Har någon i denna släkt flyttat till Gävle eller Gästrikland under perioden 1920 - 1940? Jag sitter nämligen inne på uppgifter om några med namnet Rooth som skulle bott där under aktuell period, men behöver säkerställa om släktskap finns eller inte.
 
MVH Marcus Rooth

2004-03-19, 17:24
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Marcus Rooth,
Kollade en kopia av Svenska släktkalendern 1929 där släkten Rooth från Vireda behandlas. Dock är det möjligt att någon sida saknas i min kopia. Vad jag kan se nämns ej Gävle i denna källa.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-05-06, 22:25
Svar #28

Kristoffer Huldt

Aino Johansson frågade i november år 2000 efter en Johan Gustav Roth och eftersom jag nyligen har undesökt denna släkt kan jag här lämna alla de uppgifter som jag har av hans föräldrar, barn m.m.
 
Jan Roth.
Johan (Jan) Gabriel Roth, född i Knista 1751. Födelseuppgiften härstammar från hfl i
Grythyttan, men har inte kunnat bekräftas i födelseboken för Knista eller grannförsamlingar.
Gift den 19 juni 1791 med Maria Nilsdotter från Skråmmen. Hon tog sig namnet Strömberg
och var född den 6 juni 1761 i Karlskoga. Maria var dotter till Nils Ersson, f. 1722 och Anna
Nilsdotter, f. 1731. Johan och Maria bodde till 1793 på Karlsdal strax norr om Karlskoga, där
Johan var inspektor. År 1793 flyttade de enligt hfl till västra Norrland med sonen Nils Gabriel.
Det är obekant var i västra Norrland de bosatte sig. Där stannade de inte länge så 1798
återfinns de i Grythyttan där Johan är kamrer på Warnäs under inspektor Per Georg Morell. År
1803 flyttar de till Knista i Örebro län, där Johan blir inspektor vid Brohytta, vilket han är till
sin död år 1806. År 1809 flyttar änkefru Maria Roth med barn till Halsbergs ägor, varifrån
barnen efter hand flyttar ut. Slutligen flyttar Maria år 1827 till sin äldsta son Nils Gabriel i
Knista.
Barn: Nils Gabriel, se nedan.
 Johan Gustaf, född 1795. År 1811 flyttade han från sin mor i Hallsberg till Visnum
i Värmland och blev inspektor på Björneborg och därefter på Carlberg i Grums.
Gift med Christina Charlotta Edman, född den 26 augusti 1799 i Kungsör. Hon
var dotter till komministern i Edsberg, Carl Edman och Maria Margareta Norén.
Barn: Johan Gabriel, född 5 oktober 1829 på Björneborg i Visnum, Värmland.
År 1890 var han bosatt på Röfors bruk i Bodarne. Ogift.
  Faddrar var bl.a. änkefru Maria M. Edman, bruksinspektör Nils Gabriel
Roth med fru Anna Lisa och fröken Anna Catharina Roth.
 Anna Sofia, född den 23 mars 1831 på Björneborg i Visnum, Värmland..
Ogift. Slöjdlärarinna. Bosatt 1890 i Karlstads stadsförs.
  Faddrar var bl.a. inspektor Jacob Daniel Roth och mamsell Lovisa M.
Edman.
 Lovisa Margareta, född den 21 maj 1833. Ogift. Bodde 1890 på Röfors
bruk i Bodarne.
  Faddrar voro bl.a. fröken Carolina Roth och mönsterskrivaren Jonas
Ullmark
 Jakob Erland, född den 8 maj 1835 på Carlberg i Grums. Gift med
Wikström. Verkmästare. Bodde 1890 på Åhus i Bodarne.
 Valborg Charlotta, född den 5 september 1837 på Carlberg i Grums.
Ogift. Folkskollärare. Bodde 1890 i Karlstads stadsförs.
 Olof Hjalmar, född den 17 oktober 1839 på Carlberg i Grums. Gift med
Hollberg. Fil kand. Bosatt år 1890 i Karlstads stadsförs.
 Jacob Daniel. född 1798. År 1813 flyttade han till Edsberg. Vidare öden ej
undersökta.
 Anna Catharina, född den 7 januari 1801 i Grythyttan. död 1877 i Värmland. Gift
1836 i Askersund med Karl Hellman, född 1794 i Stockholm
Barn: Nils, född 1837 i Askersund, död 1878 i Kristinehamn.
 Jakob, född 1843, död 1844 i Kristinehamn.
 Brita Carolina Roth, född den 13 september 1804 i Knista. Hon flyttade 1827 från
Wäse härad till Riseberga hos Nils Gabriel och 1837 flyttade hon till Lörbacka.
Sannolikt ogift.
Nils Gabriel Roth
Han föddes den 14 april 1792 på Karlsdal i Karlskoga. Han var först åren 1829 till 1840
arrendator på Riseberga gård i Edsberg stax söder om Knista i Örebro län. Dit kom han från
Kil i Värmland. Därefter var han från 1840 inspektor vid Gytta Sörgård i Knista. Han var gift
med Anna Lisa Enhörning, född 22 febr 1810 i Edsberg, se nedan. Eftersom Anna Lisa flyttade
till Riseberga år 1827, kan det antas att det var då som giftermålet skedde.  
Riseberga gård innehades av Patron O. Hedengren, född 1781 och död 1830. Han var gift
med Agneta Charlotta Silfverstolpe och de hade en son, Olof Gabriel, som efter faderns död
övertog godset, men som inte bodde där utan i Stockholm. Hans mamma flyttade till Örebro.
Åren 1836-40 bodde på Riseberga hos Nils Gabriel en yngling Dan Herlenius, som var född
1819 i Väse.
Barn: Magnus, f. 31/7 1828 på Riseberga gård i Edsberg, d. 7/12 1895 i Stockholm. Fil
dr. Adjunkt vid Nya Elementarskolan. Utgivare av kartor och geografiböcker.
Gift med Fanny Uhr. Bor 1890 i Stockholm, Jakob-Johannes förs.
 Johan, f. 25/6 1830 på Riseberga gård i Edsberg.
 Maria, f. 16/7 1832 på Riseberga gård i Edsberg. Gift 1861 med Nils Adalrik
Drakenberg, född 1828. Bor 1890 iGinnar, Uppsala.
Barn; Nils Johan Samuel, född 1866.
 Nils Magnus Adalrik, född 1868.
 Carl Nathana?l Sten Nils, född 1873.
 Nils Gustaf Bertil, född 1875.
 Anna, f. 18/3 1834 på Riseberga gård i Edsberg. Ogift. Bor 1890 i Gärkilen,
Knista, Örebro län.
 Sophia, f. 13/4 1836 på Riseberga gård i Edsberg. Ogift. Bor 1890 i Gärkilen,
Knista, Örebro län.
 Erland, f. 1837, d. 17 november 1837
 Johanna f. 4/5 1839 på Riseberga gård i Edsberg. Gift m. Per Anton Hinnersson.
Bor 1890 på Lekeberga, Knista, Örebro län.
 Christina, f. 27/8 1843 i Ökna, Floda, Södermanland. Ogift. Bor 1890 på Gärkilen,
Knista, Örebro län
 
Per Magnus Enhörning
Prost i Edsberg. Bodde på Kälkesta prästgård i Edsbergs socken. Född den 11 november
1769 i Tuna, Södermanland, död 1838. Han kom till Edsberg från Örebro 1809. Han var gift
med Maria von Hofsten, född 29/7 1780 i Knista. Per Magnus var son till prosten i Tuna, Carl
Enhörning, f. 1713, d. 1781.
Barn: Anna Lisa, f. 22/2 1810 i Edsberg.
 Maja Greta, f. 2612 1814 i Edsberg.
 Erland, f. 22/6 1817 i Edsberg.
 Carl Magnus, f. 4/4 1820 i Edsberg.
 Henric, f. 24/2 1825 i Edsberg.
Anna Catharina Roth, f. 7/1 1801 bodde åren 1829-30 hos prosten Per Magnus Enhörning i
Edsberg.

2004-05-08, 09:11
Svar #29

Kristoffer Huldt

Birgitta Berkemar och Dag Bremberg undrade för ett par år sedan om Carl Roth i Nyed
möjligen kunde vara son till kyrkoherden i Hörreda. Eftersom denne Carl råkar vara min
morfars farfars far vet jag att han inte är det. Han föddes den 12 oktober 1753 i Stockholm och
dog fredagen den 30 november 1832 i Karlstad. Han studerade sju år vid universitetet i Upsala,
med bl a Linn? som lärare. Därefter flyttade han med föräldrarna (Carl Roth och Agatha
R?man) till Värmland, där han ägnade sig åt brukshantering och jordbruk. Först bodde de på
Duvnäs i Nyed, men från 1795 ägde han Nedre Fösked som han inköpt av brodern Benjamin
och kapten Lars von Nackrej. Här var han brukspatron till 1817, då han sålde bruket till
grosshandlaren Per Gustaf Geijer. Själv arrenderade han Kjerns bruk och lantegendom fram till
1830 då han vid 77 års ålder flyttade in till Karlstad där han hade köpt ett hus. Efter hans död
innehades detta hus av hans hustru. Duvnäs (Duvenäs), Fösked (Föske) och Kjern (Tjärn)
ligger alla tre väl samlade strax norr om Nyed, NO om Karlstad.
Den12 december 1794 gifte han sig på Molkoms bruk i Nyed med Elisabeth Antonsson,
född den 23 april 1770 på Höglunda Bruk i Nor, död den 11 september 1851 i Karlstad. Hon
var enda dottern till den i Värmland välkände brukspatronen, lagmannen Reinhold Antonsson
och Britta Beata Georgsdotter Ferner. De fick en dotter Beata Maria, född 1795, död 1873,
gift med Lennart Lennartsson och en son Carl Reinhold, född 1797, död 1858. Brukspatron.
Denna Beata Maria hade en dotter Catharina Lovisa, som midsommar 1847 gifte sig med
Jonas Gustaf Wahlström. Från detta bröllop har jag en livfull skildring som min morfars far
skrev i sin dagbok.
Carl Reinhold flyttade mycket riktigt till Stockholm och blev så småningom grosshandlare och
ägare till Ludvika Bruk och herrgård.
Mycket om Rotharna finns i en liten skrift jag sammanställt 1992 och om jag inte minns fel har jag deponerat ett ex hos Genealogiska föreningen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna