Forum > Roth / Rooth

Roth / Rooth

<< < (6/17) > >>

Andreas Rasmussen:
Vilka bevis finns för att Nils Nilsson i Boarp och Sigrid Håkansdotter var föräldrar till bröderna Nils Nilsson och Jonas Nilsson Roth? Har sett uppgiften många gånger, men aldrig några källor till den.
 
MVH Andreas

Andreas Rasmussen:
Har någon fotograferat/möjlighet att fotografera porträttet av Jonas Andreæ Roth som ska hänga i sakristian i Höreda kyrka. Vore mycket tacksam för bild av kyrkoherden. Det går bra att få bilden per mail och den är för stor för att läggas ut här.
 
MVH Andreas

Berndt Nyberg:
Birgitta!
 
Namnet Rooth förekommer redan 1679 (epitafiumet över Kornetten Jonas Nilsson Rooth i Vireda kyrka)och i slutet på 1600-talet heter sonen Ryttmästare Nils Rooth,i militära rullor från Stockholm 1675 är Jonas inskriven som coupral Jonas Roth så namnet Rooth har säkerligen kommit som släktnamn på 1600-talet.
 
Andreas !
 
Jag har heller inte sett några källor som bekräftar föräldrarna till bröderna Nils och Jonas och jag hoppas att någon kan bidra med ytterligare uppgifter som kan bekräfta eller dementera att det rör sig om Nils Nilsson och Sigrid Håkansdotter.
 
Mvh Berndt.

Anders Höijer:
Hej Rooth/Roth-släktforkare...
 
Därför jag undrar om en person som heter Laurentz Roth som levde under 1500-talet. Han kom från Tyskland och blev kaptenlöjtnant under svensk tjänst. Hade köpt en liten egendom eller gård, någon ort i Småland. Hade gifte sig med någon kvinnan, hade många söner än tre. Någon  av deras söner blev bönder tex skattebonde, en del av dem kallade Rothof, Rooth och Roth sedan av 1600-talet... en del av någon personer hade blivit adlad av konungen under mellan 1600-1800-talet, mkt troligen....de har samma roth-träden.....En skattebonde Börje Larsson var son till Laurentz Roth, bor i Hedenstorps by, Angelstads sn. Han använde inte sitt efternamn...Det var mkt info om släkten Rooth/Roth. Det syns pga det är inte klart att forska efter släkten Rooth måste bekräfta det. Nils Nilsson kan vara en Rooth.....De Jonas och Nils Roth har fina yrke... Varför och vad du tror....?

Anders Höijer:
Här kommer en bild:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion