ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rothman  (läst 5686 gånger)

2000-02-12, 21:46
läst 5686 gånger

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Min mormors mormors morfar hette Gustav Teodor Rothman, var kapten vid Dalregementet och levde 1789-1854, troligen bosatt i Stora Tuna, Dalarna. Detta enligt familjekällor som också säger att han dog på slagfältet.  
Hans far ska ha hetat Teodor Wollter Rothman gm Kristina Katarina Nordanmehr, och morfadern Erik Vollter Nordanmehr, f 1710, tullnär i Åhus o tullinspektör i Kristianstad gm Hedvig Marille.
Gustav Teodor var gift med Amalia Fredrika Boucht (1806-1879) från Finland, deras dotter Maria Gustava Kristina (1827-1899) var gift med inspektor Erik Bernhard Edlundh.
Jag har själv ännu inte bedrivit någon forskning på denna gren. Är det någon som vet mer om dessa släkter?
Vet någon i vilket krig min anfader kan ha dött?

2000-03-19, 20:19
Svar #1

Utloggad Staffan Knös

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2015-11-04, 23:04
    • Visa profil
    • www.knos.me/index.htm
Hej Sven,
Min farmors föräldrar var:
Konsul August Edström som var gift 1853 med Eva MARIA Rothman, född 1828-07-03, död 1923-04-18.
 
Maria var dotter till skeppsklarerare ERIK Olof Rothman född 1782, död 1865-09-27; gift 3 gånger och andra gången med Eva Fluur, död 1833.
 
Erik var son till Walter Teodor Rothman gift med G C Nordanwehr.
 
Kan detta vara något ?
Hälsningar
Staffan Knös

2000-03-20, 20:05
Svar #2

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Hej Staffan!
Även om namnen och initialerna inte helt stämmer överens (G C kanske ska vara C C ?) så verkar det ju som om det kan röra sig om samma personer! Men vilka orter rör det sig om i ditt fall? I mina uppgifter står det Teodor Wollter Rothman i Åhus. Jag har som tidigare sagt inte forskat på detta själv och den som forskat innan (och vars resultat min mormorsmor skrivit av tillsammans med andra släktuppgifter) har inte lämnat ytterligare uppgifter. Jag har pga mina gymnasiestudier inte så värst mycket tid över för släktforskning, så jag har inte möjlighet att kontrollera de här uppgifterna just nu, men hör gärna av dig igen!
 
M.V.H.
Sven Grönberg

2000-03-26, 20:38
Svar #3

Utloggad Staffan Knös

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2015-11-04, 23:04
    • Visa profil
    • www.knos.me/index.htm
Hej  
Det är troligen samma personer. Men jag har tyvärr ingen ytterligare information, varken om orter eller årtal eller ytterligare släktled.
Jag har inte forskat vidare här.(Har koncentrerat mig på Knös-släkten).
Hittar Du något, någon gång, längre fram vill jag gärna att Du hör av Dig.
MVH
Staffan

2001-01-21, 11:55
Svar #4

Lilian Andersson

Hej Sven
Gustav Teodor Rothman(1789-1854), kapten vid Dalaregementet var min morfars farfar. Min morfar Gustav Teodor Axel Rothman(1862-1925) var 21 år äldre än min mormor, en av orsakerna till att det inte är så många generationer mellan mig och kaptenen vid Dalaregementet.  
Gustav Teodor Rothman och Amalia Fredrika Boucht(1806-1879) född i Kollola socken i Finland (hör till Tavastehus)hade tre barn enligt min släktforskning.
Maria Christina Gustava 1827-12-23
Fredrik Teodor Alexander 1829-10-01 min morfars pappa (ångbåtsbefälhavare) död 1903 i Stockholm
Gustaf Albert Alfons 1830-11-27
Jag tror inte att Gustav Teodor dog i något krig han var ju 65 år då han dog. Däremot vet jag att han fick utmärkelsen kungliga Svärdsorden av Karl lV Johan den 11  maj 1826. Har papper på detta med Karl Johans underskrift. Du kan få kopia.
Jag har i min ägo ett fotografi av Amalia Fredrika (som gammal). Är Du intresserad kan jag ordna fotostatkopior och bevis på att det är Amalia.  
Hur har Du fått fram vilka som var Gustav Teodors föräldrar?  
Det fanns en Gabriel Rothman 1721-1772, skriftställare och politiker (se uppslagsboken),vet Du eller någon om han var släkt med Gustav Teodor Rothman?
Vänligen
Lilian

2001-01-21, 13:41
Svar #5

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Hej Lilian! Vad roligt att hitta en släkting här! Vad jag vet om föräldrarna har jag skrivit i mitt första inlägg i denna diskussion (fast Nordanmehr ska nog vara Nordanwehr). Den Erik Vollter Nordanweder jag nämner påstås därutöver vara son till en kyrkoinspektor Vollter Nordanweder och dennes hustru Cajsa Stare. Inga ortangivelser, inga årtal. De uppgifterna står i en skrivbok med släktanteckningar som min mormors mor, som dog 1985, efterlämnat. Jag har ingen aning var hon fått uppgifterna ifrån. Angående det med kriget, är det som sagt bara obekräftade uppgifter. Jag har heller inte kunnat hitta ett passande krig. Ett fotografi av Amalia Rothman har jag också. Det är taget i Stockholm, och hon har något slags dräkt med huva på, är det samma kort? Namnet på Amalias födelsesocken ska väl vara Hollola. Det var där hon gifte sig med Gustav Teodor Rothman 25/3 1827, enligt de finska kyrkböckerna på nätet. Amalias grav finns (med stor sannolikhet ännu, jag var där sommaren 99) på Tunabergs kyrkogård i Sörmland, hon vilar där bredvid svärsonen Erik Bernhard Edlundh (f 4/2 1827 i Linköping, d 13/8 1890 i Nyköpings östra församling) och barnbarnet Constance. Maria flyttade som änka till en dotter i Göteborg och dog där 17/12 1899 i Masthuggs församling. Jag har fler uppgifter om hennes nio barn om du är intresserad. Papperet ang Svärdsorden skulle jag gärna vilja ha kopia på. Har du fler detaljer om Gustav Teodor Rothman och hans familj?
Egentligen ska man ju fortsätta sina diskussioner i det här forumet, men om du vill kan du ju i stället maila mig ditt svar på ovanstående, adressen finns i avsändarraden.

2001-01-22, 20:04
Svar #6

Lilian Andersson

Hej Sven
Lika roligt för mig. Kortet på Amalia verkar vara det samma som Du har. Ja tack, jag tar tacksamt emot alla uppgifter jag kan få angående släktingar till min morfar. Självklart skall Du få pappren angående Svärdsorden. För övrigt har jag ett album efter morfar, fullt med gamla kort. En del av korten är tagna i Tammerfors och en del står det Rothman bakom. Har Du fler kort än det på Amalia? Skulle vara roligt att jämföra.
Min morfar var ensamt barn, vad jag vet. Men jag vet också att han hade många kusiner, vilket tycks stämma. Min morfar och mormor fick 5 barn varav 4 uppnådde vuxen ålder. Av dessa 4 barn blev det 8 barnbarn varav jag är den ena.
Var skall jag skicka kopior av Svärdsorden? Maila gärna till mig och skriv adress eller telefon nummer.  
Min morfar föddes i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm St Nikolai. Han bodde runt sekeskiftet på Östermalm i Stockholm.  
Det finns en del att berätta, men det är för personligt och för nära, så jag väljer att berätta det för Dig på ett annat sätt.
Hör av Dig.
Vänligen
Lilian

2001-04-05, 18:35
Svar #7

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej. Jag har på en avlägsen gren följande personer. Undrar nu om någon känner till något mer om dem och deras öden.
Jag undrar också om det kan finnas några ättlingar till dem?
Maria Wilhelmina Schultzberg född 1808  
gift 1831 med
Lokfördelningschef i Kalmar, I. G. Rothman född 18**, död 1871  
 
// Mvh
 
 
 Han står noterad som

2006-09-15, 13:00
Svar #8

Carl-Johan Boucht

Amalia Fredrika Boucht var sannolikt född i Hollola. Anders Boucht, Strandgatan 9 i Vasa, Finland har en mycket komplett information om släkten Bucht/Boucht. Han kan troligen komplettera uppgifterna gällande Amalia Fredrika.
 
Lycka till, Carl-Johan Boucht

2009-02-19, 20:51
Svar #9

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
Erik Erland Rothman, (1832-1896) presenteras i Ahnlunds Sundsvalls historia från 1921 (del  sidan 43). Här sägs att hans föräldrar var Erik Olof Rothman och Eva Elisabeth Fluur och att hans farfar var Theodor Wollter Rothman och Christina Catharina Nordanwehr. Artikeln avslutats med att ”släkten Rothman härstammar från Rottne i Småland”. Är detta senare påstående tagit ur luften?
 
I Rottne (ligger idag i Söraby församling utanför Växjö) fanns en Steno Rothman (1642-1703) med en son Johan Rothman (1684-1763) som levde i Växjö. Men någon koppling mellan dessa och Theodor Wollter Rothman är inte känt för mig. Någon som har någon uppgift om detta?
 
MVH
Lars-Åke Stenemo

2009-02-21, 12:31
Svar #10

Utloggad Staffan Knös

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2015-11-04, 23:04
    • Visa profil
    • www.knos.me/index.htm
Hej
Ja det är riktigt att Erik Erland R:s föräldrar är Erik Olof R, f 1782, och hans andra fru Eva Elisabet Fluur, f 1800. Dom hade tre barn Eva Maria, f 1828, min ana; och Carolina Olivia, f 1830 och Erik Erland, f 1832. Enligt min släktinformation är föräldrarna till Erik Olof, Valter Teodor R och G C Nordanwehr. Jag har inte kommit längre.
Tyvärr har jag ingen information var dom är födda, eftersom kyrkböckerna brann i Sundsvall. Jag har aldrig hört att släkten Rothman kommer från Rottne men det kan ju vara värt att undersöka. Jag har inte någon koppling till Rothman i Rottne som du har hittat.
Hälsningar
Staffan

2009-02-21, 18:35
Svar #11

Utloggad Elsie Ekstrom Martin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 00:33
    • Visa profil
Hej till Rothman forskare,
En syssling till mig hette Ulla Olihn Rothman.  Hon dog på 1990 talet och jag undrar om hon var släkt till familjen som diskuterats.  Om det finns uppgifter till hennes Rothman släkt skulle det bli mycket hälpsam.
Elsie Ekström Martin
Brooklyn Center, MN, USA

2009-02-23, 15:46
Svar #12

Utloggad Staffan Knös

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2015-11-04, 23:04
    • Visa profil
    • www.knos.me/index.htm
Hej Elsie
Det finns en Ulla Elisabeth Rothman som dog 2000-08-20 född i Oscar Stockholm och död i Halmstad. Kan det vara hon ?? Sedan finns det tre styck Ulla Ohlin död 1980-1999
Allt enligt SDB4
Vilket är hennes namn som ogift resp gift ?
Hälsningar
Staffan Knös

2009-02-23, 19:43
Svar #13

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
Teodor Rothman omnämns i en bok av Gunnar Bergström, Stora Sjötullen och lilla Tullen i Skånem Halland och Blekinge samt på Gotland 1658 - 1765, Biografiska anteckningar, Lund 1958.(Finns på Stadsarkvet i Malmö)  
 
På sidan 22, nummer 571 anges följande:
Nordanwehr Eric: enligt skifte i Kristianstad 1791 30/5 var sonen Volter häradsskrivare; en dotter (Maria Elisabeth) gm tfv vid St Sjöt i Sth Teodor Rothman; dtr Petronella gm ingenjär Georg Gustaf Falck,
 
Teodor Rothman var alltså 1791 tullförvaltare vid Stora Sjötullen i Stockholm.
 
Enligt en av Riksarkivet utgiv en handbok över tullens arkiv skall biografiska handlingar finnas i arkivet SE/RA/4110.02. Denna källa har jag inte haft tillfälle att undersöka.  
 
Med vänlig hälsning
Lars-Åke Stenemo

2009-02-23, 19:54
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Teodor Wolter Rothman och Christina Catharina Nordanwehr gifter sig i Åhus 1782 16/10, enligt Arkiv Digitals vigselregister (www.digiarkiv.se). Det verkar inte riktigt gå ihop med de uppgifter som Bergström lämnat.

2009-02-27, 20:34
Svar #15

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
Jag har försökt sammanställa det som var känt om släkten Rothman med rötter i Rottne i Söraby församling. En spännande släkt som det finns mycket att läsa om bland annat i Svenskt biografiskt lexikon och i Växjö Stift herdaminnen.  
 
Jag har dessutom kunnat fastställa vilka ”bönder” som Jonae Svenos döttrar gifte sig med, vilket ger härkomsten för bl.a. prästen Gasslander. Men detta ligger väl utanför släkten Rothman.
 
Theodor Rothmans härkomst är dock inte klarlagd. OM, och åter OM, han är släkt med nämnde släkt finns fler möjligheter än vad jag tidigare trott. Därför bifogar jag en kortform av min sammanställning.
 
Jag har två huvudfavoriter till personer som skulle kunna vara förbindelselänken till Teodor:
1.   Att han är ättling till amiralitetsläkaren i Karlskrona. Några familjeuppgifter om honom har jag inte träffat på. Jag har dock funnit följande uppgifter av intresse:
 
I en Matrikel över svenska sjöofficerare 1687-1721 finns två personer med namnet Rothman upptagna.( http://members.tripod.com/Bengt_Nilsson/Biografica/matrikelr.htm
Är dess släkt eller ättlingar till Johan?¶

Rothman, Christian (16??-17??) Underlöjtnant, avsked 17/2 1720.      Lew. ; Börj.  
Rothman, Johan Gabriel (16??-17??) Lärstyrman 12/3 1702, medelstyrm., e.o. underlöjtn. 11/9 1711.   I kofferditjänst 1706.  
Fången i Ryssland 1714-22.  
 Marinens rullor I (1715-1796) ; Holmberg, E., Vår flottas fallna och fångna karoliner // KFÅ. - 1915, s. 1-49 ; Lew. ; Börj. ¶

 
2.   Son till tjänstmannen vid Stora Sjötullen i Stockholm, politikern för mösspartiet Jacob Gabriel Rothman och dennes hustru Marie Taylor. Att en son till denna också engagerades inom tullen skulle  vara naturligt under denna tid. Några uppgifter om Jacobs och Marias familj har jag ännu inte påträffat.
 
Med vänlig hälsning
 
Lars-Åke
 
 
Rothmanssläkten stamfaders stamträd
 (48.3 k)
J G Rothmans ansedel
 (5.7 k)

2009-03-08, 10:21
Svar #16

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
TULLFÖRVALTARE THEODOR ROTHMAN VID STORA SJÖTULLEN I STOCKHOLM
 
Teodor Rothman omnämns i en bok av Gunnar Bergström, Stora Sjötullen och lilla Tullen i Skånem Halland och Blekinge samt på Gotland 1658 - 1765, Biografiska anteckningar, Lund 1958.
 
På sidan 22, nummer 571 anges följande:
Nordanwehr Eric: enligt skifte i Kristianstad 1791 30/5 var sonen Volter häradsskrivare; en dotter (Maria Elisabeth) gm tfv vid St Sjöt i Sth Teodor Rothman; dtr Petronella gm ingenjär Georg Gustaf Falck.
 
Teodor Rothman skulle alltså enligt Bergström 1791 varit tullförvaltare vid Stora Sjötullen i Stockholm. Kan någon bekräfta denna uppgift? Känner någon till andra uppgifter om denne tullförvaltare (se gärna diskussionen under släkten Rothman i detta forum)
 
Med vänlig hälsning
Lars-Åke
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken T-Ö » Tullnär. /Moderator Yrken

2009-03-08, 22:49
Svar #17

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Lars-Åke
 
Jag kan komplettera med några uppgifter från Göran Rothmans bouppteckning
 
Göran Rotman, assessor i koll. med.dr. död og. 1778 4/12 i Nikolai, 39 år (bou.nr. 1779/1:222)
halvsyskon:
1/ Johan Ludvig Rotman, docent, Lund
2/ avl. Jakob Gabriel Rotman. med.dr., son Carl, i England
3/ avl. Lovisa Rotman, g.m. Olof Arell, prost, Skärstad
4/ avl. Elisabet Rotman, g.m. Johan Fredrik Köllner, reg.fältskär vid Kronobergs reg., barn:
 a/ Johan Fredrik Köllner, med.kand.
 b/ Bernhard Wilhelm Köllner, bat.fältskär
 c/ Cathariona lovisa Köllner
 d/ Anna Beata Köllner
5/ Margareta Beata Rotman, g.m. Erik Boije, ingeniör, Karlshamn
6/ avl. Anna Catharina Rotman, g.m. Wilhelm Netherwood, bankokommissarie, barn:
 a/ Wilhelm Netherwood
 b/ Catharina Charlotta Netherwood
 
Källa: bouppteckningsregister för Sthlms RR och magistrat
 
Angående Teodor Rothman så skulle han kanske kunna vara identisk med den Teodor Willhelm Rothman, tullförvaltare och direktör, som gifter sig 1811 10/3 i Sollentuna med änkefrun och lektorskan Carolina Margret Unaeus född Nässler, på Tegelhagen i Sollentuna. Enligt anteckning i vigselboken förefaller själva vigseln ha ägt rum i Maria fs i Stockholm, där Rothman tydligen bodde. Carolina var född 1768 i Härnösand och hade ganska kort innan vigseln inflyttat därifrån till Sollentuna med sina barn.

2009-06-12, 22:53
Svar #18

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
VEM VAR ADVOKATFISKAL JOHAN JACOBSSON ROTHMAN?
 
Enligt avskrift av Bro häradsrätts protokoll 1670-01-17 som publicerats av Upplands-Bro Kulturhistoriska forskningsinstitut (UKF) var  advokatfiskal Johan Jacobsson Rothman verksam vid tinget detta år. (se http://www.ukforsk.se/svenparm/Sv4/Sv4-S-gard.pdf)
 
Enligt Växjö stifts herdaminne skall bröderna Steno Rothman (kyrkoherde och far till Linnés lärare) och Johan Rothman (amiralitetslikare i Karlskrona) haft en bror som var advokat vid Svea Hovrätt som avlidit år 1677. (VSH del 3 s 337ff). Enligt denna källa skall advokatens namn varit Jonas. Den gemensamme fadern var Sveno Jonae (f. 1592), komminister i Rottne (som givit upphov till namnet Rothman).  
 
Advokat Rothman eller någon som skulle kunna vara denne, saknas i Anjou, Kongl. Svea hofrätts presidenter samt embets- och tjenstemän 1614-1898. Var Rothman verksam vid annan myndighet?
 
Är den J.J Rothman som omnämns i Bro häradsrätts protokoll identisk med den Jonas som omnämns i V.S herdaminne?  
 
Jag är tacksam för varje ledtråd eller uppslag till hur svar skall kunna erhållas på dessa frågor.
 
Med vänlig hälsning
 
Lars-Åke

2009-06-14, 14:20
Svar #19

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Enligt Smolandi Upsaliensis var Jonas Svensson Rothman advokat i Svea hovrätt och död 1677 12/9 i Maria fs. Hen efterlämnade endast två döttrar från sitt första gifte.
Hans bouppteckning har nr 1677:1572 (Sthlms stadsarkiv).

2009-11-30, 18:41
Svar #20

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Teodor Wolter Rothman, tullförvaltare i Åhus och Stockholm, hade nog ingen koppling till Rottne-släkten. Enligt ett bouppteckningsregister för Kristianstads rådhusrätt var han son till murarmästare Olof Torsson Rothman i Kristianstad (död 1810) och Bengta Andersdotter (död 1792), och hade syskonen Cicilia, Niclas, Petter Wolter och Gliva(?) Jag har inte hittat Teodor Wolter i födelseboken för Kristianstad under den period då han bör ha varit född, tidigt 1750-tal, så familjen kom nog från annan ort.

2010-01-18, 18:44
Svar #21

Utloggad Staffan Knös

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2015-11-04, 23:04
    • Visa profil
    • www.knos.me/index.htm
Jag har forskat kring Teodor Walter Rothman i Kristianstad. Jag hittar inget som knyter honom eller hans far till Rottne-släkten. Med hjälp av tidigare nämnt bouppteckningsregister och därmed bouppteckningarna har jag kommit fram till följande:
Murarmästare Olof Torsson; f omkr 1733; d 1810 i Kristianstad sfs; gift med Bengta Andersdotter; f omkr 1734; d 1792 i Kristianstad sfs. De får följande barn:
Teodor Volter (i bouppt) (min ana)
Olivia (i bouppt) f omkr 1760 eftersom hon får egna barn som ogift 1780 enl fb, senare gift med Stenberg.
Anna (i bouppt)
Petter Volter, underofficer, (i bouppt)
Petter f 1767 enl fb, troligen samma som ovan ?
Nils f 1770 enl fb tvilling; d 1771 enl db
Sissa f 1770 enl fb tvilling; d 1770 enl db
Niklas f 1772 enl fb (i bouppt som murargesäll)
Cecilia f 1775 enl fb; (i bouppt)
Olof f 1778 enl fb; d 1779 enl db  
Samtliga fb och db noteringar är från Kristianstad sfs.
 
När modern Bengta Andersdotter dör 1792, nämns alla barnen i bouppteckningen som Rothman, men det gör inte murarmästaren, han nämns endast som Olof Torsson. Första gången han omnämns som Rothman är när han gifter om sig 1805 med Christina Olsdotter, då nämns han som murarmästare Olof Thorsson Rothman.  
Jag har inte hittat var och när de första barnen är födda, inte heller har jag hittat murarmästare Olof Torsson Rothman i hfl Kristianstad, konstigt nog.
Så varifrån Olof Torsson (Rothman) med fru Bengta Andersdotter och de första barnen kommer ifrån, återstå att leta efter. Jag har letat i ett antal församlingar runt om Kristianstad, men inte hittat något - ännu.
Staffan

2010-01-18, 19:52
Svar #22

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Staffan!
 
Också jag har forskat mer i släkten Rothman. Har utbytt uppgifter med Lars-Åke Stenemo som också forskar på Olof Torssons familj.
 
Teodor Volter var född 16/2 1755 (enligt uppgift från Stenemo som hämtat den ur Sjöström: Skånska nationen i Lund 1682-1832, s 373). Födelseorten är inte känd. Han avled 1819 i Strängnäs landsförsamling.
Olivia var född 28/6 1762 enligt mantalsuppgift från 1845 (finns skannad på Stockholms stadsarkivs webb). Hon avled 1846 i Stockholm. Hennes förste man hette som du skriver Stenberg, den andre hette Wænerberg.
De andra barnen har jag inte några födelse- eller dödsdatum för.
 
Födelsedatumen ovan bör ju vara till hjälp i sökandet efter varifrån Olof Torsson och Bengta Andersdotter inflyttade till Kristianstad. Har själv tänkt på att börja leta men inte kommit igång.
 
Jag har också lite uppgifter om Christina Catharina Nordanvähr och hennes anor, som du antagligen är intresserad av. Detta hör ju inte hemma i Rothman-diskussionen, men du kan kontakta mig via mejl.
 
(Meddelandet ändrat av svgr 2010-01-18 19:55)

2011-07-13, 15:27
Svar #23

Lars Nilsson

Det har tidigare sagts att Amalia Maria Fredrika Boucht (f.1806) är född i Hollola socken i Finland.
Det kanske kan vara av intresse att hon i HFL Mora AI:12C folie 150 och 447 anges vara född i
Helsinge socken, men ankom till Stranden, Mora socken, från Hollola år 1827.
 
Måhända var hon bosatt i Hollola, där hon kanske också gifte sig 25/3 1827 med kaptenen och riddaren
Gustaf Theodor Rothman?

2011-07-13, 19:11
Svar #24

Utloggad Staffan Knös

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2015-11-04, 23:04
    • Visa profil
    • www.knos.me/index.htm
Hej
Nja, håller inte med.  
Amalia Maria Fredrika Bouch anges född i Helsinge socken i Finland, i samtliga hfl som jag följt henne. Finns nämligen en fs/kyrkby som heter så i Finland. Hon flyttar in 1827 från Hollola till Stranden Mora. Huruvida dom gifte sig där, 1827-03-25, vet jag inte.

2011-07-13, 20:42
Svar #25

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Jag har redan lagt märke till det som Lars skriver, men har inte fått uppgiften om att Amalia var född i Helsinge bekräftad eftersom projektet Hiski inte har registrerat Helsinges födelseböcker än. Däremot är det klarlagt att Amalia gifte sig med Teodor Gustav Rothman i just Hollola.

2013-05-04, 13:45
Svar #26

Utloggad Örjan Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 11:51
    • Visa profil
Hej alla ni forskar/forskat på Rothmanssläkten.
Är det någon som har koll på om det kan finnas en sidogren som leder till en Nils Persson, född 1863-06-27 och som utvandrade till USA, där han dog 1930-06-12 i Moline, Rock Island County, Illinois. Han uppges vara född troligen i Malmö men jag hittar honom inte i födelseboken för angivet år och ett par år runt omkring. Fadern till denne Nils Persson uppges ha hetat John Persson, född omkring 1838. Med den tidens namnskick tror jag inte att fadern hette Persson i efternamn.
Hälsningar
Örjan Öberg

2013-05-04, 15:07
Svar #27

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
Vad får  dig att tro att han kommer från en sidogren till någon av släkterna Rothman? Har du ytterligare ledtrådar?
 
MVH/Lars-Åke

2013-05-04, 15:40
Svar #28

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Örjan!
Fr. Emibas
Persson, Nils
F. 27/6 1863 Östra Karaby, Malmöhus
Utv. 27/4 1891 från Bosarp 4, Bosarp, Malmöhus
till Amerika
Källa: Husförhörslängd s. 1089
Enl. FB Ö Kararp är han son till  
Per Nilsson och Kjersti Nilsdotter, N:o 2 Ö Karleby
Östra Karaby CI:4 (1861-1874) s. 8
Mvh Annalena

2013-05-05, 12:08
Svar #29

Utloggad Örjan Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 11:51
    • Visa profil
Hej!
Tack Annalena för tipset. Jag ska snarast följa upp det.
 
Til Lars-Åke: Det är en krånglig historia. Men för att göra det kort: Vi (eller egentligen en kusin) har fått en Y-DNA-träff på någon i USA som hänvisar till honom. Till saken hör att Y-DNA haplogruppen är mycket ovanlig i Sverige. Min morfar föddes som oäkta son till en piga som år 1860 tjänade hos E O Rothman i Sundsvall. Vi misstänker att han eller sonen Erik Erland är boven i dramat. Men det kan också vara E O Rothmans styvson Johan Fredrik Wi(e)seman som vid den tiden försvann till America utan betyg som det står i Sundsvall AI:6a sid. 50. Denne Johan Fredrik Wi(e)seman var son till Chirurgie candidat Johan Fredrik Wieseman som dog i Klara fs i Stockholm 1816-10-02, 43 år gammal. Hans härstamning har jag ännu inte hunnit utreda.
Min morfars namn är just Johan Olof Fredrik. Mellannamnet Olof torde komma från moderns farfar. Morfars namn tyder mera på att det är styvsonen som är den hittills okände fadern. Jag håller på att spåra upp en nu levande avkomma till Rothmans i en obruten manlig kedja för att kunna göra en Y-DNA analys. Att hitta någon liknande för Wieseman är säkert betydligt svårare.
Men här gäller det ju att undersöka alla möjligheter och räta ut frågetecknen till utropstecken.
Den i Sverige ovanliga Y-DNA haplogruppen är Q. Kännare påstår att det finns något, några hundra, människor i Sverige i den gruppen. Den är vanligast bland Hunner och Maya-indianer.
Hälsningar
Örjan Öberg (som tacksamt tar emot alla tips som kan leda till gåtans lösning).

2013-05-05, 14:32
Svar #30

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
Ett intressant svar. Jag har just beställt Bäckmans ”Genvägar” för att lära mig lite om DNA i släktforskning. Jag vill därför gärna medverka till att hjälpa dig för att också lära mig mer om detta.
 
Är styvsonen släkt med E.O. Rothman? Vad det en anhörig till hans första hustru Elisabeth Krook?
   
Erik Olof Rothmans farfar var murarmästaren Olof Thorsson i Kristianstad, vars son Theodor (Thor) Wollter troligen var den som kom att introducera namnet Rothman i denna släkt i samband med att han blev student i Lund.
 
Varifrån Olof Thorsson kom och var sonen Theodor är född är ännu okänt. Olof hade också fyra döttrar vars öde inte är helt kända (men dessa kan tydligen inte användas i DNA-analysen). Om DNA-spåret härrör från ”Kristianstadssläkten” Rothman, vad säger att det inte kan röra sig om någon av anhöriga till Thorsson anfäder?
 
Det tycks vara tunt med manliga arvingar i direkt nedstigande led från Olof Thorsson. Ett undantag är tydligen tre söner i ett sidoförhållande som Theodor Gustaf Axel Rothman (1862-1925) hade. Han kallas handlare bosatt i Humlegården nr 8, Rote 9 i Hedvig Elionora (Sveriges befolkning 1900) och Cigarrhandlare (1908, Rotemansarkivet). Dessa söner har jag inte försökt spåra.
 
Hälsningar Lars-Åke

2013-05-07, 09:30
Svar #31

Utloggad Örjan Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 11:51
    • Visa profil
Hej Lars-Åke!
Här i Härnösand har vi ju vår ordförande i Härnösands släktforskare, Peter Sjölund, som kanske är en av landets mest kunniga i ämnet DNA- i släktforskningen. Han har hållit sitt föredrag på ett otal platser i landet samt på Uppsala Universitet. Det kan du se här http://media.medfarm.uu.se/play/kanal/45/video/3039 Vill du veta mer om DNA kan du också kolla på ftdna.com Det finns även möjlighter på den kvinnliga sidan, men det är lite annorlunda. För att klarlägga faderskap med DNA behövs en obruten kedja manliga avkommor. Det är nämligen så att de manliga y-kromosomen ärvs oförandrad från far till son genom alla generationer.
E O Rothmans styvson Johan Fredrik Wieseman var dotter till Elisabeth Krook. Fadern var Johan fredrik Wieseman f. c:a 1773, avled 1816-10-02, Klara fs, Stockholm. Johan Fredrik d. y. föddes 1815-03-11, Klara fs, Stockholm.
Jag håller på att följa E O Rothmans son Erik Erland och hans avkommor. Trots flytt til Sydafrika har jag hittat en manlig avkomma i obruten kedja som fanns i Sköns fs, Sundsvall, på 1930-talet. För att komma vidare här måste jag göra ett besök på skretessavdelningen på Landsarkivet här i Härnösand.
Hälsningar
Örjan

2013-05-19, 12:28
Svar #32

Utloggad Lilian Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2013-05-19, 12:28
    • Visa profil
Hej Lars-Åke
Intressant, min morfar var Theodor Axel Rothman (1862-1925). Född i Sthlm på Prästgatan i gamla stan Stockholm. Ägde hus på östermalm Grevturegatan samt Cigarraffär på Humlegårdsgatan. Gift med en engelsk kvinna. Morfar var 21 år äldre än min mormor som han fick 5 barn tillsammans med 3 söner och 2 döttrar. Det äldsta barnet var min mamma. Mormor och morfar hade ett långt förhållande, min mormor och barnen var morfars familj på sidan om, så att säga, deras barn födda mellan 1907-1918. Morfar hade inga barn tillsammans med sin engelska hustru.
Innan Axel Theodor blev cigarrhandlare var han sjökapten och seglade runt i världen. Hans far i sin tur, var Ångbåtsbefälhavare och var barn till Amalia Fredrika Bucht Rothman gift med Gustaf Theodor Rothman (riddare av svärdsorden) dubbad av Karl 1V Johan.
Gustaf Theodor tillhör Kristianstad släkten.  
Av morfars och mormors barn blev vi 9 barnbarn, varav 8 nu i livet samt 18 barnbarns barn. Lustigt nog bor Axel Theodors sonson med söner i Kristianstad (slump). Dock är det ingen av oss som har namnet Rothman (av naturliga skäl). Morfar köpte ett namn åt mormor och deras barn som nu är släktnamn.
Med vänlig hälsning
Lilian Andersson

2013-05-19, 23:30
Svar #33

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil
Hej!
 
Intressant diskussion om familjen Rothman.
Olof Torsson och Bengta Andersdotter hade också sonen Petter Wolter Rothman född 1/6 1767 i Kristianstad.
Han var bosatt i Kalmar och gift med Regina Lindqvist född i Kalmar 1776. Han var vid sin död fältväbel och måste ha dött vid kommendering ca 1810.  
De hade bland sina barn sonen Gustav Adolf Rothman född 1797 i Kalmar. Inte heller där blev det några manliga arvingar eftersom hans två barn var döttrar.
Olof Torsson hade också sonen Niclas.
Det finns en bouppteckning efter Olof Torsson, Kristianstads rådhusrätt och magistrat 1810 sid 152 och efter första hustrun Bengta Andersdotter 1791 192 sid 386.
 
Birgitta B
Birgitta B

2013-05-20, 00:32
Svar #34

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
Petter Wolter Rothman blev dömd för vårdslöshet och försummelse av Kongl Hovrätten 1802-09-14 (Över. vid Sjötullen  Lundaarkivet vol EI:33 (1802)).Han levde 1812-03-01 och kallas då polisgevaldiker (Kristianstad Rådhusrätt 1812-03-01 s. 7). Hans dödsdag har jag inte påträffat.
 
Sonen Nicklas, murargesäll, hade en dotter Helena som dog i Karlskrona Amiralitetsförsamling 1807-10-15. (F1a:5 s 279). Vidare uppgifter om Niclas saknas, men har troligen avlidet före 1812, då han inte omnämns i bouppteckningen efter faderns andra hustru.
 
MVH
Lars-Åke

2013-05-20, 19:33
Svar #35

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil
Hej
 
Petter Wolter Rothmans hustru bodde i Kalmar vid hans död. Hon står i husf.l. AI:13 sid 216 1805-1818 som Rothmans änka. Vart hon sedan tog vägen är svårt att hitta. Ett par av döttrarna gifte sig i Kalmar liksom sonen Gustav Adolf. En dotter var gift i Karlskrona och dog i kolera 1853.
 
Mvh/Birgitta B
Birgitta B

2013-05-20, 20:45
Svar #36

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
Ett barn till Petter Wolters hustru Regina Rothman, född Lindqvist, Carl Fredrik, föddes 1814-06-26. (Kalmar C:7 p 371). Om fadern var P.W Rothman framgår inte, men då hans namn saknas kan han varit död (Således död 1813 el 1814).
 
Bland faddrarna finns en jungfru Sophia Elisabeth Rothman. Vem denna kvinna är är okänt för mig. Det finns också en kvinna Sara Elisabeth Rothman som vigdes i Kalmar 1809-12-08 med kofferdiekaptenen Johannes Ljunggren och som 1816-07-29 får sonen Jonas Peter, född i Kalmar. Denna Sara Elisabeths härkomst är också okänt.
 
Det märkliga är att det vid denna tidpunkt fanns representanter från både Rottnesläkten och Kristianstadssläkten i Kalmar.
 
 

2014-09-08, 12:55
Svar #37

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:46
    • Visa profil
Hej  
 
Jag har en avlägsen relation till en Barbara Rothman, som står utan familj i min data bas.  
 
Hon dog 1740-03-07 i Tift, Kärna socken i Östergötland 28 år gammal.  
Var hon blev gift och var hon fick sitt först barn vet jag inte.  
Hennes tredje barn Jusua född 1736-12-23 i Kärna hade en fadder Jungfru Anna Rothman. Anna Brita Rothman gifte sig 1740-12-26 i Kärna.
 
Barbaras man var Ryttare och senare Rustmästare Lars Aurell i Kärna.  
 
Känner någon till något om dessa Rothmans.  
 
MVH  
 
Inge Thulin

2017-11-12, 22:24
Svar #38

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Den i Sverige ovanliga Y-DNA haplogruppen är Q. Kännare påstår att det finns något, några hundra, människor i Sverige i den gruppen. Den är vanligast bland Hunner och Maya-indianer.
Hälsningar
Örjan Öberg (som tacksamt tar emot alla tips som kan leda till gåtans lösning).
Så ovanlig är inte Q i Sverige, kan mätas i procent i Blekinge - inte promille.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna