ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rodell  (läst 1506 gånger)

1999-02-10, 11:31
läst 1506 gånger

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Jag har från lite olika håll hört uppfattningen att släkten Rodell i Kungsbackatrakten skall vara av resandesläkt och dessutom en gren av släkten Sköfding som bytt namnet. En koll i Tölö AI:14, s 191, Varla 4 ger vid handen att släkten synes härstamma från Johan Peter Rodell, f 1862 5/5 (angiven född i Tölö). Hans riktiga födelseort är emellertid Gällinge sn (som bl a framgår av vigselnotisen) där Johan Petter föds den 5/5 1862 på gården Rosendal 1, som son till åboen Magnus Persson och h h Anna Maria Larsdotter. Inte heller Johan Peter Rodells hustru Benedikta Olivia Matsson synes ha några resandeförfäder då hon föds 1857 22/4 i Varla 4, Tölö sn som dotter till hemmansägaren Benjamin Matsson och hans hustru Olivia Sofia Olsson.

1999-05-26, 01:47
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Vad jag menar med inlägget ovan är att de personer (som jag från flera håll har hört att de skall vara resande och ättlingar till släkten Sköfding d v s Darell) åtminstone på raka fädernet INTE är av resandesläkt. Måhända har någon av Johan Peter Rodells söner gift sig med någon av resandesläkt och därefter kallar man släkten Rodell en resandesläkt?!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna