ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riselius  (läst 1229 gånger)

2010-01-04, 16:51
läst 1229 gånger

Utloggad Eva-Christina Söderman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-06-12, 21:22
    • Visa profil
Var salig kyrkoherden i Östra Ryd, Samuel Riselius från Österåker, egentligen barnet Christopher?  
 
Vadan denna fråga? Jo:
Läser man igenom Österåkers födelse- och dopbok för åren 1736-48 så finner man att kyrkoherde Christopher Riselius hade tre söner:
Andreas, född 1745-03-17, döpt 1740-03-20
Samuel, född 1746-02-13, döpt 1746-02-16
Christopher, född 1747-08-17, döpt 1747-08-20
 
Så långt allt väl, men ...
läser man sedan igenom Död- och begravningsboken för 1709-61 står det i juli 1746: 7. 13. Kyrkohedens Riselii lilla son Christopher 5 månader g. Ja, kyrkoherden hade ett barn fött i februari 1746, men han var ju döpt till Samuel!  
 
Mysteriet tätnar om man läser vidare i husförhörslängder. I Österåkers från åren 1756-65 (p 519) står som fjärde person: 1747 d 17 aug Fruns Son Samuel (Frun är alltså den år 1750 avlidne kyrkoherdens maka Elisabet Holst.) Fast enligt födelse- och dopboken döptes ju barnet fött i augusti 1747 till Christopher! Dessutom, om man tittar i Östra Ryds husförhörslängd (p 339) står det: Prosten och Kyrkoh. Sam: Riselius Ö. Åker 1747 17/8. Ifall man tänker sig att han själv förde denna längd, kan man då inte anta att han faktiskt visste vilket datum han själv var född?  
 
Så, skedde det ett namnbyte mellan kyrkoherde Christopher Riselii barn, eller är det helt enkelt ett skrivfel i födelseboken (fast man kan tycka att kyrkoherden skulle ha koll på sina egna barns namn)?  
 
Är det någon som har en annan infallsvinkel på detta mysterium?  
 
Forskarhälsningar,
Eva-Christina 8-)
 
P.S.  F.ö. lär det stå i Uppsala Ärkestifts Herdaminne - jag har bara mina gamla anteckningar tillhands och kan f.n. inte kolla riktigheten - att Samuel Riselius var född den 2/2 1746. Månne det är detta plus informationen från Österåkers födelsebok som gjort att de forskare som lämnat uppgifter till DISBYT har angivit Samuel Riselii födelseår till 1746. Men om både Herdaminnet och födelseboken är fel - så spännande det blir!    D.S.
 
(Meddelandet ändrat av Evastina 2010-01-04 16:55)

2010-01-05, 22:06
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Eva-Christina,
Du har väl sett att Magnus Bäckmark och Peter Jennergren skrivit en intressant artikel om bl.a. Christopher Riselius och Elisabeth Holst i Släktforskarnas årsbok 2004: Lisa Holst och familjebibeln. Ett exempel på hur familjeanteckningar i biblar kan vara värdefulla i genealogisk forskning.

2010-01-06, 08:41
Svar #2

Utloggad Eva-Christina Söderman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-06-12, 21:22
    • Visa profil
Hej Torsten!  
Jag vet att den finns, men har ännu inte kommit åt att läsa den. Har funderat på om den kan sprida något ljus över det hela. Det låter mycket spännande med en bevarad familjebibel.  
/E 8-)

2010-05-31, 20:37
Svar #3

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
Hej Eva-Christina,
 
Du har upptäckt en underlighet som förut har undgått mig. Mycket riktigt anges i Fants och Låstboms Upsala ärkestifts herdaminne (1842-45) att Samuel varit född 2 Febr. 1746, men på av dig observerade ställen i samtiden uppges han ha varit född 1747 17/8, även bl.a. i hfl 1791-97, s. 333, och i hfl 1798-1804, s. 339, och från nämnda födelsedatum har uppenbarligen även räknats när han i dödboken uppges ha avlidit 57 år gammal. Hans i späd ålder avlidne äldre bror förefaller alltså, enligt första påsyn i kyrkoböckerna, precis som du skriver, ha fått byta namn under sin korta livstid, och när en son till sedan föddes sommaren efter att den förste hade avlidit, så fick den nye sonen först den avlidne äldre broderns namn, vilket senare ändrades till Samuel, som den äldre brodern först hetat. Mycket märkligt.
 
Tyvärr innehåller nämnda familjebibel inget om barnen i detta gifte, bara om barnen i deras mors första gifte.
 
En faktor i sammanhanget är att baron Samuel Åkerhielm var fadder till (enbart) den andre sonen, 1747. Ett annat dopvittne var pojkens fars yngre halvbror på mödernet, medicine licentiaten Samuel Naucler. Flera skäl fanns alltså att den pojken skulle få heta Samuel. Christopher synes också i födelseboken vara skrivet efter en bortskrapning.  
 
Mest sannolikt i detta osannolika trassel tycker jag är att en förblandning med faderns förnamn uppstått i dödboken 1746, av komministern, som väl hållit i pennan (ej fadern). Ovannämnda bortskrapning av namnet Samuel i födelseboken 1747 och ersättning med Christopher kanske kan förklaras som en förhastad rättelse föranledd av det första felet? Den förrvirrade pennföraren lät sig luras av att en son Christopher föreföll ha avlidit 1746. I födelseboken fanns enligt min hypotes ursprungligen ingen Christopher, bara två Samuel, varför den ena rättades till Christopher (förvirringen var så pass stor att korrigeraren inte noterade att den vars namn han rättade omöjligen kunde vara identisk med den som han antog, av rena tidsskäl; pojken var vid tidpunkten för sin av korrigeraren förmodade död ännu inte född). Att den blivande kyrkoherden i Östra Ryd härefter inte längre stod under sitt rätta förnamn i födelseboken ledde till den felidentifiering av hans födelsetid som hamnat i herdaminnet. Så förmodar jag att det här trasslet har uppkommit. Någon annan kanske har någon annan uppfattning?
 
Dina iakttagelser föranleder rättelser i kommande utgåva av min översikt över släkten Riselius som jag har publicerat i Svenska Släktkalendern 2010. Stort tack!

2011-06-10, 19:10
Svar #4

Utloggad Eva-Christina Söderman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-06-12, 21:22
    • Visa profil
Hej Magnus!  
 
Så roligt att du håller med om min tankegång kring att den gode kyrkoherden i Östra Ryd var född 1747 och inte 1746.  
 
Väl bekomme!  
hälsar
Evastina 8-)
(som är åter från ett långt uppehåll i forskandet)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna