ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rinaldini  (läst 1641 gånger)

2004-12-12, 18:51
läst 1641 gånger

Gullevi Duhrini

Jag är ättling till anfadern Rinaldo Rinaldini. jag undrar om det finns någon som känner till, eller har någon vetskap om det går att få tag på den tidigare publicerade släktforskningen om Rinaldo Rinaldini.

2004-12-13, 17:34
Svar #1

Stig Pettersson

Rinaldo Rinaldini var huvudpersonen i en rövarroman år 1798 av den tyske författaren C A Vulpius. Är det en litterär figur du räknar dina anor till eller har det funnits en verklig person med det namnet?

2004-12-13, 21:54
Svar #2

Utloggad Ingeborg Palmén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2013-10-01, 15:28
    • Visa profil
Zakarias Topelius har skrivit ett skådespel för barn som heter Rinaldo Rinaldini. Vi uppförde det i lågstadiet i min skola i Helsingfors i början av 1950-talet.
mvh Ingeborg

2004-12-14, 22:32
Svar #3

Gullevi Duhrini

ang stig pettersons inlägg: Givetvis har den här personen funnits, annars hade jag förmodligen inte lagt ner energi på att skriva i forumet! jag är fullständigt medveten om Vulpius också, och hans rövarroman.Jag vore tacksam om det finns någon med seriositet som vet vem jag pratar om att höra av sig till mig, naturligtvis ättlingar till Rinaldo Rinaldini. Numera med släktnamnet Rinaldo.

2004-12-15, 08:40
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja om Rinaldo var släktnamnet så finns ju en egen diskussion här..

2005-01-15, 23:13
Svar #5

Jeanni Flognman

Min morfarsmor hette Rinaldo som ogift. Vad jag vet är inte alla Rinaldo släkt med varandra utan består av flera olika släkter. Min åsikt är att Rinaldo är ett soldatnamn som soldater fick för sitt utseende eller temperament som kunde likna romanfiguren. Jag har även hört att Rinaldo skulle betyda rövar folk men jag vet inte.
Mvh Jeanni

2010-03-04, 14:24
Svar #6

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Ur Blekingeposten 1872-05-07 sid 2
 
Den svenske Rinaldo Rinaldini - eljest kallad Carl Fredrik Lilja, f.d. åkare och likaledes f.d. stortjuf - har nu slutat sin äfventyrliga bana. Han afled i förra veckan i Stockholm. Hans många, ovanligt djerfva stölder, företrädesvis ur offentliga kassor, äro allmänt bekanta, dels genom tidningarnes rättegångsreferater och dels genom hans sjelfbiografi, 191 tättryckta sidor stark och hvaraf 4:e upplagan utkom år 1870. Det senaste årtiondet eller något mera, sedan han genom benådning blifvit befriad från sitt ådömda straff, lifstids fästning, har han dels farit omkring på marknader och drifvit handel, hufvudsakligen med s.k. fästningsarbeten, dels vistats i hufvudstaden, der han lefvat obemärkt och jemväl drifvit en liten handel vid en gata å Norr. Efter sin frigifning har han gjort sig känd som en fullt redbar man och lyckades derigenom också återvinna det förtroende, han såsom yngre gjorde allt att förverka. Mot fattige utöfvade han i tysthet välgörenhet.
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna