ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rensfeldt / Reinfeld  (läst 2982 gånger)

2002-09-10, 18:42
läst 2982 gånger

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
Någon som vet var dom kommer ifrån? Tyskland förmodar jag, men närmare. Finns tydligen en liten stad i närheten av Lybeck som heter Reinfeld, men det behöver ju inte ha något samband.

2002-09-10, 21:33
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Rensfeldt är inte någon vallonsläkt utan sannolikt tysk. Den tidigaste medlemmen jag har är Augustin Rensfeldt född 1688-07-14 i Tyska församlingen, Stockholm. Tyvärr har jag inte föräldrarna. En son till honom med samma förnamn blev organist och hamnade i Råneå.
 
Hälsningar Stig Geber

2002-09-11, 00:41
Svar #2

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
Hej Stig,
en släkting har forskat lite och han har kommit fram till att fadern till din Augustin Rensfeldt var svärdsfejarålderman Augustin Reinfeld, född i Tyskland och död i Nikolai 1721-01-04. Jag har inte kollat uppgiften själv, men jag hoppas den är korrekt. Min gren av släkten Rensfeldt försvinner ut på spinnsidan redan på 1700-talet. Augustin 1688:s morfar var för övrigt Jacob Klotz, även han född i Tyskland, liksom hans mormors far Caspar Gediche. Så dom var rätt gediget tyska på den här tiden. Hoppas du kan ha nån nytta av uppgifterna. Jag har som sagt inte kollat dom själv, men dom torde stämma.
 
Hälsningar Christer.

2002-09-11, 09:04
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Har politikern Fredrik Reinfeldt (riksdagsman, tidigare MUF-ordförande) med denna släkt att göra?

2002-09-17, 14:17
Svar #4

Johan R:son Sjöberg

Och med tanke på M:s katastrofala valresultat i förrgår snart kanske ny M-ledare, om man vågar lita på uppgifter i kvällspressen... jag har för mig att Fredrik Reinfeldt är född i Huddinge (men det går ju att undersöka i Fakta om folkvalda).

2002-10-15, 01:13
Svar #5

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
Det finns en stad/ort i Tyskland som heter just Reinfeld. Enligt uppgift därifrån ska namnet ursprungligen ha varit Reynevelde, detta gäller alltså ortsnamnet. Namnet kan eventuellt härledas tillbaka till floden Rhein(Rhen), men här är man tydligen oense. Samma uppgiftslämnare omtalar även att släktnamnet Reinfeld är rätt vanligt förekommande över hela Tyskland, dock finns ingen med namnet i just orten Reinfeld. Uppgiftslämnaren har inget belägg för något samband mellan orten och släktnamnet.  
Det är troligt att det finns ytterligare små orter/platser i den tyskspråkiga världen med namnet Reinfeld.

2004-06-11, 10:37
Svar #6

Tommy Andersson

Jag antar att släktingen ovan i Christers inlägg är jag. För intresserade så la jag ut en antavla under Norrbotten, socknar Nederkalix för 3 år sen.
 
Har också presenterat mitt projekt Rensfeldt under forskningsprojekt.
 
På grund av bristande tid har jag ännu inte hunnit slutföra det men jag har samlat på mig ungefär 7000 ättlingar till organisten Augustin Rensfeldt, dessutom har jag också noterat mer i förbifarten en mängd ättlingar till andra intressanta personer i den antavlan. Totalt rymmer databasen ungefär 19000 namn.
 

2004-06-11, 10:50
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Märkligt att Hanzons och Sjöbergs frågor 2002 om Fredrik Reinfeldt inte fått något svar. Finns inte heller under Kändisars härstamning.

2004-06-11, 11:06
Svar #8

Tommy Andersson

Har inte klarlagt kopplingen men troligast så härstammar Fredriks släkt från svärdsfejaråldermannen Augustin Reinfeld som är farfar till föremålet för mitt projekt.
 
Troligast genom sonen Jacob född 1692. Tillsammans med sin hustru Katarina Berg fick han 5 av mig kända barn, alla födda på Riddarholmen. Fyra döttrar samt sonen Jacob Augustin f.1722-09-07.
Har inte följt upp honom ytterligare, mest troligt så härstammar Fredrik ifrån honom. JA Reinfeld var vinskänk.
 
Reinfeld försvenskades av ättlingarna som kom till Norrbotten till Rensfeldt. Lite förvirrande med tanke på förledet som ger anledning att tro att det har sitt ursprung i djuret ren som ju är vanligt i norr.

2004-06-11, 11:07
Svar #9

Tommy Andersson

Skulle ha svarat tidigare på frågorna men som jag tidigare antytt så har jag haft lite tid över till genealogin på senare tid.
 

2004-09-10, 19:30
Svar #10

Magnus Karlsson

Fredrik Reinfeldts farfar har han varit lärare i Riddarhyttan nån som vet?

2005-12-04, 13:21
Svar #11

Maria Rensfeldt

Nu skriver jag lite sent men, organisten han som drog till Råneå. För ett tag sen kollade jag i Landsarkiv i Härnösand efter ett brev som skrevs av en präst (P West Euren?) till Biskopen. Under det brevet låg ett annat brev där de skrev att organisten Rensfeldt hade ersatts av någon annan. Det var alltså 1810, eller runt omkring.  
 
Brevet jag sökte var en ansökan om att viga bondedottern Catharina Pehrsdotter med den deserterade kosacken Jacob Fiäder. Det gick antagligen bra, de fick en son, Fredrik Friman samma år..

2006-09-20, 15:54
Svar #12

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Diskussionen om Fredrik Reinfeldts anor har flyttats till Kända personers anor / Politik/Offentlig verksamhet / Reinfeldt, Fredrik

2016-11-30, 11:32
Svar #13

Utloggad Eva Löf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 12:20
    • Visa profil
Jag har i min släkt namnen Rehfeldt och Rehnfeldt. De kommer från Stockholm. Är det någon som vet om de är samma släkt som Rensfeldt. Jag har kommit ner till 1754 då Johan Kristian Rehfeldt finns som gesäll hos en nålmakare. Han gifte sig senare med en Maria Dorotea Jäger. Hennes far hette Ernst Jäger och var hovfurir i Eutin i Schlesvig Holstein. Vet någon något om detta.

2020-02-20, 09:07
Svar #14

Utloggad Martin Henriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 22:14
    • Visa profil
Hej
Jag har senaste dagarna forskat lite i Skåne, i första hand en Anders Svensson Reinfeldt (1886) och hans ättlingar/anfäder. Upptäckte att han tog namnet Reinfeldt i vuxen ålder (1910) när han blev polis. Det finns en anteckning om denna ansökan om byte av släktnamn i församlingsboken. Anders föräldrar hette inte Reinfeldt, inte heller hans far- och morföräldrar.

Sen av en slump har jag hittat ännu en person i Skåne som inte tycks ha Reinfeldt som sitt riktiga efternamn, utan tar det namnet i vuxen ålder, kring tiden då han blir stationskarl. Finns en liknande anteckning i församlingsboken om ändringen. Dessa två är ej släkt, åtminstone inte nära släkt. Och hittils har jag ej hittat att någon av dom har koppling till namnet Reinfeldt.

Jag vet att folk kunde ta ett nytt efternamn när dom t.e.x. flyttade till ny stad eller hade något speciellt yrke. Men det här var ganska intressant sammanträffande.
Hur funkade det egentligen när folk valde efternamn?

//Martin

2023-10-13, 10:10
Svar #15

Utloggad Conny Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 11:56
    • Visa profil
Efterlysning.
Söker anbytare Tommy Andersson på detta forum som skrivit inlägg om släkten Rensfeldt samt den forskning och bokskrivande som pågick för släkten Rensfeldt
Det går tyvärr inte att nå honom via hans namn i inläggen.

Hälsningar Conny.
Conny Jansson

2023-11-07, 08:42
Svar #16

Utloggad Conny Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 11:56
    • Visa profil
Hej

Angående svärdfejarmästare ålderman Augustin Rensfeldt (Rensfeldt, Rensfelt, Reinfelt) d.1721.
Varianter på efternamn är från de skriftliga källor jag hittat.

Jag har sett en del uppgifter, nästan samtliga från släktträd, som anger Bad Segeberg i Tyskland som födelseort, även födelseår 1665.
Dessvärre saknas dock någon källhänvisning i samtliga fall.
I en handling från 18/11 1686, när han blir antagen som borgare i Sthlm, anges att han är från Wein (Handelskollegiet AI:27, protokoll 1686. Finns under "Läshjälp" i detta forum).
Det är det enda skriftliga källan jag hittat med uppgift om hans ursprung.

För att få fram ytterligare information har jag eftersökt svärdfejarämbetets skråhandlingar, dessvärre är de försvunna sedan 2008 (enligt uppgift från Stockholms stadsarkiv).

Av alla er som har honom i sitt släktträd, har ni någon källa att hänvisa till, angående hans ursprung (ej andrahandsuppgifter)?

Hälsningar Conny
Conny Jansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna