ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reling / Redling  (läst 1400 gånger)

2003-04-01, 15:52
läst 1400 gånger

Helena Rohlin

Söker information om en Erik Reling, f. 1754 okänd ort. Har sökt på mormornernas sida och hittat flera Reling/Redling i bl.a Stockholm och eftersom hans fru Johanna Gustafva? Gustavsdotter? Nyberg är född i Stockholm 1775 och likaså deras son Johan Erik Reling/Redling 1793, så antar jag att han också kommer därifrån dels pga. fru och barn och dels pga flera Reling/Redling i Stockholm född runt 1754.
 
Någon som har information om dem?
 
Tacksam för allt!
Helena

2003-06-14, 22:56
Svar #1

Ylva Runfors-Öberg

Hej, avlägsna släkting (hoppas jag),
Jag har ett dokument från min släkt på min farmors sida och på detta dokument har jag bland annat information om Telegrafinspector Erik Reling. Han är född 1754 i Skuttunge N. Ransta. Jag har även ett dokument underskrivet av Samuel Reling, Tolvmannnen-Roteombud.
Maila och lämna din adress så ska du få veta mer.Jag skickar dig gärna kopior på de dokument jag har. Jag har flera gånger tänkt att ta kontakt med några av släktingarna till Reling-grenen för att överlämna dokumenten, man har av tidsbrist inte ägnat mig åt några djupare studier i släktforskning. Jag fick dokumenten efter min far och har varit inne på denna sida ett par gånger men fick nu en ingivelse att söka på namnet Reling, och så hittar jag din förfrågan!!!
Känn dig fri att maila så snart du vill så får vi talas vid. Du kan nå mig på nedanstående mailadress.
Med vänlig hälsning,
Ylva Runfors-Öberg

2003-07-16, 22:50
Svar #2

Björn Json

Hej,  
 
jag kan tillägga att Erik Reling hade åtm. 6 barn:  
Agneta Sofia född Eckerö, Åland 1799 (se http://www.genealogia.fi/hiski/dpunjt )
Johan Erik, född 1793
Maria Gustava född 1802, Skuttunge
Johanna Elisabeth 1804, Skuttunge
Samuel Bernhard 1807, Skuttunge
Beata Greta 1812, Skuttunge (död 1870)
 
Fadern Erik skall ha dött i Skuttunge 1830, hans hustru 1859.  
 
Dottern Agneta Sofia gifter sig med en Olof Persson född 1893-10-23 och får tre barn, men när Olof dör 1840 gifter hon sig med en Jacob Larsson Lönn född 1821, Lena.
 
Mvh
/Björn

2003-07-17, 13:04
Svar #3

Helena Rohlin

Hej!
 
Barnen har jag haft en viss koll på. Att Agneta var född på Åland visste jag. Men jag försöker hitta familjen innan Ålandsvistelsen för att se varifrån de kommer. Efter vet jag, eftersom min anfader(moder) Beata Greta är född i Skuttunge.
 
Vet Du var de kommer ifrån innnan Åland?
 
Med vänliga hälsningar
Helena Rohlin

2003-07-17, 20:40
Svar #4

Björn Json

Hej!
Jag har trott att Erik föddes i Skuttunge 1754, och modern var född i Stockholm, men det ska jag kolla upp ordentligt i morgon fredag.  
 
/Björn

2003-07-18, 22:40
Svar #5

Björn Json

Hej,  
det tycks som att Erik Reling (f. 1754) flyttade åter till Skuttunge(C), Ramsta Norra från Åland, år 1801. Erik nämns vid tiden kring inflyttningen som född 1754 utan närmare specifiering av plats - inte heller står det varifrån familjen inflyttat.  
 
Senare under livet skrivs Erik och flertalet av hans barn som födda i Sk (tycker jag att det står), vilket i så fall skulle vara Skuttunge. Enligt den kluddiga födelseboken finns dock ingen Erik (vad jag kan se) född 1754 - det närmaste är en Erik född 1753.
 
Kanske går det att hitta flera personer vid namn Reling i Skuttunge, vilka då kunde vara syskon eller föräldrar (om nu inte Erik tagit namnet helt självt).  
 
Flera av barnen till Erik verkar senare under livet ha flyttat till Bälinge (C).  
 
Mvh
/Björn

2003-07-21, 18:31
Svar #6

Helena Rohlin

Hej!
 
Jag har själv försökt att kolla i födelseboken för Skuttunge, men då gett upp eftersom den var i så dåligt skick. Kollat också i Norra Ramsta, efter familjen Reling runt 1754. Däremot finns det flera Relingar födda i Stockholm vid tiden för Erik födelse.

2007-01-17, 12:45
Svar #7

Helena Rohlin

Johan Erik Redling eller Reling, född 1793 i Stockholm,  
far: Erik Redling/Reling
mor: Johanna Maria Nyberg
 
Tacksam för uppgifter var han är född
 
Helena

2007-01-17, 22:56
Svar #8

Anders Swahn

Hej Helena,  
 
jag har en Erik Reling född 1793 i mitt arkiv. Dessvärre har jag ingen notering om födelse med källhänvisning, däremot en del data om hans föräldrar och syskon. Hör av dig om du tror att det kan hjälpa dig på traven.
 
Mvh
/Anders

2011-08-29, 14:57
Svar #9

Helena Rohlin

Johan Erik Reling f 1793-01-30 i Karlberg/Solna.
Föräldrar: vaktmästare vid kungliga krigsakademin Erik Reling och hans hustru Juliana Gustava Nyberg.
Om man kolla i AD-online så kan man se att det står Stockholm på både Juliana och Johan Erik och Eckerö på Agneta Sofia.
Men Sk på övriga inklusive Erik. Så det innebär väl att han är född i Skuttunge, eftersom prästen skrivit andra socknar på de övriga och Sk på Erik och de barn som föddes i Skuttunge.
Eller?
Ska till Krigsarkivet någon dag och söka efter Erik med familj.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna