ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Regnér  (läst 1076 gånger)

2007-05-12, 21:12
läst 1076 gånger

Marléne Larsen

Söker information om namnet Regnér. min mf ff ska ha hetat Birger Karlsson Regnér och varit sågverksarbetare i Sävedalen, Göteborg. Min mff tog namnet självvalt, då han föddes oäkta. Finns det andra Regnérare där ute?

2007-09-17, 15:40
Svar #1

Utloggad Peter Wässing

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 21:31
    • Visa profil
Hej Marléne, jag har en del Regnérare på min frus sida. Namnet blev enligt uppgift anvisat vid mönstringen. Eftersom Aron (Johannesson) Regnér var född 1870 i Långared, har väl namngivningen skett kring 1888. Det finns ett flertal personer med namnet i denna släktgren. Hälsningar Peter Wässing.
Peter Wässing

2009-08-02, 14:22
Svar #2

Utloggad Daniel Regnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2015-05-13, 01:31
    • Visa profil
Jag har nyligen fått kontakt med en namne från USA, ja med skillnaden att han inte har nån accent över sista e. Men enligt honom så har hans far klurat ut att de har anor i tyskland, kan det svenska Regnér vara influerat av det tyska Regner eller är det bara en slump

2011-01-15, 16:07
Svar #3

Utloggad Karin Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-02-04, 12:01
    • Visa profil
    • www.kacher.se
Jag har en Samuel Regnér i min antavla. Jag har två uppgifter på födelseår, den ena säger att han var född 1718, den andra att han föddes 1722. Före 1755 var han gift med Margareta Tvetman från Stockholm. En tid fartygsfältskär, därefter regementsfältskär i Östersund. 1755-1772 var han bruksfältskär på Huså Bruk , Kall. År 1772 flyttade Samuel tillsammans med sin andra fru Carin Nilsdotter-Flink f.1747 till Härte, Rödön där han bedrev läkarmottagning till sin död.

2020-10-21, 12:33
Svar #4

Utloggad Dag Lundqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-03-28, 07:34
    • Visa profil
Hej, jag är ute efter information om en "Postmästare Regnér" (möjligen kan det i stället stå "Vågmästare") i Norrköping. Har försökt hitta honom i husförhörsländerna men de årtal jag är intresserad av verkar inte finnas. Jag skulle vilja ha reda på om han 1793-1796 hade några hyresgäster i sitt hem. I Norrköpings Tidningar 18 Okt 1794 Sida 3 (bland kungörelser) står det en annons av en man som ska ge fransklektioner i hemmet till Regnér. Det är någon anteckning om den mannen jag egentligen är intresserad av.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna