ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ranzoch  (läst 1726 gånger)

2000-09-26, 22:30
läst 1726 gånger

Utloggad Joakim Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2010-11-21, 18:34
    • Visa profil
Om Laurentius Danielis Ranzochius härstamning
 
Eftersom alla tycks ha anor i denna östgötska kyrkoherdesläkt måste den gode Laurentius härstamning vara intressant för många släktforskare. Samtidigt är den höljd i en dimma som förstås är svårskingrad med tanke på att vi rört oss 400 år tillbaka i tiden. Alltså:
 
Enligt Linköpings Stifts Herdaminne berättas Laurentius Danielis Ranzochius, kh i Godegård, härstamma från den holstenska adelsätten Rantzau, en uppgift som i en senare upplaga avfärdas såsom säkerligen apokryfisk. Och visst verkar den fången ur luften, men är den verkligen det?
Det är naturligtvis högst otroligt att en gren av en klassisk adelsätt kunde invandra till Östergötland utan att det satte några spår i källorna. Men det kan finnas en annan möjlighet.
 
Daniel Rantzau nådde ju, om inte till Godegårds bergslag, så i varje fall till Husbyfjöl (Borensberg) under sitt vinterfälttåg 1567-68. Att ett visst mått av barnavling idkades under kampanjen förefaller mer än troligt (det behöver ju inte ens vara fältöversten själv som är ansvarig; var fadern en okänd dansk soldat låg det nog nära till hands att anta patronymikon och släktnamn efter befälhavaren). Dessutom stämmer en oäkta härstamning bra med att herdaminnet inte har en bokstav att förtälja om Laurentius förehavanden före 1608.
 
Ett par problem inställer sig dock. För det första, om Laurentius således vore född 1568 så var han i 48-årsåldern när han första gången blev far (om ordningen i herdaminnet stämmer), varefter han fortsatte att producera åtminstone två barn till. Detta är förstås varken omöjligt eller ens särskilt unikt, men ändå anmärkningsvärt.
 
För det andra kan man förstås fråga sig om en oäkting överhuvudtaget kunde bli prästvigd. Därom vet jag inget, men någon kanske har ett exempel?
 
För det tredje, och detta är huvudinvändningen: Varför skulle han vilja skylta med härstamning från den fiende som brandskattade hans hembygd (vare han sedan hur adlig som helst)?
Å andra sidan förklarar ju detta varför två av sönerna bytte namn till Knoop (om än inte varifrån detta namn kom).
 
Hur man skulle kunna utveckla denna id? till mer än spekulationer övergår kraftigt mitt förstånd. Själv tror jag nog inte riktigt på den, men den skulle förstås förklara namnlikheten och förekomsten av det (förvisso inte helt ovanliga) namnet Daniel.
 
Hoppas fler är intresserade av denna släkt.
 
PS. Auditören Daniel Larsson Ranzoch (1680-1710), död vid belägringen av Pernau (allt enligt herdaminnet), har jag inte kunnat finna i Lewenhaupt Karl XII:s officerare. Känner någon närmare till honom?

2019-12-17, 14:10
Svar #1

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Det har gått några år sedan Joakim Ekbergs inlägg 2000-09-26 om Laurentius Danielis Ranzochius
härstamning. Enl. uppgift härstammar han från den holstenska adelsätten Ranttzau
Min fråga är nu. jag söker uppgifter om Elsa Rantzau gift med notarien i Visby Swart (Schwart) Didrik
död 1714 i Visby. Hennes far skall enl. uppgift bar en vid namn Henrik Rantzau f 1590 i Tyskland, gift
med Pogwisch Ida f 1605 i Tyskland Vet någon i vilken källa det finns mer uppgifter om denna Henrik
Ranttzau.

2019-12-17, 22:30
Svar #2

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

Svar på Johans "PS" om auditören Daniel Larsson Ranzoch kan man hitta här:


"Ranzoch, Daniel    Nr 5068"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0300176_00097
Källa: Likvidationer: Stora nordiska kriget, Namnregister till 2. avräkningskontorets likvidationsakter, SE/KrA/0090/D II/5


***


Likvidation nr 5068 hittar man sedan här:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065477_00074 ff


"Afledne Regements Auditeuren Daniel Ranzoch för samma dess hafde Beställning under Herr Öfwerste och Baron Nierotz Infanterie Regemente" [Livländskt infanteriregemente]

Bild: 79
"/.../ wederbörande, meddelst häradshöfdingen Brynto Johan Anrells denn 26. Junii innewarande åhr, meddelte attest wist thet efter afl. Auditeuren inga närmare Arftagare äro, än systeren Mad: Maja Ranzoch och thes Broders Sal. Kyrkioherden i Stenby Arfved Ranzochs barn, hwars uthgifne fullmakt, jemte attest, för detta och under den 7 i denna månad, wunnit högl. Kongl. Collegii approbation, /.../
Stockholm den 18 Julij 1741"


Källa: Likvidationer: Stora nordiska kriget, Likvidationer uppgjorda inom kammarkollegi 2:dra
avräkningskontor, SE/KrA/0090/II/211

2019-12-18, 21:01
Svar #3

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil

Tack Magnus för ditt inlägg. En fråga till, innan jag skickar en beställning till Riks-
arkivet, i denna handling om Daniel Ranzoch, avhandlas även hans släktingar såsom
den Henrik Rantzau som jag frågade efter i mitt inlägg den 17/12

2019-12-18, 21:24
Svar #4

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej Hans!

Klickar du på länken i mitt inlägg ovan [ https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065477_00074 ] så kommer du till likvidationen. Där finns inget om Henrik Rantzau i den vad jag kunde se.

Mvh
Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna