ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Turitz  (läst 1098 gånger)

2000-04-09, 23:10
läst 1098 gånger

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Inte direkt en efterlysning, men om någon vet något mer om de gotländska Turitzarnas liv före Gotland, så fyll gärna på med kommentarer. Stadsböcker lär enligt muntlig uppgift finnas för Greifswald från 1500–talet, är dock inte säker på deras omfattning. Kanske nån som vet eller har lust att försöka ta reda på det. Hinner inte själv just nu.
 
Alltså, enligt löfte för ett halvår sen, här är mina uppgifter om släkten (släkterna?) Turitz i Tyskland.  
 
/JL
 
1317 28/7  
 
Der Rat der Altstadt Salzwedel urkundet über die termine, an denen der Salzwedeler Bürger Heinrich Bernyr dem Frencespille von yper … Wedeken Thur[iz] … consules antique civitatis (Hamburgisches urkundenbuch II s.296)
 
Ur Rostock universitetsmatrikel:
 
1482 Marcii  
Iohannes Turitze de Luchow ddt. II mr.
 
1490 April  
Bertoldus Turitze de Luchow ddt. II mr.
 
1519 in Iulio  
Ioachim Thuritze de Soltwedel XXV
 
1540 Mensis Martti  
Michael Turitze Lubecenses
 
1543 Aprilis
Stephanus Turitze Hamburgensis
 
Ur Lübecker ratsurteile:
 
1515 20/4  
Bartolt Turitzen wertliken prester Bremischen stichtes
Michel Turitzen copgesellen bynnen Lübeck.  
 
27/4  
Michel Turitzen copgesellen, up desse tidt bynnen Lubeck
 
3/10  
Michel Turitze, copgeselle nu for tidt bynnen Lubeck … seinen bruder Herrn Bartoldt Turitze … (HR 3:9 s.921:738)
 
1520 20/7  
Michells Turitzenn
 
31/8  
Michell Turitzen
 
1525 19/8  
Michell Turitzen
Jurgen Turitzen
 
2/9  
Mickel Turitzen
 
Ur Greifswalds universitetsmatrikel:
 
1596    
Georgius Turitz, Gripswaldiensis
 
1615    
Ioachim Turitzen [änkan?]

2000-04-10, 16:55
Svar #1

Lotte Jensen

Hej Jens! Lustigt. jag gick in på Norra Gotland och nämnde att en Thuritzdebatt kunde vara intressant och sa att jag skullle starta en genast... bara för att finna att du redan hunnit med det...kul!
Jag undrar om det är någon som funderat ifall det finns koppling mellan Jörgen Jörgensen, präst i Burs och Thuritz. Har haft funderingar på om han möjligt kan vara son rent av till Hans Jörgen Thuritz, präst i Havdhem ???

2000-04-26, 16:27
Svar #2

Anders Thuritz

Hej jag heter Anders Thuritz  
jag är jätte intreserad av släkten Thuritz
vad jag har hört från min familj så kommer vi från vit ryssland men jag vet inte ifall det stämmer min morfar kommer från kiruna (jukkasjärvi)men jag tro att dom kom dit som flyktingar eller nåt tidigare min morfars far var idrotts man dn gjorde en artikel om det för en 10-12 år sen

2000-06-01, 21:25
Svar #3

Geir Berntsen

Hei Lotte,
Jeg tror det var fra deg jeg fikk disse uppgifter;
Jörgen Jörgensson(død 1669 i Burs) var son til Hans Jörgen Thuritz Jochumsson(1577, Ostermur vid Gripswold, Pommern-1650, Havdem)- som da må være son til en Jochum Thuritz.
En annen son til Jörgen Jörgensson skulle være Hans Oxenwaldt Thuritz Jörgensson -pastor i Sanda, død 1670.
Er dette rett?
mvh.
Geir Berntsen(Norge)

2000-08-01, 16:25
Svar #4

Lotte Jensen

Hej Geir
Jag försöker att alltid ta med en resevration för de uppgifter jag lämnar till andra. Och i vår forskning har vi med den uppgiften som en teori.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna