ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rafsten  (läst 7327 gånger)

2000-05-04, 21:32
läst 7327 gånger

Utloggad Josephine Karlfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
 
Jag undrar om någon vet hur vanligt namnet Rafsten  
har varit under 1600-1900 talen. Är det ett  
vanligt namn. Jag är speciellt intresserad av då  
namnet förekom i södra Sverige.
 
tack på förhand,
mvh Josephine

2004-09-18, 15:04
Svar #1

Annika Persson

Hej Josephine!
 
Är du kvar? Du har inte fått något vidare gensvar på din fråga. Kanske är den för svår att svara på. Hur mäter man vanlighet?  
I mina föräldrars släktforskning finns det några Rafsten på 1700-talet, men mitt personliga intryck är att namnet inte var vanligt alls.  
Har du själv anor med det namnet?

2005-07-06, 10:50
Svar #2

Charlotte Rafsten

Hej!
Jag heter Charlotte Rafsten, och mitt efternamn härstammar från min morfars far. Han hette Karl Rafsten och levde i Skånska Asmundtorp.
 
Ni kan nå mig på charlotte@chello.se

2005-07-10, 13:05
Svar #3

Erik Rfaten

Hej!
 
Av en ren slump hamnade jag på denna sida då jag sökte mitt efternamn på google. Trodde inte det var så många som hade efternamnet Rafsten.
Blev nu nyfiken på hur pass vanligt namnet är och var det härstammar ifrån. Vore tacksam för svar om det är någon som har en aning?
 
Mvh Erik Rafsten

2005-07-11, 11:01
Svar #4

Anders Nilsson

Hej Erik
 
Då kan gå till länken http://www.scb.se/templates/Standard____31245.asp och söka på olika namn!
 
Rafsten = 9 personer
 
Det är bara efternamn som minst fyra personer har som finns med i denna statistik.

2005-07-16, 08:41
Svar #5

anders sjö

Erik och Charlotte. Ni är båda barnbarns barnbarns barnbarns barnbarn till Per Rafsten.
 
Charlottes morfar, Nils Erik Rafsten (1907-1967), och Eriks farfar, Knut Börje Rafsten (1913 - 1993), är syskon. Deras far var:  
Folkskollärare Karl Nilsson Rafsten (1878 - 1948). Namnet ärvdes från Karls mor som var:
Bengta Rafsten (1841 - 1914), hennes far var:
Skomakaren Bengt Rafsten (1809 - 1847), hans far var:
Sockenskomakaren Paulus Rafsten (1770 - 1829), hans far var:
Häradsskräddaren Bengt Rafsten (1734 - 1805), som i sin tur var son till:  
Ryttaren Per Rafsten (1706 - 1781)
 
Jar har inte riktigt fått kläm på Per R. Jag har mycket uppgifter på honom men oxå flera luckor och har inte lyckats få fram var han är född. Är det någon annan som är intresserad av honom så hör av er. Kanske vi kan hjälpas åt?
 
Man kan nog inte säga att namnet var vanligt på 1700-talet heller men det var iaf vanligare än idag. Jag försöker samla ihop allt jag kan ur register och databaser för att sedan kontrollera i primärkällorna och det är en hel del.

2005-07-16, 12:11
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Anders m.fl.!
 
Det här är väl en bra plats att sammanställa vad som är känt om de sannolikt olika släkterna Rafsten som förekommer. Vad vet du mer konkret om ryttaren Per Rafsten? Var framlevde han sina dagar (som det så vackert heter)?  
 
På andra ställen nämns dråpet på kornetten Jonas Rafsten. Jag har följande genealogiska uppgifter om honom:
* korpral, nämnd 1708 som fadder i Allerum sn till kyrkoherden Nicolaus Stenhoffs son
* gift som korpral i Allerum 1709 11/4 i Djurröd med jungfru Margareta Christina Svåhlman
* korpral, bosatt i Ödåkra nr 1, Fleninge 1710 [mtl]
* kvartermästare i Allerum 1711, en son Lars Johan begr 31/3 i Allerum 1 år gammal
 
Lewenhaupt, Karl XII:s officerare:
Kornett vid Skånska tre- och femmännings kavallerireg. 1711 3/3, d. 1713 i sept.
Ärvdes av sin brorson fiskaren Josef Josefsson i Hvitemölla.
 
Några bröstarvingar finns tydligen inte efter Jonas Rafsten, men Josef Josefsson borde undersökas för att se om namnet kanske går vidare på en sidogren.
 
På annan plats har Anders Sjö också frågat om några syskon Rafsten i Höörtrakten. Mycket troligt är att Christina, gift med åbon Hans Nilsson i Höör; Anna Persdotter, död 1803 i Lackalänga; och Catharina, gift med smeden Abraham Carlsson i Södra Rörum; är barn till jägaren Per Rafsten och Margareta Jönsdotter. Dessa har barnen Anna född 1760 29/12, Fredrik 1762 18/12, och Catharina 1764 14/12, alla i Bäretofta, Lövestad.
 
En annan(?) släkt Rafsten tillhörde slottspredikanten i Kristianstad Anders Rafsten (1774-1822). Han var son till muraren Daniel Rafsten, som med hustrun Nilla Månsdotter har en son Magnus 1763 i Oppmanna, och barnen Johannes 1767, Johannes igen 1769, Adam 1770, Ola 1773 och alltså Anders 1774 alla i Everöd sn och by. Att döma av namn och fadderuppgifter var Daniel Rafsten av allt att döma son till ryttaren Sven Rafsten och Truen Olsdotter i Everöd sn och by. Dessa gifte sig 1733 9/12 i Everöd, och fick Daniel som äldsta barn 1734 27/11. Därefter fick Sven Rafsten barnen Anna 1736, Sissa 1738, Bengta 1741, Hans 1744, Lars 1748, Truen 1750, Per 1753 och Carl 1755, alla i Everöds by. Möjligen hör också husmannen Isak Svensson i Sönnarslöv, fadder till Daniel Rafstens barn 1767, till syskonskaran.

2005-07-16, 14:03
Svar #7

anders sjö

Hej Anders Berg!
Nu satte du minsann fingret på en öm punkt så att säga (ingen kritik till dig). Jag har länge gått och våndats över att jag inte avslutat de diskussioner  som du nämner och meddela vad jag kommit fram till. Dessutom har jag oxå länge tänkt att sammanställa det jag har på Rafstenarna. Jag vet inte riktigt varför det inte blivit, dels är det väl tiden men framförallt det att jag har fler ledtrådar och tror hela tiden att om jag kollar up dem så kommer jag att kunna knyta ihop alla lösa trådar. Jag börjar inse nu att så inte är fallet så jag ska göra en kraftansamling och se vad jag kan göra  
Tack för knuffen.
mvh Anders Sjö

2005-07-16, 16:01
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Enligt FamilySearch skulle ryttaren Per Rafsten (1706 - 1781) i Virke vara son till åboen Bengt Persson (ca 1665-1723) o.h.h. Una Persdotter (1669-1738) på Ålstorp Nr 4 i Västra Karaby sn (mina anor), och således född 1706-02-28 därstädes (om jag inte minns fel). Jag har undersökt kopplingen genom att spåra faddrarna vid hans barns dop, och faktum är att en av Bengt Perssons bekräftade döttrar, som bodde i Virke, är barnbärare vid flera av Per Rafstens barns dop (dessutom saknas vidare uppgifter om sonen Per Bengtsson, som då istället skulle heta Per Rafsten). Behöver eventuellt fler bevis.
 
Sen fick jag en liten överraskning, nämligen kornetten Jonas Rafstens brorson fiskaren Josef Josefsson i Vitemölla (född ca 1681 - d. 1758 i Vitemölla, Vitaby) som också är en av mina anor. Jag har länge letat efter hans ursprung genom att hitta Josefs/-faddrar vid hans barns dop, men om han nu var den ende (?) arvingen till Jonas Rafsten borde det ju betyda att han inte hade några syskon.
 
/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2005-07-16, 21:06
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är tre submitters, bl a en Glen Ravsten i USA, till uppgifterna i Ancestral File. Detta är ju en ökänd källa som egentligen inte har något värde självständigt. Men visst kan det stämma denna gång! Är Per Rafsten belagd med patronymikon Bengtsson? Finns mer än faddrar som styrker kopplingen? En dotter till Per heter tydligen Una, vilket i alla fall stämmer bra med eventuella farmoderns namn. En fråga är varifrån namnet Rafsten kommer. Det brukar gå att räkna ut.
 
Kul och oväntat att du fick ett tips till Josef Josefsson, Markus! Finns månne en Josef Rafsten någonstans i källorna?

2005-07-16, 21:56
Svar #10

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej på er !
 
Kul att det finns ett spår att följa angående Per Rafsten.
Angående kornettens hustru så tror jag nog att hon heter Ståhlman i efternamn och inte Svåhlman.
 

 
Kan hålla med om att det ser ut som ett v, men tycker mig kunna få det till ett t också och det låter ju bättre med Ståhlman än Svåhlman.
 
Angående namnet:
Bärnsten heter Rav på danska och Rafsten kan ju kanske vara en skånsk variant på det hela.
Niklas Hertzman

2005-07-16, 22:34
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2005-07-20, 01:03
Svar #12

anders sjö

Markus,
Jag sitter och nattsuddar för att försöka få ihop samanställnigen jag lovade av mina uppgifter och först nu ser jag ditt inlägg ovan.  
Jag undrar, vem var Bengt Perssons dotter och vid vilka av Per Rafstens barndop var hon vittne?
Stämmer verkligen uppgiften om Per Rafstens dotter Una? Jag har för mig att jag kollat just detta och inte hittat något i Saxtrop vid den datumen. Det märkliga med just rafstensuppgifterna i FamilySearch är att det finns väldigt många födelseuppgifter med exakt datum men när man kontrollerar mot födelseboken så stämmer de inte. Ofta finns dessutom samma händelse och till synes samma person fast i olika församlingar eller bara felstavade, tex Vista Holy=Västra Hoby  Det ser nästan påhittat ut! Men annars har jag tidigare haft bra erfarenheter av FamilySearch.

2005-07-20, 11:20
Svar #13

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har nu tittat lite på mina anteckningar, och där står följande:
 
Ryttaren och drängen Per Rafsten och Kirstina gifter sig i Virke 1733-09-30.
 
Per Bengtsson och Kirstina får i Virke barnen:
 
Bengta 1735-08-30, f. Lars Bengtsson [Bengt Perssons son från Ålstorp?], Lars Bengtssons h. i Ohlstorp, Måns Bengtssons hustru.
Bengt 1738-02-13, f. Lars Bengtsson i Ohlstorp, Elna Måns Bengtssons b.b.
Una 1740-05-16, f. Måns Bengtssons h. Kirstina b.b., Lars Bengtsson.
Ola 1743-07-10, f. Lars Bengtssons hustru bar barnet, Måns Bengtsson.
 
Den dotter till Bengt Persson i Ålstorp, V. Karaby som flyttade till Virke var Karna (f. 1708) som var gift med Måns Bengtsson. De hade barnen Una 1740, Bengt 1742, tvillingarna Bengta och Una 1744, Anna 1746 och Bengta 1748. Bland faddrarna till dessa barn kan nämnas Lars Bengtsson i Ålstorp och Kjerstina Per Bengts bl.a.
 
Använde sig Per (Bengtsson) Rafsten av sitt ryttarnamn före och efter att han fick sina barn i Virke? Jag blir inte riktigt klok på det.
 
/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2005-07-21, 12:21
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hmm..  Nu ringer det varningsklockor hos mig!
 
Att Per Bengtsson i Virke, som får barn 1735-1743, är son till Bengt Persson och Una i Ålstorp är nog med till visshet gränsande sannolikhet klart, pga av fadderskapen och dottern Unas namn. Men, är denne Per Bengtsson verkligen identisk med ryttaren Per Rafsten som gifter sig 1733 med en Kirstina? Jag ser ingen indikation på det. Per Bengtsson kallas inte ryttare eller avskedad ryttare. Av erfarenhet tror jag mig kunna säga att en ryttare vid denna tid oftast behöll sitt soldatnamn livet ut, även efter tjänstgöringen. I vigselnotisen får vi för övrigt reda på att både han och hustrun tiente hos herr Ryttmästaren Basck. Det måste vara Johan Bask (1683-1748), ryttmästare vid Norra Skånska Kavalleriregementet, enligt Lewenhaupt, Karl XII:s officerare.
 
virke vb 1733 (glömde notera GID)
 
En annan sak som gör mig konfunderad, är Annika Perssons uppgift i Richter-diskussionen, att skräddaren Bengt Rafsten skulle vara född 1734 2/8 i Revinge. Vad är källan till den uppgiften? Den går knappast att få ihop med Per Bengtssons barn i Virke. Däremot låter födelseorten Revinge som en möjlig inspiration till namnet Rafsten (med lite fantasi!). Tyvärr verkar det inte finnas födelsebok i Revinge vid denna tid.
 
Synpunkter? Jag kanske saknar viktig information som binder Per Bengtsson i Virke med Per Rafsten.

2005-07-21, 13:20
Svar #15

anders sjö

Jag lovade att redovisa mina uppgifter på Rafsten och skrev ihop följande om Per Rafsten igår natt innan jag läst Markus inlägg ovan:
Jag har i min databas haft flera olika Per Rafsten. Några eller alla är säkert samma. Jag har har satt ihop dem till 3 personer, se nedan, jag vill gärna ha synpunkter på detta och om jag ev kan föra dem samman till en.  
 
Per Rafsten Nr1 (min anfader)
Ryttare vid Skånska regementet till häst, som nr 45 vid Sallerups komp. för Räfvinge 1733-12-31. Avsked 1744-07-23. [andrahandsuppgift]. Född ca 1710 i Skåne [Andrahandsuppgift, urspr uppgift från mönstring]. Barn i Revinge [Silvåkra C:1]:
Bengt Rafsten 1734-08-02 (död 1805-01-09 Saxtorp)
Per Persson Rafsten 1737-01-20 (död 1770-10-07 Hög)
Bengta Rafsten 1739-05-26 (död 1829-04-06 Lund)
Nils Rafsten 1743-11-11 - 1743-11-25
Jag har lite svårt att koppla ihop min anfader Bengt R. med Per R. i Revinge eftersom jag inte har någon exakt födelsedatum+plats på Bengt men följande borde väl räcka för att säga att det är så gott som säkert, även om det inte är helt bevisat?  
Bengta anges i Lunds hfl vara född 1739 i Revinge. Ytterligare vet jag genom Per Persson Rafstens bpt [Torna Härad FIIa:17] att han är bror till Bengt Rafsten. I samma bpt finns en avskrift av ett testamente där Per testamenterar sina tillhörigheter sin fru så att varken min Far eller min broder eller min söster eller min svåger eller mina halfsöjskonar skall hafva här någon att fodra. Allt detta tillsammans med Per d.y:s patronymikon och Bengts åldersuppgift stämmer med Ryttaren i Revinge och hans barn. Jag saknar halvsyskonen samt en koppling mellan Bengta och de två bröderna. Jag hade för mig att jag hade en sådan koppling en nu kan jag inte hitta den  
 
Per Rafsten Nr2
Denna Per är Jägare på Gyllebo gård i Östra Vemmrlöv. Han dyker först upp som dopvittne 1752-02-25. Sedan gifter han sig med Margareta Jönsdotter 1753-06-02 och får följande barn i Lyahuset:  
Jöns 1755-01-25 - 1756-03-29
Mats 1755-12-?? - 1755-12-24
Kristina 1756-12-14  
Jöns 1759-02-01
Sista spåret efter honom i den församlingen är då hans fru är dopvittne 1759-11-01. I mtl finner jag honom 54 och 55 som Jägare och sedan  56, 57, 58 och 59 som avskedad Ryttare. 1757 står även en dottern Bengta med i hfl, hon bör väl då vara äldre än 15 år och alltså född före 1742.
Sedan flyttar han tydligen till Lövestad. Att det är samma Person är det väl ingen tvekan om? Samma yrke (Jägare), samma fru och ovanligt namn. De får, som Anders skrev ovan,  tre barn i Bäretofta:
Anna 1760-12-29
Fredrik 1762-12-18
Katarina 1764-12-14
Att Katarina är samma person som jag efterlyste i december är jag nu helt säker på. I Södra Rörum AI:1 anges hon som född 1764 i Lövestad och kom från Strövelstorp (inget årtal). Vad gjorde hon i Strövelstorp? Kanske även hennes far bodde där? När?
 
Per Rafsten Nr3
Inhysesman i Lackalänga 1779-1781 [mtl]. Död 1781-04-08 i Lackalänga, 75 år gammal (hans titel är för mig oläslig). Han har en hustru som inte anges vid varken för eller efternamn. Hon lever åtmindstånde 1779-1797 i Lackalänga [mtl] och jag har inte funnit henne i db. Han har oxå en dotter,  Anna [mtl 1779]. Det måste vara hon som senare gifter sig i samma församling med Jöns Hallberg men jag vet inte var hon håller hus 1780-1785 då jag ej finner henne i mtl. Anna är född ca1762 enligt åldersuppgifter vid barnens födslar men 10 år äldre enligt ålder i dödbok. Hon kallas ibland Persdotter och ibland Rafstensdotter. Hon dör som enka 1803 och lämnar efter sig två barn. Det ena barnet tas om hand av svågern, Academiepedällen Jonas Lindén i Lund (g.m. Bengta R., dotter till Per Nr1 ovan), och det andra av svågern Hans Nilsson i Höör (g.m. Kerstina Persdotter Rafsten f ca 1757, död 1806-03-25 i Höör) tilsammans med smeden Abraham Carlsson i Södra Rörum (g.m. Katarina R., dotter till Per Nr2 ovan).
 
Jag ser ingenting som talar emot att dessa 3 personer i verkligheten är en och samma. De existerar inte samtidigt på olika platser och barnens namn, ålder och antalet giftemål passar bra. De flyttar visserligen ovanligt långa sträckor tycker jag men om Per varit ryttare kanske detta inte är konstigt? Jag kan komma på följande kopplingar mellan de tre.
 
Nr1Nr2
Nr1 är Ryttare och Nr2 anges som f.d. Ryttare.
Bådas barn har halvsyskon och Nr2:s dotter Bengta kan vara identisk med Bengta R. f.1739
 
Nr1Nr3
Nr1 är i livet 1770 då sonen Per skriver testamente vilket stämmer med Nr3 som dör först -81.
Nr1:s dotter Bengtas man är svåger till Nr3:s dotter Anna [bpt]. Vad tror ni förresten avses med svåger i det här fallet? Jag har läst att det förr kunde beteckna annat släktskap än systerman, därför har jag inte vågat skriva dem Anna, Katarina och Bengta som syskon, men annars måste detta vara det bästa argumentet?
 
Nr2Nr3
Nr2:s dotter Anna f.1760 kan vara identisk med Nr3:s Anna f.ca.1762, förutsatt att åldern i db är felaktig.
Nr3:s dotter Anna är dessutom släkt med smeden Carlssons hustru (Katarina, dotter till Nr2). Varför skulla han annars träda in som förmyndare för Annas barn. Jag har en känsla att smeden oxå är en svåger. Svåger=systers man?
 
Markus, jag kan inte få ihop dina uppgifter från Virke med mina från Revinge. Som du ser har jag inga uppgifter före 1733 och inget patronymikon. Medan anbytarforum varit nere så har jag kollat upp födelsenotiserna och vigseln i Virke. Jag tycker det verkar vara två olika par. Dels Per Rafsten som vigs med Kirstina och dels Per Bengtsson och Kirstina (som får barnen).  
Enligt mina andrahandsuppgifter (förmedlade av Annika Persson ovan) skulle min Per vara antagen 1733-12-31. Det stämmer inte heller riktigt med vigseln i Virke. Kan han kallats ryttare redan 1733-09-30? Var han ryttare någon annanstans då eller? Niklas och Anders: Ni är ju bra på de militära källorna. Vad tror ni?

2005-07-24, 10:03
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Anders! Jag tror du har ett mycket gott case för att detta är samma Per Rafsten i alla beläggen. Svåger betydde nog vid så här sen tid (1700-tal) oftast precis vad vi menar med ordet idag. Det enda som behövs för att knyta ihop säcken helt är väl hustru Kerstinas dödnotis. Det problemet sammanfaller med frågan var familjen bodde 1744-1752.
 
Vad gäller din fråga om datumet när han blev antagen så måste väl andrahandsuppgiften 31 december kontrolleras i rullan. Blev man antagen på nyårsafton? Vad vi vet är att han var ryttare den 30 september 1733, det har vi förstahandsuppgift på. Kanske helt nyantagen, eftersom formuleringen i vigselboken på mig tyder på att han var i en mer personlig tjänst hos ryttmästaren Bask snarare än som ryttare i ett hans kompani. Men det är mest en känsla...  
 
(och kopplingarna gjorda på Familysearch hamnar i runda arkivet...)

2005-07-24, 22:43
Svar #17

anders sjö

Anders, tack för att du tar dig tid!
 
Jag vet inte varför jag inte tänkte på det direkt när Markus tog upp vigseln i Virke. Kerstinas död fann jag, eller om det var Niklas, för att tag sedan i Digiarkivs register. Det var min genväg till Per i Östra Vemmerlöv. 1752: 21:Sep: G?llebo. Dom:2de Advent. d6. Decembr blef begrafven Jägarens Pehr Rafstens h?str? Kirstina som dödde d 25 Novembr af vattusjuka i sitt ålders 61 åhr. Glömde även bort denna uppgift när jag skrev sammanställningen ovan.
 
Ja det där men antagningen måste jag kolla upp. Verkar som du säger konstigt att han skulle vara antagen 31/12 men jag har stort förtroende för Annikas mammas uppgifter och så här har hon skrivit: Södra Skånska Regenemtet till häst. Generalmönsterrulla 1737 den 31 aug i Lyngsjö, Sallerups Compagnie nr45 Hr Majoren Spacks och Matts Fredricssons Sventjänare Jonas Malmberg blev död d.18 Martii 1733, I stelle d. 31 Decemb: samma åhr antagen Pehr Rafsten för Räfvinge. Föd i Skåne 27gl 4 års tjenst Hästen Rehowig och litet huoijt på begge bakbenen, 18åhr. Hästen approberas. Karlen god och gillas. Mönstringen var alltså 4 år efter antagningen, man kanske ska ta datumet med en nypa salt?

2005-07-25, 00:13
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, då stämmer även första hustruns namn, även om vi tydligen bara har hennes förnamn. Hennes ålder är dock lite hög. Fick väl knappast sonen Nils vid 52 års ålder. Men åldrar i dödböcker är ju inget att luta sig emot.
 
Annikas mamma har säkert läst rätt. Jag har ingen bra förklaring på varför de angivit 31 december. Hans föregångare dog ju redan i mars, så det gör att Per Rafsten mycket väl kan ha inträtt på detta nummer före september, då han gifte sig. Men kanske inte officiellt i rullan. Inget man behöver bry sig så mycket om, tycker jag.

2005-08-24, 10:20
Svar #19

anders sjö

Jag har kollat upp datumet för Pers antagning och det stämmer att det står 31 December. Jag frågade även Guno Haskå om detta och han tyckte det var lite märkligt datum men inte anmärkningsvärt iom att mönstringen var nästan 4 år senare. Det var rusthållaren som tillsatte ryttaren som sedan skulle godkännas vid nästa generalmönstring. Även om de skrev att han antogs 31/12 1733 så kan han varit anställd som ryttare vid vigseln i september. Företrädaren Malmberg dog ju som sagt redan i mars.
 
Ang mitt problem med de tre Per Rafsten ovan så fann jag en otrevlig person Knektregistret:
Pehr Ravsten f ca1698 i Skåne. Antagen 1718 för Raskarum 2, Sankt Olof. Transport t 04-22 1724.
Han passar inte riktigt ihop med mina kända Rafstenar, han är lite för gammal, men han kan ändå ev. vara identisk med någon av dem? Jag måste alltså kolla upp honom oxå för att utesluta detta, eller hur?

2005-08-24, 17:03
Svar #20

anders sjö

Anders Berg. Du har förresten ytterligare en Rafsten förutom de du redovisat här ovan. I din undersökning av manskapet vid Hamiltons värvade regemente har du registrerat Nils Rafsten, Född 1703 i Skåne. 50 år, gift vid generalmönstringen 17530614 i Malmö avsked 17530614 (bräcklighet). Du vet möjligtvis inte mer om honom?

2005-08-25, 10:26
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Anders Sjö! Ja, det stämmer, men tyvärr vet jag inget mer alls om honom än vad som stod i GMR. Kan ju vara intressant, din Per Rafsten döper ju en son till Nils.

2006-04-07, 11:05
Svar #22

Utloggad Lena Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2021-08-29, 11:05
    • Visa profil
Har läst dessa inlägg med stort intresse eftersom jag nu har stött på en man i min släktforskning med just namnet Rafsten.
Han heter Johan Rafsten, född 1744-10-16, och enligt Lennart.A som jag fått kontakt med, eftersom jag hade svårt att läsa vissa namn/ord, så heter han också Åkesson, och var ryttare.  
Då detta är nytt för mig så har jag inte mer uppgifter mer än att han var gift med Eljena/Else Johansdotter och hade 5-6 barn, varav ett par dog tidigt.
Jag hittade honom första gången i Smedstorps Husförhör för 1779-1780, GID 1700.14.117100 och vet inte om han är relevant i det här sammanhanget.
Mvh
Lena

2006-04-07, 20:00
Svar #23

anders sjö

Lena,
Enligt Digiarkivs vigselregister så vigs han 1771-09-24 i Smedstorp med Elna Isaksdotter(?).  
Har du någon uppgift på var han ska vara född?
Mvh Anders

2006-04-08, 00:09
Svar #24

Utloggad Lena Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2021-08-29, 11:05
    • Visa profil
Ja, stämmer allt så är Johan (Åkesson) Rafsten född 1744-10-16, gift 1771-09-24 med Elina (Eljena) Isacsdotter född 1745-01-10.
Vet inte var de föddes, men de bodde som gifta i Tungby (Tunby) i Smedstorps Socken, Skåne.
mvh
Lena

2006-04-25, 22:53
Svar #25

anders sjö

Hej Niklas Hertzman och alla andra.
 
Ang namnet Rafsten och dess uppkomst så fick jag följande historia från en Rafstensättling i USA:
 
Per was in the calvary during the war, he became seperated from his group. While trying to find the rest of his group he wandered upon the enemies camp where he overheard the enemy talking about taking over a girl's school ran by nuns. They were going to make the school their headquarters. Per left and found the rest of his group and told his leader what he heard. Per's group made it to the school before the enemy, and prevented the enemy from taking over the school. They won the battle by barricading themselves in the school and preventing the enemy from taking over the school. The school was surrounded by a fence with the gate having an oval amber stone on the front of it. Per was knighted by the king and called the Knight of the amber stone after the amber stone on the gate.
 
/Anders

2006-05-06, 09:45
Svar #26

anders sjö

När jag gick igenom gamla anteckningar så fann jag ytterligare en Per f.1713-02-25 i Önnestad [C:1]. Föräldrar: Ryttaren Erik Rafsten och Krystena. Han har även två syskon, Elna och Olof, som båda dör i späd ålder. Han passar ju åldersmässigt både med Per nr 1, 2 och 3 (ovan) men varken faderns eller syskonens namn går igen bland deras barn. Han är helt säkert inte identisk med Ryttare Per R. i Raskarum för han är antagen som ryttare redan 1718. Jag får inte ihop det

2007-03-10, 23:42
Svar #27

Utloggad Evalill Tagesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2020-09-01, 08:06
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar över Eric Rafsten i Smedstorp. Han är gift med Ellen ? och får en son Olof den 23 augusti 1723. Är det någon som vet mer om denne Eric eller om hans hustru Ellen?
 
Vänliga hälsningar
Evalill

2007-06-03, 14:34
Svar #28

Monica L

Hej A. Berg och A. Sjö.
 
Jag har läst era inlägg angående Per Bengtsson (Rafsten).  
 
Om Min Per Bengtsson som får sonen Bengt född 1738 i Virke, så kan han ha sin fader i V. Karaby-Ålstorp,Bengt Persson.  
 
Jag hittade på GID 1414.18.36600 En Ryttare Per bengtsson som vigs 1724 i V. Karaby. Jag kan inte tyda allt där står så jag är sammtidigt tacksam för den informationen.
 
Om nu Per Rafsten var ryttare när han vigdes i Virke och OM det är samma person som Per Bengtsson som får barn i virke, då kan jag tillägga att ryttaren i Karaby har inte tillägget ryttare då hans barn födds.  
Efter 1731 får han inga fler barn i Karaby....
Kan han ha flyttat till Virke måntro?
 
Efter alla era inlägg blir jag själv snurrig....
 
MvH
Monica

2007-09-20, 20:36
Svar #29

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jag satt idag på Landsarkivet i Lund och letade efter något helt annat i Annelöv, när jag snubblade över en intressant notis - Wälborne kornett Rafsten fick en son, Carolus, i Annelöv 1712. Jag kom direkt att tänka på min släkting, kornetten Jonas Rafsten (mördad 1713). Jag tittade bara lite snabbt på faddrarna.  
 
När jag nu skulle undersöka saken närmare här hemma, så kunde jag inte återfinna notisen alls  Finns det någon som kan återfinna den, eller satt jag bara och drömde på Landsarkivet idag?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-03-28, 21:30
Svar #30

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vad är känt om slottspredikanten i Kristianstad Andreas Rafstén (död 1822) ? Han ska ha börjat sin karriär som musiker i ett kringresaande zigenarsällskap ute i Europa. Efter diverse resor ska han sedan ha blivit student i Greifswald och sedan i Lund, varefter han senare prästvigdes. Onekligen ett intressant levnadsöde som omskrivs i L. Feuks Miniaturbilder af bemärkta prestmän inom Lunds stift.

2010-03-28, 22:42
Svar #31

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Slottspredikanten Anders Rafsten är född 1774 20/11 i Everöd och son till muraren Daniel Svensson Rafsten och Nilla Månsdotter. Daniel Rafsten är född 1734 27/11 i Everöd och son till ryttaren Sven Rafsten och Truen Olofsdotter.

2016-02-08, 18:57
Svar #32

Utloggad Gert Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2018-04-25, 15:58
    • Visa profil
Till Anders Sjö m.fl.
Kan det vara intressant att en Nils Rafsten med hustru och 4 u-åriga barn befinner sig i Bosjöklosters socken, Fogdarp no:8 år 1768? Han uppges vara 62 år = 1706, bräcklig och utfattig.
Snubblade över detta vid genomgång av Mtl i perioden.

2018-06-28, 10:37
Svar #33

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Tack för uppgiften, Gert!
mvh Anders Sjö

2019-01-18, 23:10
Svar #34

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Erik Rafsten har tidigare nämnts både här ovan och under Smedstorp

1726 står Mjölnaren Lars Svensson, Ryttaren Erik Rafsten och Smeden Per Tuesson anklagade i Ingelstad tingsrätt för dråpet på Skräddaren Bolin som skedde på Tunbyholms kvarn den sjunde april. Mjölnaren, som anses ha utdelat de dödande slagen, döms till döden. Rafsten, som slagit Bolin med ett piskskaft på arm och rygg, döms till 14 dagars fängelse på vatten och bröd. Medan smeden, som dessutom avlagt ”währjmåhlseden” frikänns för dråpet men döms till 8 dagars fängelse och undergå kyrkoplikt för att han ”rördt wid Bohlins lik, och dherwid giort en widskeppelig önskan”.
Målet tas upp i hovrätten den 12 Maj. Straffet för Mjölnaren mildras till en halv mansbot och kyrkoplikt, smeden frias helt eftersom ”han som enfaldig eij förstått sådant yttrande tillåteligt wara” men straffet för Rafsten står fast.

Källa: Göta Hovrätt huvudarkivet BIIa:32 (PM:a mig för kopia)

Jag har sökt efter tingsrättens protokoll men inge kunnat hitta det. Det måste varit ett urtima ting?

mvh Anders Sjö

2021-12-07, 16:06
Svar #35

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Albo häradsrätt den 3 maj 1729
N:o 13. Ryttaren Nils Tängström i Raflunda och des Broder afskiedade Ryttaren Petter Rafsten i Runnebröd uppwisa en stämning, den de utwärkat på Ryttaren Måns Rönberg i Raskarum i saken ang:de qwarlåtenskapen efter deras Sal: Moder och Swärmoder Ingar Pärsdotter, hwaröfwer åstundas et Edswurit Inventarium.
/.../"

Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kristianstads län (L) EVIIAABB:219 (1729) Bild 400 / sid 67 (AID: v384829.b400.s67, NAD: SE/VALA/0382503)

2021-12-07, 20:14
Svar #36

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Härligt, ännu en pusselbit :)

Raskarum och Rönnebröd ligger i S:t Olof (L)

Rafsten ryttare nr20 för Raskarum vid Svabesholms kompani. Antagen i augusti 1719, 21 år gammal.
Generalmönsterrullor - Skånska dragonregementet (L, M) 943 (1719-1722) Bild 1190 / sid 114

avsked 1724 i hans ställe Måns Rönberg(Runberg?) 28(?) år gl
Generalmönsterrullor - Skånska dragonregementet (L, M) 944 (1724) Bild 120

avsked 1732 i dess ställe Måns Runberg 28år gl
Generalmönsterrullor - Skånska dragonregementet (L, M) 945 (1732) Bild 3170

1726 S:t Olof (L), Raskarum 2
Rytt Petter Rafsten
hustru Bolla
Sankt Olof (L) Kat:1 (1697-1750) Bild 13 / sid 23 (AID: v113656.b13.s23, NAD: SE/LLA/13328)

/Anders

2022-01-10, 17:52
Svar #37

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Hej
Jag har just läst igenom alla inläggen om Rafsten, eftersom det ser ut som om Anders Sjö och jag har haft tag i samma problemställningar angående ryttaren PER RAFSTEN.
       
Finns det några uppdateringar på dessa uppgifter från 2005?

Be- eller avkräftande (som man säger här i Danmark) om att han är identisk med Per Bengtsson i Virke, född i Ålstorp, Västra Karaby 28/2, 1706?

Jag minns det som att Per Bengtsson i Virke och Per Rafsten i Revinge fick barn samtidigt. Men jag kan inte hitta mina anteckningar.


Vänliga hälsningar Eva Henning

2022-01-10, 19:32
Svar #38

Utloggad Catarina Hägermyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-03-10, 14:36
    • Visa profil
Hej Eva! Nu är vi och letar i samma släkt igen! :) Jag har också läst igenom alla inlägg, och idag försökt kartlägga de olika (eller samma!) Per-arna.
Jag har dock inte hittat något som be- eller av-kräftar än!
Svårt när det inte finns födelseböcker från Revinge resp från Virke före 1730!
Återkommer om jag finner något!
/Catarina

2022-01-10, 20:56
Svar #39

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Hej Catarina
Så träffas vi igen!

Jag tror inte att Per Bengtsson = Per Rafsten! Alltså är Bengt Persson från Ålstorp  inte Per Rafstens fader. 

Ryttaren Per Rafsten bor i Revinge och får 4 barn med Kirstina (Bengt, Per, Bengta, Nils) mellan 1734 och 1743, bl.a. din anmoder Bengta Rafsten och min anmoder Catarinas 2dre make Per Rafsten. (Silvåkra födelsebok).
Per Bengtsson bor i Virke och får barn där 1735-43.
(Bengta, Bengt, Una, Ola)

Så här skriver Anders Berg i denna tråd år 2005 (inlägg #14):
”Att Per Bengtsson i Virke, som får barn 1735-1743, är son till Bengt Persson och Una i Ålstorp är nog med till visshet gränsande sannolikhet klart, pga av fadderskapen och dottern Unas namn. Men, är denne Per Bengtsson verkligen identisk med ryttaren Per Rafsten som gifter sig 1733 med en Kirstina? Jag ser ingen indikation på det”.

2022-01-10, 21:47
Svar #40

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Jodå, jag har kommit lite längre sedan 2005, bland annat med hjälp av Marcus som hittade denna bouppteckning efter Pers syster:
Lunds rådhusrätt och magistrat (M) FIIa:28 (1785-1789) Bild 3620 / sid 677 och sid 685

Anna Eriksdotters arfvingar
1mo Broderns Per Rafstens Barn Bengta gift med Pedellen Linden, skräddaren Bengt Rafsten i Toarp, Kiersti gift med Hans Nilsson i Höör, ana gift med murgesällen Jöns Hallberg i Lackalänge, Catharina ogift och des vistande obekant, Jöns, Fredrich och Anders Rafsten skola wistas i Köpenhamn.
2do Afl Brodern Friedric Stenbergs barn Helena Christina, Ulrica Lovisa och Rebecka, skola wistas i Kjöpenhamn.
3o Brodern Olof Möller i Småland och Skaparyd
4o Brodern Gitsel Rafsten i Bieresjö och
5o Systren Margareta gift med borgaren Nils Mathison här i Staden.
......
År 1789 den 3 Decembr: företogs utlyste Auctionen å hus och tomt under N:o 86 härstädes, i närwaro […] å aflidna änkans Anna Erics dotters arfwingars wägnar, Borgaren Nils Matthisson, och å hennes aflidne Broders Pehr Rafstens Barns samt å sin Hustrus wägnar, Acad: Pedellen Jonas Lindéen, tillika med Murgesällen Jöns Hallberg här i Staden; och å aflidna änkans Broders Ola Möllers sida, des Swärson, Hemmansåboen Gumme Pehrsson ifrån Hallaröds Sockn i Småland; jämwäl ock å bemälte änkas broders Fredric Stenbergs wägnar, berörde Lindén, efter upwist Fullmagt

Då kan vi väl vara säkra på att Per Rafsten och Per Bengtsson är två olika personer?

2022-01-10, 22:29
Svar #41

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Per Eriksson Rafsten är född i Önnestad 1713-02-25
Finns i Revinge (M) 1733-1744 (Ryttare)
Finns i Lyahuset, Östra Vemmerlöv (L) 1752-1759 (Jägare)
Finns i Bäretofta, Lövestad (M) 1760-1764 (Jägare)
Finns i Lackalänga (M) 1779-, död där 1781-04-08
Gift 1733-09-30  i Virke med Kerstina (f.ca1691, d.1752-11-31 Gyllebo, Östra Vemmerlöv)
Barn med henne:
Bengt f.1734-08-02 Revinge, d.1805-01-09 Saxtorp(M)
Per f.1737-01-20 Revinge, d.1770-10-07 Hög (M)
Bengta f.1739-05-26 Revinge, d.1829-04-06 Lund (M)
Nils 1743-1743 Revinge
gift 1753-06-02 i Östra Vemmerlöv med Margareta Jönsdotter
Barn med henne:
Jöns Rafsten 1754-1756 Ö Vemmerlöv
Mats 1755-1755 Ö Vemmerlöv
Kerstina 1756-12-14 Ö Vemmerlöv, d.1806-03-25 Höör (M)
Jöns f.1759-02-01 Ö Vemmerlöv
Anna f.1760-12-29 Lövestad (M), d.1803-10-01 Lackalänga (M)
Fredrik f.1762-12-18 Lövestad
Katarina f.1764-12-14 Lövestad
Alla de då levande barnen nämns i faster Anna Eriksdotters bpt 1789 och där nämns också ytterligare ett barn som inte jag har några anteckningar om: Anders

2022-01-11, 00:33
Svar #42

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Otroligt Anders!
Så mycket du har kommit fram till. Det hjälper verkligen att hitta en bouppteckning. Hur sjutton har Marcus kunnat göra det? Vet du det? Finns det register jag inte känner till?
Men där är ingen tvekan om att det är den rätta Per Rafsten, du/ni har tag i. Alla redan kända namn finns med. Och så kommer han från Önnestad! Han har verkligen flyttat från öst till väst några gånger genom livet. Mycket ovanligt!


Ja, nu är vi säkra på att Per Rafsten och Per Bengtsson är två olika personer.

Jag gläder mig till att få dyka ner i materialet. Tack så jättemycket!
/Eva


2022-01-11, 11:34
Svar #43

Utloggad Catarina Hägermyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-03-10, 14:36
    • Visa profil
Jag håller med Eva!
 Själv gjorde jag stora framsteg i går när jag kom på att söka i Silvåkras kyrkböcker där ju Revinge finns med fram till slutet av 1700-talet!
Min mf mm mm m var Per Rafstens dotter Bengta, som tydligen blev Benedicta när hon kom till högborgerliga? kretsar i Lund! ;)
Tack igen för att ni delar med er av er kunskap!

2022-01-11, 13:51
Svar #44

Utloggad Catarina Hägermyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-03-10, 14:36
    • Visa profil
Jag är ändå konfunderad över varför Per Rafsten och Kirstina gifte sig i Virke?
 De tjänte båda hos ryttmästare Basch. Någonstans såg jag att han bodde på Årup. Det finns ett ryttmästarboställe Årup i Billeberga, och även ett slott Årup i Bromölla.
Jag har förgäves letat efter fler uppgifter om Basch, för att kanske få en ledtråd till vigselorten för Per o Kristina.
Någon som vet något mer om denne Basch?

2022-01-11, 14:06
Svar #45

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Anders Berg kommenterar det i Svar #14
"I vigselnotisen får vi för övrigt reda på att både han och hustrun tiente hos herr Ryttmästaren Basck. Det måste vara Johan Bask (1683-1748), ryttmästare vid Norra Skånska Kavalleriregementet, enligt Lewenhaupt, Karl XII:s officerare."

Han bodde i Virke socken och by. Virke no 4 o 10
Kolla mantalet 1733
[Riksgäldsarkiven Riksens ständers kontor Kammarkontoret GIm:1050 (1733) Bild 2400 / sid 324 (AID: v835351.b2400.s324, NAD: SE/RA/622/03)]


Ryttmästare Bask, 2 drängar (inte Per), och 2 pigor, bl.a Kirsti, som kan va 'vår' Kirstina.

2022-01-11, 16:34
Svar #46

Utloggad Catarina Hägermyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-03-10, 14:36
    • Visa profil

2022-01-13, 12:57
Svar #47

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Hej igen

I "Faster Anna Ericsdotters" bouppteckning 1789 (svar # 40), ser vi att flera av hennes syskonbarn bor i Köpenhamn.
Vet någon varför man flyttade till Köpenhamn så tidigt som 1700-tal?
Mvh Eva


Avlidna Broderns Per Rafstens Barn Jöns, Fredrich och Anders Rafsten skola wistas i Köpenhamn.
Avlidna Brodern Friedric Stenbergs barn Helena Christina, Ulrica Lovisa och Rebecka, skola wistas i Kjöpenhamn.

2022-01-13, 23:48
Svar #48

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Hej Eva, jag har också funderar på det och tyckt det verkar konstigt. Enligt wikipedia låg Sverige dessutom i krig med Danmark 1789. Men barnen hade många släktingar som säker varit ute och sett världen, som hantverkare och soldater, så det kanske inte är så konstigt?

Jag gör ett försök att sammanfatta det jag vet om Erik Rafsten. Rätta mig gärna om ni ser något fel!
Han blev antagen som ryttare vid Norra Skånska kavalleriregmementet och Sandby kompani i september 1709 vid. Vid första mönstringen är han 20 år, skrivkunnig, hovslagare, född i skåne och Önnestads socken. Senare förflyttas han till Månstorps kompani och då är hans ålder ändrad så att han istället är född ca1680.
Barn:
Margareta, död vid 2 års ålder 1713-08-16 i Önnestad (L), hittar ingen födelsenotis.
Per, född 1713-02-25 Önnestad (L) föräldrar Ryttaren Eric Rafsteen och Krystena, död 1781-04-08 Lackalänga (M).
Elna, född 1714-10-03 Önnestad, föräldrar Eric Rafsten och Kerstena, död 1714-11-10 Önnestad
Olof, född 1716-06-03 Önnestad, föräldrar Eric Rafsten och Krystina, död 1717-12-17 Önnestad
Anna, född 1719-03-05 Fjelie (M), far: ryttaren Erich Rafsten (mor ej antecknad)
Fredrik Stenberg, född 1720-11-25 Fjelie, föräldrar rytt Erick Rafsten och Kirstina Pärsdott
Olof Möller, född 1723-08-23 Smedstorp(L), föräldrar ryttare Eric Rafsteen och Ellna Pehrsdotter, död 1809-10-28 Hallaryd (G)
Elna, döpt 1725-07-25 Smedstorp, föräldrar ryttare Eric Rafsten och Elna Pehrsd
Margareta, född omkring 1728 i Fjelie (hittar inte henne i födelseboken. Lucka 1730-1738), död 1812-10-19 i Lund
Gissel, född 1751-06-18 Sövde (M), föräldrar Eric Rafsten och karna Nilsdotter

Först trodde jag att Erik Rafsten var flera olika personer, eftersom han dök upp på olika ställe med olika fruar, men sedan hittade Markus ovan nämnda bouppteckning som jag tycker knyter ihop nästan alla lösa trådar. Jag fick också hjälp att söka i Gmr vilket förklarade flytten från Önnestad till Fjelie. Det som fortfarande är besvärligt är hans fruar. Kristina Persdotter är mor till hans första (6?) barn, sedan får han två barn med Elna Persdotter, 1750 dör fiskaren Erik Rafstens hustru Kristina i Sövde (64år gammal) och sedan samma år vigs fiskaren Erik Rafsten med Karna Nilsdotter och får året efter ytterligare ett barn. Är Erik gift 4ggr: 1/ Kristina Persdotter 2/ Elna Persdotter 3/ Kristina 4/ Karna Nilsdotter? Eller är Elna och kristina samma person? Har Kristina kallats Elna i Smedstorp, eller har prästen skrivit fel? Eller är det kanske ändå en hopblandning av två personer (jag tycker inte det kan vara det)? Var dör Erik? Var avlider de övriga (3?) fruarna?
I Annas bouppteckning benämns inget av syskonen som halvsyskon, hade inte det betydelse för arvslotterna?

2022-01-14, 01:33
Svar #49

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Hustru 3, Kirstina, har jag hittat här i Smedstorp 1725 och 1726, sen är hon borta. Men jag har inte hittat någon vigsel.
Och undrade liksom du om det var en ny hustru eller Ellna (eller en ny Ryttare - det står inget namn).

1724 står det 'Inhyses Rafsteens Hustru' och det tog jag för givet var Ellna.

Smedstorp MANTAL
[Riksgäldsarkiven Riksens ständers kontor Kammarkontoret GIl:998 (1725) s.418]
LISTARUM no 5, Gatehus (Broalyahuset);
Ryttare Hustru Kirstina (ny Hustru igen?);
anm: Mannen i Värcketienst (vad betyder det?).

Om MARGARETA är född ca 1728, borde hon va född här också. I alla fall inte i Fjelie.

2022-01-14, 18:20
Svar #50

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Detta har jag hittat nu.
Enligt Generalmönstrullan (GMR) 1732 (den första efter 1724), gör Eric Rafsten en sista flyttning till Landskrona kompani. När det skedde vet vi inte. Men det är igen för Önnarp i Fjelie, så dom flyttar väl tillbaka dit!?

1734 tar han avsked från det militära.

[Generalmönsterrullor - Skånska husarregementet (L) 894 (1732) Bild 2540 (AID: v376599.b2540, NAD: SE/KrA/0023)]
(Norra skånska kavalleriregementet)
LANDSKRONA compagni,
no 92 Erick Rafsten för Önnarp;
Ryttaren är 53 år gammal, född i Skånne,
Tient 23 år;
Transport från no 16 Månstorp (inget årtal).

[Generalmönsterrullor - Skånska husarregementet (L) 895 (1737) Bild 3200 (AID: v376600.b3200, NAD: SE/KrA/0023)] (Norra skånska kavalleriregementet)
LANDSKRONA compagni,
no 92 Erik Rafsten för Önnarp;
Denna Rafsten, som var 55 år gammal,
AFSAGT SIG FRÅN TIENSTEN för dess Svaghets skull 1734.

2022-01-14, 20:27
Svar #51

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Margaretas födelseuppgift är osäker, det är en åldersuppgift ur hfl från 1810 resp dödboken så både årtal och församling kan vara fel.
Lunds domkyrkoförsamling (M) AI:1 (1810-1813) Bild 30 / sid 25 (AID: v104497.b30.s25, NAD: SE/LLA/13254)


Intressant med mantalsuppgiften, är det ett förkortningstecken eller ett bindestreck efter "wärke"? Jag vet inte vad det betyder? Kan han ha gjort dagsverke på tex Tunbyholm?

Jag begriper mig inte riktigt på gmr heller. Varken Landskrona eller Månstorp är ju i närheten av Smedstorp?

2022-01-14, 21:22
Svar #52

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Mantal [Riksgäldsarkiven Riksens ständers kontor Kammarkontoret GIl:998 (1725) Bild 3350 / sid 418 (AID: v835467.b3350.s418, NAD: SE/RA/622/03)]


Bra fråga! Jag tror att det är ett förkortningstecken. Det ser ut som wärkel som i wärkelig/verklig tjänst (se bilaga). Men vad kan det betyda? I mantalet brukar det stå 'i tjänst' om soldater, aldrig om folk som gör dagsverke. Men det är kanske inte så viktigt med denna upplysning.

Ja det är konstigt med hans flyttande mellan kompanier, som bara delvis passar med där han bor. Men platsen Önnarp/Önnerup i Fjelie finns tydligen både i Månstorp och Landskrona kompani.
Kan du se det inne på ArkivDigital? Eller vill du ha aid på bilderna?


Angående Margareta får man nog acceptera detta som hennes födelsedag och ort, när det inte finns annat att hålla sig till. Det är fint att du har hittat detta.
Brodern Olof har jag hittat från vagga till grav.
Men inget på Fredrik - ännu. Har du hittat något om honom?

2022-01-14, 22:33
Svar #53

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Jag har också följt Olof och flera av hans ättlingar. Vilket händelserikt liv han måste levt och vilka historier han måste kunnat berätta.

Hallaryd (G) C:3 (1770-1810) Bild 233 / sid 457
den 28 kl.5.f.m. dog Fältväbeln Olof Christian Möller 86 år 1 månad 18 dag, av ålderdom. Född i smedstorp i Skåne d.10 Sept 1723. Fri soldat d.15 Martii 1742 för Romarehylte Bevistat finska kriget 1742 och 43. Pomerska kriget 1757..1762. Derunder 3ne gånger fången samt bleserad. Blef underofficer 1759 och afsked d.14 dec. 1776 med Pension. Gift 1) med Hanna Persdr. från Marklunda, haft med henne 2 soner 2 söner, redan döda och 1 Dotter, som lefver. 2) med Jungfru Maria Ramberg, och haft med henne 2 söner och 4 Dottrar. 1 Son och 2 Döttrrar döda. 3) den 13 sept 1800 med pigan Bengta Esbjörnsdotter som honom öfverlever under sin lefnad har han bodt på Romarehylte och Fagerhult soldatetorp, i Ränte, lilla kölaboda, skorsholma Östreg, Skåparyd söreg och ändteligen på Kroxbygds torp. Haft god hälsa uppå höga ålderdomen; omsidor infanno sig ålderdoms kramporne, som det sista lefnads året merendels hållit honom vid sängen, och alt sedan sistlne jultid icke förmått resa up hufvudet.

Generalmönsterrullor - Kronobergs regemente (G) 339 (1764) Bild 297 / sid 291
Södra Sunnerbo kompani
22: Råmmarehylte
Olof Ericson möller. avanderade til Corpral för 1sta Corpralskapet d: 3oda Juny 1749. Fången på Penemynde Schantz åhr 1759. Sig sielf Ranzoneradt, hwarefter han 1760 erhölt rustmässtare "Caracteur", upgifware af denna rote och "liuster" är Jemte sin Corprals Löhn Rote Löhn af No12. denna Rote "Satt" åhr 1761 d:21 aprillo ersätta med Jon Svensson Rasp.  Som hufwud swaghet skull på Besiktnings mönstringen d: 15de Marty 1762 Casserades: Roten Wacant.

Jag tyckte det var märkligt att inga barn listades i hans bouppteckning?
Sunnerbo häradsrätt (G) FII:20 (1808-1809) Bild 1154 / sid 3204
År 1809 d6 November blef laga boopteckning äfter afl Olof Chrisjan Möller i Kroxbogstorp som med döden afled dän 28 October sistl och äfter lämnade sig blot en sörjande äncka Bengta Esbjörns dotter, utan barn och Bröstarfvingar.

2022-01-14, 23:06
Svar #54

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Hej!
 
Jag satt idag på Landsarkivet i Lund och letade efter något helt annat i Annelöv, när jag snubblade över en intressant notis - Wälborne kornett Rafsten fick en son, Carolus, i Annelöv 1712. Jag kom direkt att tänka på min släkting, kornetten Jonas Rafsten (mördad 1713). Jag tittade bara lite snabbt på faddrarna. 
 
När jag nu skulle undersöka saken närmare här hemma, så kunde jag inte återfinna notisen alls  Finns det någon som kan återfinna den, eller satt jag bara och drömde på Landsarkivet idag?
Hej Markus,
Jag förstår att jag svarar på ett 15 år gammalt inlägg men om du inte hittat Carolus än så tror jag att jag kan hjälpa dig:
Arrie (M) CI:1 (1688-1816) Bild 120 / sid 8 (AID: v108229a.b120.s8, NAD: SE/LLA/13007)

/Anders

2022-01-15, 00:48
Svar #55

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ja, det är en fantastisk historia prästen har skrivit om Olof Möller. Tänk om fler gjorde det! Den såg jag också och det var därför jag hittade vidare till Smedstorp.
Det är otroligt som han är väldokumenterad. Även i den GMR som du la in.

Och ja...

Mycket konstigt att det står  i bou att han inte har bröstarvingar. Prästen skriver ju om 4 levande barn.

2022-01-15, 10:18
Svar #56

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Tusen tack Anders för den födelsenotisen, det är ju strålande! Jag lyckades nämligen aldrig återfinna den, men då kan jag alltså konstatera att barnet inte föddes i Annelöv utan i Arrie  ;D
 
Jag följer med stort intresse er diskussion kring Erik Rafstens familj och ättlingar, och hoppar in om jag upptäcker att jag kan bidra med något från min forskning :) I nuläget kan jag dock bara tillägga att anteckningen i Smedstorps mantalslängd 1725 lyder ”mannen i wärckel[ig] tienst”, alltså att maken inte bara behållit titeln ryttare för att han tidigare varit ryttare utan att han verkligen var i tjänst. Detta var viktigt att anmärka eftersom han därmed var skattebefriad, vilket ju också stämmer bra med att det bara är ”Ryttare h: Kirstina” som betalar skatt det året.
 
Även jag har funderat över dessa svenskar i Danmark, och jag har alltid misstänkt att arbetstillfällena helt enkelt var fler där och att många skåningar passade på att söka jobb i Danmark under fredstid. Jag misstänker även att många upplevde det som lättare att ”gömma sig” från de svenska myndigheterna i Danmark, i synnerhet i storstaden Köpenhamn. Många av de Lundabor som jag senare har hittat i Köpenhamn har i alla fall anteckningen ”rymd till Danmark” i Lunds skatte- och uppbördslängder, så de tycks inte ha flyttat dit med myndigheternas tillstånd. Oavsett anledning så tycks det i varje fall ha bott mängder av svenskar i Danmark och i synnerhet i Köpenhamn, något man får ett intressant exempel på i akademismeden Petter Löwegrens (1783–1871) memoarer, där han minns en resa från hemstaden Lund till Köpenhamn 1803 (Löwegren, Petter, Lundensisk vardag för 150 år sedan: ur Petter Löwegrens minnesböcker (Det gamla Lund 33, 1951), Lund: Fören., 1951, s. 20):
 
”Även voro vi hos en bokbindare, som varit sin egen i Lund, där han var född. Han var svåger med handlande Winqvist här i staden. Han hette Didrik Wilhelmsson Balkhoff. De voro alltför många att uppräkna alla de svenska och bekanta, som där träffades. […] Där i en av källrarna bodde en, som hette Lindberg. Han hade varit smedgesäll och arbetat hos Hempel i Lund. Han rymde med Hempels dotter kort efter det hon hade haft bröllop med en hökare, som hette Abraham Lundberg, broder till den så kallade Bengt Lundberg, samma Bengt, som lärt smed hemma hos min far. Där voro många dels bekanta, dels obekanta svenskar.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-01-15, 13:56
Svar #57

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Hej Marcus och tack för klargörandet av "verklig tjänst".

Ang. Köpenhamn, är jag mest förundrad över att dom var så många och så tidigt (1789) som bodde där.
2 av Per Rafstens barn och 3 av Fredrik Stenbergs.

När industrialismen hade kommit ordentligt igång i mitten på 1800-t, var det ju många som reste över Öresund för att arbeta. Och säkert rymde som du beskriver. Annars mer enstaka skulle jag tro. Varför var dom så många där?

Det har funnits mer eller mindre fast förbindelse mellan Malmö och Köpenhamn sedan 1600-t, så folk har ju kunnat komma över om dom ville.

/Eva

2022-01-17, 14:46
Svar #58

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Jag påmindes nu om att jag tidigare undersökte Fredrik Stenberg och hans barn, eftersom jag var nyfiken på ifall han tog barnen från Sverige till Danmark eller om de föddes i Danmark – jag följde nu upp de ledtrådar jag fann då, och det visade sig att det fanns ett tredje alternativ. Fredrik flyttade nämligen aldrig till Danmark, utan det var hans tre döttrar som själv gjorde resan över sundet. Resultatet ser ut såhär:
 
Fredrik Stenberg, född omkring 1712, kallas möllare vid vigseln 1753 och vid döttrarnas dop 1756 och 1759, kallas stockmakarmästare vid dotterns dop 1761, kallas snickare vid döttrarnas begravningar 1762 och 1765 samt dop 1765, kallas mjölnare vid döttrarnas dop 1767, 1770, 1776 och 1779 samt vid sin egen död, död av slag 1782 (begr. 2/10) i Nyemölla, Asarum.
 
Gift första gången med NN (han sägs vara änkling vid vigseln 1753).
 
Gift andra gången 1753 4/9 i Simrishamn med änkan Helena Forsman (hon var jungfru i Gladsax då hon gifte sig första gången 1750 18/11 i Gladsax med möllaregesällen från Simrishamn Didrik Larsson, född omkr. 1722, död 1751 6/7 i Simrishamn), död 1773 (begr.) 4/7 i Häggatorps kvarn, Ronneby (namn eller ålder anges ej i dödboken).
 
Barn:
1. Helena Christina Stenberg, född 1756 27/10 i Södra väderkvarnen, Åhus (”Elna Christina”), levde 1789 i Köpenhamn; kanske identisk med den ”Helene Christine Steenberg” som med sin make kieldermand Sven Olsen Mohberg får dottern Cecilia Fredrika, döpt 1790 19/3 i Helligånds Sogn i Köpenhamn, och helt säkert identisk med den ”Helene Kirstine Steenberg” som med sin make Ole Eichsted får dottern Ellen född 1793 12/12 i Vor Frue Sogn i Köpenhamn, då en av faddrarna är ”Uldriche Lovise Snedkersw[en]d Roeskilde h:”.
 
2. Botilla Catharina Cecilia Stenberg, född 1759 29/5 i Södra väderkvarnen, Åhus, död 1762 15/3 i Ronneby.
 
3. Ulrika Lovisa Stenberg, född 1761 18/10 i byn, Ronneby, levde 1789 i Köpenhamn, gift 1792 28/9 i Köpenhamns Garnisons sogn med snickargesällen (tischler gesell) Johan Christopher Rothschild (det ska kanske snarare vara Roeskild, se ovan) då det antecknas på tyska i lysnings- och vigselboken att hon ”ist ehrmals in Schweden ihren […]it ein fellbereider Lars Jepsenius” (tidigare i Sverige förlovad med fällberedaren Lars Ibsonius?) (Garnisons Sogns vigselbok 1770–1816, sid. 308).
 
4. Christina Stenberg, född 1765 6/1 i byn, Ronneby, död 28/1 samma år i Ronneby.
 
5. Rebecka Stenberg, född 1767 7/5 i Häggatorps kvarn, Ronneby, levde 1789 i Köpenhamn.
 
6. Dorothea Maria Stenberg, född 1770 23/8 i Häggatorp, Ronneby, död därstädes 1771 1/8.
 
Gift tredje gången 1773/74 med Maria Elisabeth Sjöberg (hon omnämns endast med sitt fullständiga namn vid dotterns dop 1776), sedermera icke anträffad.
 
Barn:
1. Johannes Stenberg, född beräknat 1774 18/8 i Ronneby (saknas i födelseboken), död 1774 18/8 i Häggatorps kvarn, Ronneby, ”några timmar” gammal.
 
2–3. tvillingsöner, nöddöpta 1775 i Ronneby (saknas i födelseboken), döda 1775 17/8 i Häggatorp, Ronneby.
 
4. Anna Sofia Stenberg, född 1776 29/6 i Häggatorp, Ronneby, död därstädes 1779 12/1 i Ronneby.
 
5. Erik Stenberg, född 1778 (döpt 29/5) i Häggatorp, Ronneby, tydligen död före 1789.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-01-17, 16:23
Svar #59

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Otroligt vad mycket du hittar Markus!
Tror du att detta kan vara Fredriks första gifte 1750-05-28
Bjäresjö (M) EI:1 (1746-1847) Bild 70 / sid 3
mvh Anders

2022-01-17, 18:34
Svar #60

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ja, du är otrolig på att hitta Marcus! Och fort går det.
Jag fick lite hjälp av Anders Sjö, och håller på att leta efter Fredrik Stenbergs barn. Inte minst dom i Köpenhamn. Verkligen lustigt att tre systrar flyttar dit på den tiden.



Ulrica Lovisa Stenberg var först gift med Lars Ibsonius, 5 Jan 1780, Asarum, Blekinge (Ancestry), som nog var klockare i Träne (eller hans fader var?), och fick 2 barn med honom. Har inte hunnit undersöka närmre. Hon var bara 18 år när hon gifte sig med honom, han var 56.
Kanske rymde hon från honom? 


Och till Anders: Det är sannolikt vår Fredrik Erichsson i Bjäresjö - Mjönaredräng. Han har väl tagit namnet Stenberg när han var "utlärd", liksom hantverkare brukade göra. Dessutom heter hans hustru Botilla Catharina, samma namn som hans andra dotter med Maria Ramberg heter.  Vanligt att man gav första barnet namn efter den döda hustrun eller maken. (nu blev det så 2a dottern).
Heter hon Bardon till efternamn?

2022-01-17, 20:55
Svar #61

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150073&side=173


Ang. Ulrika Lovisa Stenberg och Johan Christopher Rothschild, så tror jag att han är tysk. Det finns två kyrkböcker i Garnison, en för den danska och en för  den tyska "menigheten" (församlingen). Och detta fanns ju i den tyska. 


2022-01-19, 18:17
Svar #62

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ulrica Lovisa Stenbergs make Lars Ibsonius, var sämskmakarmästare, så det stämmer ju bra att dom kallar honom fällberedare i Köpenhamn. Det var hans fader som var klockare.

Systern Helena Christina Stenberg blev gift som 19-årig, 15/9 1775 i Ronneby, med Klensmeden Eric Lindskog. Om hon flyttade med honom eller från honom, eller om han var död, förmäler historien inte något om. Men absolut verkar det som det är hon med bägge män i Köpenhamn. Det är en kombination av namn som är ovanlig.[HHHonH

2022-01-20, 00:42
Svar #63

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=42&bsid=156089&kb=K%C3%B8benhavn+amt%2C+Sokkelund%2C+Sankt+Nikolaj%2C+1785-1805%2C+EM%2C+Viede
Helena Christina Stenberg gifte sig den 9 Maj 1792 med Ole Eichsted i København Sankt Nikolaj och fick alltså flickan Ellen med honom ett år senare.

2022-01-21, 11:49
Svar #64

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Snyggt jobbat, Anders! Detta borde absolut vara Fredriks första gifte, och som Eva säger stämmer ju hustruns namn bra in på att dottern i andra giftet får heta Botilla Catharina. Jag ser i ArkivDigitals skånska vigselregister att man har transkriberat efternamnet som Pardon, vilket jag kan förstå, men om man jämför med andra namn på B i kyrkoboken runt 1750 så ser man att prästen har ett märkligt sätt att skriva B, vilket överensstämmer med första bokstaven i brudens efternamn. Jag instämmer därför med Eva i att efternamnet måste vara Bardon.
 
Tyvärr står det ju varken här eller vid vigseln i Simrishamn 1753 var Fredrik bodde nånstans; jag hittar honom i varje fall inte i Bjäresjös mantalslängd 1749, ej heller hustruns dödsnotis eller något eventuellt barn till paret i denna sockens kyrkobok, så antagligen låg den aktuella kvarnen på annan ort.
 
Snyggt jobbat med att finna systrarnas vigselnotiser, Eva! Och nu när du nämnde Träne så påmindes jag om varför namnet Ipsonius lät bekant – jag har ju forskat på dem tidigare i mitt projekt kring Lunds stifts klockare! Jag fann ganska mycket information om familjen då, och ser nu att Ulrika Lovisa Stenberg mycket riktigt inte var gift med klockaren Lars Ibsonius (1726–1794) i Träne utan med hans äldste son och namne. Denne Lars Ibsonius föddes omkring 1753, för han anges vara tio år gammal då han 1763 31/5 inskrivs som elev vid Kristianstads skola (Högre allmänna läroverkets i Kristianstads arkiv, vol. AI:1, 1693–1823), och vid faderns bouppteckning 1782 sägs han vara fällberedargesäll i Köpenhamn (Gärds häradsrätts arkiv, vol. FIIa:40, bouppt. nr. 29). Detta bör ju innebära att Ulrika Lovisa inte flyttade ensam utan följde med maken över till Danmark, och kanske blev hennes bosättning där ett incitament för de två systrarna att också överflytta?
 
Kort efter 1782 har tydligen Lars Ibsonius övergivit sin hustru Ulrika Lovisa Stenberg, vilket ju förklarar varför han omnämns i vigselboken då hon gifter sig 1792 med Johan Christopher Rothschild. Flera årtionden senare hade Lars Ibsonius ännu inte dykt upp, för vid bouppteckningen 1819 efter hans barnlöse morbror Nils Stobéer (1739–1819) i Vä socken antecknas det att Lars hade varit sämskinnsmakare i Köpenhamn men ”inte hörts av på fyrtio år” (Gärds häradsrätts arkiv). Fem år senare hölls bouppteckning efter Lars Ibsonius' yngre bror Carl Ibsonius (1769–1824) i Gualövs socken (Gärds häradsrätts arkiv), och då antecknas det att Lars var ”garvare på ön Zeland” (som väl bör syfta på Sjælland?). Frågan är ju då om Lars hade givit sig till känna under de fem år som gått sedan morbroderns bouppteckning, eller om man bara glömde att anteckna att han inte hörts av sedan tidigt 1780-tal?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-01-21, 13:44
Svar #65

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Härligt Markus!

Ja, jag tyckte också först att det stod Pardon, säkert för att det är ett ord jag känner till. Men efter ett ha kollat andra ord i vigselboken tänkte jag att det nog skulle va Bardon. Och namnet existerar i i alla fall.
Jag har också letat efter dom i mantalet, födelsebok och dödbok i Bjäresjö och Simrishamn utan att hitta något. Jag är lite långt ute i periferin med dessa människor, så jag har gett upp intill vidare.

Roligt att du har forskat på klockare, Markus. Och så stämmer det väl bättre att Ulrika Lovisa Stenberg gifter sig med en jämnårig Lars Ipsonius, än en 'gammal gubbe' på 56.
Hur vet du att han har övergivit sin hustru Ulrika 1782?

Då är det nog han som 1801 har flyttat till Præstø på Sydsjælland (ön Zeland) och gift sig med Else Marie Larsdatter. Han är feldbereder liksom när han omnämns vid Ulrikas giftermål.
Folketælling 1801:
https://www.danishfamilysearch.dk/cid1118781

Jag har letat på olika ställen, om jag kunde hitta någon av dom i Folketällingarna 1787 eller 1801. Intill vidare har jag alltså bara hittat Lars Ipsonius.


Mvh Eva

2022-01-21, 14:30
Svar #66

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Tyvärr står det ju varken här eller vid vigseln i Simrishamn 1753 var Fredrik bodde nånstans; jag hittar honom i varje fall inte i Bjäresjös mantalslängd 1749, ej heller hustruns dödsnotis eller något eventuellt barn till paret i denna sockens kyrkobok, så antagligen låg den aktuella kvarnen på annan ort.
Jag har också sökt men det enda jag funnit är ett dödfött barn 1754-04-28
Simrishamn (L) CI:1 (1724-1759) Bild 1720 / sid 353 (AID: v101114a.b1720.s353, NAD: SE/LLA/13336)

2022-01-21, 14:40
Svar #67

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Det är väl inte så bara, Anders!
Nu vet vi ju att han och Helena Forsman bodde i Simrishamn efter giftermålet. Konstigt att det ska va så svårt att hitta dom.

2022-01-21, 17:02
Svar #68

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Gladsax

MANTAL 1750 [Kristianstads läns landskontor t o m ca 1900, EIII:12 (1750) s.19 (aid: v98711b.b170.s19)]
GLADSAX efter no 26, Ryttartorp; Ryttaren Forsmans änka, Dottern Lena;
(anm: Dottern skiöter sin gamla och fattiga Moder.) (Helenas mor och Helena)

*****************************
Simrishamn

MANTAL 1753 [Kristianstads läns landskontor t o m ca 1900 (L) EIII:13 (1753) Bild 4920 / sid 981 (v98712a.b4920.s981)]
Simrishamn no 124; Anders Forsmans Enka; Möllaren Didriks Enka. (Helenas mor och Helena)

***********************************
MANTAL 1754 [Kristianstads läns landskontor t o m ca 1900 (L) EIII:14 (1754) Bild 4980 / sid 979 (AID: v98713a.b4980.s979, NAD: SE/LLA/108941)]
no 124, Mölnaredrängen Friedrichs Hustru.

***********************************
MANTAL 1755 [Kristianstads läns landskontor t o m ca 1900, EI:39 (1755) Bild 1781 (aid: v98859a.b17810)]
no 124; Inhyses Friedrich Erichssons Hustru; (anm: Man tienar i första quarteret no 4 och her såsom dräng skrifven)

/no 4; (hos Handelsman Bergman) Drängen Friedrich/. (Han har altså slutat som möllaredräng!)

Detta är sista mantalet dom finns med i Simrishamn, och det stämmer ju med att dom bor i Åhus 1756, när dom får dottern Helena Christina.


Han kallas fortfarande Friedrich Erichsson!

2022-01-22, 13:17
Svar #69

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
MANTAL 1756-60 Åhus, Kristianstad län, Sverige


(Kristianstads läns landskontor t o m ca 1900, EI:40 (1756) s.241]
[EIII:15 (1757)  s.255]
[EIII:16 (1758) s.275]
[EIII:17 (1759) s.265]
[EIII:18 (1760) s.306]
ÅHUUS, efter no 98, onumrerat hus;
Möllaren Fridrich Stenberg, Hustru, (piga).
 (1761 har dom flyttat)

2022-01-23, 10:54
Svar #70

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Bostadsort 1763 • Ronneby, Blekinge, Sverige
Helenas son Didrich och en tidigare Ulrica Lovisa, som måste ha dött.

Hfl [Ronneby (K) AI:3 (1761-1763) Bild 1130 / sid 110 (AID: v96584a.b1130.s110, NAD: SE/LLA/13316)]
RUNNEBY BY no 153;
Snickaren Fried. Stenberg, 43 år;
Hustrun, 33 år;
Son Diedrich Diedrichsson, 12 år(f. ca 1751);
Dotter Helena Christina, 7 år;
Dotter Ulrica Lovisa, 2 år (f. ca 1758-59).

2022-01-23, 15:04
Svar #71

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Fredrik Stenberg är möllare även i Nymölla, Asrum socken
Men vad sjutton är en Tredingsmöllare? 
Han dör ju 1782, men det finns tydlingen ingen bou.


[Mantalslängder 1642-1820 Blekinge län 1691-1820 (K) 52 (1780) Bild 1990 / sid 196 (AID: v842579.b1990.s196, NAD: SE/RA/5520310)]
Asarum nr 41, NYEMÖLLA,
Tredingsmöllaren Fredrick Stenberg,
Hustru,
Doter Ulrika.


[Blekinge läns landskontor (K) EIIIa:6 (1782) Bild 460 / sid 40 (AID: v223374.b460.s40, NAD: SE/LLA/10891)]


Asarum nr 41, NYEMÖLLA,
Tredingsmöllaren Fredrick Stenberg,
Hustru,
Tienstedräng Sven

2022-01-24, 02:39
Svar #72

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Så intressanta fynd du gör Eva, vilket imponerande forskningsarbete!  :D  Tredingsmöllare har jag aldrig hört talas om, så nu lärde jag mig något nytt! Jag slog upp ordet treding i Svenska Akademiens Ordbok (SAOB), och jag tycket att den tredje förklaringen stämmer bäst in på Fredrik Stenberg och kvarnen:
 
”i fråga om jordbruk, dels om treskiftesbruk, dels (i synnerhet i sammansättningen tredings-brukare) om bruk av annans jord varvid lönen utgjordes av en tredjedel av den årliga avkastningen; förr särskilt i förbindelsen ’till tredings’, på en tredjedels åker respektive på villkor att erhålla en tredjedel osv.”
 
Det verkar alltså som att Fredrik brukade någon annans kvarn i utbyte mot en tredjedel av inkomsterna?
 
När det gäller Ibsonius så har jag inte funnit något exakt årtal för när han ska ha rymt, men vid bouppteckningen efter fadern 1782 finns det ju ingen anmärkning om att han ska vara försvunnen, medan det vid morbroderns bouppteckning 1819 sägs att man inte hört av honom på 40 år. Detta ger oss alltså årtalet 1779, vilket ju inte tycks stämma med uppgifterna i faderns bouppteckning 1782. Rimligtvis borde Lars Ibsonius alltså ha rymt och övergivit hustrun antingen under senare delen av 1782 eller något av de närmaste åren därefter, om angivelsen i morbroderns bouppteckning 1819 är korrekt.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-01-24, 20:53
Svar #73

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Marcus: Jag tror du har rätt ang. treding, att det är: "lönen utgjordes av en tredjedel av den årliga avkastningen". Det gav bättre mening när du skrev det, än när jag läste de på saob. ;) 

Ang. Ibsonius skriver du faderns död/bou 1782. Ska det va 1794?
Jag kan inte se något om Lars i faderns bou (om det är den 1794). Var står det? Jag läser: omyndiga sönerna Leonard och Mattias.



2022-01-24, 21:15
Svar #74

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Förlåt mig - men jag har begått ett fel ang. Ulrica Lovisa uppe i svar #70
Det finns bara en med det namnet och hon är född 1761. Jag vet inte hur jag räknat.

Så här ska det se ut!

Bostadsort 1763• Ronneby, Blekinge, Sverige
Helenas son Didrich.

Hfl [Ronneby (K) AI:3 (1761-1763) Bild 1130 / sid 110 (AID: v96584a.b1130.s110, NAD: SE/LLA/13316)]

RUNNEBY BY no 153;
Snickaren Fried. Stenberg, 43 år;
Hustrun, 33 år;
Son Diedrich Diedrichsson, 12 år(f. ca 1751);
Dotter Helena Christina, 7 år;
Dotter Ulrica Lovisa, 2 år.

2022-01-24, 22:35
Svar #75

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Har någon av er data på Eric Rafsten efter hans eventuella vigsel i Sövde sn 1750?
Det kunde ju va väldigt intressant att hitta hans död.

2022-01-25, 00:30
Svar #76

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Nej, tyvärr. Jag har inget efter Gissels födsel 1751.
Jag skulle också hemskt gärna vilja veta var han tar vägen. Jag tänker att man borde följa alla hans barn och se om fadern dyker upp?
mvh Anders

2022-01-25, 01:42
Svar #77

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Jag har letat efter honom i mantalet i Sövde, men har ännu inte hittat honom, fastän vi vet att han bodde där och var fiskare på Snogeholm.


Och nu har vi följt hans söner Per Rafsten, Fredrik Stenberg, Olof Möller och systern Anna Ericsdotter utan att han dykt upp. Han har inte varit fadder åt något barnbarn.
Kvar är dottern Elna född 1725  (när dog hon?),dottern Margareta och sonen Gissell

2022-01-25, 21:17
Svar #78

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Jag har sökt lite sporadiskt i mantalslängderna. Jag tycker det är konstigt att vi inte hittar honom i Sövde, han kanske är antecknad med patronymikon? Togs även de på godset upp i mantalslängden?

Jag har gamla anteckningar om "Betjänten Gissel" på tunbyholm och jag trodde jag gått igenom allt som fanns men nu följde jag honom vidare bakåt i tiden och fann Gamle fiskaren Eric Rafsten, H och gossen Gissel på Tunbyholms gård.
Kristianstads läns landskontor t o m ca 1900 (L) EIII:32 (1767) Bild 1140 / sid 107

Smedstorp (L) CI:3 (1754-1776) Bild 1710 / sid 162 (AID: v101178a.b1710.s162, NAD: SE/LLA/13356)
1769 d.27. Martii Begrofs fiskaren wid Tunbyholm Eric Rafsten, som warit siuk någon tid af ålder doms svaghet dheraf ?? och dödde d.20 huius uti sitt ålders 101ste år.

Smedstorp är lite lurigt eftersom där bor flera ryttarfamiljer Rafsten som inte verkar vara släkt med vår.
 

2022-01-25, 21:55
Svar #79

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ja precis detsamma har jag gjort och tror att det är samme fiskare Eric Rafsten som den vi har haft tag i tidigare på Snogeholm som är far till Gissel. Konstigt om det skulle finnas 2 fiskare Eric Rafsten.
Dessutom arbetar gossen Gissel Rafsten på samma gård/gods/slott (Tunbyholm). Står först som gosse, senare som betjent, Mest står det Gissel, men 1773 står det Betientenerna Palm och Rafsten;


1767 är sista året Eric är med och om det är en riktige Eric Rafsten, är han år då antingen 77 eller 87 år.

Jag började leta i dödboken, men det är en rörig handstil, så det svår för mig att läsa. Men det är ju ganska troligt att han dör i denna socken.


2022-01-25, 21:58
Svar #80

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Nämen nu ser jag att du har hittat honom i dödboken! Grattis!  ;D
Nu får jag gå in och kolla.

2022-01-25, 22:11
Svar #81

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Eva, jag tror jag redigerade föregående inlägg och la till dödsnotisen samtidigt som du skrev :)

Gissel gifter sig med Anna Katarina Wolltier 1783-10-04 i Bjäresjö. Jag har antecknat följande barn.
Kajsa Ulrika, f.1784-04-18
Kajsa Ulrika, f1785-04-03
Fredrik, f.1786-05-05
Margareta Kristina, 1787-11-11
Jacob, f.1789-12-26
Erik, f.1791-05-09
(dödfödd) 1792-05-19
Per, f. 1793-07-27
Jacob, f.1795-01-02
alla i Bjäresjö. Fadern är krögare.

Jag har inte heller kunnat se att Erik är fadder till något av sina barnbarn (eller barnbarns barn)

2022-01-25, 22:14
Svar #82

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
100 år är han ju nog inte, men 90. Dom kunde inte räkna. Då är det säkert han. Och så kan vi räkna med att han är född ca 1680 och inte 1690, som dom skrev dom första åren i Generalmönsterullan. Men eftersom dom ändrade det, var det väl för att dom upptäckt sitt misstag.

Fantastiskt - bra jobbat!

2022-01-25, 22:22
Svar #83

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Nä, han bodde nog för långt ifrån dom äldsta barnen för att va fadder, och Gissels barn föddes länge efter han dog. Kanske är hans hustru också död innan dom föds? Hustrun finns ju med i mantalet, som ett H.


Tack för alla barnen. Jag har dom flesta redan, men inte alla.
Den äldsta är innan deras giftermål!

2022-01-25, 22:40
Svar #84

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Otroligt som stackars Gissels hustru föder ett barn varje år!

2022-01-25, 23:07
Svar #85

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
"Det första barnet tillkom genom mitt oförlåtliga misstag"   ;)
Jag har råkat skriva in samma dotter två gånger med olika datum :(
Jag redigerar mitt föregående inlägg nu.

2022-01-25, 23:40
Svar #86

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Den förste Jacob dog 6 Juli 1793, Bjäresjö

Fredrik dog 24 Juni 1829, Bjäresjö, endast 43 år gl. i Lungsot?

2022-01-29, 13:46
Svar #87

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Tillbaka till Eric Rafsten!

Har någon kommit fram till, huruvida han hade 3 eller 4 hustrur?
Eller egentligen kanske bara 2?


1) Kirstina Persdotter  - gifta ca 1710 - första barnet född 1711 - möjligtvis död ca 1722, troligen i Fjelie, men hittas inte i Dödboken - hon finns med i Mantalen 1 jan 1721-1 jan 1723 i Fjelie som hustru Kirstina/Kirsten - dom fick 6 barn.
Han eller dom flyttar ca 1723 till Smedstorp


2) Elna Persdotter - ev. gifta ca 1722-23, men hittas inte i Vigselboken (kan va gifta nån annanstans) - 2 barn födda i aug 1723 och juli 1725 i Smedstorp -  i Mantalet 1724 står det bara Rafstens hustru, kan vara Elna - finns ingen dödsnotis.

3) Kirstina (utan efternamn) - och nu det stämmer det inte! - I mantalet 1 Jan 1725 står det Ryttarehustru Kirstina och igen 1726 - Död 1750 i Snogeholm, Sövde, 64 år gammal.

När man sammanställer det så här, skulle man faktiskt tro att det är samma person alla tre. Hon heter kanske Elna Kirstina Persdotter.

Argument:
1) Eftersom det inte finns någon dödsnotis för dom 2 första fruarna kan det ju va så.

2) Båda heter Persdotter

3) Kan förklara olikheterna i att 1 Jan 1725 står Kirstina i mantalet, men 25 juli samma år står modern som Elna i födelseboken, när dottern föds.

4) Dessutom lever den första Kirstina ca dec 1724/1 jan 1725, och Elnas första barn föds aug 1725

5) Kirstina död 1750, 64 år = född ca 1686 - Hon kan va mor till alla barnen (9 st)-  Första barnet Margareta f. 1711, var hon 25 år - när sista barnet Margareta föddes ca 1728 (vet inte var), var hon 42.

Jag tror att detta betyder att dessa 3 var EN person - Elna Kirstina Persdotter. Vad tror ni om detta?

Efter detta gifte han sig med Karna Nilsdotter 25 nov 1750 och fick sonen Gisell. Inga konstigheter i detta!

2022-01-29, 15:16
Svar #88

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej!

Det låter som en plausibel förklaring. Eller så är det helt enkelt så att namnet Elna är fel. Enda källan för namnet Elna är två födelsenotiser i Smedstorp som motsägs av uppgifter i mantalslängder för Smedtorp samma period där Kjerstina/Kirstina anges.

Det kan ju vara så att kyrkoherden i Smedstorp helt enkelt fått fel för sig om namnet - särskilt då paret var nyinflyttade till socknen.

Jag skulle säga det definitiva indiciet är om man betraktar serien barn till Olof Möller (som sägs ha en moder Elna i kyrkboken). Skulle han inte överhuvudtaget döpa till Elna/Eljena eller liknande - eller direkt efter 1750 (eller i vart fall någon gång)  döpa till Kjerstina/Kirstina eller liknande (utan uppenbar koppling till hustruns släkt), så framstår det tveksamt att hans skulle undvikit att döpa efter sin moder om nu hon hetat Elna.

/Paul
 

2022-01-29, 19:01
Svar #89

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Hej Paul,
Tack för ditt inlägg! Jag tror du kan ha rätt. Visst kan Elna va fel överhuvudtaget - 6e argumentet.
Jag har också tänkt på det. Det händer ibland att prästen gör sådana fel, men eftersom det är båda barnen, som vi vet är födda i Smedstorp, tänkte jag att hon kanske faktiskt hette Elna Kirstina, och kallades Kirstina.
Prästen ser Elna som första namn och skriver det (för att han inte känner dom - nyinflyttade till socknen). Mantalet är det väl inte prästen som skriver?


Men den viktiga frågan här är väl om Elna och Kirstina är samma person? Det tror jag att vi kan konkludera.

Sonen Olof Möller har en dotter Kjerstin som du säger, och ingen Elna.
Det samma med sonen Per Rafsten (som vi vet är son til Kirstina).
Sonen Fredrik Stenberg (som vi vet är son til Kirstina), får 2 döttrar med namnet Christina.
Dottern Anna får visst inga barn,
Dottern Margareta som är född ca 1728, får en dotter Christina enl. bou.
Jag vet inte var hon är född.

Men ingen av dom är så noga med att ge första eller andra sonen namnet Erik.
Olof får en sent en Erik, Per får ingen, Fredriks andra son heter Erik, så det stämmer med traditionen.
Men familjen är inte bönder, därför inte så traditionsbundna vad gäller namn. 

Paul, har du några andra klargöranden på familjen? T.ex. var dottern Margareta är född?

/Eva

2022-01-29, 20:42
Svar #90

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Vet vi när eller var Erik Rafsten dör?

Ingen har ju uppenbara incitament att döpa till Erik innan dess.

När döper något av barnen till Erik tidigast? Och när så sker, vet vi var alla i barnaskaran bor då? Det är inte omöjligt att Erik varit inhyses hos något av sina barn.

/Paul

2022-01-29, 21:07
Svar #91

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Om det var så det var med incitamentet - att han skulle va död, så kan det stämma.

Eric Rafsten  var seglivad och dog 1769 på sitt 101 år som det står i dödboken. Men i verkligheten var han nog 90, född ca 1680, och bodde samman med den sista hustrun vid Tunbyholm Gård i Smedstorp. Tror inte att något barn fanns där. Döttrarna bodde i Lund, Olof bodde i Småland, Fredrik i Blekinge, och Per möjligtvis i Lövestad.


Olofs son Erik föddes 1771
Fredriks son Erik föddes 1778


/Eva

2022-01-29, 21:52
Svar #92

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Ok,

Han dog 1769 (i Smedstorp?). Ja, då vet vi att han inte var inhyses hos något av barnen de sista åren av livet.

Vi vet också att ingen av barnen döper till Erik innan hans död.
Det verkar som att inget av barnen döper till Elna (eller liknande), vilket är ett starkt incitament att modern inte hetat Elna. Flera av barnen - efter hustrun Kirstinas död 1750 - döper till Kirstina (eller likande). vilket är ett starkt incitament att deras moder faktiskt hetat något liknande Kirstina.

Jag har sökt i pensionsrullor från 1730-talet, men hittar ej Erik där. Ibland står där var gratialisten bor. Det är möjligt man måste blivit "blesserad" för att vara aktuell för pension så det är kanske därför han inte dyker upp om han nu hade turen att komma helskinnad ur tjänsten.

I vart fall finns några indikationer på var Erik bott under perioden 1728-1750? Kan det vara så att Margaretha fötts i Smedstorp, men missats i födelseboken eller om man varit på resa när hon fötts eller så bodde man någon annanstans. Har för mig att det finns mantalslängder för tiden.

/Paul

2022-01-30, 00:33
Svar #93

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Jag har gjort en tidslinje för Eric Rafsten
Men han hittas inte mellan 1734 och 1750. Både som ryttare och som fiskare är han svår att hitta i mantalen.


Född ca 1680
Ryttare i Önnestad 1709-1718, fick 4 barn där
Ryttare i Fjelie 1718-1724, fick 2 barn 
Ryttare i Smedstorp 1724-1731?, 2 barn?
Ryttare i Fjelie 1731?-1734
Avsked 1734
1750 i Sövde, han är fiskare på Snogeholm.
hustrun Kirstina dör och han gifter sig med Karna.
Året efter får han en son Gisell där.
1767 fiskare på Tunbyholm, Smedstorp, där sonen Gisell också arbetar som dräng (senare betjänt)
1769 dör han där

2022-01-30, 09:41
Svar #94

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej igen!

Ja, det är lite mysko. I mtl 1728 verkar Erik Rafsten vara borta från Smedstorp/Listarum. Sedan 1734 dyker äldsta sonen upp i Revinge, men modern är aldrig gudmoder, vilket tyder på att de inte bor nära Revinge.

Hustru Kirstina dör 1750 i Sövde, men jag har dammsugit mtl 1749 för Sövde, utan att hitta honom.

Detta leder till tre plausibla tolkningar.

1. Erik Rafsten har precis kommit till Sövde socken när Kirstina dör.
2.. Erik Rafsten är fiskare på Snogeholm (som ligger i Sövde), men behöver för den sakens skull inte bo i Sövde. Han bör ju dock inte bo för långt ifrån med tanke på godsets fiskevatten i sjöarna. Jag har kollat mtl 1749 i Sövestad, Blentarp, Baldringe och Rönninge utan att hitta honom.
3. Erik Rafsten har bott i Sövde socken under en längre tid, men tas inte upp i mantalet. Han kan ju dock poppa upp som vittne i dopboken.

2022-01-30, 11:46
Svar #95

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ja, mycket konstigt!


Jag har letat i mantalen i hela Sövde 1749-53 utan att hitta honom eller Karna (hans nya hustru). Men dom gifter sig 25 nov 1750 och får sonen Gisell 18 juni 1751, båda delar på Snogeholm i Sövde. Så han eller hon borde stå där, tycker man ju. Jag får väl kolla flera mantal.
Karna kommer från Buus i Sövde, men där dyker dom inte heller upp i mantalet.

Han står inte heller med i mantalet i Smedstorp, annat är 2 år före sin död, på Tunbyholm. (Gamla fiskaren Eric Rafsten, Hustru)


Jag har inte hittat varken honom eller någon av hans hustrur som dopvittne. Men jag har ännu inte närstuderat döttrarna i Lund.

2022-01-30, 23:48
Svar #96

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Eva och Paul, jag följer er diskussion med stort intresse men känner att jag inte har samma erfarenhet som ni.

Jättebra sammanställningar Eva. Jag har hela tiden tyckt det varit något fel, och att det är 2 fruar för mycket. Om Erik var gift 4 gånger så skulle vi funnit någon av de avlidna fruarna i db, eller vigslarna i ADs vigselregister. Jag tror i så fall mest på förklaringen att det är en ren felskrivning. Jag ser inga andra, i samma sammhällsklass, vid den tiden i skåne, som har dubbelnamn? Jag har dock antecknat Elna vid ytterligare två tillfälle, som vittne i Smedstorp 1725-12-12 och 1726-03-26 så i så fall har prästen skrvit fel 4ggr.

Dottern Margareta är född i Fjelie, enligt Lunds hfl men det behöver ju inte stämma.

Jag har funnit ett barnbarn som döps till Elna kristina f.1769-11-03 i Lund. Jag har antecknat ytter ligare två barnbarn i Lund: Andreas 1755-12-17 och Johanna 1767-07-10.

Olofs andra son döps till Erik (1764-11-08 Torpa (G). I skåne var det väl tradition att namnge barnen efter mor-/farföräldrar efter de gått bort till skillad från längre uppåt landet där man inte väntade?

Jag har inte sett Erik eller hustrun som fadder till något av barnbarnen, såvida de inte är "Eric Olssons hustru Eljena från Skräddaröd" 1756-12-14 Östra Vemmerlöv? (L)?

Vad betyder förresten "Lyahuset"? Är det en tillfällighet att Erik bodde i Broalyehuset, Smedstorp och sonen Per i Lyahuset i Ö. Vemmerlöv? Församlingarna gränsar till varandra.

2022-01-31, 13:48
Svar #97

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Hej Anders, så bra att du är överens med mig/oss att Elna och Kirstina är en och samma person. Och du tillfogar igen nya data, som vi kan använda oss av.
Du är så noggrann med dina fynd, så det är en ren fröjd! Det är så många som inte är det. 

Jag tycker att dina fynd, att hon med namnet Elna faktiskt finns med 4 gånger, tyder på att hon kan ha hetat Elna Kirstina, även om det var ovanligt i hennes samhällsklass, som du säger. Hon kan också ha önskat att heta Elna och ändrat sitt namn själv. Jag vet inte om dom gjorde så tidigt på 1700-talet.
Sonen Olof tog tydligen namnet Christian, som vi ser det bl.a. vid vigseln med Maria Ramberg.

Två döttrar med namnet Elna, 1714 och 1725 (vad blev det av nr 2?).

Dessutom heter Margareta Eriksdotters första dotter Elna Kirstina (som du skriver), för att inte prata om Fredrik Stenbergs första dotter som heter Elna Christina vid dopet. Hon ändrar det dock till Helena, annan form/lite ”finare” form av samma namn.


Fantastiskt att du har hittat Olofs förste son med Maria Ramberg, Erik i Torpa. Det är otroligt som dom flyttade runt i den familjen! Prästen skriver ju vid hans död om alla ställen han bodde, men inte om Torpa. Men det står Ränte, byn som ligger i Torpa sn. Tack för det!
Det visar sig ju också att det var här dom vigdes 29 Dec 1763. (Konstigt att det inte står änkling!). Det hade jag inte hittat tidigare.

Bland bönderna i Skåne verkar det som om man alltid gav första sonen och dottern namn efter faderns (eller moderns) föräldrar, och andra sonen och dottern moderns (eller faderns) föräldrar. Lite olika traditioner enligt min erfarenhet.

Men med alla andra har det verkat som om det har varit så som så med ”regler”. Ofta fick inget barn mor/farföräldrarnas namn, men det kan ha varit för att dom ännu inte var döda, som Paul skriver. Det är en ny tankegång, som jag konstigt nog inte stött på tidigare. Tack till Paul för det! 
Men som vi vet - inga regler utan undantag!

Dottern Margareta Eriksdotter kan ju va född efter dom flyttade tillbaka till Fjelie (det vet vi ju inte precis när det va), men finns inte med i födelseboken. Men det händer att prästen glömmer att föra in det. Finns det en ”parallellsocken” till Fjelie, med en bok där hon kan va införd? (Pastoratet hette Lomma, Fjelie och Flädie pastorat, och Lomma var moderförsamling). Eller på besök hos föräldrarna kanske?

Tack för hennes barns födelser i Lund. Jag kan tillfoga att det enligt mantalet 1765 även finns en dotter Gunnela.1770 finns Elna med. Från 1775 finns Johanna med. 1800 finns Christina med. 1812 när Margareta dör lever endast Johanna och Christina enl. bou. Barnens fader hette Nils Olsson. Ca 1770 dog han och hon gifte om sig med Nils Mattisson.
/Eva

2022-01-31, 17:02
Svar #98

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Lya = lia = lid = backe (man ser ofta ett y i st. för ett i).

Broalyahuset  = Broalia- = Broalids-huset
Broalid var en (landsvägs-) backe strax öster om Listarums by, Smedstorp, med en bro. Och där låg huset.
https://www4.isof.se/NAU/bilder/_s1lx001/106129a1.htm#S_Smedstorp%20|%20sn

Lyahuset i Ö. Vemmerlöv = Liahuset. Ligger säkert också vid en backe.

https://www4.isof.se/NAU/bilder/_s1lx001/107130c1.htm#A_Vemmerl%C3%B6v,%20%C3%96stra%20|%20sn

2022-01-31, 22:53
Svar #99

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Jag är nog beredd att foga ihop dem till en person och kalla henne för Elna Kristina med en notering att det eventuelt kan röra sig om flera olika kvinnor och med en sammanställning av texten här ovan.

Jag kom att tänka på att vi vet ju faktiskt inte något alls om hennes härstamning, var hon var född, eller vilken klass hon kom ifrån? Kanske var hon från Köpenhamn ;)

Tack för länkarna kring Lyahuset. Intressant!

2022-02-01, 12:59
Svar #100

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej igen!

Ja, det är givetvis i det här läget fullt möjligt att hon kan ha hetat Elna Kirstina (eller liknande), men finns någon uppgift att hon benämnts med dessa två namn samtidigt?

Jag kan också lägga till ett par småsaker.

I katekesmilängden 1716 så bor Erik Rafsten med hustru Kirstina på Önnestad N:r 22. Han förekommer förmodligen inte i mtl 1712 någonstans i Önnestads socken. Kompaniet han rider för verkar vid denna tid hålla sina möten i Röinge (V.Göinge härad), så han bör ju inte ha bott alltför långt borta.

Jag har också kollat lite kring uppgiften att Erik skulle vara född i Önnestad. Det dräller inte direkt med gossar/dränger/söner med namnet Erik när man kollar på olika längder omkring år 1700 (givet då en osäkerhet kring hans ålder). En tänkbar kandidat som dyker upp är ryttaren Jöran Menlös son Erik som syns i katekesmilängden 1696, men det är ju bara ett hugskott.

Det här med namngivningsskick är ju förstås ingen absolut sanning, men det är i vart fall ingenting som man kan bortse ifrån. Efter att ha plöjt mängder med originalhandlingar och jämfört namngivningsbeteende så framträder vissa mönster. Till exempel måste det ses nästintill uteslutet att man döper till ett namn enbart för att man "gillar namnet". Jag tror faktiskt aldrig jag stött på det innan år 1800. Åter igen är det inte samma sak som att det inte skulle kunna ha hänt. Allt är möjligt.

Vi kan ta ett exempel av mängder som ett exempel:

Detta är ändå ett ganska sentida exempel, men som illustrerar väl hur tänket har varit.

Ett par vigs 1846 i centrala Skåne - Jöns Andersson och Bengta Christiansdotter. När detta sker lever deras föräldrar, utom mannens fader.

Så här ser deras barnaserie ut:

1847 Karna          # Döpt både efter faderns som moderns mormor som hette Karna.
1848 Bengta        # Döpt antingen efter moderns farmors mor eller efter modern själv.
1850 Anders        # Döpt efter faders fader som är död.
1852 Carl             # Döpt efter moderns farfars far eller farbror - båda Carl, båda döda.
1854 Ola              # Döpt efter faderns farfars far.
1856 Nils              # Döpt efter faderns morfar.
1859 Bengt           # Döpt efter moderns morfar.
1862 Sven            # Döpt efter faderns morfars far.
1865 Hanna          # Döpt efter faderns halvsyster som dog 1862.
1869 Anna            # Döpt efter faderns farmor (kvinnans mor heter också Anna, men dog först 1871).
1869 Ingar            # Döpt efter faderns moder som dog 1866.

/Paul

2022-02-01, 20:05
Svar #101

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Nej Paul, det finns inte någon uppgift att Erik Rafstens hustru benämnts med Elna och Kirstina samtidigt! Inte vad jag har sett i alla fall.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
Intressant med namnskicket och din uppställning. Jag får försöka göra en liknande uppställning med någon i min släkt och se hur det ser ut.

Inspirerad av dina förklaringar tänkte jag ännu en gång på, om man kan gissa sig till vad hans fader hette. Det namnet som går igen och som dessutom är ovanligast är Fredrik. Inget annat namn än Erik går igen.

Erik Rafstens barn och barnbarn:
Sonen Fredrik Stenberg f. 1720 får ingen Fredrik
Sonen Per Rafsten får sonen Fredrik 1762
Sonen Olof Möller får sonen Fredrik 1747
Sonen Gisell Rafsten får sonen Fredrik 1786
Döttrarna får ingen Fredrik

Roligt att du hittat dom i Kat. 1716. Jag har totalt glömt att titta i den. Men jag har kollat mantalen 1710-18 utan att hitta dom. Det kan dock inte uteslutas att dom finns med, men är svåra att läsa. Har dessutom kollat några mellan 1680-1700 för att se om det fanns någon Fredrik. Hittades inte.

Sett utifrån dina egna teorier om namngivning, är det inte speciellt sannolikt att ryttaren Jöran Menlös är hans fader. Det finns ingen Jöran någonstans i familjen.

/Eva

2022-02-01, 21:41
Svar #102

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Jag har inte heller sett båda förnamnen samtidigt. Evas sammanställning och tidslingje stämmer med det jag funnit.

Erik upplever inte jag heller som vanligt namn (i Skåne). Jag har alltid tänkt att första sonen kan ha fått Per efter morfar och andra Olof efter farfar. En annan tanke jag haft är att om Eriks far också var ryttare så kom han inte från skåne eftersom Skåningar inte rekryterades förrän efter 1698.

Intressant fund av Göran Menlös och Erik. Då skulle Per Göransson Rafsten kunna vara Eriks bror. Men som Eva skriver så går ju inte Göran igen bland något av barnen eller barnbarnen.
https://forum.rotter.se/index.php?topic=183529.msg1608531#msg1608531

Också intressant observation att det lite ovanliga Fredrik går igen i flera generationer. Har ni tänkt på att Fredrik och Kristian, Olofs andra namn, är danska kunganamn sedan 1400-talet?
 


2022-02-01, 22:02
Svar #103

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Erik Rafsten har tidigare nämnts både här ovan och under Smedstorp

1726 står Mjölnaren Lars Svensson, Ryttaren Erik Rafsten och Smeden Per Tuesson anklagade i Ingelstad tingsrätt för dråpet på Skräddaren Bolin som skedde på Tunbyholms kvarn den sjunde april. Mjölnaren, som anses ha utdelat de dödande slagen, döms till döden. Rafsten, som slagit Bolin med ett piskskaft på arm och rygg, döms till 14 dagars fängelse på vatten och bröd. Medan smeden, som dessutom avlagt ”währjmåhlseden” frikänns för dråpet men döms till 8 dagars fängelse och undergå kyrkoplikt för att han ”rördt wid Bohlins lik, och dherwid giort en widskeppelig önskan”.
Målet tas upp i hovrätten den 12 Maj. Straffet för Mjölnaren mildras till en halv mansbot och kyrkoplikt, smeden frias helt eftersom ”han som enfaldig eij förstått sådant yttrande tillåteligt wara” men straffet för Rafsten står fast.

Källa: Göta Hovrätt huvudarkivet BIIa:32 (PM:a mig för kopia)

Jag har sökt efter tingsrättens protokoll men inge kunnat hitta det. Det måste varit ett urtima ting?

mvh Anders Sjö


Detta är ju också intressant, nu när vi vet att Erik Rafsten är Pär Rafstens fader. 1726 bodde dom i Listarum, nära detta ställe. Och Tunbyholm var där han dog många år senare.

2022-02-01, 22:48
Svar #104

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Ett par funderingar.

".... för dråpet på Skräddaren Bolin som skedde på Tunbyholms kvarn den sjunde april.
....
.... Målet tas upp i hovrätten den 12 Maj.
"

Kan mordet ha skett 1725? Finns det något datum på domen i häradsrätten? Ett dråp den 7 april. Någon dag till de tre misstänkta gripits. Finns inget pågående ting så sätts de i häkte i avvaktan på att minst halv nämnd ska samlas (vilket gör att det urtima tinget kan finnas i Albo eller Järrestads härader vilka hade samarbeten med Ingelstads härad). Därefter startar rättegången. Vi kan vara framme efter den 20 april. Sedan några dagars förhandling - säg dom den 25 april. Eftersom dödsstraffet fanns i domen så blev det en automatisk prövning i hovrätten. Domen måste ha expedierats ej senare än den 30 april och sedan med ilfart gått upp till Jönköping. Efter tio dagar faller så domen.

Är vi särskilt effektiva idag egentligen?



/Paul

2022-02-01, 23:47
Svar #105

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Här är min avskrift. Bifogar även kopia av orginal. Enligt MinSläkts kalender var 7 April 1726 en skärtorsdag. 1725 var 7/4 en onsdag och påsken var i Maj.

N.38.
Christianstads lähn
Hwählborne herr vice Presidenten N. “Lilliecreutz” .
Herr hofrättsrådet H.G.S. Herr lagmän J. ”Clerch”. GN.S.A.
Herr A… C.G.S RR. J.r.K. Å.S. J.S. J.O.H.

Tingsrättens uti Ingelstad härad ransakning och domb öfver Mölnaren Lars Svensson, Ryttaren Erich Rafsten och Smeden Pär Tuesson, hwilka äro anklagade, för dhet dhe genom dheras handlande och slagsmåhl skohlat förordsakat skräddaren Jonas Bolins död, hwarmed efter ransakningens innehåld och edelige afhörde witnens utsagor sålunda förewetter: att sedan skräddare Bohlin kommit förleden skiärtorsdag eller d.7 April till Tunbyholms qwarn och in till mölnaren Lars Svensson, har han först satt sig wid Bordsändan och begiärt kiöpa Brännvin, dhet han fått och dheraf supit, hwarefter när Bolin mehr brännwjn ”åstundat”, men sådant blifwit honom wägrat till dhes han dhet förra betalt har han satt sig på bordet och lagt fötterne på dhet samma, då Lars Svensson blefwit otåhlig och fört fötterne neder, samt sedermehra efter någon fölupen ordwäxling, stött till Bolin med knytt näfwe att han fallit af bordet på golfwet, och dherpå stött sig att näsan blödit, samt äfwen blifwit skafwen och Bolin dherefter 1/8 dels timma på gålfwet liggandes men sedermehra upstigit och satt sig wid bordet, hwaefter när han uppå begiäran fått brännwin att twätta näsan med, har owänskap emillan honom och Ryttare Rafsten, som till Mölnaren Lars emellertid inkommit, yppats, hwilken med ett skaft och en piska till en fingers tiocklek, tillfogat Bolin åtskilliga slag på wänstra armen och Ryggen, hafwandes af Lars Svensson dhessutom hotat Bolin, samt när witnet Påhl Torsson med Ryttare Rafsten utgått klockan 3 om eftermiddagen, och lämnat Mölnaren ensam, har Bolin warit frisk och tahlsam, men när dhe klochan 8 igenkommit, legat efter Nils Walls edeliga betygande, talt siukligt och mycket gifwit sig, men smeden Pär Tuesson är ej igenom någon laglige skiäl öfwertygad, att han uti wredesmode rördt wid Bolin. På dhen dödas lekamen är efter fältskiearens edl. Utsago befunnit, dhet han warit blå under bägge ögonen, och blod runnit genom högra öhrat, äfwen en strimma öfwer näsetippen, och röd på wänstra armen och sidan samt Ryggen, och dhessutan understa refbehnet på samma sida brutit, förutan dhet han wari blå öfwer småtarmarne och elliest löderad att efter sådant öfwerfallande har Bolin legat 2ne dagar ensomdhels till sängs s… d. 8 och 9 April dock d.10 gått ifrån qwarnen och d.11. dherpåföljande genom döden aflidit. Tingsrätten har i anledning af Gle: 9.4.6. Näm. 35 r.20 och 21. Samt swäries lag 2 cap. dråp… med wilja __ dömt Lars Svensson till döden, och Ryttaren Erich Rafsten, att enligt kongl. Majts förordning af d. 29 juli 1698 afstraffas med 14 dagars fängelse wid vatten och bröd, men Pär Tuesson, som ährbudit sig till sin oskyldighets wisande währjmåhlseden afläggia frikiänt från dhelaktighet, enligt 31 § uti domare regl., samt i fruktan för mened, i anledning af 24 Cap. ….. eden honom upgifwit, dock som han wid tingsrätten bekiänt sig rördt wid Bohlins lik, och dherwid giort en widskeppelig önskan, ty är han sakfäld i förmågo af kongl maijts. Förordning d.17 octob: 1687 §.9 att plickta med 8 dagars fängelse wid watten och bröd, samt undergå kiörkeplickt. Och som genom 2ne edelige witnen befinnes, att skräddaren Bolin skall uti lifstiden talt smädeligen om höga öfverheten, så har tingsrätten förklarat, att Bolins döda kropp bör af bödelen utdragas och i rättareplatsen nedergräfwas, hwilcket ?? kongl. Rättens ompröfwande är understält.
Resolutio
Ehuruwähl utaf dhen öfwer dhetta måhl håldne ransakning och edelige witnens utsagor befinnes, dhet Mölnaren Lars Svensson, har efter någon honom och Skräddaren  Jonas Bolin emillan förelupen ordwäxling, icke allenast stött berörde Bolin af bordet dher han suttit att han som war drucken stupat i golfwet, stött sig att näsan blödat och blefwit skafwen, utan och 1/8 dhels timma på golfwet helt stilla blifwit liggandes jämwähl hotat Bolin, samt efter wittnets Påhl Thorssons och Rafstens bortgång ensamma omgåts med berörde Bolin, som då warit frisker, men sedermehra efter dheras återkomst och Nils Walls edeliga bewitnande befunnes helt suiklig, så att dheraf wähl kunde synas, som Bolin under dhen tiden bekommit dhe uppå dhes döda kropp undfångne dödelige åkommor och Lars Svensson; likwähl som bemelte Lars eij är genom laglige skiähl förwunnen att hafwa widare rört Bolin, är han tilfogat honom dhen stöt, hwarmedelst han från bordet till golfwet fallit, som efter besiktningen eij warit högre emillan än 1½ aln, intet annat eij heller warit dher i wägen, hwaraf han genom dhetta fall kunnat taga dödlig skada och Lars dhessutan eij ensam buhrit händer på dhen döda, utan han jämwähl af Ryttaren Rafsten blifwit öfwerfallen och slagen, så att osäkert är genom hwilkens handawärckan han kunnat döden liuta; fördhenskull uti en sådan owisshet, och som ingen osämja emillan dhen döda och Lars tilförna warit, dhetta dråp eij heller af berått mode och upsåteligen finnes wara begångit att Lars thes wiljande dhertill warit, ty kan kongl. Rätten honom i så beskaffat måhl eij med dödsstraff beläggia,
Dock som Lars Svensson, genom dher slag som han med knytt näfwar tillfogat Bolin, hwarmedelst han till golfwer från bordet stupit, torde skyndat till Bolins död, och således dher till wållande warit, ty pröfwar kongl Rätten rättwist; dhet skall Lars Svensson wid slikt förewestande plickta ½ mans bot 50 RdrSmt, förlika Måhlsäganden och sedan undergå uppenbara kiörckeplickt. Hwad Ryttaren Erich Rafsten widkommer, som sedan han sett huruledes Bolin tilförna af Lars Svensson warit öfwerfallen, dock sedemehra af ifrighet honom med att piskeskaft slagit, och således givit sig uti dhetta dherpå timmade dråp dhelacktig, så bör han och till följe af kongl. Maijts förordning af d.29 Juli 1698 och enligt tingsrättens domb, plickta med 14 dagars fängelse på watten och bröd. Beträffande Pär Tuesson, som eij är öfwertygad att hafwa lagat någon wåldsam hand på dhen döda, så blifwer han och wid slikt förwittnande från straff befriad, såsom och ifrån dhen plickt, som han af tingsRätten är sakfäld till, för dhen angifne widskeppelse han skull brukat hölt efter dhes egen bekiännelse, han som enfaldig eij förstått sådant yttrande tillåteligt wara. För öfrigt som dhe förgripelige utlåtelser, hwilcka emot Bolin efter dhes död äro anbrackte, eij äro af dhen beskaffenhet, att dhe kunna dhen wärckan medföra som tingsRättens domb inhåller, särdheles som han uti lifstiden eij blewit dherföre lagförder och fått sig förklara, ty finner kongl. Rätten skiähligt att Bolins döda kropp, må enligt kongl. Maijts nådigste bref af d.3 Aug: 1698 af ährligt folck hanteras och i kiörckegården utan dhe wanlige Ceremonier begrafwas. Jönköping d. 12 Maj 1726.


2022-02-02, 06:32
Svar #106

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Ja, då kan vi fastslå att det inträffat 1726. Idag hade överklagandeprocessen tagit betydligt längre tid.

@Anders: Du sa att du inte kunna återfinna domen i häradsrätten.

Jag läser mig till att volymen för 1726 är skadad/inkomplett. Om du har tillgång till Arkiv Digital så har de nog filmat alla skadade/saknade volymer som återfinns i Göta Hovrätt Advokatfiskalens arkiv. Där bör du hitta 1726 års bok komplett. Ett annat alternativ är att målet bundits in i Albo eller Järrestads häradsrätts bok.

/Paul

2022-02-02, 12:50
Svar #107

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Wow - tack för det Anders! Mycket intressant.
Finns detta dokument på AD eller Dig. forskarsalen? Eller har du varit på Landsarkivet för att hitta det?


2022-02-02, 13:30
Svar #108

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Har någon av er hittat vigseln mellan Erik Rafsten och Kirstina Persdotter ca 1710-11?


Jag har letat i alla kyrkböcker i Önnestadsområdet 1708-12, utan att hitta dom. Men flera socknar saknar böcker för denna tiden, så där kan dom klart finnas.

Äldsta dottern Margareta dog aug 1713, där det står att hon är 2 år gammal.
Jag har inte hittat hennes födelse i Önnestad. Nästa barn, Per, föddes 25/2, 1713 i Önnestad.


Detta är vad jag har:
Finns inte i AD Vigselregister, DDSS, eller AD vigda, delar av Sverige


Kyrkböcker
1708-12, Inte vigda: Djurröd, Färlöv, Gumlösa, Ignaberga, Kviinge, Nosaby, N. Mellby, N.Strö, Nävlinge, Sörby, Träne, Vinslöv, Vä, Önnestad;


1708-12, Finns ingen bok: Fjälkestad, Kr-stad, Skepparslöv, Stoby, N. Åsum, Äsphult

2022-02-02, 14:06
Svar #109

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Paul,
tack för tipsen. Jag minns att jag letade en hel del men har tyvärr inte antecknat i vilka arkiv och volymer.

Eva,
Jag hittade domen i detta register: http://wisberg.se/wisberg.se/pdf/brott/brott.pdf sedan skrev jag till Vadstena och fick kopior. Det var inte så dyrt när jag hade signum och sidnummer.

2022-02-02, 17:39
Svar #110

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Anders,

Att hitta domen i den lägre instansen kan ge mycket.

Det kan stå exakt var Erik Rafsten är född eventuellt föräldrar.

Det kan också stå något om jäviga vittnen som valts bort pga släktskap.

/Paul

2022-02-02, 23:05
Svar #111

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Tack, Paul. Det låter hoppfullt. Ja, volymen i Ingelstads häradsrätts arkiv är skadad och sidor saknas därför letade jag också i de renoverade böckerna i Göta hovrätt. Jag minns inte om jag även sökte Järrestad och Albo.

2022-02-03, 11:32
Svar #112

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Om du hittar mer Anders, får du gärna skriva om det!
/Eva

2022-02-19, 13:04
Svar #113

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Givetvis skriver jag om jag hittar mer. Jag är inte lika snabb som er men nu har jag hunnit gå igenom allt här ovan.

En sak som jag tror vi missade i diskussionen ovan om hur många gånger Erik var gift är att det finns två barnbarn som kan tyda på att mormodern hade dubbelnamn:
Elna (Helena) Christina f.1756-09-27 Åhus (L)
Elna Christina f.1769-11-03 Lunds Domkyrkoförsamling (M)
   
En sak som förvånade mig var att Olof Möller var dopvittne till broderns barnbarn Andreas Ibsonius f.1780-11-01 i Asarum (K). Jag trodde inte syskonen hade någon kontakt efter att ha bott så långt ifrån varandra i så många år, Olof i Torpa/Göteryd/Hallary i Kronobergs län och Fredrik i Simrishamn/Åhus/Ronneby/Asarum i Kristianstad och Blekinge län, men tydligen kunde Olof komma till dopet med två dagars varsel, eller så var han redan på besök?
Det finns ytterligare ett dopvittne från småland men jag kan inte tyda orten. 

Jag har hittat två personer på familysearch som kan vara Per Rafstens barn i Danmark:
Fredrik Ravsteen död 1829-09-02 i Köpenhamn (gift 1798-09-02?), ev identisk med Fredrik Rafsten f.1762-12-18 i Lövestad.
Jens Ravsteen död 1832-09-29 i Köpenhamn, ev identisk med Jöns Rafsten f.1759-02-01 Östra Vemmerlöv.
Eva, kan man hitta mer om dem i danska arkiv? Finns det bouppteckningar på samma sätt som i Sverige? Jens var almosehjon så då gjordes kanske ingen? På fredrik står det, vad jag tolkar som, “lem” eller “lam”, vad betyder det?
https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&exactSearching=true&q.anyPlace=denmark&q.anyPlace.exact=on&q.surname=ravsteen&q.surname.exact=on

2022-02-19, 18:21
Svar #114

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Intressant det du hittat Anders!

Det är sannolikt att det är bröderna Fredrik och Jens. Deras dödbok finns nyfotograferad. Båda är ’almisselem’ i De Gamles By i Köpenhamn. Jöns var fadder åt systern Bengtas barn 19 Apr 1781 i Lund och var då skomakare. Vid Fredriks trolovning är Jöns vittne och är skomakare.

Fredrik Ravsteen död (lem = almisselem, skulle jag tro)
http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=433281&side=44&height=559
Jens Ravsteen död, almisselem
http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=433281&side=277

Jag har hittat dom riktiga kykböckerna med Trolovning och Vigsel, men kan inte läsa allt.
Trolovning, där det står Gravsteen
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150074&side=113
Bl.a. står det -
København Garnison, Københavns amt, Danmark, 9 Apr 1798,
Trolovningsfolk: Friederich Gravsteen och Ellen Larsdatter; 
Forlovere: hans, Jens Gravsteen, Skomager. (Jens Ravsteen är bröllopsvittne).
Didrik Badskærs Gang no 204;
Resten har jag svårt för att läsa.

Vigsel, där det står Ravsteen
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150077&side=129
Mycket kort notis: Friederich Ravsteen, Muursvend/Murgesäll; Ellen Larsdr

Ja, det finns något liknande Bouppteckningar i Danmark, kallas Skifte (arvsskifte).Inte troligt att det finns, när dom var fattiga, men jag ska kolla. Men det är inte så lätt att hitta runt i heller.

PS. Jag nämnde dom två Elna Kristinorna i #97, men jag skrev det visst inte så tydligt som du gör nu.

2022-02-19, 19:30
Svar #115

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ja, det är tämligen överraskande att Olof Möller är dopvittne till brodern Fredriks barnbarn Andreas.
Men Fredrik, Hustru och Ulrika har just flyttat till Nyemölla, där barnet föds och hemmadöps. Kanske bodde hennes make där redan?
En teori kan va att Olof och soldatkompanjon är på väg hem från en samling i t.ex. Karlskrona, och passar på att rasta hos brodern, när Andreas föds. Prominenta gäster får gärna bli faddrar!
Jag tror inte att Olof har ridit dit bara för barndopet.
Sergeanten Ridderberg kan möjligtvis komma från Göteryd (Giöthlery). 


Från Karlskrona till Asarum är det ca 6 mil, från Asarum till Skåperyd ca 8 mil


2022-02-19, 21:18
Svar #116

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Jag har letat i Folketællingen 1801 och hittar då Muursvend Fredrik Rawsten, 44 år, med Hustru Ellen Larsdatter, 31, i hus no 194, Öster kvt i Kbh.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=27571&side=28
http://ddd.salldata.dk/show.php

Ännu en ny stavning! Och en ny ålder. Men det kan ändå va han. Det är i alla fall säkert han som gifter sig 1798 i Garnisons kyrka.

2022-02-19, 22:58
Svar #117

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Här har vi troligen brodern Jöns/Jens nu stavat Rousteen, 1801 i Kbh, Købmager kvt. no 204 (som vid broderns vigsel)
http://ddd.salldata.dk/show.php
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=27505&side=2
5e familj

2022-02-20, 12:07
Svar #118

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
PS. Jag nämnde dom två Elna Kristinorna i #97, men jag skrev det visst inte så tydligt som du gör nu.

Förlåt jag ser det nu. Jag tycker det är klart att Elna och Kristina måste vara samma person. Som du skriver så finns ju Elna i födelseboken samtidigt som Kirstina finns i mantalslängden. Att Olof lägger sig till med ytterligare ett namn är också lite märkligt. Har han haft dubbelnamn hela tiden? Tyckte prästen att det inte "passade sig" och därför bara antecknade ett? Jag läste följande i Språktidningen:
Modet med flera dopnamn kom i slutet av 1700-talet från kontinenten. Det spreds först i högreståndsmiljöer, sedan vidare till städernas borgerskap och nådde vid mitten av 1800-talet även arbetarkyffen, bondgårdar och torparstugor.
Men jag skulle inte kalla dem för "högre stånd"?

Som du påpekar är det ju bara 8 mil mellan Hallaryd och Asarum. Det låter långt när man tänker på det idag men det är kanske en enkel dagsmarch för en avskedad militär och ännu kortare till häst?
Ja, det kanske står Göteryd, även om jag inte riktigt får ihop det. Man kan hitta några Ridderberg/borg i Göteryd men man får även några träffar i Hjortsberga.


Jöns var fadder åt systern Bengtas barn 19 Apr 1781 i Lund och var då skomakare. Vid Fredriks trolovning är Jöns vittne och är skomakare.
 [/color][/font][/size]
Intressant! Jag hade missat Maria Kristina i Bengtas barnaskara.

Tack för alla uppgifter ur de danska arkiven. Det går också att hitta några barn till Fredrik och Ellen på FamilySearch men jag har inte hunnit kontrollera dem i orginal.

2022-02-20, 17:02
Svar #119

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ang. Olofs nya namn - Teori:
Jag tror inte att han är döpt Christian, men efterhand som han steg i graderna i det militära, kom det till. Som en slags markering kanske?  Första gången är visst när han gifter sig med Maria Ramberg. Men det står väldigt oregelbundet.


Men något annat, som tyder på en slags "högre stånd" eller kanske snarare snobberi, är att han tituleras "Herr". Det ser ut som om det hände när han först blev sergeant och sedan furir och fältväbel och flyttade till Skåparyd Södergård i Hallaryd, liksom att hustrun kallas Madame.


[Hallaryd, Kronoberg, Hf AI:3 (1758-84) s.373] SKÅPARYD Södergård; Herr Olof Möller, 1723; Madame Maria Ramberg, 1731, Dotter Christina 1754.

1784 står det at han är avskedad/pensionerad, men han fortsätter att kallas Fältväbel. Vet du vad en sådan är? Det är ju ingen normal grad. För övr. ser jag att jag inte har kollat honom på GMR (din förkortning! ;) ) efter 1764. Det ska jag kanske göra.


PS. Hur gör du det där med "citat"?


2022-02-20, 22:24
Svar #120

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Vad jag kan se fick Olof avsked 1761

Tyvärr vet jag inte mer om "fältväbel" än vad som står på wikipeda.

Citat-knappen finns uppe till höger i det inlägg du vill citera från :)

2022-02-21, 16:23
Svar #121

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Förlåt, jag missade att Olof Möller begärt avsked tidigare, men dock inte så tidigt som 1761.
I hans dödnotis, den med hans livshistoria, står det att han fick avsked 1776. 
I Mantalet från 1777 står det ”Fältväbeln Olof Möller; anm: Afskiedad”, för första gången.
Men efter det står han fortfarande som fältväbel. Undrar varför. Det ger dom olika sajterna inte svar på.

Kanske var det också en hederstitel? Han hade ju deltagit i både Finska kriget och Pommerska kriget, och blivit fången och blesserad 3 gånger. Blivit underofficer 1759, fick avsked 1776 med pension.

Det finns en väldigt bra websajt/hemsida om Militaria av Hans Högman, känner du till den?
http://www.hhogman.se/militaria.htm

Han skriver mycket kort om fältväbel, men för övrigt mycket bra om hur det hela fungerade.
Här på anbytarforum finns det en del om fältväbel, bl.a svar #1 (av just Hans Högman), som är lite mer utförligt. Men inget om att behålla titeln efter avsked. (Det är från 2001).
https://forum.rotter.se/index.php?topic=124524.0

Kan rekommendera:
Skillnaden mellan indelta- och värvade soldater
http://www.hhogman.se/indelta-vs-varvade.htm
Nu förstod jag skillnaden.

PS. Citatknappen funkar tydligen inte hos mig!? Ska man inte markera det man vill citera, och så klicka på citatknappen?

2022-02-21, 20:39
Svar #122

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Nu har jag gått igenom varje GMR för Olof Möller.

1) Han kallas Olof Erikson Möller fram till 1762, när han avancerar till Furir. Då börjar han kallas Olof Christian Möller.

2) 1769 blir han förflyttad till officerarna i rullen (fortfarande furir) och hör inte längre till någon rote.

3) 4 Dec 1775 får/tar han avsked, efter 33 års tjänst, 53 år gammal.

4) Ingenstans står han som fältväbel under sin militärtid. Så det ger oss inte mycket förståelse.

2022-02-21, 22:10
Svar #123

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Jag fann Olof Möller i de svenska indelta regementenas meritförteckningar (Meritförteckningar: Svenska indelta regementen, volym 21, Kronobergs regemente 1681–1805, AID v752467.b1870), i Kronobergs regementes förteckning över officerare och underofficerare m.fl. ”såsom Deltagare uti Kongl: Maij:tts Nådigste Priviligierade Pensions Cassa för åhr 1769”. Där kan man läsa att Olof Möller innehade förares karaktär och förares indelning, att han föddes 1723 10/8 och kom till tjänsten 1742, samt att han erhöll fullmakter som volontär 1742 och som furir 1761 21/1. Där finns även en anteckning – tydligen egenhändigt skriven av Olof själv – som säger att han varit
 
”1743. på Örlogsflåttan emot ryssarne, samt förrättat åtskillige Garnisons och Arbets Commenderingar. Bewistat Campangen i Pommern 1758. blifwit fången på Penemynde Schantz 1759 och twungen till krigs tjenst samt Ransonerat mig sjelf samma åhr, och giort senare åhrens Campange.”
 
Detta får mig att misstänka att Olof Möller vid avskedstagandet erhöll en högre militär rang än den han faktiskt innehade när han var aktiv militär. Detta var, precis som Eva nämner, mycket riktigt en hedersbetygelse för särskilt förtjänta militärer, och verkar stämma bra i Olof Möllers fall eftersom han visade tapperhet under det föregående kriget och furir verkar finnas under fältväbel i den militära rangordningen. Jag har själv en anfader som 1813 blev just furir, men som efter deltagandet i två fälttåg befordrades till fältväbel 1817. Han blev till slut fanjunkare, en titel han bar även efter avskedstagandet 1843 och ända fram till sin död 1882 trots att han däremellan var både inspektor, förvaltare och bankbokhållare. På gravstenen tituleras han dock bara fanjunkare, så dessa militärtitlar tycks ha haft stor betydelse för bäraren; antagligen gällde detsamma för Olof Möller och hans fältväbelstitel.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-02-22, 15:58
Svar #124

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Tack, mycket intressant Marcus! Inte minst att du har hittat en ny slags 'Arkivbildare', som jag inte visste existerade och ännu mindre vad man kan använda det till.  Det finns så mycket avfotograferat i ArkivDigital, som jag inte har en aning om vad det är. Eller hur det kan användas.

Olof Möller finns tydligen med första ggn 21 Dec 1764, på bild 34(0),  som Fourier, med Corporals Löhn. (aid: v752467.b340)


Igen bild 60(0): Volonteur 1757, Fourier 21 Jan 1761, Bevistat 1758 Års Campagne (fälttåg) i Pommern. Fången i Anhäm (Anhem) 1759. Samma Åhr Ransionerad och gjort följande Åhren Campagne.

Ransionerad verkar betyda att han rymt från fångenskapen.

Volonteur: enl. SAOB  "anställd soldat med menigs tjänstegrad, särsk. om sådan soldat inskriven i avsikt att befälsutbildas".

Flera av dessa upplysningar finns även med i Generalmönsterrullan för 1764, När han flyttar från Romarehylta till Fagerhult.
Generalmönsterrullor - Kronobergs regemente (G) 339 (1764) Bild 297 / sid 291 (AID: v46678a.b297.s291, NAD: SE/KrA/0023)
Generalmönsterrullor - Kronobergs regemente (G) 339 (1764) Bild 295 / sid 289 (AID: v46678a.b295.s289, NAD: SE/KrA/0023)

2022-02-22, 17:50
Svar #125

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Verkar dessa transkriberingar om OLOF MÖLLER korrekta? Det finns ett ord ...ter = Niuter (åtnjuter), som finns med på båda ställen, men som jag inte kan tolka.


RÄTTAT! 

Generalmönsterrullor - Kronobergs regemente (G) 339 (1764) Bild 297 / sid 291 (AID: v46678a.b297.s291, NAD: SE/KrA/0023)

Generalmönsterrulla 1764, s. 291

Södra Sunnerbo kompani, no 22,  RÅMMAREHYLTE (Romarehylte)
Olof Ericson Möller, avanceradt til Corporal för 1sta Corpralskapet den 30de Junii 1749.

Fången på Penemynde Schantz åhr 1759 (på ön Usedom, Tyskland).
Sig sielf Ranzoneradt (rymde), hwarefter han 1760 erhölt Rustmässtare Caracteur, upgifven af denna rote och Niuter,
en Jemte sin Corporals Löhn, Rote Löhn af No 12. 
(överflyttas till no 12).

Denna Rote lät Åhr 1761 den 21 Aprill ersätta med Jon Svensson Rasp, som hufvud svaghet skull på Besiktnings mönstringen den 15de Martii 1762 Casserades.
Roten Wacant.

**********************************************************************
Generalmönsterrullor - Kronobergs regemente (G) 339 (1764) Bild 295 / sid 289 (AID: v46678a.b295.s289, NAD: SE/KrA/0023)

Generalmönsterrulla 1764, s. 289

Södra Sunnerbo kompani, no 12, FAGERHULT 

Wacant. Roten ersat den 26 Junii 1747 med Per Persson Lundstedt, som blef död på Rügen den 23 Febr 1759.

I stället (har) Roten den 14 Aprill Acorderadt om årlig Löhn med Rustmästaren och 1sta Corporalen Olof Erikson Möller,
hvilket förut warit lagt af No 22 och derföre tient.

Til thess han ifrån Preutsiska Fångenskapen deruti, har då Penemynde Skantz Åhr 1759 öfvergick, iråkade och sig sielf Rantioneradt, då Roten honom upgaf.

(Har hört till no 22, till dess han råkade hamna i Preussiska fångenskapen, då Penemünde skans övergav sig.
Han rymde själv, då roten uppgav honom).

Niuter således här Rote Lön, med sin Åhr 1761 den 21 Januarii, förwäfvadee Fouriers Fullmagt.   

41 år gammal, tjent 21 år, Gift.


**********************************************************************

2022-02-22, 17:56
Svar #126

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Varje gång jag skriver ett nytt inlägg, kommer det fram en massa konstigheter i typografin.
T.ex en del av texten blir så liten att den är oläslig. Och/eller det kommer upp en del [size] och/eller [color]. Jag försöker rätta  det, men det kan ta upp till 10 försök innan  sidan är ordentlig.
Känner ni till detta problem?
Jag har försökt skriva till admin, men ingen reagerar.[/color][/size]

2022-02-22, 19:02
Svar #127

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
"...och Niuter nu Jemte sin Corporals Löhn Rote Löhn af No 12."

Vilka ord som skrivs med stor bokstav i gamla texter är det inte alltid lätt att se en logisk förklaring till...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-22, 19:15
Svar #128

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ja, det ger ju mening, Jörgen! Tack ska du ha.

/Eva

2022-02-22, 22:57
Svar #129

Utloggad Anders Sjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:41
    • Visa profil
Tänk vad mycket det finns om man bara vet var man ska leta :)
Jag har ägnat kvällen åt att leta i Meritförteckningarna efter mina andra soldater men inte hittat något. Jag råkade däremot se en Sergant Ridderborg: Meritförteckningar 21 (1681-1805) Bild 580

Fången i Anhäm (Anhem) 1759.

Jag läser det som Anklam, som förutom en mycket liten by utanför Sjöbo, är en stad i Pommern :)

2022-02-22, 23:35
Svar #130

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ja, Anklam ska det naturligvis vara, Anders. Det namnet har jag aldrig hört. Jag kunde inte hitta något som passade.
Men på denna gamla kartan ser vi att Anklam ligger på gränsen till svenska Pommern. :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Pommern#/media/Fil:Swedish_Pomerania_1812.png


Jag såg också Sergeant Ridderborg i Meritförteckningen, född 1726. Tyvärr står det inte vilken socken dom kommer ifrån. Men i alla fall är dom i samma regemente.







2024-03-26, 20:15
Svar #131

Utloggad Lena Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:16
    • Visa profil
Hej
Ser att många av er har hittat mycket om släkten Rafsten.
Jag har nu stött på en i mitt släktträd med namnet Rebecca Fredriksdotter Stenberg, är detta en i släkten Rafsten. Ser att ni även nämner en Fredrik Stenberg
Står att min Rebecca föddes i Ronneby 1749? 8/9 men hittar inte henne.  Står att hon gifte sig med Sven Nilsson f. 11/7 1772 i AD Gammalstorp C1:3 sid 357. Jag hittar att Rebecca och Sven bor i Gammalstorp Agerum 51.
I vigselboken står deras föräldrar, För Rebecca står det Fredrik Stenberg och hans hustru Helena . Hittar dock bara Rebecca född i Ronneby 7/5 1767 enl Ronneby C1:6 sid 461
I dödboken för Gammalstorp F1:1 sid 5, står Rebecca som död av ålderdom 84 år, då borde hon ju vara född 1749 som det står på flera ställen.
Kan det finnas fler Fredrik Stenberg och hh Helena i Ronneby med dotter Rebecca ?? Ser i AD Ronneby A1: 4 sid 41 finns en Fredrik Stenberg men kan inte läsa hustrun, Helena struken men står nytt namn?? barn
Hlena 15 år, Ulrika 10 år och Rebecca 4 år. Föräldrarna 51 och 41 år.

Tacksam för hjälp om jag är på rätt spår. ser i era anteckningar ang Fredrik Stenbergs barn att flickornas namn stämmer men att dom befann sig i Köpenhamn . Skulle det vara "er" Rebecka så stämmer ju inte födelsedatumet och åldern med dödsboken ???
Men låter ju som en mycket spännande släkt Rafsten
/Lena

2024-03-27, 00:53
Svar #132

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil

Hej Lena
Jag är en av dom som skrivit om Rafsten.

Var står det att din Rebecca Fredriksdotter Stenberg är född 1749?
Länka gärna.

Jag har i mitt träd Rebecca Fredriksdotter Stenberg, född 7 Maj 1767
[Född CI:6 (1757-69) s.461] 1767, 10 Maii, döptes Möllnaren Friedrich Stenbergs och Hustru Helenas äckta Dotter benämnd REBECCA STENBERG i Heggatorpa Qvarn (Häggatorp), frambars af Madame Lovisa Fischer; Barnet föddes 7 Maii.

Fadern Fredrik Stenberg född 25 Nov 1720 i Fjelie, Malmöhus, Sverige.
Han är son till Ryttaren Erick Rafsten och dess Hustru Kierstina Pärsdotter.

Det ser inte ut som om dom bodde i Ronneby förrän 1761.
Innan dess i Åhus och innan dess i Simrishamn.
7

2024-03-27, 09:40
Svar #133

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil


Hej igen

Det låter inte sannolikt att det finns två familjer som delar alla dessa namn. Det är faktiskt mer troligt att "någon" har skrivit in hennes födelse på fel datum en gång. Och sen hänger det vid. Det är inte alldeles ovanligt. I så fall är hon egentligen 66 år vid sin död.

Jag har kollat deras  vigsel och hennes död.
Det är troligt att hon är 31 år vid vigseln 16/11 1798, i st. för 49 år, eftersom du skriver att hennes man är född 1772 och alltså 26 år (men inget är omöjligt!).
https://app.arkivdigital.se/volume/v95785?image=185


Men jag vill gärna se länkar till stället med hennes födelsdag 1749,
och där Rebecca och Sven bor i Gammalstorp Agerum 51.
Fick dom barn?
En länk till hans födelse skulle också va bra.

Du skriver om Ronneby A1:4 s.41; Det är Erik Rafstens son Fredrik Stenberg!


Angående bostad i Köpenhamn, handlar det om en uppgift i faderns faster Annas bouppteckning 1789.
Hälsning, Eva


2024-03-27, 09:43
Svar #134

Utloggad Lena Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:16
    • Visa profil
Hej igen
AD Gammalstorp A1:3 sid 203 Här står att Rebecca är född 1749
AD Gammalstorp A1: 6 sid 221 Här står Rebecca med make Sven Nilsson här står att Rebecca är född 1749 8/9 Ronneby, här står även att Rebecca är död 24/11 1833 och i dödboken Gammalstorp F1:1 sid 5 står att hon dör av ålderdom 84 år gammal och då borde 1749 stämma. I hennes vigselbok Gammalstorp C1;3 sid 357 står hennes föräldrar Fredrik Stenberg och Helena, i hö kanten står att brudparets hemvist vid vigsel är Svenstorp ?? Ligger väl i Skåne?
Hittar dock inte någon Rebecca född i Ronneby 8/9 1749 , hittar bara din Rebecca
Sven Nilsson och Rebecca nämns även i deras dotters, Hannna, vigselbok som föräldrar till Hanna , Gammalstorp C1; 3 sid 357
Har skrivit in alla sidor , vet inte riktigt hur jag länkar så det blir lättare för er att hitta
/Lena 

2024-03-27, 09:49
Svar #135

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Du ska kopiera adressfältet och lägga in. Precis som jag gjort med deras vigsel.


2024-03-27, 10:15
Svar #136

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil

I Hfl (Gammalstorp (K) AI:3 (1813-1820) Bild 209 / sid 203)
står det att dom har fått två barn år 1800 och 1802.
Om hon var född 1749 , skulle hon varit 51 och 53 år vid födslarna! Jag har aldrig sett en så gammal föderska. Det är ganska osannolikt. Speciellt som förstagångsföderska. Troligare att hon är 33 och 35.
Om prästen har skrivit fel en gång, skriver han bara av.

https://app.arkivdigital.se/volume/v95752?image=209

Här står att mannen är född 1771, 3/6, du skriver 11/7, 1772. Har du hittat hans "riktiga" födelsedag?  I så fall skriver prästen också fel här! ;)

2024-03-27, 15:41
Svar #137

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej Lena!

Du kan kolla modern Helena Forsmans bouppteckning 1773 i Häggatorp (Medelstads Häradsrätt) på näst sista sidan. Där står barnens ålder.

Den 6 september 1773 anges Rebecka vara 6½ år. Året 1749 år helt enkelt fel.

/Paul

2024-03-27, 16:48
Svar #138

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Tack Lena.
Jag känner mig övertygad om att det är "vår " Rebecka Stenberg du har hittat. Allt talar för det, bortsett från prästens felskrivning.
Vid hennes 3 barn, står hennes rätta ålder. 14 Jan 1800 är hon 32 år, och det stämmer ju bra med att hon är född 1767.

Så nu har vi funnit ännu en pusselbit i familjen Rafsten. Vi undrade ju var Fredrik Stenbergs barn tagit vägen. Nu vet vi, med nästan 100% säkerhet, att dottern Rebecka vände hem från Köpenhamn.
/ Eva

2024-03-27, 17:04
Svar #139

Utloggad Lena Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:16
    • Visa profil
Ja det är verkligen inte lätt , som att leta efter en nål i en höstack, och har då prästen skrivit fel gång på gång så är det ju inte lätt. Men släkten Rafsten verkar ju vara en spännande släkt. Borde ju kunna hitta Rebecca som hemflyttad från Danmark mellan 1789 och 1800. Var ju tydligen i Köpenhamn 1789 men gifte ju sig här 1798 och fick bar 1800, OM det är denna Rebecca . Det står ju i vigselboken att brudparet hade hemvist i Svenstorp, I skåne??? hittar inte att det skulle vara nåt Svenstorp i Gammalstorp socken där dom gifter sig ?? Många frågetecken. Var det Erik Rafsten Fredriks pappa som var med om det där mordet ni skrev om ?
/Lena

2024-03-27, 17:07
Svar #140

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil

Vid hennes 3 barn, står hennes rätta ålder.
Vid hennes första barn Hanna,född14 Jan 1800 är hon 32 år, och det stämmer ju bra med att hon är född 1767.
Där står det också att dom bor i Svenstorp, Ebbalycke, så tydligen heter byn så (också).

2024-03-27, 17:30
Svar #141

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ja, det var Erik Rafsten, som var del i ett mord.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna