ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Praesto  (läst 1156 gånger)

2005-09-14, 10:19
läst 1156 gånger

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej. Jag har hittat en man som hette Jonas Larsson Praesto och han levde i Velinga/R. Enl hfl skall han vara född i Karlstad 17930810. Det finns också en anteckning Långholmen 1849. Jag har inte kunnat hitta honom i födelseboken för Karlstad. Finns det någon som kan ge mig någon ledtråd till hur jag skall göra för att hitta mer uppgifter, namnet är ju inte så vanligt.
Hälsningar
Susanne

2016-11-29, 15:07
Svar #1

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej igen! Jag fortsätter på min egen tråd. Jonas Larsson Praesto som levde och dog i Velinga/R skall enligt husförhören vara född i Karlstad Värmland 17930810. Detta stämmer inte. Jag har letat igenom alla församlingar i Värmland på detta (och kringliggande månader) och inte hittat något. Är det någon som har något förslag om var jag kan leta mer?
Jonas far skulle enl vigselboken heta Lars Jonsson och modern Brita Maria Schevalje.
Nu har jag dessutom hittat en man i Vänersborg som hette Olof Praesto. Född 1799 i Värmland! Kanske är dom bröder?? Men var är dom födda?
Hälsningar
Susanne Svernhagen

2016-11-29, 22:53
Svar #2

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Olle Presto (se Porträttfynd) var ju en känd fotograf vid mitten och senare delen av 1800-talet i Vänersborg. Namnet återfinns inte i Värmlands kyrkböcker före år 1800, se i det här fallet de register som skapades vid Landsarkivet i Göteborg och nu kan ses i ArkivDigital. Troligen uppstod väl namnet "under resan". Kollar du genom bouppteckningsregistren för landskapet kan ju kanske namnet återfinnas bland arvtagarna - som ofta finns med, när de har särpräglade efternamn - i de register som gjordes till häradsrätterna.
Hälsningar LarsO

2016-11-30, 13:14
Svar #3

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej LarsOlof!
Tack för ditt svar. Vet du var jag hittar de bouppteckningsregister som du nämner?
Hälsningar
Susanne

2016-11-30, 13:25
Svar #4

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej igen!

Jag hittade registren!

Hälsningar
Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna