ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porath  (läst 1168 gånger)

2009-08-10, 20:27
läst 1168 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Vet inte om detta egentligen bör ligga under von Porath, men jag gör ett försök här.
 
Jo, jag läser för närvarande de brev eller reseberättelser som Jonas Carl Linnerhielm (1758-1829) skrev under sina resor i Sverige. Den 26 augusti 1803 skriver han ett brev, daterat i Lund, där han skriver att:
 
Jag besökte ock den gamla fäktmästaren, Hr löjtnant Porath, som vid 80 års ålder ännu praktiskt undervisar i denna konst, vilken eljest tyckes fordra ungdomens både styrka och vighet. [Linnerhjelm, Jonas Carl, Brev under resor i Sverige av Jonas Carl Linnerhjelm : valda samt med inledning försedda av Harald Schiller, Stockholm, 1932, s 88].
 
Jag ser att fäktmästare Porath nämns på ett flertal ställen på forumet, bland annat  och här. Kanske finns det någon Porath-forskare som finner uppgiften intressant - går förresten denne fäktmästare att identifiera?
 
Med vänliga hälsningar,
 
Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-08-22, 21:01
Svar #1

Lena Eriksson

Markus, jag har just letat efter en löjnant Porath på nätet och hittat en Christopher som gifte sig med Hedvig Bång i Klara kyrka 10/4 1745.
 
Jag tror det kan vara denne som döms 1756 för att ha varit delaktig i ett upplopp mot kungen, Adolf Fredrik. Han var nära att mista livet för detta men fick istället ett hårt straff, halsjärn på Stortorget, fängelse på vatten och bröd samt livstids fängelse på Karlstens fästning. I varje stad som han passerade på väg till Karlsten, stå en tima vid echafaut på Torget. Denne Christopher var även hovfäktmästare.
 
Så löjtnanten kan alltså ha varit boende i Lund ca 1803?
Om det nu är samme....

2009-08-22, 22:01
Svar #2

Lena Eriksson

Ja jag förmodar det. Har hittat honom i dödboken för Lunds stad, 20 november 1804. Fäktmästare och löjtnant. Lärare i fäktning vid akademien i Lund.
 
Den svenska gymnastikens fader PH Ling ska ha träffat den sjuke Porath så sent som september 1804. Jag tror Ling fick tjänsten efter Porath.
 
Vet någon mer om Christopher Poraths liv och öden?

2009-09-10, 01:15
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Detta var enormt spännande uppgifter, och det låter utan tvekan som att det bör röra sig om samma Christopher, som senare hamnar i Lund. Man kan hoppas att någon vet mer om denne Christopher - är släkten Porath förresten utredd i litteraturen? Det känns som en släkt det bör finnas en del skrivet om.
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-07-22, 13:45
Svar #4

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Rönneberga härads tingsrätt ordinarie sommarting 1714 9/6:
Såsom Lieutnanten Hr Christopher Porath som är en ledig person, in för Tingz Rätten giordt den bekiännelsen, at han häfdat och rådt Ogifte qwinfolket Annika Bager med barn det hon och aflagt för 14 dagar sedan hwilket lägersmåhl hon och tillstådt. Altså dömer Härads Rätten at Hr Lieut:e Poorath pliktar för första  resan begångit lönskeläger 40 mk smt och hon sammaledes 20 mk och stå hwartera en Söndag uppenbara kyrkioplikt Actum ut Supra
 
Domkapitlet i Lund, Äktenskapsmål, FIIf:31 (år 1714):
...Huru såsom, utj framledne åhr, Lieutnanten då för tijden Porat under Högwälborne Hr General Lieutenantens Skÿtz Regemente [=Östra Skånska infanteriregementet], mig, under äktenskapz löffte lägrat, Men nu sedermehra nekar, sig icke hafwa lofwat willja Äkta mig, Där dock han, sedan iag denna min syndh för min Mate- och Skriffte Fader uppenbarat hade äfwen och för samma hans Ärewördighet utj Ensligheet tillstodh, det han mig lägrat och Äktenskap tillsagt, hwilket bem:te hans Ärewördighet wid påfordran fuller lärer Attestera. Och såsom än yttermehra förnimmes, att han nu rest up till Lösen wid Carlscrona, därest han säÿes för kort sedan hafwa förlofwat sig med Probstens dotter. ...
Lund d: 1 Maji A:o 1714 Ödmiukaste Tiänarinna Annicka Bager

2019-01-12, 13:49
Svar #5

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Datum Stockholm 27 Majus A:o 1669
Confirmation för Fälltschiären Niclas Porath på een platz widh Slåtzgrafwen i Revall.
Wij Carl .p, Giöre witterligit, dhet Oss haf:r wår tro undersåthe och Guarnisons Feldschiär wid Reval Mester Nicolaus Porrath i underdånigheet praesentera låtit, /.../"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0038885_00173


Källa: Riksregistraturet, Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/390 (1669)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna