ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Poppelman  (läst 4083 gånger)

2003-09-06, 15:16
läst 4083 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Göteborg finns både en Poppelmansgata och en Mårten Krakowsgata. Båda torde häröra från en släktkrets som kan ses på en sida ang Kaspar Poppelman. På samma sida finns en anteckning: I Gbg RR prot 26 april 1694 finns en avräkning mellan K P och hauptmannen Bange, undertecknad av Caspar Popellman på Visingsborg den 13 nov 1685 i avskrift vidimerad av Johan Thelin i Jönköping, som tillag ränta på K P:s skuld fram till nov 1692.
Har nu funnit en anteckning i Lommaryds dödbok som sannolikt kan tillföra ytterligare material till det som presenteras på hemisdan och möjligen i Berg, Göteborgssläkter:
 
1694, dh. 11. Novemb. Begrofz Her. Hopm.nens: Lars  Banges på Nystorp swärmoder ... ..... Ehreb:na : mycket ..... och högdygderika Matrona Margaretha Poppelman uthi kyrkan och Degila grafwen. Hon war den fordom Ehreborne wtt(?) Söffring Nilsson i Göteborgs änkia, warandes i största gudfrucktighet här ... uthi dätta sörieliga ståndet ij 20 åhr och ifrån Göteborg .... .... kommandes till sijna barn(?) på Nystorp, där i sin siukdom att besökia och hos dem tröst finna; afsombnade dh 30 Aug dhå hade här ij wärden lefuat hafwitt 62 åhr 10 mån och 14 dagar. gudh förläna henne ....   ------
 
(GID 1110.26.48500 - jmfr komplettera och rätta gärna)
 
Jämför uppgifterna om henne här
 
Har någon mer uppgifter?
Vem var Söffring Nilsson - tycker jag känner igen namnet - varsa dotter var gift med hauptmannen Lars Bange?
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-06, 17:36
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lägger in en bild på fyndet så att alla kan läsa direkt och inte behöver gå över fische eller Genline.
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-06, 20:33
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Den läskunniga Lotta Nordin har per mail levererat följande som är en komplettering - läsaren får själv räkna ut vad som är kompletterat:
1694, dh. 11. Novemb. Begrofz Her. Hopm.nens: Lars Banges på Nystorp swärmoder den fordom Ehreb:na : mycket gudfruchtiga och högdygderika Matrona Margaretha Poppellman uthi kyrkan och Degila grafwen. Hon war den fordom Ehreborne wtt(?) Söffring Nilsson i Göteborgs änkia, warandes i största gudfrucktighet (här) änkia uthi dätta sörieliga ståndet ij 20 åhr och ifrån Göteborg ....Augusti kommandes till sijna barn(?) på Nystorp, där i sin siukdom att besökia och hos dem tröst finna; afsombnade dh 30 Aug dhå hade här ij wärden lefuat hafwitt 62 åhr 10 mån och 14 dagar. gudh förläna henne med alla Ch(-?-) trogna en frägdefull uppståndelse. Amen.
 
Dessutom ser jag nu att jag utelämnat slutklämmen som står på följande sida i db:


 
 
Tack til Lotta!
/Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-06, 21:01
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Olle!
 
Och tack!  
 
Här kommer min tolkning av slutklämmen:
Efter henne, samt och för sigh och de sijna widh theras dödeliga frånfälle, gaf hoppmannen i Testamente till kyrkan den fijna mässings LiusCronan som hänger wid ....... herren gudh wällsigne honom och hans barn(?) därföre tusenfallt.
 
Jag blir inte riktigt klok på var ljuskronan hänger...och jag är inte säker på att det står barn på slutet.
 
Mvh//
Lotta

2003-09-06, 21:40
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack igen Lotta!
Svärsonen Lars Bange avlider 1699:

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-06, 22:32
Svar #5

Utloggad Gunnar Tonnquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2008-11-30, 19:14
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/gunnartq
Hej Olle och Lotta!
Spännande med ett napp på Poppelman.
Mina data om den familjen har jag huvudsakligen hämtat från Harmans, Almqvists och Silvings standardverk om Jönköpings, Göteborgs och Eksjös historia + värdefulla fastighetshistoriska uppgifter från Olga Dahl.
 
I historieböckerna saknas alla födelsedata för syskonen Poppelman, utom den siste som föddes 1649 och småningom blev biskop. Har räknar jag ut, att Margareta föddes den 27 dec 1631, då fadern Johan Casparsson var stadsbokhållare i Göteborg.  
 
Söffring Nilsson kan ha kommit från Eksjö, där han sålde en del av tomten för Krusagården till Isak Kruse, vars son Samuel Isaksson flyttade till Göteborg med sin hustru Margareta Wetterhamn från Jönköping. Samuel köpte tomten i hörnet av Norra och Östra Hamngatorna och byggde där två stenhus. Han dog tidigt, varefter änkan gifte om sig med Kaspar Poppelman, som sedan drev affärer även i Jönköping, där svärfadern Peder Håkansson var en mäktig borgare.
 
Johan Casparsson (Poppelman?) föddes i Tyskland, där Pöppelmann är en stor och känd släkt. Men jag har inte kunnat finna hans anor.
Mvh
Gunnar Tonnquist

2003-09-07, 05:56
Svar #6

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6952
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 15:48
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
En annan Poppelman har jag hittat i Gävle, nämligen handelsmannen och rådmannen Daniel Poppelman f 1640. Han skall ha en bror Sebastian, doktor, f.d. medicus när han dog i Gävle 1709, och en syster Elsa g m Dr Martin Brunnerus. Släkt med ovannämnda Poppelmän?

2003-09-07, 07:25
Svar #7

Utloggad Sven Kruuse

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-07-23, 14:21
    • Visa profil
    • www.oxie.nu/gen/index.htm
Jag hittade på Disbyt en Lars Bange som levde i Lommaryd 1725-1732 och som  
var g.m. Kristina Wising f. 1709 på Visingsö som levde i Lommaryd 1725-1768.  
Är det en son till tidigare nämnda Lars Bange d. 1699?  
Som skrevs: I Gbg RR prot 26 april 1694 finns en avräkning mellan K P och hauptmannen  
Bange, undertecknad av Caspar Popellman på Visingsborg den 13 nov 1685...
Söffren Nilsson och Margareta Poppelman
    dotter NN Söffrensdotter g.m. Lars Bange
        ? son Lars Bange - g.m. Kristina WisingVilda spekulationer men kan det se ut så?
 
Sven K

2003-09-07, 09:39
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Gunnar och tack för källhänvisningarna. Är det möjligt att mera konkret ange var uppgifterna om att Söffring Nilsson kan ha kommit från Eksjö, där han sålde en del av tomten för Krusagården till Isak Kruse - kommer ifrån?
 
F ö vill jag i denna diskussion hänvisa också till Din gedigna sammanställning - Stamtavla för Katarina Krakow och Johan Casparsson.
 
Uppgifterna om Johan Casparssons barn avviker något i Stamtavlan i förhållande till hemsidan. På hemsidan som jag refererat till ovan anger Du:
 
Johan Poppelman. Född 1637 i Göteborg. Död 1712. Sjötullförvaltare i Malmö.  
      Maria Poppelman. Född omkring 1640. Död 13 nov 1659 i Göteborg Kristine.  
      Mårten Poppelman. Landssekreterare, bryggare. Född 1640-talet. Död före 6 mar 1682.  
      Kaspar Poppelman.  Köpman i Göteborg. Född 1640-talet. Död före 1 dec 1692.  
      Margareta Poppelman. Född 1640-talet.  
      Emerentia Poppelman. Borgmästaränka, bryggarmästare. Född omkring 1645. Död omkring 1695 i Göteborg.  
      Anna Poppelman. Död 1695.  
      Johannes Caspari Poppelman. Biskop. Född 6 okt 1649 i Varberg (N). Död 30 jun 1725 i Örgryte (O).  
 
I stamtavlan finns ej Margareta med vad jag kan se. Finns det en osäkerhet, eller är det jag soim ser dåligt ?  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-07, 09:42
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Sven,
Lägg gärna in Dina uppgifter under Släkter: Bange.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-07, 09:52
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Per,
Se Gunnar Tonnquists inledning i (länken) Stamtavla för Katarina Krakow och Johan Casparsson ovan .
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-07, 14:39
Svar #11

Utloggad Kerstin Carlborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2021-06-18, 10:06
    • Visa profil
Hej!
Ur Lennart Wiberg Bryggare och bryggerier i Göteborg i äldre tid har jag hämtat följande:
 
När Mårten Krakaus och Emerantia Paulis dotterdotter, borgmästareänkan Emerantia Poppelman-Gunnarsson, i fyrtio år brukat de bryggarerättigheter, som en gång i tiden varit hennes föräldrar Johan Caspersons och Catharina Krakaus, beslöt hon sig för att draga sig tillbaka till hemmets lugn och överlämnade 1709  
bryggeriet till sin dotter Emerantia Poppelman-Stillman. Rättigheterna stannade dock endast något mer än ett decennium hos henne, och det Poppelman-Krakauska bryggeriet, som hade anor från 1600-talets mitt och som hittills bedrivit sin verksamhet inne i staden, fortsatte från och med 1722 sin tillvaro utanför stadens
portar och bommar, uppe på Stigberget. Var den Krakauska släkten, såsom det antages, av holländsk härstamning, så skedde inte någon  
nationsväxling med att herren på Stigberget, Cornelius Schael, sist sagda år i augusti månad trädde vid på grund av att hustrun Emerantia Stillman lembnat honom dess Cessionsskrift och sin ägande gillesrättighet. Cornelius Schael, som var född på Stigberget och döpt den 21 januari 1682, var nämligen son till en  
holländare, som slagit sig ned i Göteborg redan vid staden grundläggning, Vinant Schael, och dess hustru Maria van Egmont.
 
Cornelius Schael var min farmors farmors mormors far.
//Kerstin

2003-09-07, 22:54
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vid en genomgång av dv-uppgifter i Lommaryd har det framkommit att Margareta Poppelman och Söffring Nilsson hade åtminstone döttrarna Catharina och Maria. Catharina var gift med hauptmannen Lars Bange. Maria Söfringsdotter nämns jungfru 1691 20 juli som dv i Sköldsryd och ännu 1698 24/7 som dv. Även Maria bor på Nystorp vilken kanske kan förklara meningen kommandes till sijna barn(?) på Nystorp i Margareta Poppelmans dödsnotis.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-08, 14:04
Svar #13

Utloggad Gunnar Tonnquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2008-11-30, 19:14
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/gunnartq
Stadsphysicus Sebastian Poppelman (1642-1709) var inte son till Johan Casparsson, vilket många påstår. Han var son till en namne, som var köpman och rådman i Gävle, död 1662. - Dessa uppgifter - med en utförlig bevisning av släktskapet - har jag från den Sehlbergska samlingen i KBs handskriftsarkiv.
 
Dirk Erpenbeck i Bochum (medlem i G-gruppen) har visat, att Seb.Poppelman d ä var son till köpmannen Daniel Poppelman, inflyttad till Flensburg 1594 och gm en dotter till rektorn och pastorn Sebastian Schröder.
 
Det är ju inte osannolikt, att de båda familjerna var släkt i Tyskland, där de tycks ha haft sitt säte i den lilla hansestaden Herford, Westfalen, där Heinrich Pöppelmann var borgmästare i början av 1600-talet (Internetsökning).
En ättlling var den berömde slottsarkitekten Matthäus Daniel Pöppelmann, som föddes i borgmästarhuset i Herford, byggde Zwingern i Dresden och nu hedrats med ett kulturhus i Herford.

2003-09-08, 14:12
Svar #14

Utloggad Gunnar Tonnquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2008-11-30, 19:14
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/gunnartq
Ang. Margareta Poppelman. - Stamtavlan på hemsidan behövde tydligen uppdateras. Jag har nu kompletterat den.
 
Uppgifterna om syskonen P. har jag mest från Almqvist, Göteborgs historie och från Olga Dahl, som forskat om fastighetsägarna i det gamla Göteborg. I avsaknad av födelseuppgifter har jag tvingats göra uppskattningar. Den nya uppgiften om Margareta i Lommaryd gav en tidigare saknad hållpunkt, som kanske kan leda till en uppstagning av kronologin.
 
Observera, att namnen Emerentia, Margareta, Mårten och Johan(nes) förekommer ymnigt i varje generation av släkten. Katarina Krakow lät t o m döpa två söner till Johannes: både tullaren i Malmö och biskopen i Göteborg.
 
Jag är nyfiken på mera.
Gunnar

2004-08-06, 09:58
Svar #15

Marianne Dahlén

Hejsan
Är det någon som känner till en Mårten Poppelman, bef.man i f.d. Kristianstad län under 1600-talet. Han omnämns i Fabricius böcker om Skåne under samma århundrade. Något om honom, hans ev. familj, så vore jag mycket tacksam!
mvh
Marianne

2004-08-10, 15:01
Svar #16

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Marianne.
Kanske han kan vara densamme som nämns ovan av Olle Elm d.7 sept. 2003.  
 
Enligt uppgift ifrån Torna Häradsrätt, Skåne, 1696 d. 16 mars, på förfrågan från myndigheten om diverse befallningsmän, svaras om befallningsman Mårten Poppelman, att han flyttade till Göteborg för 20 år sedan. Det uppges också att hans bror är Tullnären i Malmö Johan Poppelman.
 
Befallningsman Mårten Poppelman synes år 1673 bo i Everlöv, Torna härad, enligt Skånska Landstinget 1673 d.5 mars, nr.72.
 
Vänliga hälsningar
Birte
Birte Boström

2004-08-11, 13:47
Svar #17

Marianne Dahlén

Hej igen
Tack för hjälpen. Vet Du ifall denne Mårten Poppelman hade några barn, någon hustru?
I de böcker jag läst, har han tjänst som handskrivare i Kristianstad och Blekinge län den första tiden efter landsskiftet och därefter blev han befallningsman över Torna och Vemmenhögs härader. Men vidare i texten anges att området är stort och så småningom försvinner Mårten Poppelman tydligen vad jag förstår av Ditt inlägg till Göteborg.
mvh
Marianne

2004-08-11, 17:07
Svar #18

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Tyvärr Marianne. Det var vad jag hade.
Birte Boström

2004-08-11, 18:11
Svar #19

Marianne Dahlén

Tack ändå!
mvh
Marianne

2005-12-21, 20:23
Svar #20

Mats Pettersson

Hej Marianne och Birte! Detta är ju en gammal diskussion, men jag har nyligen vid genomgång av demografiska databasen för Verums socken hittat två anteckningar med dopvittnena Popelman/Polman som kanske ger vissa öppningar. Personen/personerna med detta namn tycks ha varit en slags befallningsman eller skrivare 1648-1666 hos Gertrud Grip (hon som blev så olycligt gift med Wivallius) och hennes man. Kopierar texten angående vittnen: 1648-09-10 dop Nere Skieinge  (Verums socken)Dopvittnen F. V. Jörgen Gelle V. Johan Polman, V. Frue Giertrud Grijp. Elne Sörensd-r. 1666-10-28 dop Birkebierg (Björkeberga, Verums socken)Dopvittnen Faddere Monsslar Popelman, Claus Broder, Marta bar det; hendis Pige Elsse.  
Hälsar Mats P

2006-07-16, 09:44
Svar #21

Marianne Dahlén

Tack!
mvh
Marianne

2008-10-15, 13:23
Svar #22

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Jag har en notis om att ANNA HANSDOTTER (född omkring 1641) i Kristianstad gifte sig med en Morten Poppelman och senare flyttade till Göteborg.  
Är också intresserad av ev. barn till nämnda. Någon som lyckats finna några?

2010-09-08, 10:06
Svar #23

Utloggad Lisse-Lotte Danielson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2013-02-19, 13:37
    • Visa profil
    • www.gavledraget.com
Här kommer ett fördjupat bidrag till släkten Poppelman i Gefle...
http://www.gavledraget.se/Slakten_Poppelman_Gefle.htm
 
http://www.gavledraget.se/

2013-07-18, 15:17
Svar #24

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
Kaspar Poppelman i en tvist om en skuld:
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIBAA:1725 (1688-1695) Bild 57 (AID: v185796.b57, NAD: SE/VALA/0382503)

2019-03-13, 23:40
Svar #25

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Tillfällighetsfynd

ÖversteLöjtnanten Anders Samuel Popelman, född i Östergötland, ogift, död av bröstfeber den 21 mars 1766, begravd den 28. 73 år gammal.

Maria Magdalena (A, AB) FI:3 (1766-1788) Bild 12 (AID: v88302.b12, NAD: SE/SSA/0012)

mvh Katarina
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna