ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ponsbach / Ponsback  (läst 1458 gånger)

2002-09-04, 13:22
läst 1458 gånger

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Är det någon som forskat i släkten Ponsback?
Min undran kommer sig av att i Överkalix föds en gosse vid namn Erik den 18 jan 1818, son till, enligt födelsboken, soldaten Johan Dunder och hustru Maria Greta Eriksdotter. Erik flyttar till Nederkalix 1836 där han omväxlande är dräng och bruksarbetare vid Törefors Bruk. Under tiden i Törefors kallas han Erik Johansson Dunder men födelsedatumet har blivit 7/1 i stället för 18/1. Detta fel finns redan i Överkalix HFL 1835.
Han gifter sig 1856 med Sara Greta Gustafsdotter från Kölmyrholmen i Överkalix. Och dit flyttar han också 1859 och blir då åbo i Kölmyrholmen, som äges av Törefors Bruk.
Men nu kommer det lite mystiska. Han lägger sig till med ytterligare ett efternamn PONSBACK, som sedan finns med hela livet ut.
Varför behöver en åbo i Kölmyrholmen ett tredje efternamn?
Hans far var som sagt soldat och var möjligen  i Stockholm 1812-1813. I Stockholm finns namnet Ponsback.
En sonson till Erik Johansson Dunder Ponsback fanns en tid i Stockholmsområdet och där hyrde han en gård och gissa vad efternamnet var på den som hyrde ut gården, jo Ponsback.
Kan det vara en slump?

2002-09-04, 19:41
Svar #1

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Bengt-Göran! I 1936 års Adresskalender för Stockholm noteras fem män med namnet Ponsbach.
 
Uttalades Pånsback.
 
Bland dessa fem fanns fondmäklaren Elis Ponsbach, som var en av de båda huvuddelägarna i bankirfirman Jacobson & Ponsbach.
 
Om dessa stockholmska Ponsbach har något att göra med dina Ponsback däruppe vet jag inte.  
 
Bengt

2002-09-05, 07:28
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det lär bli svårt att bevisa något sådant. Men att man uppe i Norrbotten skriver Ponsback som det ju blir när man uttalar Ponsbach är inte svårt att förstå.

2002-09-07, 15:00
Svar #3

Minette Eriksson

Ang. släkten Ponsback.
Jag är mycket intresserad av upplysningar angående
Erik Johansson Dunder Ponsback med hustru Sara
Greta Gustafsdotter, Köhlmyrholm Överkalix.
Min man är barnbarnsbarn till ovanstående personer
Sonen Erik Antonius gifte sej, flyttade till Tallån. Sonen Lars Edvard gifte sej, flyttade till
Malmberget senare till Aggala ca. 3 mil fr. Porjus
sonen Ulrik (änkeman) flyttade till Porjus.
Jag är inte så kunnig i släktforkning än men  
intresset är stort så finns det någon som vet  
något om denna släkts öden både framåt och bakåt i
tiden vore jag tacksam för upplysningar.
Mvh  Minette Eriksson Porjus

2009-08-07, 09:03
Svar #4

Utloggad Christer Lindgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2010-03-02, 12:26
    • Visa profil
Jag söker fakta om sömmerskan Augusta Leonora Ponsbach, född 1849-03-08 i Stockholm Maria fs (AB). Hon födde troligen en uä dotter, Augusta Evelina!, 1870-12-25 i Stockholm Katarina fs (AB). Augusta Leonora återfinns i Födelseboken för Maria Magdalena, men jag kan inte läsa mer än Timmermansgatan och hennes namn! Är det någon av er som har mer på familjen Ponsbach? Eller som läser kyrkböcker bättre än jag... Tack på förhand!  Chricke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna