ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Piper  (läst 913 gånger)

2010-03-10, 12:55
läst 913 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej:
 
Det måste väl till detta (att skapa en annan rubrik för namnet Piper!), för att söka på dem som enligt uppgifter har hettat Piper, utan att vara från adelsätten Piper eller möjligen är besläktade med adelsätten Piper på ett eller annat sätt...(såsom möjligen påpekats och ifrågasatts tidigare under den rubriken adelsätter Piper!)
 
Jag har sökt under lång tid efter en kvinna med namnet Piper som gifte sig med den från Mecklenburg härstammande adelsmannen Johan Adolf Erbrecht zu Bülow (Bülow 1823- Frankfurt am Main 1887 eller -86, han verkar ha dött under nyår!?).  
 
Johan Adolf som var min farmors mors morbror och fosterfar tillsamman med hustrun Agnes Margaretha Wachtmeister af Björkö gifte sig på Piprarnas slott med kyrka Ängsö (Engsö) och dessutom gjorde likaså Johann Adolfs syster Agnes Wilhelmina Erbrecht zu Bülow född också på rittergut Bülow i Mecklenburg 1823 (som ovan nämnde) brodern Johan Adolf (de var tvillingar!) med (ovan nämnda) Agnes Margarethas broder Elof (m.fl. förnamn) Wachtmeister af Björkö (född 1816). Alltså två syskon par som gifte sig med varandra och bosatte sig på rittergut Bülow (under en period på 1840-50-tal).
 
I den tyska ätten von Puttkamers zu Treblins efterlämnade papper, alltså de få dokument som överlevde Sovjet annekteringen av de områden (i Polen idag) som var tyska riksdelar (Ost- Brandenburg, Hinterpommern och Ost-Preussen) före 1945, ska båda dessa syskon par ha gift sig i Engsö (Ängsö) kyrka.  
 
Johann Adolf (och här kommer vi till denna fröken av Piper familj!) ska tidigare ha varit gift med en fröken Piper. OM denna kvinna var från adelssläkten eller inte vet jag ej. Hon har tidigare inte kunnat spåras till denna ätt därav en ny rubrik för evt. borgliga (eller andra?) Pipers. Kanske var hon från tyska Piper familjer som existerar fortfarande idag? Men det verkar ändå troligt att hon har med Ängsö att göra på något sätt eller var svenskfödd, då Johann Adolf och Agnes Wilhelmina senare gifte sig där med syskonen Wachtmeister af Björkö. Möjligen har denna fröken Piper gift Erbrecht zu Bülow dött eller Johann adolf och hon har skiljt sig?
 
Ja eftersom jag också sökt denna fröken Piper på många tyska sajter försöker jag igen här på Rötter, nu under vanliga släkter! Här kan ju även dem som kallas Piper utan att tillhöra adelsätten sökas i framtiden...(det verkar ju finnas ett sådan fråga idag som alltså bör tas på allvar även den...!)
 
Det finns från Skottland härstammande familjer med detta namn, har jag funnit under mitt genom åren idoga letande!
 
MVH Steve

2021-07-26, 13:18
Svar #1

Utloggad Hans Grunwald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 20:46
    • Visa profil
hej
piper
bli inte förvånat, det finns många med namnet PIPER: Det finns en stor huvudstam PIPER, mestadels pastorer i Mecklenburg med 16 +6 grenar som också är kända i Danmark. Från Danmark har några emigrerat til USA
Om svenskaarna VON PIPER är släkt med dessa familjer kan jag inte säga. Några från Mecklenburg emigrerade också till Australien,
men de skreev sig alltid PIPER
hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna