ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-13  (läst 2771 gånger)

2003-02-11, 21:42
läst 2771 gånger

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Birgitta,
svaret på den första frågan får du i mitt inlägg 26 jan. ovan; dock med en komplettering. Fadern till Anna Pihl var alltså rusthållaren Sven Månsson i Rakenäs; hennes styvfader nr 1 var gästgivaren Carl Björkman i Brännsmåla, Höreda sn (omkr. 1728-1784 16/11); hennes styvfadern nr 2 var hautbo?sten, sedermera trumpetaren Christian Björkman (som modern, Helena Jonsdotter, gifte sig med 1786 13/1 i Höreda sn), som sedermera bodde i Älmesås, Mellby sn. Christian Björkman med familj lämnade Älmesås i början av 1800-talet för flyttning till ej angiven ort.
 
Den förste hittills belagde Rakenäsättlingen med namnet Pihl var den nyssnämnde Sven Månssons farbror Lars Olofsson Pihl (född 1691), guldsmed i Västervik. Varför han tog upp namnet har jag ingen kännedom om.
 
Jag återkommer med en sammanfattande redovisning av namnet Pihl i den aktuella grenen av Rakenäs-släkten.

2003-02-11, 22:07
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Sedan till de två dopnotiserna från Västervik 1681 och 1683. Efter ny kontroll av originalet står följande skrivet:
 
a) dopvittnen till Andreas Pihl 1681 10/8:
hr Olaus Brandt Rector
Marcus Börieson
Andreas Malmenius Studiosus
 
Past. Bodini hustru Margreta
h. Cathrina Peter Soltners
J. Maria Knutzdotter
 
b) dopvittnen till Hans Pihl 1683 7/3:
Christopher Bouman
Mr Christian Zettegast balber.
Monsr Daniel d´ Rees
 
H. Anna Hans Baumans
h. Margreta hr Suenonis Gudhemij
J. Chatrina Pär [Månssons?] Rådms dotter
 
Det inom klammerparentesen återger ett även i originalet svårläst namn. Jag har f.n. inte någon rådmanslängd tillgänglig.
 
Studeranden Andreas Malmenius torde ju vara barnets morbror.
 
Petter Soltner, gift med Catharina Bauman, borgmästaren Didrik Baumans syster, visade 1686 3/5 i Vimmerby upp fullmakt på tullnärstjänsten där.
 
Sven Gudhemius var rektor i Västervik och hustrun, som hette Margareta Looman, gifte 1 advent 1689 enl. hm om sig med mannens efterträdare, sedermera kyrkoherden i Gammalkil Laurentius Krönstrand.
 
Jungfru Maria Knutsdotter torde vara dotter till borgmästaren Knut Månsson.

2003-02-12, 07:21
Svar #2

Göran Johansson

Bo, tack igen för din hjälpsamhet! Någon av alla dessa dopvittnen borde vara släkt med någon av föräldrarna - förutom Anders Malm?n. Hur ser originalboken för Västervik åren kring 1680? Genlines version är synnerligen svårläst.
 
Brigitta Pihls fråga om namnet Pihl är intressant. Namnet är ganska vanligt. Kanske skulle förtjäna en egen rubrik under namnskick el. dyl. Man kan fråga sig varför efterlevande till Benedictus Joannis Schedviensis redan under 1600-talets första hälft och barn till dennes syskonbarn Johannes A. Loftander i Örtomta valde just namnet Pihl. Militär anknytning (pil till en pilbåge), pil (trädet), Amors pilar (kärleksbarn?), efter ett gårdsnamn eller kanske ett namn med utländsk bakgrund? Pileträdet låter kanske mest sannolikt -jfr Björk, Alm etc. Vad tror ni?
 
Stavningen varierar. Exempel är P?l, Pil, Pihl och Pijl (som låter holländskt). Det finns säkert fler varianter.

2003-02-12, 07:31
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Andreas Malmenius, som bör vara född kring 1660, var mycket riktigt son till kyrkoherde Andreas Malmenius i Floda (D) och syster till Samuel Pihls hustru Agneta Malmenia. Han blir (enligt Strängnäs Stifts Herdaminne) senare landssekreterare i Växjö.
 
Per Thorsell.

2003-02-12, 07:59
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Göran,
Ser Dina funderingar ang namnet Pil på ättlingar till - vad jag förstår - kyrkans män. Mina tankar går mot att pilträdet kan ha använts som religiöst substitut, på samma sätt som videpalmen. Jfr Amandus Nicolai Palm kh i Lofta och Loftahammar d. 1655 som bär palm-namnet, och t ex korpralen Samuel Palm i Bullebo, Djursdala sn, son till Jöns Svenonis Marbeckius, kh i Järsnäs (Jmfr SlfÅb?96, sid 199, not 39).
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-12, 10:22
Svar #5

Göran Johansson

Olle - du för fram en intressant id?. Jag har lagt ut namnet Pihl som en allmän namnfråga under rubriken Personnamn nedan. Troligen finns det fler än Birgitta, kanske Per Thorsell och jag som funderat över namnets bakgrund.

2003-02-12, 11:07
Svar #6

Göran Johansson

Per
 
Genealogiska föreningen kanske kan ge tips om sambandet Pihl/Drosander. Fann vid sökning hos GF att följande fanns i deras kortregister:  
 
Drosander/Drossander, blått kort - ref till tryckta verk.
Drosander/Drossander, vitt kort - ref till handskrifter.
 
Det finns en samling på Linköpings stadsbibliotek som du säkert känner till. Rydelius samlingar tror jag den kallas. Har du kollat där?

2003-02-12, 12:02
Svar #7

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Det Göran avser med sin sista hänvisning är komministern Nils Rudelius 'Genealogiska samlingar' i 4 band, cod. B 8 i Linköpings stiftsbibliotek.
 
'P?l' skall läsas som 'Pijl'; det föreligger ingen uttalsskillnad. På 1600-talssvenska understryker 'ij' liksom 'ih' det långa i-ljudet. Man kan jämföra med någon gamma pseudodebatt om att prästsläkten Dyk skulle ha holländskt ursprung eftersom namnet någonstans påstods ha skrivits 'Dijk' - det stod emellertid D?k; det diakritiska tecknet kan ibland varieras.

2003-02-12, 14:25
Svar #8

Birgitta Pihl

Tack Bo för uppgiften om Anna Pihls riktige far, Sven Månsson och om dennes farbror Lars Olofsson Pihl f 1691, guldsmed i Västervik!
Och tack även Göran och Per att ni för vidare frågan om upphovet till namnet Pihl i Rakenäs.
Ovannämnde farbror är väl intressant?

2003-02-12, 15:00
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har gått igenom SAOB - som åter fungerar - ang min id? ovan om betydelen av Pil. Det närmaste hypotesen jag kommer är: PIL-BUSKE, BETYDELSE: individ av pil i buskform; äv.: videbuske och det duger ju inte.
Får väl nöja mig med att det var en salix i alla fall.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-12, 20:09
Svar #10

Göran Johansson

När Samuel Pihls två söner och dottern döptes fanns flera faddrar med tyskt ursprung. Hans Pihls barns fostermor Catarina Seltrecht kom också från en släkt med rötter i Tyskland. Lars Pihl (guldsmed) i Västervik var ingift med en tyskättad släkt. Tycker därför att man också kan fundera på om namnet Pihl i dessa fall här hämtats från utlandet. Jfr disk. under rubriken efternamn nedan - med inlägg av Gustaf Eichbaum.
Vänlig hälsning
Göran

2003-02-12, 22:08
Svar #11

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Tack för uppslagen om GF och Rudelius! Jag skall försöka ta vara på dem.
 
För egen del famlar jag fortfarande efter den påstådda hustrun Elisabet Pihl till Johannes Drosander i Julita. Det enda, som verkar säkert, är att alla uppgifter i herdaminnena är felaktiga.
 
Jag har tittat i Uppsala Universitets matrikel efter Drosander och Pihl (med varierande stavning) under den aktuella tiden. Det blev följande med tid för inskrivning:
 
- Johannes Drosander, Sörml. 1698-10-10. Han är troligen son till min Johannes Drosander. Han har så fint betyg som honorificissimus från Strängnäs gymnasium. Tyvärr är det väl han som dör 1701.
 
- Carolus Drosander, 10 år gammal 1703-03-09. Son till medicinprofessorn Andreas Drosander (bror till Julita-prästen).
 
- Israel Benedicti Pihl, östg. 1661. Son till Benedictus Loftander i Skedevi.
 
- Olaus Caroli Pihl [Styler] Sörml. 1665.  
 
- Samuel Johannis Pihl Östg. 1671.
 
- Andreas Petri Pihl, Östg. 1688.
 
- Johannes Andrae Loftander Östg. 1645.
 
- Samuel Andrae Loftander Tjust Östg. 1653. Västervikskomministern.
 
- Andreas Nicolai Loftander Östg. 1665.
 
Kan dessa placeras in?
 
Per Thorsell.
 
 
-

2003-02-13, 08:36
Svar #12

Göran Johansson

Samuel A. Loftander (Östg. 1653) var troligen den son till Andreas J. Säbyensis som dog som student i Uppsala. Ett tryckt program till begravningen i Uppsala finns bevarat. Samuel var bror till khe Johannes A. Loftander i Örtomta (Östg. 1645) som i sin tur var far till Samuel J. Pihl komminister i Västervik d. 1684.
 
Israel B. Pihl (Östg. 1661) var son till Benedictus J. Säbyensis i Skedevi och kusin till Johannes Loftander i Örtomta.
 
Olaus C. Pihl, Andreas P. Pihl och Andreas N. Loftander är obekanta. Kanske att någon annan känner till dem?
 
Göran Johansson

2003-02-19, 20:07
Svar #13

Göran Johansson

Fältskären Johan Petter Pheil, boende i Kalmar var närvarande vid ett mål vid Tunaläns häradsrätt 1733. Pheil hade rest till tingsplatsen och fick 36 dr smt för besväret. Finnas det någon som känner till mannen ifråga?

2003-02-21, 23:52
Svar #14

Göran Johansson

När handelsmannen Abraham Bauman Petersson och h. Ingrid Maria Johansdotter de Re?s döpte sitt barn Peter i Västervik 29/9 1742 var guldsmeden Lars Pihl dopvittne i brukspataronen Christian Baumans ställe. Enligt Tunaläns dombok 1745 hade Johan Pihl löst av ett lån som brukspatron Christian Bauman givit Catarina Beata Schilt på Kulltorp. Frälsehemmanet Skälsebo hade intecknats av fru Schilt som säkerhet för lånet. Här finns återigen ett samband mellan två Pilar. Lars Pihl var ingift i släkten Bauman. Jag tycker det förefaller som om också någon äldre medlem av familjen Bauman skulle kunna ha tillhört Johan Pihls anor. Tydligen var Christian Pihl bosatt i Västervik.

2003-02-25, 23:25
Svar #15

Göran Johansson

Det tycks stämma att Johan Pihl, som senare blev ingift i ägarfamilajen på Kulltorp och Syserum bodde, mer eller mindre hade tillhört familjen. Vid bröllopet med Brita Catarina Schildt år 1745 tycks morgongåvan ha bestått av 1/4 Kulltorp som Pihl vid något tillfälle erhållit som testamente. Efter vem och varför?
 
Organisten i Misterhult Bengt Hellberg stemt föraren wälb:ne Hr Adam Schildt och Studenten Hr Johan Pihl, för det de hoo på allmänna wägen, då han sidstl. (?)-marknad vid Vimmerby hoo med hugg och slag öfwerfallit (Källa: Tunaläns dombok 1741, maj). Målet togs inte upp till behandling eftersom Schildt var kommenderad och det inte kunde visas att Pihl fårr kallelse till tinget i rätt tid.

2003-02-26, 06:44
Svar #16

Marianne Lindén

Hej Göran!
På CD-skivan Norrgränna byalag gett ut finns en artikel från OT-Helgextra 1960. Där står:
Den philska anknytningen till våra bygdergår tillbaka till 1670-talet. Det var en levnadsglad fänrik med förnamnet Johan som äktade ägarinna till Syserums gods i Tuna socken. Han fick en gård i Skälsebo som bröllopsgåva och hade det väl förspänt, men han var ingen sparsam natur utan mera fallen för dyrbara nöjen, och en vacker dag klämtade vällingklockan för konkurs. Fänriken slutade sina dagar som torpare men tucks inte ha sörjt över lyckans snabba växlingar utan fortsatt att leva herreman.

2003-02-26, 09:04
Svar #17

Göran Johansson

Hej Marianne!
Det var en pikant upplysning. När man lite hastigt går igenom häradets domböcker så tycks hela familjen Schildt ha varit för oss tacksamt stökig. Bilden börjar klarna. Nu saknas bara bilden av Johan Pihls föräldrar. Vad är Norrgränna?

2003-02-26, 10:36
Svar #18

G. Johansson

Hej igen!
Ett missförtånd kanske. Började historien med Pihl redan på 1670-talet?!

2003-02-26, 18:42
Svar #19

Marianne Lindén

Hej Göran!
Norrgränna är benämning på flera byar, Mellingerum,Sjökrok, Möllekulla, Libbekulla. Ja det är den delen av Kristdala som gränsar till Tuna.
Jag skrev av vad som stod i artikeln, så om 1670 var rätt vet inte jag.
Det står vidare att han hade granna hästar och en silverskatt med sig till torpet. Så guldsmeden i Västervik är väl inte fel.
Men finns det papper på konkursen? Jag hittade en gång mycket material i en konkurs men det var senare, mitten av 1800-tal.

2003-02-26, 18:59
Svar #20

Göran Johansson

Tack Marianne!
 
Man lär sig alltid något nytt. Begrepper Norrgränna var en nyhet t.o.m. för en f.d. Kalmarbo. Ifråga om tiden så verkar årtalet 1770 mer sannolikt. Eller vad tror du? I så fall bör det gå att återfinna Pihlen i domböckerna för det året eller nästföljande.
 
Har släkten Sabelskiöld någonsin haft något med gårdarna Kulltorp och Syserum att göra?  
 
 
Vänlig hälsning
Göran J.

2003-02-27, 06:47
Svar #21

Marianne Lindén

Hej Göran.
De som nu äger Syserum är sabelskjöldsättlingar.
Axel Peter Nilsson som köpte Syserum härstammar från Elisabeth Sabelskjöld.
Tidigare ägdes Syserum av en Vestrin som var sabelskjöldsättling.
 
Nils Johan Fredrik Pihls fru Emilia Charlotta Nilsdotter härstammar från Ingeborg Sabelskjöld.
Elias Pihls andra fru är min mans släkt. Den frun var tidigare gift och hade en son som blev stamfader till alla Edgren i Kristdala och Vena.

2003-03-01, 19:59
Svar #22

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej!
Under socknen Hannäs, Småland, 2003-02-28 finns ett foto av ett par bröder därifrån som jobbade som gruvarbetare i staten Washington omkring 1909. Kan det vara av intresse?
Hälsningar
Monica

2003-03-02, 11:34
Svar #23

Carin Arbman

Jag hittade i ett gammalt fotoalbum som tillhört min morfars mor, Matilda Zimmerlund f Hedlund, flera foton, bl a två otroligt söta foton på några små barn. Fotona är tagna i Varberg 1911 och på baksidan står: Victoria Elizabeth, 5 år, Carl Herman Alexis, 3 år, Gladys Maud 3 år. På ett annat kort finns just lilla Gladys Maud Pihl med. Familjen Pihl i Varberg måste ha varit goda vänner till Matilda. Känner någon till dessa personer?

2003-03-03, 04:59
Svar #24

Ishbel Cormack

Carin, the picture that Monica posted shows Erik and Carl Pihl. Their parents were:
father- Carl Anton Pihl born March 16,1857, Tryserum parish.
mother- Alma Helena Andersdotter born August 8, 1860,Larum, Hannäs parish.
-----------------------------------------
Carl Anton's parents were:
father-Leonard Pihl born Sept.27 1833 Ukna parish
mother- Hedda Sofia Backstrom born January 28,1833 Mogata
 -----------------------------------
Carl Anton's brother- Alfred Severus Pihl born October or November 22,1859 Tryserum parish
---------------------------------------
This information is from the householf records 1863-1867, Grännäs, Kopparhyttan, Tryserum parish
-----------------------------------
Hedda Sofia's mother may be Caisa L.Olafsdotter
(Hedda and Leonard's marriage record 27/12 1857)

2003-03-03, 11:06
Svar #25

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Frejdepapper förlorade under kriget
Ur domboken från 1684 [Östbo härad] nummer 12 läser vi om en fältskär som blivit av med sina papper, och här får vi också del av en liten släktutredning. Sådana träffar man på då och då, och de kan vara nog så intressanta, allrahelst om det är den egna släkten som figurerar. Regementsfältskären, konstrike mäster Christopher Potte i Skåne boendes, som nu till Stockholm upprest, har i en inlaga till rätten anhållit om att han måtte ha bevis om sin vandel och härkomst, eftersom han här i häradet är född. Dessa dokument, som han förut har haft, är med hans andra egendom förlorade i Hälsingborg, då staden och slottet i senare kriget blev erövrad och alla hans tillhörigheter blev förstörda. Ärevördige kyrkoherden i Rydaholm, magister Samuel Unnerus, som är vid tinget närvarande, intygar att när hans svärmoder Elin Torstensdotter, som är fordom prosten herr Andreas Torpensis efterlämnade änka, har, när hon var ung och ogift, varit vittne till hans dop och kristendom i Rydaholms kyrka, och att han i samma socken och i Getterslid är född. fadern var fältskären Paul Potte och modern hette Emerentia och var av tysk börd, vilket också nämndemannen Per Ingesson tillstår, att han mycket väl känner till, och att modern efter sin mans död inträdde i annat giftermål med en regementskvartermästare, som hette Lars Pyl. de kom sedan att bo i Byarums socken och Mörkaäng. De var av alla kända för sitt ärliga lverne och var mycket ansedda. Per Ingesson berättar att Christopher även hade en broder vid namn Jöran. Nämndemännen Håkon i Annelund och Sven i Taglarp intygar också, att denne Christopher Potte är en hederlig man, och att han är känd för sin stora skicklighet, så att de måste honom högt berömma. Härefter beviljades Christopher Potte beviset under häradets sigill, efter hans begäran.”  
Ur: Finnveden förr (Värnamo, 1981) , s 148-149 Några glimtar ur 1600-talets domböcker för Östbo härad av Sven-Erik Svensson.

2003-03-11, 17:57
Svar #26

Birgitta Pihl

Till Inge Ledie
Du undrade varför Anna Pihl f 1771 i Rakenäs
hette Pihl. Jag har inte svaret, men däremot har jag en anfader Daniel Månsson Pihl född 1721 i Rakenäs. Han blev sedemera gästgivare i Klövdala, Järeda sn och hade där en kusin Daniel Danielsson Pihl. Anna Pihls far, Sven Månsson f 1727, hade ju en farbror som hette Lars Olofson Pihl f 1691 i Rakenäs. Varför hans bror, Måns Olofsson f 1679 inte kallade sig Pihl, kan man ju undra.

2003-03-12, 16:29
Svar #27

Göran Johansson

Lars Olofsson Pihl, guldsmeden i Västervik, bodde åtminstone under åren 1718-1728 i Eksjö. Han begravdes i Västervik 10 maj 1755, 76 år gammal (f. ca 1679) (enl. Sam Blixt). Han döptes den 18 okt. 1691 (Bo Persson). Tolv år mellan födsel och dop stämmer dåligt. Vilken källa styrker att Lars Olofsson Pihl verkligen härstammade från Rakenäs? Jag betvivlar inte uppgiften. Men ålderuppgifterna motiverar kanske en viss försiktighet om källorna är osäkra.

2003-03-12, 23:38
Svar #28

Göran Johansson

Bo Persson  
Lars Pihl tycks ha varit guldsmedsgesäll i Eksjö fram till januari 1729. Hans förnamn skrevs också Lorentz. Är det upplysningar ur det tingsprotokoll från Aspelands härad (HT 1727, ? 9)som styrker sambandet mellan guldsmeden och Rakenäs? Tingsprotokollet är omnämnt tidigare i disk.
Mvh
Göran Johansson

2003-03-13, 00:51
Svar #29

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Alldeles riktigt, Göran - det är genom det nämnda protokollet som identiteten framgår, ehuru han redan där kallas guldsmeden mäster Lars Pihl. Målet gäller tydligen (jag kan inte tyda mina gamla kråkfötter annorledes) att Lars broder Måns Olofsson i Rakenäs löser ut honom från hans arvsanspråk i gården; ett år senare (HT 1728) begär Måns och den tredje brodern, Daniel, första uppbud på var sin 1/6 i hemmanet. Av Västervik A I:1 s. 277 framgår att Lars Pihl någon gång under 1729 flyttat till Västervik.
 
Daniel Olofssons son Daniel Danielsson Pihl är, innan han gifter sig och blir gästgivare i först Klövdala i Järeda sn och sedan i Målilla Ändegård i Målilla sn, guldsmedsgesäll i Västervik.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna