ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pemmer  (läst 1050 gånger)

2002-06-15, 07:38
läst 1050 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Då det har talats mycket om den svenska släkten Pemmer i diskussionen om släkten Pemer, borde här nog göras en hänvisning om att mycket har sagts om grenen Pemmer där. I övrigt bör kanske för enkelhets skull frågor rörande släkten Pemmer fortsättningsvis placeras här. Agnatiskt var den en gren av värmlandssläkten Deijenberg.

2002-08-19, 22:53
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
En rättelse har kunnat göras till den uppställning över grenen Pemmer av släkten Pemer som jag lade in i Pemer-diskussionen innan jag startade den här diskussionen. Fastighetsägaren Otto Wilhelm Pemmers tidigt avlidna eller dödfödda tvillingsöner Bo Wilhelm och Oskar Karl Wilhelm, begravda 1882 11/11, var i själva verket trillingarna Bror Wilhelm, Oskar och Karl Wilhelm. Möjligen hade jag också fattat begravningsdatumet fel, men har inte de anteckningarna tillgängliga i skrivande stund. Ska kolla det, och i sådana fall korrigera också den uppgiften, under tisdag förmiddag.

2003-11-24, 17:30
Svar #2

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Johan Otto Bernhard Pemmer, som blev stamfar för den norska grenen, är påträffad i sjömanshus-databasen på Arkion. Fånigt att jag inte har tänkt på det förr.
 
Han mönstrar på i tur och ordning 1880 20/4 i Karlskrona som kock på skonerten Gustaf den 1ste (rättstavad som Pemmer), 1881 14/5 i Kalmar som jungman på skonerten Hisafka (stavad Pammer), samma år 24/8 i Kalmar som jungman på skonerten Elisabeth (stavad Primmer), 1882 13/4 i Karlskrona som jungman på skonerten Nicolina (rättstavad), tas upp i två sökposter med två dagars mellanrum, båda i Malmö som lättmatros på skeppet Jonstorp, den 11 och 13/4 1883 (stavad dessa gånger Pommer respektive Pemmu), och slutligen 1885 11/4 i Helsingborg som matros på skonerten Johanna. Denna gång blir han stavad Pimner.
 
Någon gång mellan 1885 och 1890 vet vi att han dyker upp i Bergen, där han alltså gifter sig i oktober 1890.
 
Det intressanta är att han vid de fyra första tillfällena har en hemförsamling angiven, nämligen Kristianopel. Det ska bli intressant att söka honom vidare där och följa hans öden...

2007-05-04, 18:46
Svar #3

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Noga räknat kom Johan Otto Bernhard 1867 20/6 till bonden Andreas Andersson (född 1834 14/3) med familj i Söremåla, Kristianopel, och bodde hos honom som fosterson till tiden kring 1880, då han mönstrade på  första gången.
 
Att hitta Johan i något hushåll i Kristianopels husförhörslängd 1876-83 blev en så där riktigt typisk episod i sammanhanget - hade jag råkat få för mig från första början att leta bakifrån i boken, eller någon gång under letandets gång tänkt tanken att för skojs skull börja från andra hållet i stället, så hade jag hittat Johan snabbare. Familjen bodde i Nr 70, Söremåla, och fanns med på tredje uppslaget från slutet i boken, det näst sista uppslaget som det fanns personer antecknade på...  
 
En ytterligare familjemedlem som rimligen skulle ha haft Pemmer som efternamn om hon någonsin hade blivit skriven i något sammanhang med för- och efternamn har också påträffats:
 
Johanna Carolina Pemmer, äldsta dottern till Carl Gustaf som bytte Deijenberg mot Pemmer, hade en utomäktenskaplig dotter Johanna, född 12/12 och dessvärre död 27/12 1825. Jag har sett familjens sida i Helgestas husförhörslängd 1818-24 en gång förut, på mikrokort på ULA för flera år sedan, men lade inte märke till den anteckningen några rader nedanför övriga familjemedlemmar.
 
Släkten Pemers uppställningar i formen *agnatiska grenar med eller utan namnet, plus alla familjer där namnet Pemer eller Pemmer förts vidare på kvinnolinjen* har därmed utökats med ytterligare en familjetabell.

2010-07-07, 00:33
Svar #4

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Otto Wilhelm Pemmer hade inte alls tvilling- eller trillingsöner. De små gossarna har flyttats till den aktuella graven något år efter sin ursprungliga bisättning. De var i själva verket födda och döda ett par år tidigare.
 
I själva verket handlade det om ett dödfött barn, dödfött 1874 22/4, Oscar Carl Wilhelm, född 1876 5/4 och död samma år 8/7, och Bror Wilhelm, född 1877 25/5 och död samma år 16/9.
 
Själv letade jag aldrig efter något annat än en födelse- och död-anteckning 1882 när jag fick kyrkogårdsförvaltningens uppgifter på 1980-talet. Men plötsligt hittade jag i stället barnens verkliga data vid en koll på Familysearch, där någon har indexerat Maria Magdalenas födelse- och dödböcker vid den här tiden.

2013-04-26, 18:43
Svar #5

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Stötte på en madam Engel Pemmer (f. 1722) om nån skulle vara intresserad [1].
 
[1] Västerås Domkyrkoförsamling AIa:4 (1755-1774) sid 468 (AID: v74681.b241.s468, NAD: SE/ULA/11727)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna