ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pedin  (läst 885 gånger)

2009-06-08, 19:19
läst 885 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:04
    • Visa profil
Enligt Smolandi Upsalienses under nr 355 finns det en fältskär Michael Pedin som var förlovad och sedan gift med Karin Håkansdotter Berghman (efter skandalen då Karin samtidigt var förlovad med borgmästaren i Eksjö Måns Bengtsson). I SU står också, märkligt nog, att en syster till Karin var Anna Maria, begraven 10/3 1741 i Tävelsås. Ser man i begravningsboken så står det oxekiöpemanens sal. Daniel Ekeboms g. Enkja, hust. Anna Maria Pedin, hwars fader war en merömel. fältskär och hon en berömel. jordegumma.  Här återkommer alltså namnet Pedin.
Det fins emellertid en koppling mellan släkterna Pedin, Berghman och Ekebohm i Småland: Karin Håkanssons storasyster Margareta är gift med Peder Bengtsson Ekebom i Eksjö. Denne Peder, som också är oxhandlare, har en son som heter Daniel Ekebohm. Båda nämns i en notis vid tinget i Stora Tuna 7 juni 1686 (Dalarna) i samband med någon oxhandel med vägaren i Falun Johan Langer, där den sistnämnde hävdade att Peter Ekebohm, den 1 okt 1680, hade sålt sjuka oxar till honom.
Daniel Ekebom är född i Eksjö 1658 och avlider i Dädesjö, förmodligen på Linnebjörke omkring 1705 enligt mantalslängden. Året efter står bara änkan Maria.  
Kan denna Maria vara den Anna Maria Pedin som omnämns som död i Tävelsås 1741 och som är sal. Daniel Ekeboms g. Enkja??
Och hur förhåller sig denna Anna Maria Pedin till förut nämnde fältskären Mikael Pedin?
 
Någon som vill bidra med några ytterligare fakta som kan kasta ljus över det ovan sagda?
 
Mikael

2019-04-14, 13:44
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
Av noteringen i Tävelsås C:1 framgår att ”enkan, berömd jordegumma” Anna Maria Pedin var änka efter Daniel Ekebom och att ”hennes far var berömd fältskär”.  Allt tyder alltså på att Anna Maria inte var syster utan dotter till Karin Håkansdotter. Tävelsås (G) C:1 (1705-1794) Bild 129 / sid 249 (AID: v30165.b129.s249, NAD: SE/VALA/00394)

Michael Pedin hade också två söner som kom att gå i Växjö skola.
Sueno, fil. Spurius (oäkta), född ca 1670 skrevs in 1682-03-14.
Johannes, född ca 1673 skrevs in 1683-11-13.
Är något känt om dessa söner?

I inlägget ovan framgår att Peter Bengtsson Ekebom var gift med Margareta Håkansdotter. Daniel Ekebom var troligen son till dessa, vilket innebar att han gifte sig med sin kusin på mödernet. Finns något som talar mot detta?

MVH/Lars-Åke

2019-06-07, 22:33
Svar #2

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 22:04
    • Visa profil
Hej Lars-Åke!
Det var nästan 10 år sedan jag gjorde mitt inlägg och av en händelse fick jag se ditt svar. Efter att ha friskat upp mitt minne så tror jag att du har rätt, vilket skulle innebära att uppgiften i SU om att Anna Maria är syster till Karin är felaktig. Tack.
Den enda kommentar jag vill ge är att Daniel Ekeboms mor inte var Margareta Håkansson utan Peter Bengtsson Ekeboms första hustru Anna Kristersdotter död 19/2 1669 i Eksjö (står nämnd på gravhällen i Eksjö kyrka). Men det påverkar ju inte din slutsats.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna