ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pay  (läst 1299 gånger)

2008-04-09, 17:24
läst 1299 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Söker lite grundläggande uppgifter om Emil Pay som var verkställande direktör för gruvdriften i Ånimskog (P) runt sekelskiftet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-04-09, 18:25
Svar #1

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Emil Pay var född i Drammen. Senare blev han brukspatron vid Adolfsfors Järnbruk i Värmland. Han var inblandad i en del gruvor i Ånimskog, där han dog 1899 eller 1900 i en ålder av 50 år.  
 
Detta har jag hittat i Ånimskog Vårt Land del 1, sid 146 - 149.  
 
mvh, Karin

2008-04-09, 20:06
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tack Karin! Glömde kolla folkräkningarna. Får ta det imorgon.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-03-16, 09:29
Svar #3

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Ett sent inlägg apropå Emil Pay.
 
Kanhända att jag är för sent ute nu, men jag har nyss kommit i kontakt med Rötters Anbytarforum och där sett frågan om Emil Pay. Jag håller på med en historik om kopparhanteringen i Värmland och har därmed stött på Pay så jag har utförligare uppgifter om honom än vad som finns på forumet. Om intresse finns så återkommer jag med uppgifter, det är ju ingen mening att skriva i blindo.

2011-03-16, 12:00
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Mitt intresse för Pay är hans anknytning till Ånimskog. Om du vill kan du skicka uppgifterna till min e-post. Tack.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2015-06-24, 16:48
Svar #5

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Pay samt Groths.
Återupplivning samt hopknytning.
Det finns diskussion om Groths i Värmland, bl a om de på Adolfsfors. Enligt obestyrkta uppgifter skulle Emil Pay varit besläktad med Groths på Adolfsfors, jag har inte sett någon i tid näraliggande koppling.
 
Detta passar i o för sig under rubriken Groth och kanhända bör flyttas dit, men trots allt rör det sig om Emil Pay och hans obestyrkta släktskap.
 
Jag har kollat honom ett par led bakåt men inte funnit någon koppling till Groth, däremot hade Emil en bror i Eda. Bröderna bodde där samtidigt.
 
På grundval av dessa vaga uppgifter om släktskap placerar jag detta under Emil Pay, sidansvarig får stuva in det på annat håll om det passar bättre där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna