ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pahl / Paal  (läst 4028 gånger)

2000-12-08, 15:08
läst 4028 gånger

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
I Kristianstad fanns under slutat av 1600-talet och början av 1700-talet en familj vid namn Pahl.
Är det någon som känner till dessa?

2004-03-13, 17:02
Svar #1

Utloggad Gottfrid Bergqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2009-01-06, 15:44
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om Brita Pahl som enl Furtenbachska släktboken var född 1701 i Stockholm och dotter till Mathias Pahl och Brita Krook. Hon var gift med Carl Furtenbach.  
Alla uppgifter är av intresse!

2004-03-13, 17:33
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Gottfrid
 
Om du ställer din fråga under Pahl så kanske jag kan bidra med något.Men då måste du redovisa vad du redan vet om Brita Pahl och hennes föräldrar, för jag vill inte lägga ned tid i onödan. Kortfattade frågor som avslutas allt av intresse har jag svarat på ett antal gånger och sen fått beskedet att just det visste frågeställaren redan

2004-03-23, 13:55
Svar #3

Utloggad Gottfrid Bergqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2009-01-06, 15:44
    • Visa profil
Hej Staffan Bengtsson!  
 
Hjärtligt tack för ditt svar på min efterlysning.  
Jag är intresserad av Brita Pahls anor och övrig information kopplad till dessa. Det enda jag vet om Brita Pahl är de uppgifter som redovisats i Furtenbachska släktboken. Där uppges hon vara född 1701 i Stockholm och dog 24/9 1772. Hon var dotter till sekreteraren i Likvidationsdomstolen Mathias Pahl och Brita Krook.  
 
Vänligen  
 
Gottfrid

2004-03-27, 22:18
Svar #4

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej
 
Mathias Pahl, sekreterare, d. 1705 (bou 1712/1:381). Änka Brita Krok. Barn;
1/ Johan Pahl, 15 år
2/ Maria Pahl, 14 år
3/ Lars Pahl, 13 år
4/ Brita Pahl, 12 år
5/ Mathias Pahl, 9 år
6/ Carl Magnus, 8 år
7/ Ulrika Catharina, 7 år
 
När sonen Lars Pahl dör 1749 omnämns bl a dennes syster Brita Pahl och hon var då gift med Carl Furtenbach, kanslist i Svea hovrätt.
 
Källa bouppteckningsregister för Sthlms RR och magistrat
 
Ytterligare uppgifter om släkten Pahl kan du hitta i Svenska Ättartal nr 11

2006-10-19, 15:16
Svar #5

Utloggad Ulf Ekström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2008-02-25, 21:13
    • Visa profil
Hej!
Vet någon något om Ulla Pahl?
Allt jag vet är att hon förmodligen föddes i Finland 1799-11-19 och dog i Motala 1853 och gift med Christian Ulric Dahlberg, f i Norrköping 1791-01-29, d 1869-12-24 i Motala där han var vägmästare och slussinspektor.

2006-10-20, 00:59
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Ulf Ekström! nej jag känner inte till någon Ulla Pahl, men känner du till en Pahl som hette: Georg Niclas (1775-1852)? Han var gift med Fredrika Muncktell (1773-1839) och arbetade som häradsskrivare. Såvitt jag förstått så hade han mycket att göra med Strömsholms slott! (Dog inte hans far på slottet?)
 
En av vaktmästarna på Strömsholms slott..var visst också gift med en Pahl...vet du något om detta? Jag har hämtat dessa uppgifter ur Prosten Muncnktells tre dagböcker, jag har inte längre den första delen hos mig...men har för mig att där står det att vaktmästaren hette något på...Ekström eller liknande...känner du till något om detta?
 
Har också fått veta genom telefonsamtal med Strömsholm slott att slottet var öppet och bemannat ung. runt den 20 september 1819!!! Ingen som vet vilka kungliga personer som bemmannade slottet då? Det pågick också stora festligheter i Västerås vid denna tid med bl. a. teateruppträdanden och marknader. Till och med Prosten själv (Fredrik) deltog i festligheterna!
 
Kan bara nämna det...: att Fredrika Muncktell (gift Pahl) var syster till Prosten Fredrik Muncktell och faster till Christina Bellander! Hon vistades tydligen en hel del i sin ungdom i Fredrikas hushåll som hjälpreda? De bodde då i Munktorp...som ligger alldeles bredvid Strönsholms slott!
 
Någon som vet något om släkten Pahls relationer till Strömsholms slott?
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2006-10-20, 01:38
Svar #7

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo, nu har jag fått tag på några kopior jag tog på Prosten Fredrik Muncktells första del...där stå det att Niclas Georg Pahl (1775-1852) var son till: lantjäg. Carl Georg Pahl (född 1741) och Anna Kristina Ekström (född 1753). Är du släkt med denna Anna Ekström Ulf? Visst dog denne Carl Pahl på slottet Strömsholm?
 
Få se nu...kanske hette frun till vaktmästaren på Strömsholm slott Ekström...? tror det var så? Iallefall så synes dessa båda namn: Pahl och Ekström vara starkt involverade med aktiviteter på slottet Strömsholm!
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2006-10-21, 16:10
Svar #8

Utloggad Ulf Ekström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2008-02-25, 21:13
    • Visa profil
Hej Ulf Sawert!
Den enda anknytningen jag har till namnet Pahl rör denna Ulla P och bestämda tecken på att hon var född i Finland (jag tror att det står så i den husförhörslängd från Motala där jag hittade henne och mannen).
Anknytningen till denna Dahlbergssläkt kommer via en helt annan släktgren än Ekströmarna bland mina förfäder, vilka är ättlingar till en Johan Gudmundsson Ekström, född 1758. Han var den förste i den släkten att ta sig namnet, men det skedde ju på flera håll under 1700-talet.
....men tack i alla fall - så småningom kan jag kanske få napp på Pahl/Dahlberg!
Ulf Ekström

2006-10-30, 01:12
Svar #9

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo, nu äntligen börjar jag få lite ordning på papperen...det var alltså Carl Georg Pahl (fader till Niclas) som var vaktmästare på Strömsholm slott! Och det var (troligen) hans frus bror: häradsskrivaren Mattias Ekström som dog på slottet! Iallefall kan man konstatera att det fanns mycket starka kopplingar emellan Christina Bellander (vars faster var gift med Niclas Pahl) och Strömsholm slott - iallefall i hennes ungdomstid! Vilka personer träffade hon där på slottet och blev bekant med...??
 
Någon som vet lite mer om släkten Pahl (och Ekströms) relationer till slottet Strömsholm? Hade släkten varit vaktmästare där i generationer?
 
Ingen som vet vilka kungliga personer som bemannade slottet runt den 20 september 1819?
 
Källa: Prosten Fredrik Muncktells dagbok, del I.
 
Vänligen
 
Ulf Sawert (ättling till Christina Bellander)

2006-10-30, 19:26
Svar #10

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ulf!
 
Du har ju redan svarat på frågan på din hemsida http://ulf-sawert.tripod.com/blog/ (din blogg den 12 oktober)
 
Mvh Helene

2006-10-31, 16:47
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo, en liten detalj till bara...(det är ju oftast de som är intressantast!) i slutet på prosten Muncktells dagbok (i personreg.) står det följande ang. paret Niclas och Fredrika Pahl (sid 337): Uppgifterna om N.G. Pahl och hans hustru har plockats ur spridda, handskrivna källor och anföres här utförligare än eljest emedan andra, samlade uppgifter om makarna inte synes existera.
 
Varför då? Har det varit här som med Christina Bellanders vigseldatum, att man velat hålla nere information om paret? Har man inte velat skylta med att Christina i flera år (enligt dagboken) som vuxen kvinna (över 20 år) vistats i deras hem i Munktorp (ligger alldeles bredvid Strömsholms slott) och med stor sannolikhet vistats en hel del på slottet där då flera av hennes nära släktingar jobbade där!?
 
Och vad säger ni, ärade anbytarvänner, om informationen jag fått att slottet var ÖPPET OCH BEMMANNAT under denna tid, alltså runt den 20 september 1819!!! Vi vet också säkert enligt dagboken att hela släkten Muncktells, inkl. Gustavas barn (sid 304), roade sig kungligt? i Västerås under denna tid då det pågick stora festligheter i staden. Skulle min teori vara sann så kommer det inte att bli en enkel sak att få reda på VILKA kungliga personer som bemmannade slottet vid denna tid - har man varit så noga med att sopa bort spår tidigare så gäller nog samma sak här!
 
Vänligen
 
Ulf (detektiv)

2006-10-31, 17:24
Svar #12

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ulf!
 
Vad jag vet var det inte alls ovanligt att ett kungligt slott var öppet och bemannat, tvärtom. Även om slottet inte beboddes på heltid av kungen och hans familj så var man alltid redo att ta emot honom för tillfällig övernattning. Det krävs inte mer än en sökning på internet för att bekräfta detta.
 
http://www.sfv.se/cms/sfv/aktuellt/press/press_2005/Stromsholms_slott_ute_nu.html
 
eller
 
http://www.svenskhistoria.se/bocker/813.html
 
eller
 
http://www.royalcourt.se/dekungligaslotten/stromsholmsslott.4.19ae4931022afdcff3800013069.html
 
Helene

2006-10-31, 18:04
Svar #13

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Helene! Ja men det är ju det jag säger...att jag fått information från en expert på Strömsholm slott att slottet var öppet och bemannat JUST VID DENNA TID! Vad tyder det på? Att man väntade kungligt besök? Jag vet ju att både Karl XIV Johan och hans son Oscar ofta passerade Västerås då man for emellan Norge och Stockholm (står om detta i dagböckerna), ibland bodde man tydligen i Västerås slott (där Lanshövdingen residerade) men man får väl förmoda att man också tog in på det egna slottet Strömsholm då och då.
 
Finns det ingen här som kan hjälpa till lite grann med detta? Var befann sig Kungen och hans son vid denna tid (20 sept. 1819).
 
Vänligen
 
Ulf

2006-10-31, 18:45
Svar #14

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag tror att personen på Strömsholms slott menade att slottet var bemannat under denna TIDSEPOK. Strömsholms slott har vid ett par tillfällen stått tomt under åratal och varit på väg att förfalla.
 
Det var inget konstigt att slottet var bemannat med tjänstefolk. Det kostade mer att bomma igen slottet mellan kungens övernattningar och därmed behöva öppna upp det igen varje gång med allt vad det innebar; uppvärmning, iordningställande etc.  
 
Men om nu guiden mot all förmodan menade den 20 september 1819 så torde han också ha en liggare på slottet som talar om ifall Karl XIV Johan befann sig där just denna dag. Lätt-plätt att ta reda på.
 
mvh Helene

2006-10-31, 19:04
Svar #15

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Nejdu Helen...så lätt kommer det nog inte att gå! Som jag kommer ihåg så kunde inte gudiden svara på vilka personer som varit där då utan bara att slottet varit bemmannat och öppet då (september månad). Om min teori är sann så har man naturligtvis mörkat bort vilka personer som bodde där då - har man lagt ned så mycket ansträngningar för att gömma undan? ett vigseldatum så glömmer man nog inte bort något sådant! Snarare måste man komma in på något Bernadotte-arkiv och se hur kungen reste vid denna tid, kanske att det finns någon här som har lite förbindelser och kan kolla upp detta?
 
Vänligen
 
Ulf (slotts-detektiv)

2006-11-01, 08:44
Svar #16

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Men även om du bevisar att dåvarande kungen befann sig på Strömsholm, hur ska du kunna bevisa att Christina Bellander befann sig där?
 
Du skriver för övrigt Jag vet ju att både Karl XIV Johan och hans son Oscar ofta passerade Västerås då man for emellan Norge och Stockholm (står om detta i dagböckerna)  
 
Framkommer det i dagböckerna under vilka år? Läste nämligen i Norskt Biografiskt Leksikon att Karl XIV Johan initialt hade ett mycket litet intresse för Norsk politik och därför inte besökte Norge och Stortinget under perioden senvintern 1818 fram till 1821.  
 
Helene

2006-11-02, 00:59
Svar #17

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Helene. Det är lite olika år men både kungen och hans son verkar ha passerat Västerås ganska ofta - även Irsta! Låt mig citera några rader från prosten Fredrik Muncktells dagbok, del III, sid 452-453: Jag kom ej ihog, at det var Consist. dag; dertil skulle konungen i dag passera genom Westerås på återresan ifrån Norrige, som jag ej viste förrän jag såg hästarna vid kyrkobyn. Det är väl liknöjdt, at de kungliga så många gånger här passerat kyrkan, och jag har ingen gång varit ned, at se derpå. Ingen enda af det kungl. huset har jag någonsin sett. Detta skrevs den 23/7 - 1828.
 
På sidan 390 (3 jan.1828) kan man läsa om hur Theofron (Fredriks son) har lånat hem en liten ångmaskin till föräldrahemmet i Irsta - ångmaskinen tillhörde KRONPRINSEN (Oscar)!! Denne Theofron som senare skulle bygga upp en av landets viktigaste verkstäder och även få en medalj av Konungens hand!
 
Jag har ju blivit ombedd av personer här på anbytarforum att försöka att visa på tillfällen då Christina KAN ha träffat kungen (eller Oscar). Det är ju detta jag försöker göra! Om det skulle visa sig att kungen (eller sonen) befunnit sig på Strömsholm slott (eller i Västerås) vid den såkallade kritiska tiden - runt den 20 september 1819 - så skulle ju detta vara en stor seger i min kamp för Rudolfs (och min släkts) upprättelse!  
 
Christina Bellander bodde ju hos sin mor i Västerås, men arbetade i flera år som hjälpreda hos hos sin faster Fredrika Pahl, som bodde i Munktorp. Så att Christina befann sig i faggorna vid denna tid kan vi nog lugnt antaga.
 
Prosten Fredrik hade tydligen inte något större intresse för kungligheter...förmodligen hade hans svåra barndom - fadern dog då han bara var 9 år - satt djupa spår på den ädla mannen, han hade också problem med sin hälsa hela livet, bl. a. hade han svag hörsel på sin ålders höst.
 
Jag får hela tiden en känsla av att han var överkvalificerad för prästyrket, han borde nog ha gjort en akademisk karriär istället men fattigdom och problem med hälsan satte visst stopp för detta. Han verkar också ha umgåtts med grefvar och baroner som bodde i området på det mest naturliga sätt i världen! Precis som om han vore en av dom...
 
En konstig sak är ju...att han ALDRIG ens nämner riksståthållaren över Norge (1818-1827): greven Johan August Sandels i dagböckerna - han var ju KUSIN med hans (i förtid) avlidna mor!! Varför? Jo...jag kan nog gissa svaret...både han och systern Gustava (mor till Christina) fick ju leva en stor del av sina liv i mycket svår fattigdom...Och varför ingrep inte den rika Brukspatronen (pappersbruk mm.) Johan Jacob Muncktell från Gryxbo, till förmån för sina nära släktingar?
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2010-03-13, 11:55
Svar #18

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Hej jag har en fråga /efterlysning för familjen Matthias Pahl;
Mathias Pahl född ? död 1706 i Stockholm Sekreterare vid likvidationsdomstolen gift med
Brita Krook född ?död 1735i Stockholm Paret hade 8 barn 4 söner 4 döttrar mellan 1698 och 1708 all födda i Stockholm ?
(i svaret av den 27 mars 2004) saknas  Dotter Anna född 1698.
Enligt en anteckning (tyvärr utan källupplysning)Skulle Pahl vara av adelsätt? Någon som vet mer om detta ?
Vidare det skulle vara av intresse att få reda på föräldrarna till Matthias Pahl och HH Brita Krook !
 Hälsningar  
Bengt

2010-03-14, 21:43
Svar #19

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Bengt
 
Se Svenska ättartal nr 11 (1896).

2010-03-15, 07:53
Svar #20

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Hej Staffan tack för det  
Förlåt en okunnig men vart får jag tag på  den ?
Hälsningar
Bengt

2010-03-15, 08:16
Svar #21

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Man kan använda Libris för att söka böcker, http://libris.kb.se/. I Stockholm finns Svenska ättartal bl a på KB, Stadsarkivet, Krigsarkivet, Riksarkivet och Armémuseums bibliotek.

2010-03-15, 08:37
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Och inte att förglömma Genealogiska Föreningens bibliotek på Anderstorpsvägen 16 i Solna. www.genealogi.net

2010-03-15, 08:47
Svar #23

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Tack för det Staffan och Elisabeth
skall höra med mitt lokala bibliotek  om man kan fjärrlåna (har själv lite svårt att förflytta mig)
Soliga senvinter hälsningar
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna