ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora Tallby, Folkvide?  (läst 574 gånger)

2001-09-12, 20:28
läst 574 gånger

Anna Evenson

Finns det en ort som heter/hette Folvide?
 
Namnet har jag hittat i ett gammalt testamente som jag ärvt.
Det är ganska svårtytt men gårdsnamnet Stora Tallby framgår.
Testamentet var Hans Olofssons, skrivet 1840 9 Januari, han dör sedan den 3 Mars samma år.
Han efterlämnar sin hustru Anna Cicila (Andersdotter) samt sönerna Anders George, Olov Wilhelm. Döttrarna Cajsa Maja, Anna Johanna och M... Elisabeth. Alla näms som Hansson/Hansdotter.
 
Detta är ju jättebra information men jag har ingen aning om vad han har för släktskap med mig.
 Jag jobbar på det.
 
Det vore iallafall intressant att kunna fastställa ortsnamnet.
För tillfället kan jag INTE scanna in delar av texten och på det sättet få hjälp med tydningen men teorier och lokalkännedom kan ju räcka långt.

2001-09-12, 20:31
Svar #1

Anna Evenson

Folkvide menar jag ju naturligtvis...

2001-09-12, 21:05
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Anna
 
Är det möjligen Stora Tollby du nmenar? Det ligger i Fole socken/församling, ungefär tre km söder om Fole kyrka.
 
Bo Berndtsson

2001-09-12, 22:48
Svar #3

Anna Evenson

Där sa du nåt bra Bo!
 
Jag sökte efter Tollby här på Rötter och fann en vigsel:
1842-09-29 Husbondeson Thomas Nilsson Nygårds, Hejnum Sexmansänka Anna Cecilia Andersdotter Stora Tollby, Fole Fole  
Det skulle ju kunna vara änkan som gifter om sig?
Två år senare.
 
Nu vid en närmare titt så ser jag att det är två ord som ser ut som ett!
Det står: Stora Tollby i Fohle den 9de jannuari 1840.
Fohle och den flöt ihop.
Men vad kan man vänta sig av en man på sin dödsbädd...
 
Tusen tack!!
Nu måste jag bara hitta kopplingen med mina anor, men jag har för mig att jag sett nån Thomas bland papperna...

2001-09-13, 13:48
Svar #4

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Husbondesonen Hans Olofsson Stora Tollby Fole gift i Visby stadsförsamling den 21 oktober 1823 med Anna Cecilia Andersdotter, husbondedotter från Stora Hästnäs.
 
Anna, jag tror jag har Hans Olofsson i min databas. Är Du släkt med honom leder dina anor rakt ner i gotländskt 1400-tal.
 
Hör av Dig i så fall.
 
Mvh/JL

2001-09-13, 16:16
Svar #5

Anna Evenson

Nej vad säger du!!!
 
Den samme Hans Olofsson har jag ju, släktskapet har jag inte riktigt listat ut men papperna låg i en låda som min farfar märkt släktpapper och ....
 
Jag tar det från början.
Efter det att Hans dog så gifte Anna Cicilia om sig med Thomas Nilsson (senare nämd Nyberg), hon dör och senare skriver han ett testamente (som jag har) och i det testamenterar han allt till sina stjufbarn dvs Hans och Anna Cicilias barn.
Två av döttrarna har avlidit och jag har den enas Gravtal (mycket vackert). De döda döttrarnas bröstarvingar ärver naturligtvis deras del av arvet och jag TROR och antar att min farfars morfar Lars Lagergren är son till Helena Elisabeth Hansdotter (Larsson).
 
Förstod du?
Jag har själv först förstått sammanbandet igår, när jag fick orten rätt så sökte jag i det Gotlänska vigselregistret och fann de allihop.
Tillsammans 13 personer med makar/makor och så.
 
Hur är du släkt med honom?
Du har möjligtvis inte Lagergren nånstans?
Allt jag vet är att han var gift med Emma Larsson och var Lantbrukare och Hemmansägare.
Hans dotter Anna Helena* Cesilia Lagergren, gift Söderberg var född i Gumbalde stånga 1886. Hon finns på SDB2.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna