ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Outjes  (läst 908 gånger)

2014-03-04, 16:11
läst 908 gånger

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
I januari 1738 gick det holländska slavskeppet Leusden på grund utanför Surinams kust. Skeppet tog in vatten och det stod klart att hon skulle gå under. Ombord fanns hundratals afrikanska slavar, män, kvinnor och barn. 702 av dem följde skeppet i djupet, sedan kaptenen Jochem Outjes beordrat manskapet att spika för dörrarna till de utrymmen slavarna förvarades i.
Denne kapten, som alltså gjorde sig skyldig till berått massmord, hette egentligen Joakim (Joachim) Auken(s) och var född i Sverige! Han var anställd av Västindiska kompaniet (förmodligen i Holland). Jag har förgäves sökt hans svenska rötter. Var och när var han född? Minsta lilla info som kan bringa mer klarhet om denna person, mottages med största tacksamhet.
Läs gärna mer på länken här nedan, om den största katastrofen i slavhandelns mörka historia.  
 
 
http://www.culturalheritageconnections.org/wiki/The_search_for_the_slaveship_Leu sden

2014-03-04, 21:35
Svar #1

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Namnet Auken låter mer danskt än svenskt, men jag förmodar att det finns någon handfast information som pekar mot att han var svensk? På sina håll kan man t.o.m. läsa att han var från Stockholm, så jag antar att det är vad han själv i något sammanhang uppgav?  
 
I en artikel från 50-talet uppges att det i Stockholm mot slutet av 1600-talet fanns en skeppsbyggmästare som hette Johan Outjes (död 1729), men jag förmodar att han är avförd som tänkbar fader. Annars finns bland hans barn en son med namnet Joakim: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning EIIa12:92 (1729-1729) Bild 4810 / sid 464 (AID: v222409.b4810.s464, NAD: SE/SSA/0145a)
 
(Meddelandet ändrat av Benoi 2014-03-04 21:42)

2014-03-05, 15:20
Svar #2

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Tack Bengt!
 
Det var min första tanke också, när jag hörde namnet Auken. Att det var ett danskt namn, alltså. Men jag fick den här uppgiften av M van de Pol, som sköter sidan här nedan med massor av information om skepp och de resor de gjorde, kaptener, m m, i Ostindiska kompaniet. Skeppet Leusden står med där också. Jag mejlade van de Pol för att få verifierat att Outjes verkligen kom från Stockholm. Och det gjorde han, sa van de Pol, Outjes var t o m född där och hade först namnet Joakim Aukens!
Johan Outjes är ju superintressant. Han kan mycket väl vara far till Joakim. Men jag förstår fortfarande inte var namnet Aukens kommer från. Denne Joakim som du refererar till, har han möjligen något andranamn? Johans hustru, vad hette hon? Framgår det? Jag har inte abonnemang just nu, så jag kan inte kolla.
 
 
http://resources.huygens.knaw.nl/das/index_html_en

2014-03-05, 16:14
Svar #3

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
I bouppteckningen sägs att skeppsbyggmästare Johan Outjes hade varit gift tre gånger och att alla barn utom ett tillhörde hans andra gifte. Endast den tredje hustrun namnges. Om den äldste sonen Johan sägs att han under resa till Ostindien ska ha tagits av algeriska kapare. Ytterligare två söner sägs vara sjömän, medan det om Joachim bara uppges att han rest utomlands.
 
Andra hustrun (sönernas mor) hette tydligen Gertrud Möller.
 
(Meddelandet ändrat av Benoi 2014-03-05 16:19)

2014-03-05, 16:28
Svar #4

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Det finns en artikel i tidskriften Utlandssvenskarna (förmodligen år 1958) av T. J. Arne kallad Svenska sjömän i holländsk kolonialtjänst. I den behandlas Joachim Outjes.

2014-03-05, 19:12
Svar #5

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Återigen, stort tack, Bengt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna