ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 19 juni, 2013  (läst 2711 gånger)

2003-06-09, 17:59
läst 2711 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Birte,
 
Ja, jag kände direkt igen Gyllmyra, och kunde snabbt bekräfta att det fanns en passande Tue Nilsson i byn. Mitt inlägg var mest för att påkalla uppmärksamheten hos dem som känner till hans släktförhållanden.
 
För övrigt om orterna så finns det ett Gullarp även i Osby, däremot inget Gallarp vad jag vet. Härslöv borde vara socknen i Rönneberga härad, medan Ekeröd finns det många alternativ till. I Billinge finns det ett Ekeröd, och i Frosta hd finns förutom i S Rörum även två hemman i Höör socken.
 
Jag har använt Rosenberg, Geografiskt statistiskt handlexikon öfver Sverige (1883).

2003-06-09, 23:01
Svar #1

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Birte! Ännu fler spännande fynd - tack snälla för att du delar med dig! Själv har jag långt till landsarkivet i Lund och alla domböckerna så jag är oerhört glad över dessa uppgifter som jag annars inte hade kunnat ta del av.
 
Jag måste erkänna att jag har en aning kaos bland mina Orup-papper och inte har haft tid att ta itu med det på länge. Därför måste jag nu rätta ett par saker i det jag skrev häromdagen.
 
Anders Berg påminde mig nämligen om en uppgift jag gav honom för länge sedan. Enligt landtullens personella berättelser 1748 ska Tyke Orup vara född 1700 i Harlösa. Därmed passar han bra som son till den nyfunne Per och inte till Måns, som jag har antagit ovan. Så här skriver Anders:
 
”Jag hade i min databas gissat att det borde finnas en Per Tufvesson, eftersom Tyke döper sin äldsta son till Johan Peter (morfar och farfar!?) och äldsta dotter till Hedvig Ingrid (mormor och farmor??). Det blir spännande att se om Per Tufvessons hustru visar sig heta Ingrid eller Ingar eller liknande.”
 
Vad gäller tullaren Magnus, som jag också har antagit var son till Måns, så är Anders Bergs teori att han är son till Nils Tuvesson Orup. Och jag är helt beredd att hålla med honom. Även här är det namngivningen som vägleder - Magnus döper sin äldsta dotter till Cecilia (trol efter Cecilia Corvin) och en son till Nils.
 
Dessutom rimmar det illa med namntraditionerna att Måns skulle ha en son som hette Magnus:
 
”I Skåne vid denna tid gav sällan en far sitt namn till sin son. Tankesättet att namngivaren skulle vara avliden levde kvar länge, och det uteslöt ju att fadern kunde vara namngivare, så vida inte han dött före födseln. Då fick nästan alltid sonen faderns namn, inte annars.” (Anders Berg)
 
Alltså: Glöm att Magnus och Tyke skulle vara bröder. Och placera Tyke som son till Per Tuvesson och Magnus som son till Nils Tuveson.
 
Tack Anders för påminnelse och vägledning!
 
/Anneli

2003-06-10, 08:31
Svar #2

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Angående namngivningen, så kan ju samma person som fick vara namngivare till fadern mycket väl också vara namngivare till sonen.  
 
MVH, Mikael

2003-06-11, 22:33
Svar #3

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Nu har jag med egna ögon sett vad som står om Tyke Orup i landtullens personella berättelser för 1748. Och det var inte lättläst ska jag säga, minns nu att jag har gett upp en gång förut. Men med hjälp av vad Fredrik Nerby skrivit i sitt register (på Tullmuseum) så kommer jag den här gången fram till att det på födelseort står Skåne, Frosta härad, Harlösa Sn och by.
 
Och det är Tyke själv som har skrivit (i egenskap av tullnär i Mariestad) och han om någon borde väl veta!
 
/Anneli

2003-06-15, 22:36
Svar #4

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Anneli.
Har inte hittat något som kan knyta Anders Holm eller hans hustru Anna Persdotter till släkten i Orup. Tvärtom talar väl följande mål emot att något nära släktskap finns. Åtminstone på Tuve Perssons sida.
 
Frosta häradsrätt 1699 d. 13 okt , sid. 298, har länsmannen Tuve Persson i Orup instämt Lars Jönsson i Hassleröd, till att överta en del barnagods som Tuve innehar för salig Per Anderssons i Hassleröd barn. Lars Jönsson är ovillig till detta då han nyligen övertagit hemmanet. Tuve Persson var ej närvarande och helt plöstligt dyker välborne Axel Gyllenstiernas fullmäktige monsieur Anders Holm upp och begär att saken måtte uppskjutas till dagen därpå, så Tuve Persson själv kan infinna sig för rätten.  
Den 14 okt., sid 309, möter Länsmannen Tuve Perssons i Orup son Nils Tuvesson på sin faders vägnar och påstår att fadern, som är ålderstigen och vid 70 års ålder, måtte befrias från detta förmyndarskap.
Vi får veta, att på barnens fädernesida finns ingen släkt, utan Lars Jönsson, som är ung och gift med salig Per Anderssons dotter, är närmast till att påta sig förmyndarskapet. På mödernesidan så är Tuve Persson barnens moders farbroder och enligt Nils Tuvesson, så finns ingen annan som kan påta sig förmyndarskapet mer än Tuve Perssons söner Pål Tuvesson i Boo och Per Tuvesson i Harlösa.  
Lars Jönsson fick överta barnagodset.
 
Hälsningar
Birte
Birte Boström

2007-02-13, 22:57
Svar #5

linda

Vet att det är länge sedan ni skrev här, men angående orup i närheten av Fogdarp. Mina föräldrar  bor på adress orup, men är inte orupsgård som ligger i närheten. jag vet inte om detta har något med saken att göra men iallfall.

2013-06-12, 21:39
Svar #6

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Hej!
 
Till alla Orupforskare kan meddelas att vi i den digra och som det känns allt ogenomträngligare Hagelbeckforskningen flertalet gånger stött på namnet Orup. Närmare bestämt i anslutning till dopen av:
 
1/ Kajsa Mattisdotters (syster till bröderna och smederna Abraham och Lars Hagelbeck i Hurva och Gårdstånga) son Nils i Sireköpinge 1752; där bl.a. en inspektor Michael Orup (död 1764.06.18 i Reslöv) nämns. --- Denne Michael finns inte med i Anneli Hagmans sammanställning ovan från den 3/6 2003.
 
2/ tre av handelsmannen Johan Hindrich Hagelbecks barn i Halmstad; där inspektorn (vid landtullen) Tyke Orup nämns i anslutning till dopet av dottern Gunilla Catharina 1750.04.13, jungfru Cecilia Orup anges vara vittne till dopet av sonen Hans Jöran 1757.03.09, och jungfru Stina Elisabeth Orup står fadder till sonen Augustus 1764.03.28. --- Vem dessa båda jungfrur är döttrar till vet jag inte. Om till tullarna Tyke eller Magnus Orup.  
 
3/ soldaten och adelsryttaren Bengt Lustigs barn Friedrich i Helsingborg 1734.02.27; där tullskrivaren Tyke Orup står fadder. Bengt Lustigs hustru Pernilla Jönsdotter i Igelösa var med största sannolikhet syster till smeden i Hörby Johan Hagelbecks mor, Cecilia Jönsdotter, som en tid även var inhyst hos makarna Lustig/Jönsdotter i Igelösa. --- Det är visserligen inte bekräftat att Bengt Lustig i Igelösa och Helsingborg är samma person. Men sannolikheten att det förhåller sig så är stor. Därtill är kombinationen av namnen Orup och Lustig så pass intressant att jag låter den utgöra en punkt.
 
Avslutningsvis fanns en inspektor och gästgivare Orup [Nils?] i Hurva med som inropare av några av Abraham Hagelbecks lösören efter dennes död i Hurva 1763. Han var även borgenär till Abraham.
 
Min fråga är nu om det finns någon av er Orupforskare som har information om företrädelsevis tullaren från Harlösa Tyke Orup och dennes familj (Tyke var tullare i Ängelholm, Helsingborg, Mariestad och Halmstad); samt om ni i övrigt stött på namnet Orup i anslutning till namnet Hagelbeck.
 
Christan
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-06-12 23:23)

2013-06-12, 23:28
Svar #7

Paul Bergström

Christian;
 
1. Inspektor Mickel Orup, bör vara son till inspektor Nils Tuvesson Orup på Pugerup i dennes första gifte med Cecilia Corvin (född 1685 i Gudmuntorp och dotter till kh därstädes Mickel Rafn Corvin död 1692-12-02). Han bör vara född c:a 1705, Kanske Reslövs dödbok bättre kan sätta hans ålder.
 
2. Tyke Persson Orup, född c:a 1700 på Harlösa N:r 1. Fadern är Nils Tuvesson Orups broder Per Tuvesson (aldrig vad känt är med tillnamnet Orup) och modern Ingar Tykesdotter (född i Getinge krog, Gårdstånga där paret vigdes 1693-10-08). Tyke Påhlsson Orup död 1770 i Skummeslöv är kusin med den förenämnde Tyke Orup. Fadern är Påhl Tuvesson Orup i Boo, Gudmuntorp död 1710 och modern är Karna Tykesdotter född c:a 1664 i Getinge och förenämnda Ingars syster. Alltså ett syskonparsgifte.
Magnus Nilsson Orup född c:a 1709 är också kusin med Tykarna och Mickels helbroder.
 
De två jungfruar Orup du nämner är båda döttrar till Magnus Orup.
 
3. Här blir det knepigt. Två Orupar gifter sig med damer från Getinge och Pernilla Jönsdotter kan ha varit, men dock långt ifrån säkert, vara syster med Johan Hagelbecks moder Cecilia (är hon döpt efter samma kvinna som Cecilia Corvin?) som var född i Getinge. Bengt Larsson Lustig var enligt mönstringsrullor född 1692 i Högseröd.
 
Ja, varför är (gamle Nils) Orup borgenär till Abraham? Nils Tuvesson Orup ska ha checkat ut 1753, så frågan är om anteckningen är tillbakasyftande? Eller så är det hans son Axel Orup i Hurva som avses. I vilket fall som helst så stärker detta teorin att Abraham under 1730-talets slutskede kan ha varit gift med en dotter till Nils/hel-/halvsyster till Axel.
 
Hoppas detta reder ut några frågetecken.
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2013-06-13 00:03)

2013-06-13, 00:07
Svar #8

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Hjärtligt tack för det klargörendet! Det var mycket att ta in på en gång. När jag får tid ska jag försöka pussla ihop all information om Orup så gott jag kan. Det skulle fortfarande vara högeligen intressant med namn på några syskon till tullaren Tyke Orup. Men det kanske klarnar i den frågan också vad det lider.
 
Och beträffande borgenären Orup så är det nog möjligt, ja, att det är Axel som avses. Jag bara grep Nils ur luften. Jag fick för mig att han hette det.
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-06-13 00:18)

2013-06-13, 00:22
Svar #9

Paul Bergström

Står det för vad eller varför han är borgenär? Och framförallt sedan när då?
 
Man blev ju inte borgenär för skojs skull.
 
Ett syskon till tullare Tyke Orup? Det fanns nog inte så många, men jag har i vart fall hittat ett.
 
Kolla vem som bor på Jönstorpshus i Gudmuntorps socken under 1720- och 1730-talen. Kolla också på döda i Bosjökloster 1747.
 
Mycket nöje!
 
/Paul
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2013-06-13 00:23)

2013-06-13, 00:53
Svar #10

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Jag menade borgenär i den allmänna betydelsen att ha en fordran mot någon. Abraham var var helt enkelt skyldig nämnde Orup pengar.
 
Dessvärre har jag inte tillgång till uppgifterna beträffande Jönstorpshus som du hänvisar till. Nämnda dödbok gav mig inte heller mycket information. Så du får nog klämma fram med det...

2013-06-13, 09:34
Svar #11

Paul Bergström

Eftersom den här typen av forskning är ganska tentativ och definitivt källmaterial är mycket sparsamt, så är det alltid fruktsammare om fler forskare oberoende av varandra, går tillbaka till originalkällorna som finns, och kommer fram till samma slutsatser.
 
Det är ganska meningslöst att bara köpa en uppgift rakt av - särskilt om den inte har absolut stöd i källorna - utan består i princip av en indiciekedja.
 
Så åter igen; jag rekommenderar dig att studera de källor jag hänvisade dig till och återkom sedan med dina egna slutsatser.
 
Sedan tror jag inte att Orup lånar ut pengar till Hagelbeck sådär rakt upp och ner. Det bör finnas ett samband.
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2013-06-13 09:36)

2013-06-13, 09:48
Svar #12

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Då ska jag titta på stället du hänvisar till när jag händelsevis aktiverar ett 3-timmars abonnemang på SVAR. Det händer då och då.  
 
Det enda jag - med namnet Orup i åtanke - kan tycka mig läsa i Bosjökloster dödbok under 1747 är Åke Orups hustru. Om denna tolkning överensstämmer med din egen, samt med vad du tycker dig ha läst i anslutning till Jönstorpshus, vet jag inte.

2013-06-13, 10:00
Svar #13

Paul Bergström

Har du aldrig vägarna förbi biblioteket eller landsarkivet?

2013-06-13, 15:25
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Paul,
 
Du skriver ovan att Axel Orup är son till Nils Orup. Jag har en uppgift från Lindbergska samlingen (LLA) att Axel är son till Christoffer Orup (förmedlad av Niklas Hertzman).
 
Vad är rätt?

2013-06-13, 16:41
Svar #15

Paul Bergström

Har inte bouppteckningen framför mig, men du har säkert rätt. Christopher Orup har säkert en son Axel på bouppteckningen och därmed bör Axel vara sonson till Nils Orup - inte son.
 
Bouppteckningen är i Frosta HR FIIa:7 N:r 8 och i supplementserien 1769-12-01.
 
Kollar precis på den och ser att inspektor Axel Orup kallas farbror till Christopher Orups omyndiga barn.
 
Då är vi tillbaka till att Axel Orup är son till Nils Tuvesson Orup.
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2013-06-13 17:09)

2013-06-13, 18:06
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, jag kollade precis också. Det är tydligen fel i Lindbergska samlingen.

2013-06-13, 18:58
Svar #17

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 10:35
    • Visa profil
Det finns en handelsbetjänt Nils Orup i Laholm som gifter sig med änkan (?) Regina Catharina Darell den 15 november 1771 i Laholm (N). Paret får följande barn (kan finnas fler):
 
Magnus, född 1772-05-16 i Östra Karup (N)
Benjamin, född 1774-06-30 i Laholm (N)
Catharina Maria, född 1776-01-11 i Laholm (N)
 
Hur denne Nils Orup passar in i bilden är jag osäker på men han skulle kunna vara son till den tidigare nämnda tullaren i Halmstad, Magnus Orup.

2013-06-13, 19:51
Svar #18

Paul Bergström

Hej Magnus!
 
Ja, det låter ju troligt om man tittar på namngivningen.
 
Namnet Magnus (eller Måns) kommer från de Tuvessöner Orup som vi diskuterat här och deras broder Måns (Magnus) Orup som nämns i livet 1704. Nils Tuvesson Orup döper till Magnus c:a 1709 och frågan är varför?  
 
Det finns ingen Måns Orup född c:a 1673 påträffad någonstans som bildat familj. Det är troligt att han avlidit barnlös och därav brodern döpt efter honom.

2013-06-17, 21:55
Svar #19

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
En snabb undran, Paul (utan att ännu ha tittat på stället i Gudmundtorps mantalslängd som du hänvisat till): Är det också din uppfattning att det i nämnda notis i Bosjökloster dödbok står Åke Orups hustru? Och om så: menar du då att denne Åke Orup var bror till tullaren Tyke?
 
Christian

2013-06-17, 23:47
Svar #20

Paul Bergström

Har inte tillgång till AD just nu, men om jag inte minns fel fanns en Åke Orup vid denna tiden. Man ska dock komma ihåg att i Bosjöklosters socken finns ett annat Orup som ligger norr om Ringsjön, medan det Orup som gett upphov till denna Orupssläkt kommer från Orup söder om Ringsjön i Gudmuntorp socken.
 
Jag tror att Åke Orup syftar på Åke Någontingsson (från) Orup norr om sjön.
 
/Paul

2013-06-17, 23:54
Svar #21

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Då är inte Åke Persson i Lillaröd i Harlösa födde i juni 1725 intressant för ditt vidkommande? (Jag tror att det åsyftade Lillaröd ligger i Hammarlunda socken.)
 
Efterföljande år (1727, 1729, 1732) nämns i Harlösa födde även en Tufve Persson i Lillaröd.
 
Tyke Orup nämns som dopvittne i Harlösa i november 1724 och oktober 1726, innan han flyttar till Ängelholm.
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-06-18 00:16)

2013-06-18, 00:15
Svar #22

Paul Bergström

Nu hänger jag inte riktigt med? Detta är ju helt andra människor som vad jag vet har inget med Orup att göra. Eller?

2013-06-18, 00:25
Svar #23

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Nej, kanske inte. Jag tog fasta på vad du sa om att du kanske funnit ett syskon till tullaren Tyke Orup (Persson) i Harlösa. Jag läste namnet Åke Orup i Bosjökloster dödbok som du hänvisade till. En Åke Persson och en Tuve Persson nämnda i Harlösa dopbok kunde kanske ur den aspekten vara av intresse.... Eller?

2013-06-18, 10:58
Svar #24

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
För att röra till det ytterligare verkar det finnas två Tyke Persson i Harlösa vid samma tid. Den ena benämnd Orup, den andra Persson (Harlösa födde nov. 1724).  
 
En annan intressant upptäckt är att Bengt Larsson Lustigs i Gårdstånga 1720 döpta barn ges namnet... Tyke.
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-06-18 11:06)

2013-06-18, 16:47
Svar #25

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Så med hänvisning till din egen utsago, Paul, om att det är meningslöst att köpa en utsago rakt av: Hur vet du att Per Tuvesson och Ingar Tykesdotter i Harlösa är Tyke Orups föräldrar? Kan de inte lika gärna vara föräldrarna till den Tyke Persson som vid samma tid florerar i Harlösa?  
 
Du brukar ha koll på dina uppgifter. Men det skulle vara intressant att svart på vitt ha beviset på att Tyke Orup är son till nämnda personer. Eller en hänvisning till ett dokument där det står Tyke Persson Orup. Det skulle underlätta fortsatt forskning.

2013-06-18, 17:28
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tittade på mantalslängden för Gudmuntorp åren 1721-28 (luckor före och efter detta år på SVAR) och under Jönstorps hus bor från 1724 Per Orup gammal gubbe, och åren efter Per Tufvasson gammal och (ut)fattig änkling. 1721 är huset öde och 1722 står endast att det bebos av utfattiga.
 
Förutom Per Tufvesson Orup är endast två pigor noterade, 1724 Boel och 1725 Sissa.
 
I Bosjöklosters dödbok 1747 läser jag också namnet som Åke Orup.
 
Vad allt detta skulle visa på vet jag inte riktigt.

2013-06-18, 19:23
Svar #27

Paul Bergström

Vad händer med Per Tuvesson i Harlösa?
 
Den dödsnotisen ni menar är nog den efter Åke Was hustru - inte Åke Orup.
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2013-06-18 19:42)

2013-06-18, 23:16
Svar #28

Paul Bergström

Tyke Påhlsson Orup i Skummeslöv verkar inte ha fått några barn. Efter vigseln 1750 med Karin Hagelin förekommer inga barn i födelseboken för Skummeslöv. Tyvärr, precis som i Halmstad, saknas bouppteckningar för Höks härad omkring år 1770, så Tyke Orups bouppteckning får vi se i stjärnorna efter.
 
Däremot överlever änkan Karin (Catharina) till 1781 och har en bouppteckning. Arvinge efter testamente är:
 
systerdottern Christina Persdotter Orup gm (kronolänsman) Peter Martin Corin, utan ortsangivelse
 
Undrar vem som är hennes föräldrar?

2013-06-19, 14:37
Svar #29

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Bouppteckning upprättades 1806-08-13 efter tullskrivaren/tullinspektoren i Halmstad Johan Peter Orups hustru Anna Christina Corall, död 1806-05-21 [1].
 
[1] Halmstads rådhusrätt och magistrat FIIa:1 (1804-1808) sid 695 (AID: v156639.b3640.s695, NAD: SE/LLA/10089)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna