ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Orrin  (läst 1257 gånger)

2010-10-28, 10:15
läst 1257 gånger

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Känner någon till en släkt ORRIN i Eksjö. Jag tror mig veta att handelsmannen och borgaren i Eksjö i Matthias ORRIN gifte sig den 10 november 1727 i Eksjö med Elisabeth EKSTRÖM. De hade minst två barn nämligen dottern Catharina (död ung 1733) och sonen Samuel, född 18 nov.1728 i Eksjö - död okänt var.En trolig son till Samuel är Anders Mathias ORRIN, f. 1752 i Döderhult och död 1807 i Eksjö. Hans hustru Catharina ÖSTERGREN (f.1752 i Säby och död 1833 i Eksjö). I detta äktenskap föddes minst fyra barn, varav sonen Johan Gabriel år 1781 i Eksjö. I Lars Hagbergs bok Eksjö 1800-tal finns på sid 151 en Gustafva ORRIN nämnd och hon skulle kunna vara ett tvillingsyskon till denne Johan Gabriel,och som i så fall heter Klara Gustafva och naturligtvis född 1781,
Med släktforskarhälsningar
Tomas RISBECKER

2010-11-10, 11:26
Svar #1

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Från Lennart Malmström har jag direkt fått följande frågor avseende släkten Orrin: Vad är din koppling till Orrin? Min är Anders dotter Ulrica på min farmors sida. Och var har Du hittat Anders Orrin i Döderhult (Kalmar län?)? Min uppfattning är att han är Matthias son,född 1752 i andra äktenskapet med Carin Anders-dotter. En Gustava Orrin är född 1785.  
 
Jag har Orrins på mitt möderne och precis som du via Ulrika Mathilda Orrin. Hon gifter sig den 23 juli 1812 i Malmö med Johan Christian HARTMAN (se under Hartman) som är född där den 26 juni 1790 (Caroli). Makarna fick sedan minst nio (9) barn. Det sjunde i ordningen var Emma Mathilda HARTMAN, f. den 3 juni 1828 i Eksjö landsförsamling och död i Stockholm nov.12, 1893. Efter henne heter alla kvinnor (som första eller andra namn) Mathilda i vår släkt.
 
Ulrika Mathilda ORRIN var 4.e barn (f.1 april 1791) till Anders Matthias Orrin f. 1752 och död i Första Qvarteret i Eksjö stad 1807 och var då en av de två krukmakarmästare som fanns i Eksjö. Deras förstfödda och ende son Johan Gabriel gick det illa för och han hamnade på Varbergs fästning.Krukmakarmästarens fader hette Samuel Orrin enligt mina anteckningar.
 
I all hast och med släkthälsningar
Tomas Risbecker

2011-01-18, 12:40
Svar #2

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej!
 
Från en nybliven Rötter medlem (Hjördis Rappe)  har jag just fått - direkt - följande information angående släkten Orrin:
Anders Orrin född 17850506 I Eksjö landsförsamling  och i födelseboken (TR kollat) står hans far  som  Mattias Orrin. Denne Anders Orrin och Christina Catharina Östergren gifte sig och fick 4 barn: Johan Gabriel - född 17810521 i Eksjö Landsförsamling , Lovisa Maria, född 17830319 död 18460530, Gustafva född 17850506 och död 18670506 i Höreda samt Ulrica född 17910401, alla barnen födda i Eksjö stadsförsamling.Lovisa Maria dog ogift och Gustafva var hushållerska på Kvarnarp i Höreda socken hos Överste Rappe. Gustafva födde Rappe 2 barn en son 1816 och en
dotter 1817, dessa barn fick i arv efter Gustaf Adolf Rappe gården Heddarp i Höreda socken samt nr 3 i första kvarteret i Eksjö.
 
Gustafva gifte sig 1833 med Johan Jönsson född 17940125 i Lundby men de skildes 1841. Hon gifte sig ca 4 månader efter att Överste Rappe dött. Det
föddes inga barn i äktenskapen och hennes barn med Rappe dog båda ogifta.
 
Tyvärr kan jag inte skriva på Anbytarforum då det är för längesedan som jag var aktiv och jag har inte fått min kod till inloggning, har precis blivit medlem i Rötters vänner.
Hoppas att detta kan vara till någon hjälp för dej
 
Med vänlig hälsning
Hjördis Rappe
 
Till detta skulle jag först och främst vilja säga stort tack. Fråga: vilken överste R. var det frågan om?  När det gäller arvet så verkar det som den
referens som finns till henne och hennes krav på Eksjö stad ( Hagbergs bok - se ovan) då antagligen kommer ur Rappes tillgångar, eller hur?
Uppgiften ovan angående Anders Matthias Orrin är inte rätt. Att han skulle vara född i Döderhult stämmer ej och han är troligen inte son till Samuel. Det finns en bild på ArkivData Eksjö C1:3 (1695-1750) Bild 68/sid 133 och  längst ned på den sidan och som jag tror refererar till Matthias födelse, men jag har inte lyckats tolka texten. Finns någon som kan det bland läsarna?
Om Lennart Malmström läser detta skulle jag gärna vilja veta vilket av Ulrikas barn han är fallen efter? Hur ser anan ut?  
 
Med släktforskarhälsningar
Tomas Risbecker

2011-01-18, 14:57
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tom, den Mattias som föds 1702 och döptes 11/11 har en far som heter Samuel Håkansson Orre.
 
Men ska Mattias var född så tidigt, då är han ju ungefär 83 år gammal när Anders föds? Eller har du skrivit fel födelsedatum på Anders?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna