ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oppenheim  (läst 1004 gånger)

2001-07-04, 20:26
läst 1004 gånger

Astrid Hoffblad

Är intresserad av denna släkt. Känner någon till något/någon?

2001-07-05, 12:00
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Det finns en fastighetsmäklare på Skandiamäklarna som heter (gift namn) Oppenheim. Du kan slå upp henne under fastighetsmäklare.
 
Mvh
Lena A L

2001-07-05, 17:37
Svar #2

Astrid Hoffblad

Hej Lena
Tack för tipset! Jag kollade på Gula sidorna, men det finns 46 Skandiamäklarkontor i Sverige, så jag klarar nog inte av att hitta Oppenheim den vägen.
Jag känner till de Oppenheim som finns i Göteborgstelekatalogen. Jag kanske uttryckte mig lite dåligt i min fråga. Jag skulle vilja veta varifrån släkten kommer eller om Oppenheim kanske är ett taget namn.  
 
Mvh Astrid

2004-12-04, 17:16
Svar #3

Ninni Oppenheim

Hej Astrid
Jag är gift Oppenheim och bor i Stockholm. Min  
man har fått namnet Oppenheim från sin styvfar  
som kom från D?sseldorf i Tyskland (född 31 jan  
1910). Jag tror att det är ett relativt vanligt  
namn i Tyskland. Finns även en stad med samma  
namn. Namnet tror jag inte är taget. Gammalt  
judiskt namn. Släkten Oppenheim i Göteborg och i  
Stockholm är inte nära släkt med varandra.
 
Mvh Ninni

2006-05-21, 20:25
Svar #4

Utloggad Inger Lindholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2012-03-21, 18:23
    • Visa profil
hej astrid!
har börjat intressera mig för släkten och mina rötter och gick ut på nätet och sökte. Min mors namn är Oppenheim hennes farfar kom från Tyskland någon gång under andra hälften av 1800 talet så namnet Oppenheim är inte taget. Det finns både en stad och ett vin med detta namn.Familjen i Göteborg är alla släkt med varandra.  Namnet finns omnämnt i en mängd litteratur. Hur vanligt det är i Tyskland vet jag inte heller. Jag tror att det är ett gammalt judiskt namn.  Vet du mer om släkten svara gärna.

2020-11-19, 17:44
Svar #5

Utloggad Henrik Andresen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-11-19, 21:52
    • Visa profil
    • www.k-h-andresen.dk
Hej.
Min farmors søster Elin Maria Lundgren var født 26 mai 1878 og blev gift 1908 med Charles Leopold Albert Oppenheim-Gerard. De opholdt sig i Shanghai, Kina, da deres datter Sylvia Oppenheim-Gerard blev født 24 august 1909, men hvor også hendes mand døde 04 august 1909. Elin rejste med sit barn til Europa, vistnok med den transsibiriske jernbane gennem Rusland, og de boede i Danmark i hvert fald til 1925. Sylvia blev gift i Danmark med Johan Harald Linneus Lindencrona, men senere skilt, og boede i Stockholm. Elin døde muligvis i 1951 i Stockholm.
Jeg vil meget gerne vide mere om Charles Leopold Albert Oppenheim-Gerard.
[/size]Mvh
[/size]Henrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna