ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olin  (läst 1811 gånger)

2011-02-01, 00:48
läst 1811 gånger

Utloggad Michael Olin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-02-13, 11:52
    • Visa profil
Hej! Råkade snubbla in på den här sidan som verkar vara full av kunniga personer. Därför skulle jag vilja fråga om någon vet var efternamnet OLIN kommer ifrån. I mitt fall vet jag att släkten stammar från Kristianstad. Jag vet också att namnet finns i samma form i USA och Frankrike. Betyder namnet något,är det en förkortning, är det taget? Jag har försökt leta litet på nätet men inte lyckats något vidare. Tacksam också för tips om hur jag själv kan gå vidare.

2011-02-01, 16:48
Svar #1

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-01-10, 19:25
    • Visa profil
Hej Michael
Olin var ett vanligt soldatnamn om du söker på Olin i registret http://soldat.dis.se/ får du många träffar. Söker man på Olin i emigrationsdatabasen EMIBAS finns över 200 personer med namnet Olin som emigrerat från Sverige till både USA och Frankrike så kanske det är därför som namnet finns även där.
 
Mvh
Monica

2011-02-13, 11:52
Svar #2

Utloggad Michael Olin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-02-13, 11:52
    • Visa profil
Tack Monica, jag skall leta vidare.
Mvh Michael

2011-02-13, 16:05
Svar #3

Utloggad Ola Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 07:33
    • Visa profil
Nära Kristianstad finns de bägge byarna Östra och Västra Olinge, i Knislinge respektive Gryts socken.

2012-04-15, 21:35
Svar #4

Eva-Marie Johansson

Hej!
Jag gör ett sista desperat försök att hitta min förfader Bengt Olin. Han skall enl. Hfl. i Gylle (M) vara född i Malmö 1802-06-14. Men jag har sökt i församlingsböckerna i Malmö, och där finns han inte. Han var dragon vid Haglösa kompani, Fjärdingslöv 9, Gylle soc., Skytts hd. Jag har även kollat Knektskivan, men inte hittat fler uppgifter om honom än vad som står i församlingsböckerna.  
Han dör dock 1846 i Västra Ingelstad (M). Han var gift med Ingar Larsdotter från Skegrie (M).
Kan någon hjälpa mig är jag ytterst tacksam.
Mvh
Eva-Marie

2012-04-16, 10:10
Svar #5

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej Eva-Marie!
I Malmö Garnisonsförsamling föddes d.14 juni 1802 en Bengt, son till Grenadieren Carl Gustaf Olin och Karna Olsdotter.Det är förmodligen din eftersökte förfader ...
 
Mvh
Solvig

2012-04-16, 20:27
Svar #6

Eva-Marie Johansson

Tack Solvig  
Det måste vara min Olin. Jag får väl skämmas och erkänna att jag bara tittat på DDSS när det gällde Garnisonsförsamlingen, och där stod han inte med fast han uppenbarligen föddes där.
Tack än en gång. Jag skall inte förlita mig på andrahandskällor i fortsättningen, även om jag trodde vissa var säkra.
Mvh
Eva-Marie

2012-04-17, 10:59
Svar #7

Eva-Marie Johansson

Ber om ursäkt till DDSS.
Såg inte att det bara fanns inregistrerat födslar mellan 1825-1910 i Malmö Garnisonsförsamling.
Det är väl jag som inte var riktigt tillförlitlig. Antagligen för många forskartimmar framför datorn utan paus.
Mvh
Eva-Marie

2021-05-09, 19:42
Svar #8

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2023-06-26, 22:27
    • Visa profil
En "befallningsman Anders Olin" var dopvittne år 1734 i Slädene (R). Barnet som döptes var Carl Andersson, och föräldrarna Anders Svensson och Ingrid Månsdotter. Vem var denne Anders Olin och vad var hans relation till barnet/barnets föräldrar?

Det fanns en ryttare Anders (Svensson) Olin i Sparlösa (R) på 1700-talet, är det samma person?

Mvh
Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna