ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oldberg / Ollberg  (läst 3389 gånger)

2006-03-22, 14:00
läst 3389 gånger

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Jag har anor från en Anders Olberg bosatt i Morkarla i början av 1700-talet. Han var min mf fm ff far och gifte sig med Catlin Dubois 1743 i Ullsarby, Motala. De fick fyra barn. Jag har spårat oldbergarna ända fram till 1900-talets början. Skulle vara intressant att få kontakt med forskare som söker på samma förgreningar.

2006-04-14, 11:23
Svar #1

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag har många Oldbergare i mina anor. De anor jag forskar kring har sitt ursprung i Jämtland från Elias Olofsson Oldberg,född 1640 i Näs sn (Z), död 1703 i Lit (Z) och Maria Embdeman Lynkol, född 1715 i Opdal Norge och död 1715 i Lit (Z). Elias var kyrkoherde i Lit. Min källa är Martinus Laurentii ättlingar. För närvarande söker jag efter ättlingar till en betydligt senare generation nämligen,
 
Anders Fredrik Nathanael Oldberg född 1835-09-10 i Uppsala och död 1881 i Stockholm. Anders var kemist, troligtvis som farmacept. Vem var hans hustru? Jag vet att det finns fem barn men inte var och när dom är födda. Barnens namn är,
 
Anders Frans Johan Oldberg
Severina Anna Emilia Oldberg
Ingeborg Helena Fredrika Oldberg
Sven Axel Gustaf Oldberg
Maria Sofia Henrietta Oldberg
 
Finns det någon som kan hjälpa mig?
 
Mvh Martin B

2006-04-14, 12:19
Svar #2

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Martin,
Hittade detta i Folkräkningen:
 
Folkräkning 1890 (Stockholms stad)  
   
Om personen  
Namn:  Anders Frans Johan Oldberg  
Hemförsamling:  Jakob  
Hemort:  Tillägg till Rotelistan Jericho N:o 11  
Kontrakt:  Stockholms stad  
Län:  Stockholm  
Födelseår:  1864  
Födelseförsamling:  St.  
Yrke:  Eldare  
Civilstånd:  Ogift (O)  
Kön:  Man  
Famstkod:  Ensamstående (E)  
Familj nr:  1  
Sida:  308    
Rad:  37    
 
 
 Om hushållet
 
Personer i hushållet:  
Fam. nr 1
 
Anders Frans Johan Oldberg, f. 1864 i St., Eldare  
 
 
Här kommer mer:
 
Folkräkning 1890 (Stockholms stad)  
   
Om personen  
Namn:  Severina Anna Emilia  
Hemförsamling:  Katarina  
Hemort:  Nederland N:o 12  
Kontrakt:  Stockholm  
Län:  Stockholms stad  
Födelseår:  1874  
Födelseförsamling:  St.  
Civilstånd:  Ogift (O)  
Kön:  Kvinna  
Familjeställning:  d.  
Famstkod:  Barn (B)  
Familj nr:  1  
Sida:  7    
Rad:  26    
 
 
 Om hushållet
 
Personer i hushållet:  
Fam. nr 1
 
Anna Maria Oldberg, f. 1835 i Tegelsmora i Upsala l., Apotekareenka  
Axel Gustaf, f. 1870 i St., Litografelev  
Maria Sofia Henrietta, f. 1872 i St.  
Severina Anna Emilia, f. 1874 i St.
 
 
Och här kommer Ingeborg Helena Fredrika:
 
Folkräkning 1890 (Stockholms stad)  
   
 
Om personen  
Namn:  Ingeborg Helena Fredrika Oldberg  
Hemförsamling:  Katarina  
Hemort:  Höken N:o 9  
Kontrakt:  Stockholm  
Län:  Stockholms stad  
Födelseår:  1869  
Födelseförsamling:  St.  
Yrke:  Bageriarbeterska  
Civilstånd:  Ogift (O)  
Kön:  Kvinna  
Famstkod:  Ensamstående (E)  
Familj nr:  13  
Sida:  95    
Rad:  27    
 
 
 Om hushållet
 
Personer i hushållet:  
Fam. nr 1
 
Arnold Axel Allon Bergman, f. 1864 i St., Bagare  
Anna Lucia Theodolinda, f. 1868 i St.  
Alexandra Kristina Armida, f. 1871 i St.  
 
 
Fam. nr 13  
Ingeborg Helena Fredrika Oldberg, f. 1869 i St., Bageriarbeterska  
 
Hon jobbar hos denne bagare Bergman  
 
Hoppas detta är till hjälp.  
 
Mvh / Berit
Fortsatt Glad Påsk

2006-04-14, 13:14
Svar #3

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Berit,
Du är suverän - tack så mycket. Tänkte inte på det själv att jag kunde titta i folkräkningen 1890.
Nu är det nästa Oldbergare att ta tag i. Anders Fredrik Natanael Oldberg hade en broder vid namn Oskar Robert Otto Oldberg, född 1846-01-22 i Alfta (X) ORO Oldberg var kemiprofessor, men utvandrade till Nord Amerika 1866-08-26, från Prästgården kyrkbyn Alfta (X).
Om någon känner till hans vidare öden over there tar jag tacksamt emot uppgifter.
Fortsatt Glad Påsk!
Mvh Martin B

2006-05-18, 23:40
Svar #4

Helen Westerlind

Hej Arnold!
Har precis hittat Oldbergs i min släkt från Dannemora och Film. Hittade din hemsida på nätet och kunde konstatera att vi har samma anor - Anders Ol(d)berg och Cathlin Dubois. Kul att hitta en avlägsen släkting!
 
Helen

2006-09-29, 00:12
Svar #5

Utloggad Christer Hoflin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2010-07-24, 07:45
    • Visa profil
Jag har en Christina Oldberg gift med Peter Hallström, länsman i Hammerdal (Z).
Vi pratar nog någon gång i mitten av 1600-talet, då deras barnbarn Margareta Eliasdotter Hallström föddes i Åsen, Hammerdal 24/6 1704.
Hennes far var som sin far (Margaretas farfar) länsman och hette som kan räknas ut Elias Hallström gift 24/2 1703 med en Karin Pädersdotter.
 
Någon som vet mer om denna Christina Oldberg?
Födelse- och dödsdatum, föräldrar mm?
Eller varför inte också Peter Hallström och Karin Pädersdotter!
 
Tacksam för svar!

2006-10-04, 22:42
Svar #6

Bengt Oldberg

Hej,
 
Vad jag vet så finns det två Oldbergssläkter.
 
En jämtlandssläkt (präster) där Elias Oldberg, född 1640, är stamfader. Se Martins inlägg ovan. Namnet kommer från gården Oldberg i Näs, där Elias bosatte sig.
 
Den andra Oldbergssläkten (bergsmän) har Anders Olberg, född 1715? i Morkarla, som stamfader. Se Arnolds och Helens inlägg ovan.  
Jag tillhör denna släkt.
 
Jag har inte funnit någon länk mellan dessa två släkter. 50 öre till den som hittar en länk!
 
Men Christer, har du rätt datum på Christina Oldberg? Jag har en Christina Oldberg, född i mars 1710, död 12/6 1781 och gift med kronolänsman Petter Hallström i Hammerdal. Petter är född i december 1707 och död 1767.
Se bl.a. Victor Örnberg, Svensk Slägtkalender, vol 12.
 
MVH
Bengt

2007-12-19, 13:07
Svar #7

Utloggad Rolf Lindström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2008-01-08, 15:36
    • Visa profil
Hej!  
Min mor hette Ollberg som ogift. Det verkar som om alla med det släktnamnet vore släkt med varandra, och på sätt eller annat ha sina rötter i Sibbo kommun i Finland. Den äldsta Ollbergaren jag hittat var Linwäfvargesällen  Arfwed Ollberg, född omkring 1710, vigd 25.10.1734 till Johanna Johansdotter, båda från Sibbo. De fick tillsammans barnen Anders, Anna, Erich, Maria, Johannes och Claes, allt enligt Hiski.
Mina frågor är: har Ollberg i Finland sina rötter i Sverige, är namnet förknippat med Oldberg eller varifrån kommer namn och härstamning?

2017-03-03, 08:58
Svar #8

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Bland Enköpings bouppteckningar finns en inventering 1723 2/5, bör ha skett efter notarien och postmästaren Petter Addes hustru, mellan Petter och styvdottern Anna Lucia Oldberg. Anna Lucias far bör väl ha varit Könik Olofsson Oldberg som skrevs in vid Åbo universitet 1691 (eftersom Köniks mor hette Lucia). Men vad hette modern, alltså omgift med Petter Adde?

2017-09-16, 19:15
Svar #9

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Har någon mera information om Könik Olofsson Oldberg, var han bodde och vad han gjorde efter tiden som student i Åbo under 1690-talet?
Går det att identifiera stadsskrivaren Kenik Oldberg i Enköping, som tillträdde i januari 1710 och avled redan i december samma år, som samma person som Könik Olofsson Oldberg?

Husförhörslängd och dödbok saknas i Enköpings kyrkoarkiv från aktuell tid. Bouppteckning för Kenik Oldberg saknas i Enköpings rådhusrätts arkiv, så vitt jag har kunnat se.
Vid tillträdet av stadsskrivaretjänsten benämns han som "sterbhusbokhållaren vid Haga". Närmast är Haga slott i Svinnegarns församling strax utanför Enköping. Även där saknas husförhörslängd och dödbok från aktuell tid. Kenik Oldberg finns inte heller i mantalslängder.
Var han bodde och ev. betalade skatt, har jag inte lyckats finna.

hälsningar
Christer Kalin
Christer Kalin

2017-09-17, 06:15
Svar #10

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Kenik Oldberg finns i Enköpings mtl 1710, änkan 1711 och i 1712 års mtl står att hans änka gifte sig med Peter Adde.

2017-09-17, 13:11
Svar #11

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Enligt Grape, Postkontor och postmästare, s 76 var Peter Adde gift med Lena Liljeberg.
Skulle hon förut ha varit gift med Könik Olofsson (Oldberg) ?

2017-09-17, 16:04
Svar #12

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Inte säkert. Jag har gissat att Petter Adde var gift två gånger eftersom sonen Hans, död 1728 inte är nämnd i bou efter första hustrun. Inventeringen 1723 9/5 tror jag gjordes inför ett omgifte och senare hustrun dog 1727 eftersom Petter kallas änkling i 1728 års mtl. I 1710 års mtl är Oldbergs hustru skriven i Närke.  Det kan betyda att hon var därifrån. Jämför det familjeregister för Enköping som lades ut på min hemsida för några timmar sedan.

2017-09-18, 11:30
Svar #13

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Per!
Har Du hittat landshövdingens rekommendation 1709-12-27(?) för Kenik Oldberg som stadsnotarius i Enköping, som lästes upp på rådstugan 1710-01-15?
Jag tog en titt i förteckningen över Uppsala läns landskanslis arkiv och det var totalt nedslående. Det finns inget registratur, inga koncept m.m. bevarade från denna tid.
Att hustrun anges bosatt/vistandes i Närke 1710 är intressant, men hjälper inte långt. Min tanke är att benämningen "sterbhusbokhållare vid Haga" inte behöver betyda att Kenik Oldberg var bosatt där, så kanske i Närke.

Per, av Dina inlägg ovan har jag fått rätt starka indikationer på att Könik Olofsson Oldberg från Jämtland överlevde studietiden i Åbo och förmodligen även har efterlämnat eftersläkt. Tack för det!

En rent allmän fråga: Hade en stadsskrivare/stadsnotarius något att göra med stadens räkenskaper, så att landskontorets arkiv skulle kunna ge någon upplysning? Betr. Uppsala län är det lika skralt med bevarade handlingar även i landskontoret, som det ser ut, men ändå värt en tanke.


hälsningar
Christer Kalin
Christer Kalin

2017-09-19, 06:21
Svar #14

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Ja, så måste det väl vara. Vem annars?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna