ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ohrling  (läst 1834 gånger)

2011-03-10, 11:27
läst 1834 gånger

Utloggad Siv Laine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 21:00
    • Visa profil
Margareta Petersdotter Ohrling född kanske 1708-07-26 önskar jag upplysning om ! Går inte att få så tidiga upplysningar från kyrkböckerna! Hon var gift med Anders Fransson f 1697-07-16 i Yxnerum. De fick bl a en dotter som hette Brita Andersdotter Köhler f 1728 och död 1793-08-08 i Öbokvarn, Tjällmo.
Anders Franssons (Margareta Petersdotter Ohrlings man) far var Frans Magnusson f ca 1660 i Godegård och död 1715-07-27 i Folkströms bruk, Hällestad där han var hammarsmed och ålderman. Men det är alltså hans sonhustru, Margareta Petersdotter Ohrling jag vill veta bakgrunden till! Tacksam om någon vet något!

2011-03-10, 13:01
Svar #1

Utloggad Siv Laine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 21:00
    • Visa profil
Jag måste komma med en eventuell ändring av ovanstående: tittade nyss i Anarkivs smedsförteckning, och där står att Anders Fransson var född i Hällestad och död i Yxnerum i stället för som jag tidigare sett på andra ställen, tvärtom... Vilka uppgifter kan man lita på? Vilket är rätt? Ska man försöka leta i några kyrkböcker så är det ju viktigt att man letar på rätt ställe.

2011-03-10, 18:24
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Till vänster i menyn, under FUNKTIONER, hittar du Sök i Anbytarforum. Sök på Orling så hittar du en del om släkten.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-03-11, 19:54
Svar #3

Utloggad Siv Laine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 21:00
    • Visa profil
Tack Sven-Ove för ditt intresse!
Jag har emellertid letat rätt mycket på Internet efter Ohrling och specifikt efter denna Margareta Petersdotter Ohrling, men hittills inte hittat någonting om just henne. Jag hade hoppats att någon annan i detta forum kanske skulle ha henne i sina anor, för annars vet jag inte hur jag ska kunna komma åt denna person!

2011-03-11, 20:32
Svar #4

Utloggad Siv Laine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 21:00
    • Visa profil
Jag skulle väl tillägga, att jag även letat efter denna person i Anbytarforumet utan att hitta henne! Alltså inte bara på Internet! Hon verkar svårfångad!
Siv

2011-03-11, 20:51
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ja, men om du söker som jag skrev så får du ca 33 träffar som så gott som alla handlar om hennes närmaste familj - föräldrar/syskon etc, och även om henne. Hennes far var länsmannen i Hällestad Peter Mårtensson Orling.
OBS !  Du måste söka på Orling - inte Ohrling
Anders Fransson avled i Yxnerum 1731, han var inte född där. Han var mästersven under sin bror mästaren Hindrich Fransson vid Borkhults bruk när han avled. Även Anders familj kan du hitta en hel del om här på anbytarforum.
 
Gretas (=Margareta) födelsenotis finns i Hällestad C:4 folio (=uppslag) 5.
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2011-03-11 21:08)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-03-12, 23:48
Svar #6

Utloggad Siv Laine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 21:00
    • Visa profil
Tack, Sven Ove!
Nu har jag lyckats få reda på lite mer från annat håll, men jag ska göra om sökningen på Internet och skippa det där h-et, så kanske det går bättre! Gretas födelsenotis har jag i alla fall lyckats leta upp och det gläder mig att du bekräftar detta, för i Anarkiv får man intrycket att hon inte finns, det nämns bara en annan dotter.  
Ett nytt problem har dykt upp, och det är Peter Mårtensson Orlings hustru Brita Nilsdotter Starch. Henne har jag hittat, men det verkar omöjligt att få reda vilka hennes föräldrar är.
Hälsningar Siv

2011-03-13, 14:16
Svar #7

Utloggad Siv Laine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 21:00
    • Visa profil
I min jakt på Orlingar har jag snubblat in i det här forumet igen och fått tag i ett inlägg för så länge sen som den 20 september 2003. Det är en ana skriven av Henrik Mosén och den var utomordentligt detaljerad och intressant. Men det är alltid svårt att omsätta andras anor till ens egna förfäder då det riskerar att bli ett kaos om man inte verkligen har tankarna med sig, i synnerhet om det gäller mycket omfattande skriverier. Jag fick göra så, att jag utgick ifrån alla personer som var hans fmfm, och dennas föregående bakåt i tiden  för författaren, det var alltså vår gemensamma, fast för mig är hon min mf mm mm mor, dvs Margareta Petersdotter Orling. Jag har så småningom lyckats notera ett relativt stort antal personer i denna ana, vilka hon har till förfäder och -mödrar, och som således även är mina anfäder.
Det blir dock lite svindlande för mig, när man kommer så långt bort som till 1500 och 1600-talen.
Henrik har noterat som fm fm ff mm ff Udde Jönsson i Tistorp Vadstena, där han bland annat skulle varit borgmästare 1563. Kan någon vänlig själ upplysa mig?! Om man har Margareta (Greta) Petersdotter Orling som mf mm mm mor, kan det då vara rimligt att man hamnar i Vadstena och Tistorpsläkten? Finns det inga luckor nånstans eller har jag missat något? Jag vill absolut att det ska vara rätt.
Siv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna