ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkt till framlidna Gunvor Ronström född Fredin 37-05-24  (läst 723 gånger)

2007-01-19, 19:09
läst 723 gånger

Harry Olsson

Hej!
 
Efterlysning 1
Jag söker släktingar till min svägerska Gunvor – född i Bäl på Gotland – med flicknamnet Fredin. Hennes mors  flicknamn är Hejdenberg. Jag har tillgång till Olle Överbys    ”Gotländska släkten” och där hittar jag många Fredinare och Hejdenbergare, men tyvärr ingen som jag kan koppla ihop med Gunvor. Hoppas att någon av Rötters läsare vet om nedanstående personer kan vara befryndade med de som är  listade  i ”Gotländska släkten”.
Gunvors kända släkt enligt nedan:
 
f     Helge Fredin  f 02-05-11  d 88-06-24    
ff    Karl Fredin           fm  Anna    
 
m   Margit Hejdenberg    f  09-09-08  d 83-10-20
mf Axel Hejdenberg   mm Hulda                                  
                                         
 
Efterlysning 2
Någon gång på 1700 - talet? begicks  en våldshandling vid Alva ängar på södra Gotland där en kvinna Cristiansdotter kallad Nakterhusens änka (tror jag)S, lär ha blivit bragt om livet av en förtroendevald person (biträdande länsman?). Någon av de inblandade lär vara släkt med nu levande personer, av vilka min hustru är en. Hennes flicknamn är Ronström och kommer från Havdhem på Gotland. Jag har läst om denna händelse i boken - Historier från Sudret ? - men något mera vet jag inte. Även här hoppas jag på att Rötters läsare vet hur det hänger ihop.  
 
Tackar på förhand.
 
Hälsningar
Harry Olsson
Meil: harry.birgit@passagen.se

2007-01-20, 09:47
Svar #1

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Harry  
 
Såvitt jag förstår handlar det om Elsa Christensdotter f 1769 i Rangsarve, Alva, död 1809. Hon var gift med Isak Nakterhus, f 1761 i Alva, död 1847 i Alva). Hennes baneman var länsmannen Carl Gustaf Hoffman (1753-1810), vilket framgår av bif bild.  
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna