ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nyander  (läst 678 gånger)

2006-06-13, 16:32
läst 678 gånger

Utloggad Kicki Carlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 09:20
    • Visa profil
Nyander i Runtuna?
 
1792-06-92 föddes Jonas i Lundstugan, Runtuna, D. Föräldrarna var Henric Nyander och Catharina Jonsdotter.(C:2 s.74) Under Lundstugan i Hfl AI:3 s.64, finns en Catharina f.1762 med föräldrarna Jan(Jonas) Ersson 1723 och Cherstin Olofsdr 1730-1793. Någon Nyander finns ej angiven där. I AI:2 s.20 finns Phil. mag Hen. J. Nyander. Alla personer nu nämnda är överstrykna. Flyttlängder finns ej via Genline och hur jag än letar hittar jag dem inte vidare. Böckerna i Runtuna dessa år är inte särskilt detaljerade. Sonen Jonas hittar jag i Lagga, AB 1822 och 1824 då sönerna Carl Hindric och Lars Gabriel föds. Han är gift med Stina Greta Björkman från Ebbesta, Irsta,U. Familjen flyttar vart eller vartannat år först i Stockholms län och sedan Västmanland. Jonas dör i Kumla 1845.
 
Är det någon som vet vem Henrik Nyander var eller kan ge tips om vart man kan söka. Jag har gjort små försök att följa släkten Nyander i Kalmar län  men inte hittat något intressant med de resurser Genline ger. I trakterna runt Runtuna har jag funnit en Stina Nyander f.1751 och gift med smeden Joh. Råckström f.1762. De kom faktiskt till Runtuna 1793 fr. Kihla men flyttade ett par år senare vidare. Vart vet jag ej.
MVH
Kicki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna