ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nordenstedt  (läst 927 gånger)

2001-11-28, 20:15
läst 927 gånger

Utloggad Jan Appelquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:44
    • Visa profil
Söker uppgifter om en skomakarmästare Johan Henrik Nordenstedt.
 
Det enda jag vet om honom är hämtat ur Mantalslängder för Stockholms stad. 1838 finns han skriven på Ladugårdslandet övre nr 1568, kvarteret Neptunus, Övre Grevgatan 24 (gammalt nr 2). 1839 finns han skriven på Ladugårdslandet övre nr 1499, kvarteret Vildsvinet, Övre Grevgatan 33 (gammalt nr 13).
 
Jag har inte lyckats hitta honom i kyrkoböckerna för Hedvig Eleonora fs, inte heller i Finska fs, där det finns andra med namnet Nordenstedt.

2002-04-29, 11:19
Svar #1

Utloggad Jan Appelquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:44
    • Visa profil
Jacob Ludvig Nordenstedt söker jag uppgifter om.  
 
Detta är känt:  
Jacob Ludvig Nordenstedt, född ca 1768 (enl åldersuppgift i Hfl), död 1807 (14 jan 1808 tredje kungörelse i Stockholms Posttidningar om fordringar i dödsbo). Exekutionsförvaltare och vågmästare i Ystad.  
Gift 29 april 1800 i Ystad (S:ta Maria fs) med Anna Katarina Bagge, född 5 september 1772 i Ystad, död 6 januari 1844 i Åhus.  
Barn:  
Karl Erik, född 16 januari 1805 i Ystad (S:ta Maria fs).  
Anna Margareta, född 16 januari 1805 i Ystad (S:ta Maria fs).  
 
Jacob Ludvig har jag funnit fyra nedslag på i primärkällor. Vigsellängd, födelselängd för tvillingbarnen samt Hfl 1800 och 1806, allt i Ystad (S:ta Maria fs). Två notiser har jag funnit i Stockholms Posttidningar (14 januari och 19 maj 1808) bägge om dödsboet. Familjen omnämns även i Sven Carlquists bok Ystadssläkter under trenne sekler.  
 
Jag har inte funnit honom i dödslängd i Ystad, dottern försvinner även till nästa hfl i Ystad som är från 1816, hittar inte henne heller i dödslängden. Jag har inte heller lyckats hitta honom i födelselängd.  
 
Vet någon var Jacob Ludvig kan tänkas komma från?

2003-07-01, 18:28
Svar #2

Utloggad Jan Appelquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:44
    • Visa profil
Nu har jag fått fram lite mer uppgifter.
 
Jacob Ludvig Nordenstedt, född 10 juni 1768 i Tyskland. Volontär vid Kongl Mörnerska husarregementet 1784, fanjunkare 1785, vaktmästare 1791, avsked 1800. Antagen som executionsförvaltare och vågmästare i Ystad 1800.  
 
Ytterligare tre barn döda som små.
 
Källor är Politieprotokoll i Ystads rådhusrätt och magistrat, Meritlista vid Arm?ns pensionskassa och Generalmönsterrullor.
 
Är det någon som har mer uppgifter så är jag intresserad.

2004-01-28, 17:33
Svar #3

Björn Rosenberg

Jan Appelquist!
Jag fick 1991 uppgift från Carl Eric N.:s sonsons son Richard N. i Åhus (numera avliden), att släkten skulle vara inflyttad från tyskt område på 1700-talet (vilket ju stämmer med din uppgift om Jacob Ludvig N.) och att namnet N. skulle vara bildat av leden Norden- och -stedt, ingående i ett äkta pars resp. familjenamn.
 
Är det bara ytterligare uppgifter om Jacob Ludvig N., som du söker? Om det skulle vara av intresse, har jag en del uppgifter kring sonen Carl Eric i Åhus.
 
Med vänlig hälsning
Björn Rosenberg

2004-01-28, 18:47
Svar #4

Utloggad Jan Appelquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:44
    • Visa profil
Björn,
 
Jag är intresserad av de uppgifter du har om Carl Eric i Åhus. Jag har visserligen en hel del, men jämför gärna. Är du intresserad av uppgifter om andra i denna släkt?
 
Jag försöker klarlägga alla släkter Nordenstedt. Känner till fem släkter i Sverige (varav tre lever idag). Förmodligen finns det ytterligare en eller två i Finland, men där saknar jag mycket.
 
mvh
Janne

2004-03-18, 15:17
Svar #5

Björn Rosenberg

Janne!
Det jag har om Carl-Eric Nordenstedt är väl inte så mycket men återges här i koncentrat.
 
Carl-Eric Nordenstedt. Flyttade 1832 från Ystad till Åhus. Dog 6/12 1869, gravstenen över honom och hans hustru finns kvar (så åtm. för något år sedan), undanställd vid kyrkogårdsmuren norr om kyrkan. I litteraturen (Munck af Rosenschöld, A.: Från skånska städer ...... 1932) har återgivits en anekdot, som innehåller en uppgift om N.:s tydligen påfallande omfångsrika kroppsbyggnad; ett foto i Regionmuseets i Kristianstad arkiv styrker denna uppgift.
 
Bostaden. Huset i Åhus finns kvar, beläget vid Torgets sydvästra hörn, i dag med synligt korsvirke, adress Companiegatan 1. Det har bedömts kunna vara uppfört någon gång kanske omkring 1800. C.-E. N. förefaller kunna ha blivit ägare vid början av 1840-talet, kanske 1841. Efter hans död bodde änkan kvar; hon dog enligt uppgift 1899.
 
F.n. har jag väl inte något direkt intresse av uppgifter om andra N.-personer, tack för frågan. Jag vet ju vart jag ska vända mig i så fall.
 
Med vänlig hälsning
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna