ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Njurenius  (läst 1688 gånger)

2001-01-17, 19:25
läst 1688 gånger

Utloggad Clas Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2009-06-23, 23:19
    • Visa profil
Hej !!
 
Jag har som så många andra med anor från Ångermanland och Jämtland stött på släkterna Kerfstadius, Gestricius och Njurenius. Jag har läst mycket på sidorna här om dessa släkter, men blir inte riktigt klok över om här figurerar 2 grenar Njurenius/Njurenia. En gren tycks ha sitt ursprung ur Petrus Kerfstadius, en gren ur Petrus Gestricius. Råder det en förbistring här, eller ??Tittar man i  DISBYTs databas, får man för sig att det är 2 grenar, dock finns även forskare som gett Njurenarna en och samma ursprung. Kan någon möjligen ge en förklaring eller vägledning.
Tacksam för all hjälp som går att få !!!!!

2001-01-18, 10:22
Svar #1

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
Hej!
 
Det första man skall komma ihåg är att präster ofta tog sitt namn efter födelseorten i latiniserad form. Så här hänger det ihop:
 
Kyrkoherden i Njurunda 1581-1594 Petrus Olai Gestricius (född i Gästrikland), sedan kyrkoherde i Umeå, får ett flertal barn som föds i Njurunda, bland annat sonen kyrkoherden i Umeå Olaus Petri Njurenius (född i Njurunda). Hans barn tar sig sedan namnet Plantin.
 
Kyrkoherden i Njurunda 1595-1626 Petrus Joannis Kerfstadius (född i Kärvsta, Stöde) får sonen kyrkoherden i Njurunda Jöns Petri Njurenius (född i Njurunda). Några av hans barn tar namnet Bremming.
 
Det handlar med andra ord om 2 olika släkter.

2001-01-18, 15:08
Svar #2

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Hej!
 
Om du någon gång ramlat på en antavla för Kerstin Olsdotter i Tönnånger, Skog (fanns som bilaga till Alir-anor för ett antal år sedan) så har du där funnit en felaktig släktlinje när det gäller Brita Njurenia (VI:36 i denna antavla).
 
När den skrevs hade jag aldrig hört talas om Kerfstadius och hans barn med efternamn Njurenius/Njurenia.Jag tvekade länge (c:a 4-5 år) innan jag godtog Gestricius som hennes far (hon stod ju ej nämnd bland hans barn i herdaminnet), men fann ingen annan med barn vid namn Njurenius och till slut accepterade jag denna koppling.
 
Jag var inte den enda som trodde den relationen var korrekt. Vi var fyra forskare, som oberoende av varandra hade kommit fram till det resultatet.
 
När sedan antavlan kom med som bilaga till Alir-anor fick jag ett brev från en släktforskare. Där påtalades felaktigheterna.
 
Så om det var där du funnit att alla Njuenius'are hade samma ursprung så får du nu veta att det var fel.
 
Jag har mått väldigt dåligt av att jag har gett ut en antavla med felaktigheter.  
MVH Gudrun Åhrlin

2001-01-19, 19:32
Svar #3

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Ett tillägg till vad jag skrev ovan. Mina felaktigheter fick mig att tvivla på huruvida Brita Njurenia är mor till Katarina Brunnera ( se min fråga under släkter Brunnius från 1999-03-16).
 
I Elgenstierna (adliga släkten Werving) står tydligt att Katarina är dotter till kh Olaus Brunnius i Harmånger/Jättendal i hans andra äktenskap med Brita Njurenia. (Det var Katarinas son Jonas Werving som adlades)- jag tycker dock inte att tidsangivelserna stämmer (återigen se frågan under Brunnius). Det skulle vara intressant om någon, som har med korrigeringarna kring Elgenstierna kunde tala om vad man ska tro i detta fall.
MVH
Gudrun Åhrlin

2005-07-15, 00:09
Svar #4

Elisabeth Porath

Jag sitter här med mina namn på släkten Olaus Petri Njurenius, kyrkoherde i Njurunda.Han ska ha varit gift två gånger.
1:a Barbara Kenicius död 1622  
2:a Magdalena Zachrisdotter f.16040901 i själevad
hon dog i Baggböle 1689.
Är det någon som har något mer om dessa kvinnor?
Olaus fick en son,Olof Platin född ca 1640 i Umeå och död ca 1689 i Nordmaling.
Han var gift med Britta Forselia Eriksson född ca 1640 i Umeå.
Tacksam för lite hjälp med dessa namn.
 
MVH/ Elisabeth

2005-07-15, 06:29
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6944
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:32
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det här står i herdaminnet: Barbara Kenicia är dtr t ärkebiskop Petrus Kenicius. Magdalena Zachrisdr är dtr t prosten Zacharias Jonae i Själevad.

2005-07-15, 12:36
Svar #6

Rune Forsgren

Elisabeth,
se inlägg under Etniska grupper/samer/Mårten Mårtensson... den 5 juli 2005 där jag bl a för fram ett annat dödsår på Malin än det som anges i herdaminnet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna