ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Neudahl / Neuendahl  (läst 685 gånger)

2004-01-19, 13:22
läst 685 gånger

Boris Örnhäll

Söker information om Dragonen vid Bohusläns Dragonregemente Anders Michael Neudahl, född ca 1721, och hans fader, Auditeuren vid samma regemente, Michael Neudahl, död ca 1730-35.
Jag har inte lyckats hitta var Anders M. Neudahl är född mer än att han enl. GMR skall vara född i Bohuslän. Däremot så är Michael Neudahl angiven såsom fader till Gurin (?) Siwertsdotter's oäkta barn, som föddes ca 1722. Hon bodde på Torpet under Blomsholms Säteri i Skee socken och han benämns som Auditeuren och fullmäktige vid Blomsholm. Jag har inte kunnat hitta att Gurin Siwertsdotter födde något barn i Skee's fb och jag har inte kunnat hitta vart hon tog vägen.
 
Vid Michael Neudahl's död var Anders Neudahl 9 år gammal och hans moder nämns inte vilket gör att jag misstänker att hon redan kan vara död. I Anders Neudahl's böneskrift kan man läsa:
Min Sahl. Fader Michael Neudahl war Auditeur, under Eder Kongl. Maijts Dragone Regemente i Bohus Län. Men i sin egne Trägård på Skatte Rusthållet Simmersöd, i samma Län, blef mördad, och af mördarne straxt från togs både hans nycklar och Skriftelige handlingar, m.m. ___, som ther wid eljest föllja kunde, och jag samma afton af min faders mördare, för räddhoga skuld, intog flyckt åt Skogen, min bemelte faders endaste Son och Arftagare på 9 de åhret gammal, under nu sådan reddhoga från hus och hem måste mig afhålla.
Då warande Häradz Dommaren i orten, tog tillfället i ackt, Häradshöfdingen nu afledne Herr Swen Walborg, och satte sig sielf så af Löst som Fast i fullkomlig Besittning, låt (lät ?) mig omyndige gå hwart hän jag kunde, hos min faders wänner under bedröfwelig Upforstrings sätt, för nu Ståndspersons son, in till dess jag änteligen ______ år och wäxt, blifwa bewärdigat, wid omrörda Regemente, såsom Dragon tiena  Kongl. Maijtt och Cronan.
 
Jag har även hittat en Tysk vid namn Hans Neundall som 1619 wele winna Borgershap i Nya Lödöse, men inte kunnat koppla ihop honom med Michael Neudahl.
 
All info är av intresse.
Mvh
Boris Örnhäll

2004-01-19, 13:29
Svar #1

Boris Örnhäll

Vidar kan nämnas att Anders Neudahl dels får ett oäkta barn med Märta Andersdotter i Uddevalla vid namn Anders och Anders dä hamnar senare i Örgryte där han bildar familj.
 
/Boris

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna