ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nelander  (läst 667 gånger)

2014-03-19, 19:18
läst 667 gånger

Utloggad Bengt Jonas Jonasson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-03-19, 19:18
    • Visa profil
Hej!
Kan någon hjälpa mig med följande två personer? Jag har länge och förgäves försökt på egen hand men misslyckats att hitta deras föräldrar. Bengt Nelander och Elna Jonasdotter gifte sig i Sankt Peters kloster 1745-11-22 (S P kloster C:1 s. 212). Jag har hittat fyra barn, födda i Lund, Hardeberga och Kvistofta. Bengt dör i Lockarp 1790-09-11 i en ålder av 70 år. (Lockarp C:1 s. 141). Elna dör i Fjelie 1800-12-29 (Fjelie Död 1780-1844 s. 403). De var mantalsskrivna i Lövestad 1779 (E111:31 s. 804). Jag gissar att de var födda i Lövestadtrakten. Är det någon som vet? Tacksam för minsta hjälp.
Jonas

2014-03-26, 21:20
Svar #1

Utloggad Sven Nelander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-10-22, 17:41
    • Visa profil
Till Bengt Jonas Jonasson: Jag är också mycket intresserad av föräldrarna till Bengt Nelander född 1720 och hans hustru Elna Jonasdotter. Har inte kunnat hitta något om detta och inte heller var Bengt och Elna är födda. Deras fyra barn vet jag dock namnet på och var alla utom Lars är födda. Du nämner här Lund som födelseort.
 
Har idag varit på Riksarkivet i Marieberg och börjat titta på mantalslängder. Hittade där i mantalslängden 1745 för Flackarp gårdsskrivaren Nelander på Värpinge gård (samma uppgift som finns i kyrkböckerna men då återfunnen under Sankt Peters församling).  
 
Jag heter Sven Nelander och Bengt Nelander född 1720 är min farfars farfars farfar.  
 
Med vänliga hälsningar
Sven Nelander
 
Medlem i Stockholms släktforskarförbund  
 
sven.nelander@bredband.net

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna