ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Möhlen, von  (läst 2667 gånger)

2006-11-19, 22:21
läst 2667 gånger

Utloggad Monica Sahlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2008-02-29, 20:20
    • Visa profil
    • www.bostream.nu/osmosis/familj
Jag söker efter någon som kan ha uppgifter om familjen von Möhlen i Rättvik under 1600- och 1700-talen.  
 
Själv vet jag vad som står på denna sida: http://www.jegelius.se/Boda/Boda.htm  
 
Tar tacksamt emot allt som kan finnas att veta.
 
(Postade detta fel under Dalarna/Efterlysningar först, hoppas att någon ansvarig inte blir arg, utan plockar bort det om det är jättefel...)

2010-08-26, 15:43
Svar #1

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Någon som stött på detta namn i sin forskning?,vore i så fall tacksam för alla typer av uppgifter som går att uppbringa,helst 1600-tals källor och äldre.
 
Äldsta kända medlem skall tydligen vara en fänrik Tomas von Möhlen i Bräkentorp,Småland.Och hans förmodade son major Tomas Von Möhlen boende i Övre Gärdsjö Rättvik.har inte lyckats hitta Fänriken i någon källa ännu.
 
Majoren kallas bla Wälborne och Manhaftige vid sina barns födelse.

2010-08-26, 22:08
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
I Lewenhaupts Karl XII:s officerare omnämns fyra bröder von Möhlen:
- Erik, f ca 1677, kapten, levde 1738 i Rättvik
- Johan, löjtnant, d 1708 vid Meskowitz  
- Petter, kapten, d 1709 vid Poltava
- Thomas, kapten, d 1705 efter att ha blivit sårad vid Praga
Alla börjar sin karriär vid Dalregementet.
tre systrar omnämns också:
- Sara, g m komminister Bengt Hellenius, Älvdalen
- Agneta, g m kapellanen Johan Redin
- Elisabet, ogift

2010-08-27, 04:45
Svar #3

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Hej!
Detta hade jag redan,men jag tackar ändå för hjälpen.
 
Mvh
Mikael

2010-08-28, 15:19
Svar #4

Utloggad Ingemar Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2022-11-20, 18:38
    • Visa profil
Mikael!
Jag har stött på namnet von Möhlen en gång i Östbo härads (i Småland) dombok,  
1673 den 9-10 juni, där notisen lyder:
   ”Samma dagh kom för Retten Corporalen Thomas i Skÿllingarÿ praesenterade en skreffteligh fullmackt af Capiteinen Manhafftigh Thomas von Möhlen af den 6 septemb: 672 att uthfodra något arff till 4 Rd:r af hustru Elisabeth i Fouglabek, hwilka 4 Rd:r bem:te Elisabeth ej kunde biudha neij före wara skylldigh, men föregif:r sigh des föruthan wara skyldigh Pher Israelsson Krok 12 Rd:r på arf effter Sahl. Hr Israell Krok uthi Åker det hon skriffteligen bewijste, föregifwandes sigh inthet wara mechtigh det att betala, effter hon inthet hafw:r till samma gields affbetalningh mehr än en koo, som ock nogsampt uthi häradet kunbart ähr. Ty Resolverade Retten att gielden betales proportionaliter medh samma koo, eller dess werde Effter dett 22 Cap. Erfdab. LL. Och ware sedhan hustru Elisabet för wijdare deras åtalan i detta måhl frij och libererat.”
 
Den hustru Elisabet som nämns här är Elisabet Israelsdotter Krook, änka efter sergeanten Gudmund Mauritzson i Fåglabäck i Tofteryds socken (F). Elisabet är dotter till Israel Jönsson Krook, kyrkoherde i Åker (F) åren 1642 - 1653, och syster till Per Israelsson Krook, som vid flera tillfällen, t.ex. Östbo db 1674 22-23 juni, företräder sin syster inför domstol.
Notisen ovan kan möjligen indikera att Thomas von Möhlen var gift med en syster till Elisabet eller att någon annan form av släktgemenskap föreligger.
 
Thomas von Möhlens fullmäktige ovan, korporalen Thomas, är sedermera fänriken (vid det senare Jönköpings regemente) Thomas Persson i Skillingaryd, Tofteryd sn, f.ö. en kusin till Gudmund Mauritzson.
 
Om Israel Jönsson Krook, se Virdestams herdaminne och Smolandi Upsalienses nr 197, där Elisabet dock inte nämns; släktskapen framgår - i tillägg till ovan angivna notiser - av brodern Per Israelsson Krooks bördsbrev, Östbo db 1675 22-23 februari.
Om Gudmund Mauritzson, h.h. Elisabet Israelsdotter och deras barn, se vidare Bondstorps m.fl. hembygdsföreningars årsbok ”Mellan Härån och Rasjön” 2009 s. 76 ff.
 
Skulle Du få någon klarhet i ev. samband mellan Thomas von Möhlen och Israel Jönsson Krook, så är jag intresserad  därav!
 
Vänligen
Ingemar Wickström

2010-08-29, 03:04
Svar #5

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Hej och mycken tack för intressant info,den Thomas von Möhlen det måste vara fråga om här är sonen till den fänrik von Möhlen som jag beskriver ovan.Thomas von Möhlen var kapten när detta mål hölls 1673 och major 1675,han gifte sig med Sara Persdotter Schottenia i Rättvik 1662-06-24,och de fick tillsammans 10 barn vad jag vet.Så varför sökte han arv efter Elisabet ?
 
Ang fänriken Thomas von Möhlen så har jag hittat honom i Sunnerbo hd på ett kronohemman som heter Bräkentorp,vidare så ser jag att han var fordom fänrik vid kapten Göran Polmans kompani,förmodar att det är vid Kronobergs reg ?
Källa;Landsskapshandlingarna/Småland/Sunnerbo hd 1627:5 s21 el via Svar Bildid: A0048312_00027
 
I mtl för Bräkentorp 1642 så hittar jag en Thomas Thomasson står något efter honom som jag inte lyckats tyda?,1643 står en Rangel(Ragnhild?)Gudmundsdotter där och även en dotter Alida? Thomasdotter och en inhyses Anna Gudmundsdtr i marginalen.och Rangel finns där fram till 1646.
 
(Meddelandet ändrat av MNAHLEN 2010-08-29 06:51)

2010-08-29, 11:44
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Mikael,
Har kollat uppgiften i Smålands handlingar. Kanske det är intressant att den Tomas v[on] Möllen som 1627 kallas fordom fänrik i källan Du anger, år 1626 (5:te september?) får ett K M T:s brev som bl a omfattar 1 1/4 kronohemman. Vet Du hur stort Bräkentorp var, och i vilken socken ligger det?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-08-29, 14:03
Svar #7

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Hej Olle
 
Hittade brevet och där står att detta kronohemman ligger i Ljunga sn dvs Södra Ljunga sn i Sunnerbo hd,han fick även ett torpställe kallat ????ryd
 
Källa:Smålands Landskapshandlingar Sunnerbo hd 1628:1 s32
 
Tack för värdefull info
Mvh
Mikael

2010-08-29, 16:00
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Då torpstället inte var lätt att läsa, lägger jag in en bild för tolkning.  

(Källa som ovan - Svars sidnummer är 44, för att ni lätt skall hitta dit.)
 
Jag kollade ortnamnsregisret http://www.sofi.se/ortnamnsregistret med lite olika varianter, men kunde inte hitta detta ställe.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-08-29, 23:57
Svar #9

Utloggad Ingemar Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2022-11-20, 18:38
    • Visa profil
Hej Mikael och Olle!
 
Jag var förmodligen för snabb när jag kopplade Thomas von Möhlens anspråk mot hustru Elisabet som ett arv efter Israel Jönsson Krook. Notisen säger ju faktiskt bara att Per Israelssons arvsanspråk härleddes från denne. De upplysningar Mikael har kompletterat med i dag öppnar en annan möjlighet.
 
Elisabets man, sergeanten Gudmund Mauritzson, tillhörde den s.k. Skillingarydssläkten (se diskussionen här på Anbytarforum i april 2004 under Småland, Efterlysningar, Gudmund Smed). Han var son till Mauritz Gudmundsson, som efter sin fader Gudmund Pedersson höll rusttjänst för Skillingaryds gård ”uti sin livstid” (Östbo db 1638 23/2). Mauritz var tydligen död redan då. Vid ett partiellt arvskifte 1648 efter Gudmund Pedersson och h.h. Anna Mauritzdotter fick deras sonson Gudmund Mauritzson och dennes syskon samt dessas fastrar Anna och Ragnil Gudmundsdöttrar Fåglabäck mot att de avstod sin arvsrätt i Skillingaryd.
 
Notisen härom i Östbo db 1649 15-16/6 lyder i sin helhet:  
”Sammadag kom för rätten Daniel Gunmundsson i Skÿllingarÿd och käradhe till sin broderson Gunmund Mauritzson i Fuglabäck om arf och giäld efter theras Moder hustru Anna Mauritzdotter och hennes son Mauritz. Ther om är ransakat A: 647 then 6 octobris. Sedan framwistis en förlikningsskrift syskonen emellan h….(?) giord om skatta gården Skÿllingarÿd och om Fuglabäck daterat then 18 Junij 648. Gunmund Mauritzson swarar han uar på then förlikningen icke tillstädis och icke heller alle hans farsyskon såsom en hans farsyster j Sunnerbo ht och Lars Anderson i Hylteryd wille icke heller thet bestå. Thor Nilsson j Högabråtin framsteg och bekände effter Larses ord j Hylteryd thet han will blifua wid förlikningen om så skeer at antingen ängarna lösas till gården igen eller Nils j Hökhult får ther på sin pant Med thee förorden wilia the hålla förlikningen om arfuit efter Moderen. När the nu hade delats weder styrktis parterna till en wenlig förlikningh. Omsidor förliktis Gunmund Mauritzson inför tingsrätten med sina farbröder Daniel Gunmundsson i Skÿllingarÿd och han på sine andre syskones wägna, således at Gunmund Mauritzson tager med sig twå sina farsystrar Anna och Ragnil Gunmundzdotter för thes skatta arvsbyrd Fuglabäck för all then arfs rätt han och the hafua i Skÿllingarÿds gårdh. Medh samma sämia behålla Daniel och Peder en triding i Skÿllingarÿds gård för all gammal bewislig gield och sedan kommer Skÿllingarÿd thet ofriga j gården the andre syskonen emellan till arfsluter på skifte hwar effter sin quota, och hwad så händer Nils G:S. lefuer och igen hem kommer så hafuer han sin arfsluth j löst och fast j Skÿllingarÿd, Elliest behåller Fuglabäck sin …….oläsligt)…………  Andeel j skog och mark utan(?) staf till en fierdingh eller hwart fierde träd ähr ock farbroderen Nils G.S. afsompnader tå moste Gunmund Mauritzson med the twenne systrar hafua sin arvs quota effter honom j Skÿllingarÿds gårdh. Yterst Daniel Gunmundsson setter Gunmund Mauritzson j vnderpant för otta riksdaler en åker bd. Quarnaker, ther med the gåfue händers sammantagande så the och sams afträdde.”  
 
Gudmund Mauritzsons faster Ragnil Gudmundsdotter ärvde således en andel i Fåglabäck. En av hans fastrar sägs i domboksnotisen bo i Sunnerbo härad (där släkten tidigare ägt frälsegårdar, bl.a. Bäck i Kånna socken, en grannsocken till Södra Ljunga). En hypotes skulle alltså kunna vara att den Ragnil Gudmundsdotter som Du funnit på Bräkentorp 1643 är identisk med Gudmund Mauritzsons faster och att Thomas von Möhlens arvsanspråk avser hennes del i Fåglabäck.
 
På Bräkentorp 1643 har Du också noterat som inhyses en Anna Gudmundsdotter. När det gäller Gudmund Mauritzsons andra faster, Anna Gudmundsdotter, är det känt att hon var gift med en Per NN. Maken verkar ha dött ganska tidigt och Anna bor åtminstone på 1660-talet i Skillingaryd. Hon var mor till fänriken Thomas Persson, som var ombud för Thomas von Möhlen vid tinget 1673.  
 
Vänligen
Ingemar Wickström

2010-08-30, 03:21
Svar #10

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Hej Ingemar
 
Ja vad kan man säga,detta förklarar på ett passande sätt varför major Thomas von Möhlen sökte arv,och med detta så kan man sträcka ut hans anor en bit till?.Det enda som stör lite är att majoren inte har en dotter Ragnhild,och andra sidan kan han väl kanske ha haft det eftersom några av barnen har okänd födelse ort.Men vart tar Ragnhild vägen hon syns till på Bräkentorp sista gången 1646 enl mtl.
 
Ang fänriken Thomas von Möhlen så tror jag att han på något sätt tillhör en adlig släkt von der Mühlen från Reval,nedan ett ex ur Stackelberg, Otto Magnus von: Genealogisches Handbuch der estländischen Ritterschaft, Teil 2, 3: Estland, Bd.: 3, Görlitz, [1930],det föds några med just namnet Thomas i denna släkt.
 
Återigen tack för spännande uppgifter
Mvh
Mikael

2010-08-30, 16:57
Svar #11

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Hej Ingemar
Jo jag såg här på forumet att du hade något utkast ang Skillingarydsläkten,skulle du möjligtvis kunna uppdatera mig via email?.
 
Mvh
Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna