ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sara Lisa Jaensdotter * 1843-11-16 Hjortsberga  (läst 484 gånger)

2006-02-16, 19:02
läst 484 gånger

Utloggad Weino Sandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2010-02-10, 20:20
    • Visa profil
    • www.weino.se
Hej !
 
Sara Lisa flyttar 1860 till Lokrume enligt Hjortsberga Husförhörslängd.
 
Jag söker hennes vidare öde.
 
Mvh
 
Weino Sandh

2006-02-17, 21:11
Svar #1

Utloggad Eleonor Törner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Weino!
Dessa uppgifter har jag om Sara Lisa!
Ur Lokrume in- och utflyttningsböcker: Hon inflyttar 1860 till Lokrume från Hjortsberga.  Utflyttar från L. Hammars Lokrume till Fole sn 24/10 1863. Sen måste hon ha flyttat tillbaka till Hjortsberga för hon återfinns sim inflyttad från Hjortsberga till Annexgrundet i Lokrume 17/11 1877. Utflyttar sen från Kroks Lokrume till Visby 31/10 1879.
Ur hfl Lokrume AI:7: enligt inflyttningsbetyg har hon tvenne gånger år 1876 i Wisby anmält sig att utträda ur den Lutherska kyrkan och öfvergå till Methodistförsamlingen. Framfött ett dödfött gossebarn under vistande i Hejnum 4/9 1878. Barnet begraft i Hejnum och modern fick absolution 4/10 (21/10 enl. fb Hejnum)  
I Lokrume fanns redan hennes äldre halvbror Johannes Johansson Sjöblom som var smed och klockare och bodde vid Kroks. Johan var min morfars morfar.
Hälsningar Eleonor

2006-02-17, 22:18
Svar #2

Utloggad Weino Sandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2010-02-10, 20:20
    • Visa profil
    • www.weino.se
Hej Eleonor !
 
Jag tackar för upplysningarna.
 
Sara Lisa ingår i mitt släktträd på hennes mors sida. Hon hade en bror Jonas * 1846 ? 1848, det var endast dessa barn i det äktenskapet.
Det fanns ett antal halvsyskon till Sara Lisa från hennes fars tidigare äktenskap.
 
Sara Lisa intresserar mig eftersom min farfars farfars farfars far * 1716 även är en anfader till henne. Jag håller på att utforska ättlingarna till denne man vars gravsten finns bevarad.
 
Mvh
 
Weino

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna