ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mozelius  (läst 1002 gånger)

2006-03-17, 19:35
läst 1002 gånger

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Finns det någon som forskar på Mozelius? Själv härstammar jag från Mozelius-grenen som adlades Stiernstam.
 
MVH
 
Anna Carlsson

2019-07-10, 23:15
Svar #1

Utloggad Klas Englund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 11:41
    • Visa profil
Hej, Försöker reda ut om det finns några släktband mellan Lars Mozelius f.1737 adlad Stiernstam och Christina Catarina Mozelius född 1760 i Säfsnäs (W), dotter till prästen Andreas Mozelius f.1728 i Munktorp, Måsta by (U). Båda förekommer i min forskning i Folkärna socken (W). Finns här någon med djupare kunskaper i Mozeliussläkten som kan hjälpa mig?
Klas E

2019-12-23, 20:12
Svar #2

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil


Kyrkoherden Ericus Olai Mozelius (*ca 1626 i Södra Mo, Kumla socken) hade enligt uppgift 24(!) barn (se lagman Fredrik Mozelius "memoarer", Uppsala Universitetsbibliotek).
Ett av dessa var kyrkoherden i Torshälla, Johannes Erici Mozelius (gift med Maria Kolmodin), som hade följande barn:
- Johannes Johannis Mozelius *1699, kyrkoherde i Dunker (far till lagman Fredrik Mozelius)
- Maria Elisabeth Mozelius *1701, gift med Nils Daniel Grau i Västerås
- Lars Mozelius, adlad Stiernstam *1703, amiralitetskammarråd i Stockholm
- Eric Mozelius *1705 död späd


Lars Mozelius son, Lars (Mozelius) Stiernstam, avled 1804 i Folkärna Kungsgård.



Det är inte omöjligt att kyrkoherden Andreas Mozelius också härstammar från Ericus Olai Mozelius (eller från hans far, Olai, som lär varit bonde i Södra Mo, Kumla).


MVH


Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna