ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mollerus  (läst 4155 gånger)

2006-03-10, 21:41
läst 4155 gånger

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej!
 
Många,som söker tidiga anor i Långasjö och Ljuder,finner att de bland sina förfäder har prästerna Petrus Dieterici och Dietericus Petri Mollerus. Den förstnämnde lär ha haft barnen Dietericus, Ingeborg, Kerstin och Anna.
Dietericus barn var Henric, Isac, Margareta,
Elisabeth, Karin och Britta enl.uppgift från Herbert Jonsson Växjö samt enl. det lilla häftet Smålands nation i Åbo en son Magnus.
Sönerna för namnet Mollerus vidare i släkten,medan döttrarna bär namnformen Molleria.
Deras barn erhåller som efternamn patronymikon på sin faders namn.
Jag söker uppgifter om en präst Johan Mollerus, som var verksam i Finland.Var det möjligen så, att släkten Mollerus fanns i Finland(som ju var en svensk provins) redan innan Dietericus Petri studerade vid Åbo universitet i början av 1640-talet? Han förefaller ha börjat kalla sig Mollerus vid denna tid.
Isac Mollerus, kommunister i Ljuder, hade en son Johan Mollerus och en sonson Johan Didrik född på Visingsö 1718. Den senare är allt för ung för att vara den jag söker.Efter att ha läst ett sammandrag om Isacs son Johans levnadsöde,så framstår det att han inte är den Johan, som jag söker.
I Ljuders födelsebok för 1672-1702 finns vid flera tillfällen antecknat vittnen med namn som skulle kunna stämma t.ex. 1689 Johan Didric Mollerus, febr. 1691 Johannes Dietericus Mollerus, juni 1691 Johannes Mollerus och 11/1 1697 Studenten Johan Didrikson Mollerus.Troligtvis gäller det hela tiden samma person, möjligen med undantag för den sistnämnda.
Förmodligen avser namnen Isacs son Johan, men anteckningen från 1697 skulle kunna tyda på att kyrkoherde Dietericus Petri Mollerus i Långasjö skulle ha en son med namnet Johan (Johannes). Om detta är fallet, så kan han ju ha bosatt sig i Finland och därför fallit bort från syskonskaran.
 
Om den Johan Mollerus,som jag söker, och hans familj vet jag följande.
Johan var kapellan i Kuopio socken i Finland. Död 1734. Hans första hustru var Brita Cajanus, död före 1727.De hade en dotter Birgitta Mollerus
född 1703. Död 1766 i Rantasalmi. Birgitta gifte sig 1741 med Magnus Hielman i hans 2:a äktenskap. Magnus var född 1700 och sergeant. Han erhöll avsked 1739, då han flyttade till Kuopio. 1765 flyttade familjen till Rantasalmi. De hade fått dottern Brita 1742 i Kuopio.Hon dog 1816 i Rantasalmi. Brita gifte sig medan hon bodde i Kuopio 1763 med skräddaren Eric Nygren född 1733 i Kuopio och död 1791 i Rantasalmi dit paret flyttat 1765, samma år som Britas föräldrar.
Dessa uppgifter är hämtade från en släktutredning för Släkten Hielman i Finland, skriven av Werner Hjelmman 1923.
Känner någon till vem min Johan Mollerus är son till och hur det förhåller sig med ev. släktskap mellan Mollerus-familjerna i Långasjö och Ljuder och denne Johan Mollerus i Finland? Kan det vara så att det finns två släkter med namnet Mollerus?
Långasjö-prästerna hör till min makes anor och familjen Hielman till mina, så nyfikenheten är stor.
 
M-v.h. Ann-Marie Gidå

2006-03-11, 00:49
Svar #1

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej igen!
En komplettering till det jag skrev tidigare.
Det är inte så att jag härstammar från Magnus Hielman,utan jag har förfäder i familjen Hielman.
Ang. Magnus Hielman kan tilläggas, att han gifte sig 1:a gången 1732 med Elisabet Bonsdorff  (Bonstorph) dotter till Kyrkoherden i Jorois Kristoffer Bonsdorff och Anna Heintzius ;äktenskapet barnlöst -- ifall någon liten klocka skulle ringa i samband med dessa namn.Magnus Hielman avled 12/12 1769 i Rantasalmi.
Uppgifter från tidigare nämnd källa.
 
Hälsningar Ann-Marie

2006-03-11, 02:55
Svar #2

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Ann-Marie,
 
enligt Ylioppilasmatrikkeli på Helsingfors? universitets sajt föddes Johan Mollerus omkring 1667 i Viborg  
och var en son till kommissarie Hans Kristiansson Möller. Johan Mollerus var student i Åbo  23/10 1679.  
 
Med vänlig hälsning

2006-03-11, 03:26
Svar #3

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej Constantinus !
Jättemycket tack för ditt snabba svar !
Jag skulle just gå till sängs,men tänkte: Jag gör en koll först !
Troligtvis finns inget släktskap mellan denne Johan Mollerus och hans namne i Småland, men man vet ju aldrig ! Kanske någon annan har annat att förtälja. Än en gång tack !
Hälsn. Ann-Marie

2006-03-11, 09:52
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Något barn till kyrkoherde Didrik Mollerus i Långasjö vid namn Henrik har jag aldrig sett. Varifrån kommer denna uppgift? Källa?
 
Herr Didrik hade däremot en son Magnus Mollerus (c1644-1716), som även kallade sig Möller. Denne Magnus Möller uppges ha varit vid Östgöta infanterirregemente (Växjö rådhusrätts dombok 1710 9/5 o 20/6). Han inskrevs som student i Åbo år 1670 25/10 (se Paul Wilstadius Smålands nation i Åbo 1640-1798, s 90 (nr 145). Hans första gifte är ej känt, men denna till namn och börd okända kvinna uppges av Wilstadius vara död 1691. Magnus Mollerus är gift andra gången 1701 med adliga Anna Catharina Stråle [af Ekna] som tidigare varit gift med ryttmästaren Jöns Sabelskiöld.  
 
Även herr Didrik Mollerus fader skrev sig Mollerus. I mantalslängden för sitt pastorat Långasjö har han år 1645 antecknat med egen hand Petrus Mollerus. Han hade innan sin tjänst i Långasjö som han tillträdde år 1624 varit krigspräst. Det måste röra sig om deltagande under krigen i Baltikum eller Polen. Kanske går han att återfinna i någon militärrulla i Krigsarkivet?
 
Enligt Konga dombok 1677 20/6, 59?, nämns om Per Persson i Hareboqvarn, som då var död (levde 1675 30/1), att han var systers man till herr Isack i Ljuder (=Isack Mollerus). Om det var ytterligare en okänd syster eller om någon av herr Didriks döttrar (Elisabeth Didriksdtr g.m. Nils Nilsson i Harebo södregård, Långasjö sn, i hans första gifte; eller Karin Didriksdotter (c1650-1737) gift med Per Jonsson i Harebo södregård, Långasjö sn, sedan i Moshult, Algutsboda sn) som varit gift tidigare har jag ej kunnat belägga.
 
I Schlegel & Klingspors Den med sköldebref förlänade men ej å Riddarhuset introducerade svenska adelns ättartaflor (1875) nämns om den tyska köpmanssläkten M?ller som kom till Estland på 1500-talet och vari medlemmar som sedermera gick i svensk tjänst blev adlade. Namnet Didrik är vanligt i denna släkt. En jämförelse med Genealogisches Handbuch der Baltischen Ritterschaften 2, Estland, band II, s 96-97, ger vid handen att stamfadern anges ss en köpman Dietrich M?ller i L?neburg, vars söner Hans (Johan) (1545-1597) med sin bror Dietrich M?ller invandrade till Estland. Johan M?ller blev pantherre till Erridis och gift med Anna Wrangel. Deras sonsöner adlades M?ller, sedan M?ller von Fahrensbach. Min tanke har varit att ovannämnde broder Dietrich M?ller möjligen kan ha varit fadern till Petrus Dieterici (~Petrus Mollerus). Ett uppslag att forska vidare på, men vi måste komma ihåg att namnet M?ller inte är unikt.
 
mvh
Niclas Rosenbalck

2006-03-11, 17:52
Svar #5

Marianne Lindén

Hej Nicklas!
Detta var intressant. Jag visste inte att Anna Catharina gifte om sig.Jag visste bara att hon dog 1714. Under vilken tid var hon gift med Magnus Mollerus och fanns det några barn i äktenskapet.
Jag har också två personer med likartat namn. Det är Catharina Molera 1715-1779 gift 17440911 med Jonas Berggren i Målilla.
Erik Molerius gift 17520903 med Johanna Charlotta Silkelock i Döderhult och Mörlunda.
Kan det finnas något samband?

2006-03-12, 02:47
Svar #6

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej Niclas!
Tack för dina uppgifter! Det var mycket att begrunda. Intressant det där med Petrus Dieterici fader,som du antar kan ha haft namnet M?ller.Vår tidigare förmodan var att han hetat Didric Mol?r,enligt en kopia från en gammal släktkalender vars namn jag tyvärr inte kan ange i dagsläget. Vi har foskat i över 40 år och till en början skrev man av och kopierade i sin iver allt man fann kunde vara av intresse så det hände ibland att man rusade vidare och glömde ange källan.I samma källa finns Jonas Mollerus, Johan Mol?r,Carl Magnus Mol?r och ett flertal andra med förnamn liknande de vi känner från Mollerus-släkten, men dessa personer är verksamma företrädesvis på Öland och Gotland i slutet på 1700 och början på 1800-talet.
Kanske vet du vilken släktkalender jag menar.
Att Petrus Dieterici tecknade sig som Petrus Mollerus i 1645 års mantalslängd har gått vårt öga förbi. Däremot har vi noterat att han i Konga Härads mantalslängd för år 1642 skrivit under med egen hand d 2 May med Petris Theodorici. Denna namnteckning sparade vi på gammaldags vis för mycket länge sedan, genom att med hjälp av ett smörpapper kopiera mot den lodräta glasskivan på mikrokortsläsaren.
För ca.25 år sedan sökte vi efter honom på Krigsarkivet. Namnet Petris Theodorici fann vi i något register, men mer fick vi inte fram.Antagligen var tiden för knapp.
På Riksarkivet fick vi emellertid för ung. 15 år sedan kopierat några brev till Axel Oxenstierna
från Petrus Dieterici och några bönder i Långasjö daterat 14 februari 1645 och till samme man från Dietericus Petri Mollerus daterade 21 juni 1650 och 20 juni 1653.
Ang.Henric Mollerus. I ett brev till oss från Herbert Jonsson daterat Växjö 7 dec. 1997 anger han att Dietrich Mollerus son Henric dog våren 1716, 72 år gammal. Herbert angav inget belägg för detta.Men vi har en egen notis om att Henric bör vara samma person som Magnus, eftersom Henric, enl. Herbert,i sitt 2:a äktenskap var gift med Anna Chatarina Stråhle. En förväxling måste ha skett eller hade han möjligen dubbelnamn.
Åter till M?ller, som troligen var ett vanligt namn.Vi har ev. misstankar om att en annan anfader till min make Leif, nämligen Carl Fredric M?llerheim, kan ha anknytning till någon M?ller.Se. på Släkter här på Anbytarforum.och i
KGF-Nytt Nr.79 2002: Vadan och varthän ? även om några småfel smugit sig in i denna artikel.
M.v.h. Ann-Marie Gidå

2009-10-29, 20:12
Svar #7

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Löjtnant Magnus Mollerus gav 3 dlr till Madesjö kyrka 1678-02-03. Lika mycket skänkte han den 1 april samma år. Det bör ju inte otänkbart att hans första (hittills okända) hustru var från socknen men ingalunda säkert.

2010-03-19, 15:41
Svar #8

Utloggad Erland Ringborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 14:04
    • Visa profil
Jag vill tillföra diskussionen om släkter och personer med namnet Mollerus ytterligare en dimension.
 
En anfader till mig, kyrkoherden i Drothem (Ög) Daniel Wigius (1622-90), var gift med Elisabeth Johansdotter Mollerus, som i Westerlund-Setterdahl LInköpings stifts herdaminne sägs vara inspektorsdotter från Målen i Skönberga socken. Elisabeth dog i Drothem den 21 maj 1727 (i dödboken kallas hon visserligen Christina Mollera men anges samtidigt vara Daniel Wigius änka). Paret gifte sig enligt herdaminnet 1658, och ingen av de två Johan Mollerus som berörs i tidigare inlägg under denna rubrik kan därmed vara Elisabeths far; kaplanen i Kuopio föddes ju omkring 1667 och  Ljuderkomministerns son, som blev tullinspektor i Uleåborg, i början av 1670-talet.  Något samband mellan de två identifierade släkterna Mollerus och Skönberga kan inte heller spåras. I detta läge har jag dragit slutsatsen att Elisabeths namn är taget efter faders hemman, Målen, där en Hans Hansson förekommer i mantalslängderna under den aktuella perioden och kallas landbofogde, vilket jag likställer med inspektor, under herren till Fyllingarum Jesper Nilsson (Cruus af Edeby). Om Elisabeth hade bröder som också tog namn efter fädernegården, kan vi alltså räkna med en tredje släkt Mollerus. Nappar någon på denna krok?
Erland Ringborg

2010-03-19, 17:09
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Östgötars Minne nr 498 finns 1648 inskriven i Uppsala en Johannes Johannis Mollerus, som anges vara son till en inspektor i Skönberga. Det angavs också att han blev student i Åbo 1661.
 
I Johanna Aminoff Wibergs lista Finska flyktingar i Sverige under stora ofreden finns  
nr 4837  Johannes Mollerus, Tullnär fr: Uleåborg. b: 2. l: ja. (som kanske skulle kunna vara en ättling). Fast namnet kan ju ockå vara en Möller-variant.
 
Mer hittar jag inte nu.

2010-03-21, 10:51
Svar #10

Utloggad Ingemar Källström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2015-11-13, 16:22
    • Visa profil
Hej Erland!Daniel Wigius är också min anfader!Jag har kopior av brev som han skrev till domkapitlet i april år 1690 och beklagar att han är sjuk och inte orkar med sin tjänst, och snart därefter dör han 1690..Änkan skriver senare samma år också till domkapitlet och förklarar sin prekära situation med 11 faderlösa barn.Kyrkoherden i Rappestad på östgötaslätten Benedictus Mollerus som väl måste vara hennes bror skriver också till domkapitlet och försöker förmå dem ...att den fattiga Enkian åtminstone i så måtto at Enkian eller en hennes dotter medh en godh och christeligh man medh Pastoratet kunde blifwa conserverad och behållen.Om Benedictus Mollerus se Linköpings stifts herdaminne.
Mvh
Ingemar Källström

2011-07-22, 21:10
Svar #11

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Ännu en Mollerus-släkt ?
 
Har nyligen läst boken Vasadöttrarna av Karin Tegenborg Falkdalen.
I den nämns på sidorna 60 och 102 en Henricus Mollerus, som på 1550-talet var hovpoet hos Gustav Vasa. Denne Mollerus anges ha kommit från Wittenberg. Om Henricus var av tysk börd eller en svensk man som studerat i Wittenberg framgår inte i texten.  
Henricus Mollerus fick bl.a. befallning av Gustav Vasa att förse ungdomsporträtt av hans döttrar med deviser, som skulle framhålla prinsessornas inre och yttre skönhet. Porträtten finns inte kvar men hovpoetens beskrivande texter finns.  
Jag har inte tidigare hört talas om någon Mollerus i Sverige på 1500-talet.
Känner någon till vilken Mollerus-släkt denne Henricus Mollerus tillhörde ?
 
Mvh
Ann-Marie Gidå

2012-05-22, 14:52
Svar #12

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Ett litet tillfällighetsfynd. I Västra Eds Husförhörslängd AI:1 sid 77 finns under gårdsnamnet Rössel nämnt en Mart. Molleri med dess hustru xxxilla. Husförhöret är gjort i Mars 1724.

2012-05-22, 19:40
Svar #13

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Tillfällighetsfyndet kan tyvärr avföras. Vad som är noterat är att hushållet i sin ägo hade Mart. Molleri huusPostilla, d.v.s. Praxis evangeliorum: eller Huus-postilla för alle fromme och gudfruchtige hierta..., vilken utkom i flera svenska upplagor under 1600-talet och till upphovsman hade Martin Mollerus (1547-1606), pastor primarius i Görlitz och tillsammans med Johann Arndt - vars Sanna kristendom torde vara ännu mera välbekant - representant för den tidiga tyska pietismen.

2015-09-24, 17:30
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
På internet figurerar i olika släktforskares ansedlar uppgiften att länsmannen Gudmund/Gumme Nilssons (död ca 1689) i Kuppramåla, Linneryd socken hustru Anna Persdotter (död 1690) var dotter till kyrkoherden Petrus Mollerus (Petrus Theodorici/Dieterici i Långasjö. Vilka källor och belägg finns för detta påstående ?
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2015-09-24 18:28)

2015-09-24, 19:01
Svar #15

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Bra du tog upp det! Jag har haft den kopplingen själv i mitt släktträd sedan ganska kort efter jag började forska, då det källkritiska ögat inte var utvecklat alls ännu  
 
Har inte tittat på det sedan dess. Jag försökte spåra uppgiften nu och hittade följande: För min del kommer den in ca 2006/2007 från privat sajt som har ett släktträd med dessa uppgifter. Just för Anna Persdotter hänvisas till DISBYT, medans personen uppger just dig som källa för övriga uppgifter om Petrus och hans son Didrik. Så DISBYT är det äldsta jag hittar den i, och där finns ju inga källor.
 
I ett långt senare släktträd som finns på Anbytarforum skrivs det att eftersom Annas dödsnotis finns i Ljuder så skulle tanken vara att hon var därifrån och vidare står det att Petrus Mollerus skulle ha haft en dotter Anna i lämplig ålder (en dotter Anna nämns i första inlägget här uppe också).
 
För min del så ryker kopplingen nu iaf!
 
/Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2015-09-24 19:09)

2015-09-24, 22:53
Svar #16

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Jag har något vagt minne att en kronobergsforskare (Nykvist) hade spekulationer om Gumme Nilssons hustru Anna och just att hon begravdes i Ljuder skulle vara en indicie enligt honom. Kopplingen till Mollerus är dock långsöktare än så eftersom prästfamiljen Mollerus bodde i Långasjö prästgård. Kyrkoherde Didrik Mollerus son Isack Mollerus var dock komminister i Ljuder men han var redan död (avled under sommaren 1690) då Anna Persdotter i Kuppramåla dog (slutet av 1690). Anna Persdotter torde ha ha lagts i samma grav som sin make Gudmund Nilsson, så frågan är väl om hon egentligen begravdes i Ljuder, samt om maken Gudmund hade sin grift där sedan tidigare (varför i så fall?) eller om notisen kommit in i Ljuders kyrkbok av misstag (vem skötte predikningarna och förrättningarna i Ljuder under andra halvan av 1690 ? Herr Isack Mollerus var ju död sedan sommaren 1690.

2015-09-25, 08:48
Svar #17

Utloggad Thomas Levander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2019-01-13, 19:29
    • Visa profil
Kopplingen för Gumme Nilsson och hans hustru Anna Persdotter till Ljuders socken,  framgår också av kyrkoräkenskaperna för Ljuder (SE/VALA/00225/K I/1, bild 18 och 22) då båda i testamente 1688, resp 1691 gav 2 daler till kyrkan.
 
Möjligen kan mer information finnas i sockenstämmoprotokollen.
 
Thomas Levander

2023-06-02, 11:45
Svar #18

Utloggad Lars Forsgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 17:15
    • Visa profil
Anna Maria Mollenius/Mollenia anor på mödernet: vilka var föräldrar till modern Kristina Mollerus/Mollera och mormodern Katarina Ithimaeus/Ithimaea?

Anna Maria Mollenius/Mollenia föds som äldsta barnet till Samuel Matiasson Mollenius och Kristina Matsdottter Mollerus/Molleria. Övriga barn till paret är Kristina född 1694 och Anna Elisabet född cirka 1697.
(Källa: KA/Riksarkivet Helsingfors mf. ES 2007, oo 9, Säämings församlingar 7.–10.5.1697 f. 96: Capellane här i Säminge Sochn Wyrdige och Wällärde Herr Samuel Molenius anhölt medelst een i Rätten insinuerad Suppliqve den efter Hans Sahl: Hustru dygdesamme Matrona Christina Molera effterlembnade ägendomen den hon af sine Föräldrar i Hemgiffte bekommit in och medh sig i Boo föll wädt. aff Kyrckiolagen som för dödz fall skull dess förtijden Omyndige 3:ne barn Nl:n Maria, Christina och Anna Elisabeth Mollenier..)

Anna Maria gifter sig 1713-11-30 med prästen Markus Johannis Tillberg, i Linköpings domkyrka (Linköpings domkyrkoförsamling (E) CI:2 (1695-1763) Bild 177 / sid 345 (AID: v38774.b177.s345, NAD: SE/VALA/00222) och hon anges vara släkt med professor hr Mollerus (=Arvid Mollerus). Anna Maria dör 1766-03-27 och uppges då  vara 78 år och således född cirka 1688. Troligen är hon dock född några år senare, cirka 1692-1693.

Kristina Mollerus
Anna Marias mor Kristina Mollerus dör i Säminge 1697. Eftersom de tre döttrarna troligen är födda mellan 1692-1697 bör Kristina vara född senast 1670-1675. Kristina anges vara dotter till kyrkoherden i Mäntharju Mats Bertilsson (Mathias Bartoldi) Mollerus och Katarina Ithimaea. Enligt Åbo studentmatrikel (https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=2171 ) var Mats gift 3 gånger: Åbo studentmatrikel 1640-1682
Hustru 1: Katarina Ithimaeus.   Död 1682
Hustru 2: Sigrid Arvidsdotter Forstadius   Gifta 1682
Hustru 3: Anna Björklund      Gifta redan 1704, Hefors kämnrätt 1704; hennes 1a äksk
I referenserna antyds att det 1696 kan ha funnits ytterligare en hustru, NN Sigfridsdotter, dotter till befallningsman Sigfrid Zachrisson   

Mats skriver själv under första åren av 1700 talet om fyra barn, återgivet i En fars besvikelser av Georg Luther. Genos 53 (1982), s. 68-69. De fyra barnen är: Sigrid, Kristina, Maria och Mattias. Luther anger Kristina Ithimaeus som trolig mor till de 4 barnen, eller kanske Sigrid Forstadius
Sigrid och Kristina finns även angivna som barn till Mats i Herdaminne för Wiborgs och Borgå stift, del II, Helsingfors 1869, sid 73, av Matthias Akiander. Akiander anger Anna Björklund som trolig moder till Sigrid och Kristina.
Ett femte barn till Mats, som inte nämns i ovanstående källor är dottern Elisabet, med Anna Björklund som mamma.

Den första hustrun Katarina Ithimaea dog/begravdes 1682-02-07 så är hon mor till Kristina Mollerus som måste vara född senast 1675.
(https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut_sve/jasenille/paikat.php?bid=20537&pnum=83)

Men, i mantalslängderna anges barnen första gången följande år:
Viipurin ja Savonlinnan läänin tilejä. Asiakirjat. 8723 Tositekirja, f. 1–1800  (1699-1699). Tiedosto 727. Kansallisarkisto: Son Matz (första gången)
Viipurin ja Savonlinnan läänin tilejä. Asiakirjat. 8727 Tositekirja  (1700-1700). Tiedosto 753. Kansallisarkisto: Dotter
Viipurin ja Savonlinnan läänin tilejä. Asiakirjat. 8730 Tositekirja  (1701-1701). Tiedosto 1230. Kansallisarkisto:   Dotter Sigrid (första gången)
Viipurin ja Savonlinnan läänin tilejä. Asiakirjat. 8733 Tositekirja  (1702-1702). Tiedosto 698. Kansallisarkisto och
Viipurin ja Savonlinnan läänin tilejä. Asiakirjat. 8742 Tositekirja  (1705-1705). Tiedosto 1734. Kansallisarkisto: Dotter Sigrid, Dotter Christina (första gången)
Viipurin ja Savonlinnan läänin tilejä. Asiakirjat. 8747 Tositekirja  (1706-1706). Tiedosto 1250. Kansallisarkisto och
Viipurin ja Savonlinnan läänin tilejä. Asiakirjat. 8752 Tositekirja  (1708-1708). Tiedosto 872. Kansallisarkisto: Dotter Maria (första gången)
Vanligen brukar barn anges första gången i längderna vid 15 års ålder. Det innebär att Mattias var född cirka 1684 vilket stämmer bra med att han är student i Åbo 1705, Sigrid cirka 1685, Kristina cirka 1686 och Maria cirka 1691. Om detta stämmer är den sannolika modern för dessa fyra barn Sigrid Arvidsdotter Forstadius med vilken MB gifte sig 1682 (källa till året?). Eller var praxis i östra landsdelen att ange barn i längderna senare? 18 år eller senare? I så fall är Katarina Ithiamea mor till de nämnda barnen, förutom Maria.

Har Mats Bertilsson ytterligare en dotter Kristina utöver den dotter Kristina som nämns första gången i mantalslängden 1702, född under tidigare delen av 1670-talet, med Katarina Ithiamea som moder? Det innebär i så fall att han är far till dels till en dotter Kristina (ca 1670-1697) med Kristina Ithiamea och dels en dotter Kristina född cirka 1686, med Sigrid Forstadius, och dessa två Kristinor finns samtidigt i livet ca 1686-1697. Att ett nytt barn får samma namn som ett tidigare barn i barnaskaran, som avlidit, är ganska vanligt. Men två barn med samma namn som samtidigt är i livet? Finns exempel på detta? Kan det förekomma om mödrarna inte är identiska, för barn som är halvsyskon?

Kan någon annan i släkten Mollerus vara far till Kristina Mollerus? Mats Bertilsson yngre bröder Anders och Paul kan av tidsskäl uteslutas. Mats Bertilssons far Bertil Matsson, Bartoldus Matthaie, dör 1678 och skulle teoretiskt kunna vara fadern och det gäller även bröderna till Bertil, Johan som dör 1695, och Kristian som dör 1711. Det finns dock inget i källorna som pekar mot Bertil, Johan eller Kristian. Mats Bertilsson kvarstår således som den mest sannolike fadern till Kristina Mollera.

Katarina Ithiamea
Vad är känt om anorna till Katarina Ithiamea, död 1682? Eftersom den förmodade dottern Kristina Mollerus torde vara född senast 1675 bör Katarina vara född senast under andra halvan av 1650-talet. Som föräldrar till Katarina Ithiamea anges oftast Gabriel Bertilsson Ithiameus, död 1675-05, och Kristina Justens(Jost)dotter Timmerman, död 1709 (i hennes 1a gifte, omgift 1677 med Henrik Romanus).

Gabriel Bertilsson Ithiameus är kaplan 1665-1675 i Vederlax (Virolahti). När han nämns i Vederlax (Herr Gabriel) 1665 och 1666 nämns endast 1 person i hushållet. I längden 1667-03 anges han med hustru. Antingen gifter han sig under 1666 eller så är han redan gift när han tillträder tjänsten 1665 men av någon anledning ej noterad med hustru förrän 1667. Gabriel anges sedan i längderna tillsammans med hustru fram till 1675 och 1676 anges hustrun som änka.

Andra förmodade barn till Gabriel och Kristina är Petter/Peter (stupad 1705), Gabriel (köpman), Bertil (som flyttar till nuvarande Sverige (alla tre nämnda av Aarno Tertii i Genos 1970, sid 71-77) samt Kristina och Anna. Katarina är förmodligen den äldsta i syskonskaran som alla troligen är födda mellan 1655-1675. De två halvsyskonen där Henrik Romanus är far, är födda cirka 1680. Födelseintervallet är biologiskt möjligt för samma moder.

Kan någon annan i släkten Ithiameus vara far till Katarina? Gabriels far Bertil Karlsson Carolus Bartoldi)  Ithimeus är kaplan i Ithis 1629-1640 och kyrkoherde i Valkeala 1640-1645/1646 (salig 1647)
(https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=6793944394&aineistoId=1575710321)
(https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5946415779&aineistoId=1773435821).
Bertil är enligt http://runeberg.org/bkfnf/14/0386.html gift med Anna Simonsdotter och far till 4 söner som alla blir präster (Gabriel, Axel, Karl och Israel) och dottern Kristina gifter sig med en präst. Dessa 5 barn är alla födda före 1645, de flesta redan före 1640. Teoretiskt skulle Katarina kunna var född före 1645 och således vara syskon till ovanstående.

Jag hittar inga andra tänkbara fäder till Katarina i släkten Ithiamaeus och det är svårt att avgöra om Gabriel är hennes far eller bror. Någon som har fakta som kan klarlägga detta? Själv lutar jag mot Gabriel som far men är inte helt säker.

Så, Anna Maria Mollenius anor på mödernet är förmodligen:
m Kristina Mollerus/Mollera ca 1670-1696
mf Mats Bertilsson Mollerus -1714
mm Katarina Ithimaeus/Ithimaea
mmf Gabriel Bertilsson Ithimaeus    eller Bertil Karlsson Ithmaeus
mmm Kristina Justens (Jost) dotter  eller  Anna Simonsdotter

Detta blev ett långt inlägg men för den som orkat läsa det hela och kan lämna synpunkter är jag tacksam. Praxis att vid vilken ålder första gången ange barn i mantalslängder? Halvsyskon med samma namn (Kristina)? Bertil eller Gabriel som far till Katarina?

Mvh
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna