ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2012  (läst 3218 gånger)

2005-10-06, 15:53
läst 3218 gånger

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
I Gillberga (Värmland) dödbok C:1 p 321, döda 1706, finns denna uppgift:
d 10 Augusti Stina Molith?a från Söpple 42 åhr.
Vem är detta?
Hon skall alltså vara född ca 1664, men då kan hon knappast vara dotter till Andreas Gustaf M., född 1647, och Anna Bratt. Och knappast ett syskon heller.
Jag har letat i mantalslängderna och 1698-1704 finns en änka i Söpple, som troligen är hon. 1697 ser det ut så här:

Står det Jens Lagolin, Jegarmestare?
Att en jägmästare gifter sig med en Molith?a är inte alls överraskande, snarare tvärt om, men detta par har jag aldrig hört talas om förut.
Kanske Stina är en dotter till Anders Eriksson M., född ca 1620 i Mariestad, som var son till Ericus Mathi? M.?
 
Kjell

2005-10-06, 18:00
Svar #1

Sofie Lindström

Hej Kjell,
 
Det står absolut Jacob inte Jens.
mvh
Sofie

2005-10-07, 09:10
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Kjell
Jag har kikat i personregistret till domböckerna för Gillbergs härad. Om du är intresserad så nämns paret i följande paragrafer. (Jag har inte tillgång till domböckerna).
 
Kristina/Stina Molithea
1692 HöstTing ? 50 och 51
1693 VT ? 13 och 14
1699 VT ? 66 och 67
1702 HT ? 16
 
Advokat/Jägmästare Jakob Fagellin
1695 VT ? 31
1696 VT ? 23
1696 HT ? 26
1697 VT ? 21 och 24
1697 HT ? 32
1699 VT ? 66
 
1679 VT Uppbud
Söpple i Gillberga
Köpare Jägmästare Andrea Molitheus
Säljare Lennart Blankenfjäll
Köpeskilling 300 Riksdaler
 
mvh
Gunnar Jonsson, Säffle

2005-10-07, 11:05
Svar #3

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Tack Sofie och Gunnar!
 
Andreas Molith?us, jägmästare i Prästbol Glava, köper alltså mark i Söpple. Då bör väl Kristina M. vara en nära släkting till honom och inte en kusin eller kusinbarn?  
Fick Andreas M. några brorsbarn? Enligt Fryxell var alla hans bröder ogifta eller dog unga.
Man får nog gå till domböckerna för att reda ut detta.
 
Mvh, Kjell

2005-10-07, 18:42
Svar #4

Bo Andersson

Hej Kjell!
I boken Stavnäs Socken av Linus Brodin finns i kapitlet om Stömne koppargruva finns en Gustaf Molith?us nämnd
I samband med denna kopparfyndighet nämnes av Fernow uti Archivum Werml. Stafnäs koppargrufva på Giöksbo och Stasunds (?) privilegierad för Gustaf Molith?us den 29 aprilis 1669.
Den här Molith?us har jag inte kunnat passa in någonstans, har läst hans namn på något mer ställe men kommer inte på var, och Stina som du har hittat är en ny Molith?us för mig.
Kan de ha samhörighet, far-dotter?
Även prästen Johannes Matthi? Molith?us finns omnämnd om ett fynd av malm på Prästgårdens marker.
 
Mvh Bosse

2005-10-08, 11:07
Svar #5

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Bosse, Gustaf M. är nog den bror till Andreas, och son till Johannes Matthi? M., som enligt boken Värmlands nation i Uppsala 1595-1677 kallas Gustavus Johannis M., född i Stavnäs 5/1 1643 och inskriven i Uppsala 21/9 1661, återinskriven 9/10 1665.  
Vidare står att han: förestått hemförsamlingen under nådåret efter fadern 1671. Uppges ha dött 1674. Enl en annan sekundärkälla dog han 1675-03-21.  
På ett annat ställe i boken (396. Andreas Petri Sluther) uppges han även ha varit delaktig i ett uppror julen 1665 mot rektor Rudbeckius, då hans gårdsport kastades ned på den frusna åns is.
 
Mvh, Kjell

2005-10-08, 22:20
Svar #6

Bo Andersson

Det borde jag ha upptäckt själv, han finns med i min dator.
Mvh, Bosse

2006-02-10, 22:41
Svar #7

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Intressant läsning om Gustaf Molitehus och koppargruvor eftersom Jägmästare Anders Molitheus  bedrev gruvdrift(koppar) under ett antal år i Treskog, Gunnarskog(S). Gruvan, Jägmästargruvan, ligger ett par kilometer väster om Lövhöjden där Jean Levin med familj bosatte sig runt 1730.  
 
Anders var den som startde brytningen men brytningsrätten gavs dock av Kungen till änkefru Starenflycht. Anders protesterade i olika instanser och fick så småningom rätt. Kort därefter överlämnade Anders brytningsrätten till Treskogs bönder. Mer om detta finns att läsa i Gunnarskogsboken. Anders dog 1691, gruvan lades ned december 1701. Och här finns kopplingen mellan Jan Levin och Kerstin Olofsdotter från Treskog.

2006-12-19, 17:59
Svar #8

sven gustavsson stenbacken4c 68154 Kristinehamn

hej, är intreserad var jägmästargruvan är
i Treskog  och hur djup den är.
hälsningar sven gustavsson tel 0550 18790

2006-12-19, 21:32
Svar #9

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Hej Sven
Jägmästargruvan är 18 m djup och om du följer den här länken är jägmästargruvan det gruvhål som ligger strax väster om Lövhöjden. Den andra koppargruvan i område - bockgruvan ligger strax norr om.  
 
Länk till kartadär gruvan finns. Har faktiskt aldrig varit vilket är lite konstigt med tanke på hur många somrar jag tillbringat på Lövhöjden. Var för intresset för gruvan?
 
Hälsningar Ing-Marie

2006-12-20, 15:13
Svar #10

sven gustavsson stenbacken4c 68154 Kristinehamn

Hej Ing-Marie.
 Tack för att du svarade om Gruvan,
det var roligt. inträsse för gamla gruvor
har funnis i många år.obs det är en hobby
från min sida . Till våren när jag åker upp
till min födelse bygd (Mangskog ) skall jag
titta på denna gruva. Hälsn. Sven.

2006-12-20, 20:30
Svar #11

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Hej Sven
Insåg att jag också är tvungen att bege mig upp?ver vid besök hemma i Brunskog. Det finns ganska många  gruvor i området och en tredje namngiven är Albersggruvan. Sökte på Internet och tydligen är ett prospekteringsföretag intresserat av gruvorna i området bl a Jägmästargruvan.
 
Vet att gruvorna finns utmärkta på Arvikas Turistkarta som man (naturligtvis) kan köpa på Turistbyrån. Det finns också gruvor sydost om Treskog - söder om sjön Mangen. `Ing-Marie
 
Ps Är du från Manskog finns det en viss risk att vi är släkt på något sätt.

2006-12-21, 08:51
Svar #12

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:41
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Sven och Ing-Marie,
Ja, ni härstammar ju båda från Mattes Persson Håckan i Håkhöjden i alla fall...
God Jul på er -
MVH Kenneth L, Mangskog

2006-12-21, 15:23
Svar #13

sven gustavsson stenbacken4c 68154 Kristinehamn

Hej Ing-Marie
undrar bara om du härstammar från Mangskog
 Jag får önska en GODJUL

2006-12-21, 20:10
Svar #14

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Hej Sven
Nej, jag är född i Brunskog men min farmors farbröder hette Alfred Magnusson och Johan Slorfeldt.

2006-12-21, 20:14
Svar #15

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Kenneth!
Det är bra att någon har koll :-)
God Jul på er båda, Ing-Marie

2007-01-06, 21:17
Svar #16

Sven Gustavsson

Hej Ing-Marie
   Undrar bara hur du kan så mycket om
   GRUVORNA i Treskog med omnejd.
   OBS gamla soldaten Johan Slorfelt
   Harjag bott nästan granne på tidigt 50 tal
 
                        sven

2007-01-06, 22:02
Svar #17

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Hej Sven
Min mamma är född och uppvuxen på Lövhöjden, vilket innebär att jag hört en del om gruvorna i området och har ett hum om vart de ligger. Sen är det en annan sak att hon kallar jägmästargruvan för Alsgruvan. Det fanns också en del uppgifter på Internet i och med att Treskogskgruvorna tydligen med dagen höga kopparpriser mutats in igen. Sen ingick grundkurser om geologi, mineraler, bergarter, bergteknik och bergmekanik i min utbildning.
 
Men nu till trådens ämne. Som ni föestår av ovan är jag absolut ingen latinare och undrar därför om någon kan ha en teori till bakgrunden av namnet Molitheus och varför Mattias Marcis barn tog sig det namnet. Om namnet betyder något eller om det är en latinisering av en plats eller likande.
 
Hälsningar ing-Marie

2007-12-29, 13:54
Svar #18

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Hej!
En bekant vill gärna veta när Matthias Marci Molithaeus Alandensis föddes.
Möjligen på Åland. Jag har följande uppgifter om honom
Blev magister utrikes, slutligen superintendent i Mariestad 1592.
Dod 1603 23 augusti. Gift 1589 med prostens dotter i Tuna i Roslagen,
Malin Eriksdotter Käx. Syster till Anna Käx gift med Erland Gudmundi,
prost och kyrkoherde i Nor.

2008-01-06, 13:25
Svar #19

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Matthias Marci är född på Åland i mitten av 1500-talet, det finns en hel del uppgifter om honom i olika uppslagsverk och av hans karriär att dömma, magister 1577 och docent 1581 i Rostock, är det ett rimligt antagandet.

2012-10-05, 09:03
Svar #20

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:09
    • Visa profil
Det har ju varit stilltje i denna diskussion några år. Sedan senaste inlägget gjordes har jag upptäckt min egen koppling till släkten Molithaeus via serganten Jean Levin i Träskog, Gunnarskog, som var ättling till Matthias Marcis son Erik.
Det anges ju i olika utredningar att Matthias Marci dels var född på Åland, dels var son till landsfogden Marcus Eriksson där.
Ingenstans har jag sett andra faktauppgifter som talar för ett åländskt ursprung än det faktum att Matthias kallade sig Matthias Marci Alandensis. Det talar naturligtvis för att han kan ha kommit från Åland. Men har någon lekt med tanken att det lika gärna kan ha varit socknen Åland väster om Uppsala? Jag misstänker att det funnits goda skäl att utesluta kopplingen till socknen Åland under alla år som skickliga och engagerade forskare synat släkten Molithaeus. Men jag har inte sett något publicerat. Är det någon som känner till något om detta?
Om vi istället håller fast vid att Matthias Marci kom från ön Åland och faktiskt var son till landsfogden Marcus Eriksson - så undrar jag om någon hittat något mer om detta. I Släktforskarnas Årsbok 1996 (sid 248) återges Johan Bures släkttavla. Med hjälp av förstoringslas har jag där kunnat läsa att en hustru Dordi tillhörig Bure-släkten var gift med Marcus Eriksson, fogde på Åland. Johan Bure har där ritat in en son till paret med namnet Clemet.
Har någon Molithaeus-forskare tittat närmare på detta? Är detta samme fogde Marcus Eriksson som utpekats som Matthias Marcis trolige fader? Och skulle Dordi kunnat vara mor till biskop Matthias Marci?
Jag har med förstoringsglasets hjälp ritat upp Dordis antavla. Hennes mor var hustru Barbro gift med Herr Hans i Tyresö. Barbro var i sin tur dotter till Hustru Dordi gift med borgaren Olof Jonsson i Gävle. Dordi den äldre var dotter till Hustru Anna (Grubbe) och fogden Lars Olofsson stamföräldrar till släkten Björnram.
Tyvärr får jag inte alla dessa personers uppskattade födelseår att passa in i pusslet för att Dordi den yngre skulle kunnat vara mor till biskop Matthias om denne var född runt 1560. Även om många flickor på den tiden giftes bort i 12/13-årsåldern och fött barn före 15 års ålder.  
Om uppgifteni Johan Bures släkttavla från tidigt 1600-tal stämmer så skulle det kunna handla om en styvmor till biskop Matthias. Johan Bure var tydligen angelägen att visa upp släktskap med så många betydelsefulla personer som möjligt. Jag tycker det förefaller märkligt om han missat att skriva en eventuell son Matthias till Dordi och Marcus Eriksson när denne var något så märkvärdigt som biskop. Nu finns bara en son Clemet inritad.
Kan detta vara något att nysta vidare i?
Mvh/Paul Neptune

2012-10-27, 21:45
Svar #21

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Det är självklart intressant om Markus Eriksson var far till Mattias Marci, men jag tycker ändå att frågan om Jan (Jean) Andersson Levin överhuvudtaget är släkt med Mattias Marci(MM) är viktigare. Det finns två varianter om hur  Levins i Lian Silbodahl är släkt med Mattias Marci och ingen verkar särskilt trolig:
 
1) Anders Tholén som i Släktboken Levinska utgår från MM:s son Johannes stämmer inte eftersom  A. Tholén har konstruerat släktleden så att Jan  Andersson Levin är son till sin egen bror Anders Andersson Levin.
 
2) Erik Fernow utgår i sin Beskrivning i Värmland från sonen Erich Mattsson Molitaeus. Flera av Fernows släktutredningar är ifrågasatta och här tycker jag att det är märkligt att Erich Mattsson Molitheus som son till en biskop t ex inte studerat vidare till präst som sin bror Johannes. En förklaring är att hans namn fanns på sin far MMs gravsten(avritning av John Peringskiöld) i Mariestad tillsammans med sin bror Daniel och systrarna Lizbetta och Karin. Så det troligaste är att Erich dog i pest 1603 tillsammans med sin far och sina syskon.  
 
Däremot i mantalslängderna för Lian Silbodal finns en Anders Jönsson/ Jansson som senare förekommer med sina söner Jan, Nils, Erik..., Jag har bara börjat att leta i Nordmarks domböcker, via avskrifter på biblioteket i Årjäng och det finns notiser mitten av 1720-talet som anger hur Erik löser ut sina bröder ur Lian. Men det finns förhoppningsvis mer i själva domboken.
 
Jag har själv plockat bort linjen till Mattias Marci i mormor och farmors anor men anger den som kuriosa.
 
(Meddelandet ändrat av ingmarie 2012-10-27 21:46)

2012-10-28, 07:45
Svar #22

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:09
    • Visa profil
Hej Ing-Marie,
Jag håller helt med dig om att det ännu inte redovisats någon sedvanlig trovärdig beviskedja för släktskap mellan biskop Mattias Marci och släkten Lewin i Värmland. Jag läste Släkt och Hävd Nr 3-4 1991 och artikeln Lewin - en värmlandssläkt av Sten Möller.  
Där hävdar han att biskopens son Erich hade en son Anders Ericsson Molithaeus född ca 1620 och bosatt i Glava socken. Denne Anders hade i sin tur en son Anders Andersson Molithaeus som föddes ca 1650 och var bosatt i Sillbodals socken.  
Sergeanten Jean Lewin i Gunnarskog, som var vår anfader var ju son till den senare.
Artikeln i Släkt och Hävd 1991 innehåller ingen källförteckning. Jag har som du försökt hitta något som fyller luckorna. Men hittills misslyckats. Det verkar som om många ändå köpt innehållet i Sten Möllers artikel. Det kan ju bero på att den känns mer trovärdig än många av de sagor som figurerar på nätet kring denna släktgren.
Ett antal personer påstår ju att familjen Lewin i Gunnarskog skulle härstamma från samtida adliga och ytterst förmögna släkter i det samtida Värmland. Det framstår som en social omöjlighet. Och bygger på att man blandat samman olika personer med samma namn.
Däremot är det ju inte osannolikt att biskopens son Erich 14 år gammal överlevt pesten 1603 och ganska omgående fått ta ansvar för sitt eget liv. Inget tyder ju på att biskopen under sin korta karriär hann bygga upp någon förmögenhet. Hustrun Malin Kaxe gifte sig ju sedan med en borgmästare i Mariestad, men då var ju Erich (om han fortfarande levde) att betrakta som vuxen, med den tidens mått.
Min erfarenhet från andra släkter är att det ofta varit en yngre son som fått möjligheten att studera. Ibland p g a att man inte hade råd bekosta studier förrän färre munnar skulle mättas. Ibland för att äldste sonen övertog gården och att de yngre kompenserades med utbildning. En borgmästare i lilla Mariestad var kanske inte alltför välbärgad eller beredd att investera i styvbarnens framtid.
Kan det vara så att någon sitter inne med verkligt relevanta faktauppgifter kring detta? Det blir ju lätt så att man utgår ifrån att ALLT ska vara tillgängligt på nätet i dagens IT-samhälle. Här och var på nätet stöter man på formuleringar om att namnet Molithaeus aldrig användes av biskopen själv, men att sönerna Erich och Johan m fl tog sig namnet. Namnkonstruktionen är ju i sig så unik att det skulle vara av stort värde om någon kunde ange något dokument där namnet Anders Erichsson Molithaeus (i Glava) förekommit, då skulle man ju åtminstone kunna dra slutsatsen att en Erich Molithaeus existerat i vuxen ålder. Att sedan vanliga bönder i en senare generation valde att byta ut ett svåruttalat efternamn mot Lewin är ju inte så märkligt.  
Själv har jag valt att än så länge ha kvar släktlinjen till Mattias Marci och Malin Kaxe. Men har markerat att det saknas klara bevis mellan flera länkar i kedjan. Hoppas att mer fakta kommer fram. Annars är det ju inte ens värt att kallas kuriosa. Vore spännande om fler forskare engagerar sig.
Med vänlig hälsning/Paul

2012-10-28, 09:46
Svar #23

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Det är alltid svårt att efter 400 år bedöma en familjs sociala status och eventuella förmögenhet. Självklart kan Malin Kaxes barn behandlats annorlunda av Amund Jonsson än hans ev tidigare egna och yngre gemensamma barn, men den överlevande brodern Johannes blev präst och systern Anna gifte sig med Prosten Bergin i Skövde. Men för att få fram sergeanten Jan Andersson Levins anor är det mest naturliga att utgå från Lian i Silbodal via mantal, domböcker, kyrkböcker, militära längder mm med öppna ögon och man ska alltid försöka kontrollera uppgifter som saknar källhänvisningar.
 
Ps jag läste nyligen uppgifter om att Mattias Marci kan ha härstammat från Ålands socken i Uppsala län och Sten Möller baserar sina uppgifter på samma källor som alla andra.
 
 
(Meddelandet ändrat av ingmarie 2012-10-28 10:25)

2012-10-28, 10:29
Svar #24

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:09
    • Visa profil
Det där med socknen Åland utanför Uppsala var det JAG som ställde en fråga om i detta forum den 5 oktober. Jag gjorde det just för att - som du säger - kontrollera uppgifter med öppna ögon. Om man tittar på många andra prästers namnkonstruktioner så är de ju oftast kopplade till sina socknar.  
Åland var ju på denna tid en del av Sverige. Att ta sitt namn efter Åland borde ju kunna jämställas med att ta sig namn efter Uppland eller Östergötland. Men det finns ju faktiskt sådana exempel också, åtminstone när prästerna kommit från glesare befolkade landsändor. Så kan man ju också tycka att det borde ha varit rimligare för Mattias Marci att studera i Uppsala om han kommit från en socken i västra Uppland.  
Men för att hålla oss till frågan om lewinarna i Värmland verkligen var ättlingar till Molitaeus så får man ju börja där. Jag har också försökt hitta ledtrådar i Silbodal, Glava m fl socknar. Men hittills inte fått några napp. Man får väl ta nya tag. Och under tiden hoppas på att någon som eventuellt sitter inne med trovärdiga källor snart kommer att redovisa dessa.  
Bara för ordningens skull: Jag har inga som helst belägg för att Mattias Marci skulle ha kommit från socknen Åland i Uppland. Jag tycker ön Åland verkar trolig.
Mvh/Paul

2012-10-28, 11:01
Svar #25

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Det är fler än du som ställt frågan om det gäller ögruppen Åland eller Åland i Uppsala län, så du är inte ensam om den funderingen. å andra sidan finns Mattias Marcis dagbok bevarad, så svaret kanske är självklart.

2012-10-28, 13:54
Svar #26

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
I uppbudsregistret för Gillbergs härad nämns aldrig Molitheus och Levin i samma köp.
Säger kanske inte så mycket, men det är ingen idé att leta bland uppbuden där verkar det som.

2012-10-28, 14:43
Svar #27

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Gunnar, själv har jag bara tittat i de militära rullorna, mantalslängderna och avskrifter i Nordmarkens domböcker och där finns en notis där gränsriddaren Erik Andersson Levin löser ut sina bröder ur Lian, men samtliga bröder finns inte med i den eftersom han tydligen löst ut syskon tidigare, notiser som inte fanns som avskrifter i Årjäng. Måste skaffa mig Arkivgigital eller nåt!

2012-10-28, 17:37
Svar #28

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 08:09
    • Visa profil
Hej,
Nu börjar vi bli så många som diskuterar Lewin-släkten att vi kanske borde övergå till att fortsätta under den rubriken istället för här under Molitaeus?!
Känner för egen del att det är dags att friska upp minnet kring allt detta. Har ju slitit med frågan tidigare några gånger. Men hittar inte alla gamla uppgifter.
När jag kollar i mantalslängderna för Silbodal tror jag mig se ett antal av bröderna Andersson Levin inskrivna på Lian vid olika tillfällen. Men jag finner inte deras far. Kan det vara Swen Andersson som dyker upp redan 1703? Sven finns sedan med olika årtal fram till 1720. 1705 finns Hans Andersson. Jean och Nils står inskrivna 1724.
Jean Lewin har ju beräknats född i Silbodal 1697. Jag hittar honom inte där. Men nånstans i bakhuvudet finns en minnesbild av att jag sett en tänkbar födelsenotis för honom i en av grannsocknarna.  
Bra att du Gunnar kollat uppbudsregistret.

2012-10-28, 20:11
Svar #29

Utloggad Ing-Marie Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 22:02
    • Visa profil
Ett sista inlägg i Moliteustråden. Enligt Jan Andersson Levins dödsannons hette hans far Anders och hans mor Maria:
 
        Dödde av ålderdomskrämpor 24/8 (1776)
        Far Anders och Moder Maria
   Warit i sina yngre år sergeant
   Gift 2ne Hustrur 9 barn 7 levfande
   Begravd 15 september av Comminister Brand
 
Se vidare uppgifter i tråden Levin http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/337888.html?1263691393 där det framgår att Sven Andersson är en bror.
 
(Meddelandet ändrat av ingmarie 2012-10-28 21:38)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna