ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mogren  (läst 1020 gånger)

1999-04-11, 20:58
läst 1020 gånger

MatsMogren

Inlägget var ursprungligen inlagt som ett svar på en  under Resandesläkter. / mvh Anders Berg, Moderator Släkter
 
Hej Anders!
 
Av en händelse fick min fru ditt meddelande om resandesläkten Mogren. Detta var mycket intressant, då jag själv släktforskar i smedsläkten Mogren, från Värmland och Närke. Jag har tittat på olika släktforskningssidor och ibland sett att det finns Mogrenare uppåt landet. Så nu undar jag om vi inte kunde jämföra våra anor och eventuellt hittat någon koppling! Det vore mycket intressant att kunna klarlägga om det finns något samband mellan de 4 olika släkter Mogren jag känner till. Vet du förresten något mer om denne Daniel Mogren i Gulnäs
Mvh Mats Mogren

2001-10-31, 11:36
Svar #1

Per Mogren

Mats Mogren
Hej !
Som fullkomlig novis vad gäller släktforskning
har jag en fråga till dig.Du nämner att du känner till 4 släkter Mogren. Jag försöker få reda på uppgifter om min farfar, Bror Bertil Mogren,f 1872
Eggeby/Eggby i dåvarande Skaraborgs län.Han flyttade senare, kring 1895 kanske, till Sthlm och arbetade där som polis tills han avled 1930.
 
Vet du nåt om denna gren?
 
Med vänlig  
hälsning
 
Per Mogren

2001-11-06, 12:51
Svar #2

Per Mogren

Hej !
 
Jag söker information om släkten Mogren,närmare bestämtmin farfar Per Bertil Mogren, f 1872 i Eggby, Skaraborgs län.Han hade flera syskon,
Gerhard,Lennart och ytterligare en bror (tror jag)
samt en syster.Det måste alltså finnas -förhoppningsvis - flera släktingar kvar i området
(Skara,Skövde,Hjo etc).Tacksam för alla upplysningar.
 
Mvh
Per

2012-03-17, 19:22
Svar #3

Utloggad Britt Edenholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2016-02-15, 22:22
    • Visa profil
Min ana Helena (senare kallad Lena) Jacobsdotter f. 2 februari 1762 i Hakarp gifte sig i Hakarp den 26 juni 1783 med Trädgårdsmästaren Olof Lennberg på Stensholm, Hakarp (F). Lenas föräldrar var skomakare Jacob Andersson och Ingierd Larsdotter från Fällan, Hakarp. Lena skrivs senare Lena Jacobsdotter Mogren. Lena dör 11/3 1821 i Malmbäck (F). I de flesta husförhör står felaktigt att Helena är född 1759. Jag undrar om någon vet varför hon kallar sig Mogren. Hade fadern skomakaren tagit sig namnet Mogren eller hade Helena själv något hantverkaryrke, som kan förklara namnet Mogren?
Om Du vet något, tala gärna om det för
Britt Edenholm.
Jag skulle bli så tcksam.

2012-08-29, 21:19
Svar #4

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Jag söker mer uppgifter om borgaren Anders Mogren, enl. uppgift
skulle han varit född i Vadstena 1701 och hustrun Catharina anders-
dotter skulle ha varit född 1707.
 
Dottern Catharina född 17440703 i Vadstena gifter sig med komministern
Anders Moselius.
 
Jag finner ingen Anders Mogren f ca 1701 i Vadstena och heller ingen
vigsel i Vadstena.
 
Är det någon som vet mer?
 
Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna