ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Minten  (läst 1816 gånger)

2000-06-12, 21:47
läst 1816 gånger

Sven-Olle Olsson

Finns det någon som intresserar sig för släkten Minten, som har anknytning till släktena Werkamp och Ennes enligt följande:
 
Tabell 1
Ennes, Margaretha. Född i Landskrona, M.  
Gift efter 1712 med Weerkampf - Werkamph - Werkamp, Balthasar Jost D. Handelsman, Arkelstorp 3, Stoby, L. Född i Westfalen, Tyskland. Far: Weerkampf - Werkamph - Werkamp, Gerhart Friedrich. Osnabrück. Död i Osnabrück, Tyskland.  
Barn:
Werkamp, Johan Fredrik. Född 1719-08-03 i Skyrup, Matteröd, L.  
Werkamp, Maria. Född.  
Werkamp, Johanna Elisabeth. Född.  
Werkamp, Regina Elisabeth. Född 1726-01-21. Död 1825-01-23 i Göteborg, O. Se tabell 2.  
Werkamp, Johan Eberhard. Hejderidare, holtzfurste. Född 1729 i Arkelstorp, Stoby, L. Död 1792-10-09 i Stobäck, Finja, L. Se tabell 3.  
Tabell 2 (generation 1)
(Från Tabell 1)
Werkamp, Regina Elisabeth. Född 1726-01-21. Död 1825-01-23 i Göteborg, O.  
Gift med Minton - Minten, Johan. Vinhandlande & källarmästare i Göteborg. Född 1722 i Bergedorf, Tyskland. Död 1785 i Göteborg, O.  
Tabell 3 (generation 1)
(Från Tabell 1)
Werkamp, Johan Eberhard. Hejderidare, holtzfurste. Född 1729 i Arkelstorp, Stoby, L. Död 1792-10-09 i Stobäck, Finja, L.  
Gift med Rönberg, Mariana Elisabeth (Lovisa). Född omkring 1731. Död 39 år gammal 1770 i Stobäck, Finja, L.  
Barn:
Werkamp, Balthzar. Stadskorporal. Född 1755. Död 1800-04-27 i Finja, L.  
Werkamp, Rutger Karl. Född 1758-04-13. Död 1826-01-13 i Stobäck, Finja, L.  
Werkamp, Erhard. Hejderidare. Född 1760-08-16 i Mölleröd, Finja, L. Död av hetsig feber 1781-02-04 i Stobäck, Finja, L.  
Werkamp, Carl August. Född 1763-05-27 i Stobäck, Finja, L.  
Werkamp, Kjell Fredrik. Född 1765-06-28 i Stobäck, Finja, L.  
Werkamp, David Wilhelm. Född 1766-06-29 i Stobäck, Finja, L.  
Werkamp, Regina Lovisa. Född 1768-03-17 i Stobäck, Finja, L.  
 
Hör då gäran av Er!
 
Hälsningar
Sven-Olle Olsson

2001-03-07, 22:27
Svar #1

Essan Gradhman

Hej!
Jag har någon enstaka Minten ingift i min släkt.
Johanna Elisabet f 1783. Intresserad? I så fall
har jag en del att berätta om henne.

2001-07-09, 22:37
Svar #2

Utloggad Margareta Hartelius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-03-05, 19:11
    • Visa profil
Hej!
Det fanns några Minten i Göteborg, en gammal Göteborgssläkt. Du kan kolla vår släktsida tjocka.nu/heritage
MVH
Margareta Hartelius

2001-09-08, 20:15
Svar #3

Sven-Olle Olsson

Bästa Essan Gradhman,
 
Tack för Ditt förslag. Jag är mycket intresserad av att få information av Dig om denna gren. Johanna Elisabeth gifte sig 1806 med Johan Andersson Gradman f 1772 och d 1825. Jag har två av deras barn nämligen Ida Elisabet f? d ? samt Jenny f1818 d1889, någon mer vet jag inte. Du tillhör tydligen själv denna gren med namnet Gradman och jag vore mycket tacksam om Du kunde hjälpa mig att komplettera denna gren, ättlingarna till Johana Elisabeth. Vet Du något om övriga Minten, som mycket riktigt var en stor Göteborgssläkt. De är intressanta för mig speciellt eftersom jag försöker kartlägga hela Ennessläkten, se denna släkt.  
 
Hjärtliga hälsningar
Sven-Olle Olsson, Malmö
gryphon.hb@swipnet.se

2002-05-04, 01:25
Svar #4

Ragnhild Palenius Reesalu

Hej! Jag heter Ragnhild Palenius-Reesalu. Min mamma heter Birgitta och hon är född Hjorth. Regina Minten född Werkamph var hennes farfars farfars mormor. Deras dotter Sofia född ca 1757 gifte sig med Johan(?) Hjorth. Regina och Johan Minten bodde i det som idag kallas Bagaregårdens Kulturhus i Göteborg. Regina ligger begravd på Stampens kyrkogård i Gbg. På gravstenen står att läsa att hon var stammoder till 16 barn, 33 barnbarn och 67 barnbarnsbarn. Har undrat över att inte en enda Minten finns kvar i Gbg. Min mors gamla faster, Margit Hjorth, som blev nästan lika gammal som Regina Minten har tillsammans med sina kusiner släktforskat på den Hjorthska sidan tillbaka till 1600-talet. Jag har inte själv någon släktbok, men namn som jag kommer ihåg från min mors är Leffler, Fröding och Lilliestierna.
Hälsningar Ragnhild P-Reesalu i Partille

2002-05-04, 13:18
Svar #5

Essan Gradhman

Hej Ragnhild!
Inte för att jag har särskilt mycket om släkten Minten, men jag vet i alla fall att en Johan Minten gift med Sara Maria von Öltken fick en dotter vid namn Johanna Elisabet f 8/8 1783. Hon gifte sig med Johan Andersson Gradman som var handlare och även startade Gubbero tobaksfabrik. Så något av släkten lever kvar i Gradmansplatsen i Gbg och Gubberogatan....*S*
Johanna (Jenny) stod även ett tag som ägare till Gubbero efter sin makes konkurs. En bror till henne övertog sedan ägarskapet till Gubbero innan det såldes till P C Rettig.
Mvh
Essan G

2002-05-04, 13:20
Svar #6

Essan Gradhman

Ragnhild!
Jag hoppas du observerat allt vad Sven Olle Olsson skrivit här ovan om släkten Minten!!
Essan

2002-05-09, 01:17
Svar #7

Ragnhild Palenius-Reesalu

Hej Essan!
Tack för Dina upplysningar! Johan Minten och hans hustru ligger begravda tillsammans med något barn på Stampens kyrkogård i Gbg. I graven bredvid ligger Johans mor Regina och i ytterligare nästa ligger systern Johanna Elisabet gift Fröding. Jag gissar att Din Johanna Elisabet fått sina namn efter denna sin faster. Sophia Mintens=majorskan Hjorths grav hittade jag inte men den ska finnas på samma k-gård enligt förteckningen i rötter. Sophia är min syster till Din Johan. Det finns också en liten gata i närheten av Redbergsplatsen i Gbg som heter Mintengatan. Kanske visste Du allt detta förut men om inte så vet Du nu.
Vänlig hälsning Ragnhild!

2003-12-03, 14:06
Svar #8

Caroline Tholander

Angående Minten-släkten.
 
Johan och Regina Mintens 6:e barn Carl f. 1754 finns i min släkt. Han gifte sig med Elisabet Roempke f.1755 och fick 3 barn, varav dottern Elisabet (Betty) f.1786, gifte sig med Carl Tholander,f.1769 ,stadsmäklare i Stockholm.  
Roligt att det fanns uppgifter om Mintens och Werkamp här!
Vänliga hälsningar
Caroline Tholander

2004-04-23, 23:31
Svar #9

Ragnhild Palenius-Reesalu

Hej Caroline!
Roligt med ett nytt inlägg på denna sida.
Johan och Regina fick ju 16 barn. Vet Du vilka de var?
Hälsningar Ragnhild Reesalu

2004-08-05, 00:10
Svar #10

Caroline Tholander

Hej Ragnhild!
 
Såg inte din fråga förrän nu, men  jag har alla namn och litet mer uppgifter om alla 16 barnen!
Intresserad? Eller har du dem också?
Hälsningar
Caroline Tholander

2004-08-05, 00:34
Svar #11

Caroline Tholander

Tillägg till förra inlägget.
Av de 16 barnen var 7 pojkar med namnet Minten, men 3 av dem dog som barn, 2 var ogifta, och endast två gifta. Carl, från mina anor, hade bara en son, som dog 4 år gammal. Johan (f. 1753) hette den andre sonen som var gift ( med Sara Maria von Öltken).Han var rådman i Gbg.  Jag vet ingenting om den släktgrenen och   eventuella söner.  
Det kan emellertid  förklara varför du inte finner några Minten i Göteborg, då han var den ende av de 16 som  kunnat föra namnet vidare.
Caroline Th.

2004-08-05, 22:30
Svar #12

Essan Gradhman

Johan Minten och Sara Maria von Öltken fick åtminstone 4 barn. Tre flickor och en pojke Johan Volrath som var född 1789-07-01 i Kristine förs. Gbg. Jag har, i övrigt bara uppgifter om Johanna Elisabeth, som gifte sig med Handlanden Johan Andersson Gradman.  
mvh
Essan G

2006-06-26, 00:43
Svar #13

Ragnhild Palenius-Reesalu

Hej Caroline och Essan!
Tack för era upplysningar! Caroline du skriver att du har kunskaper om alla 16 barnen. Det skulle vara roligt att få ta del av det du känner till. Och Essan om det du vet om Johanna Elisabeth. Har kommit fram till att Sofia Minten, gift Hjorth, var morfars mor till Charles Felix Lindberg, han som genom sin donationsfond försett Göteborg med ett antal statyer m m.  
 
Vänliga hälsningar i sommartid Ragnhild!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna