ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Millberg  (läst 5881 gånger)

2003-01-23, 09:09
läst 5881 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Detta och följande inlägg från 2003 och 2005 har flyttats hit från Introducerad adel - Ekeblad. / mvh Anders Berg, Moderator Släkter 2012-10-13
 
Hej!
 
Utan att lägga mig i de närmast ovanstående inläggen, om huruvida de införda bilderna tillför något i en diskussion om Ekebladsätten eller ej, vill jag be dig Mats G. Kjellström att berätta lite om din eventuella släktskap till Ekebladsätten. Har för mig att du påstått dig härstamma ifrån något oäkta barn i en släkttavla, men när jag var inne på din sida och tittade kunde jag inte finna detta. Du har en hel del på sajten, var svårt att hitta den röda tråden vad gäller Ekebladsätten. Din koppling skulle alltså vara intressant att få här.
 
vänliga hälsningar
Niclas

2003-01-23, 11:22
Svar #1

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Ni kan läsa på min hemsida ang. släktskapet med Ekeblad på Stola. Klicka på INTRODUKTION OM EKEBLAD-MILLBERG så får du veta mer om den röda tråden.
Enligt födelseböcker från Strö Kyrka plus ett brev jag fått från den kunnige Nils Fredrik Beerståhl som skrivit flera böcker om västergötlands historia så har min morfars släkt en koppling till Ekebladarna.
Morfar hade bilder och dokument berörande Ekebladarna på Stola. Han talade ibland om Clas Julius som växte upp på Lindholmen (Lindholmen Slott som ägdes bl.a. av Ekebladarna ligger nu i ruiner) som ligger ganska nära Stola Herrgård som ägdes av Ekebladarna i över 300 år.
Clas Julius Millbergs pappa var titulerad Donationist, han fick Lindholmen av Greve Gustav Piper, Mariedals Slott, som var systerson till Ekeblad.
Min morfar avled 85 år gammal år 2000.
Clas Julius Millbergs farfar Greve Clas Julius Ekeblad dog 1808 av slag.
Clas Julius hamnade i Örebro i slutet av 1800-talet där han köpte ett fint hus i centrala Örebro intill Svartån som rinner förbi Örebro Slott, han drev företag och ägde några hyresfastigheter i centrala Örebro. Clas Julius var dessutom med och grundade IOGT i sverige.
Han var en mycket företagsam & aktiv personlighet ända fram till hans död. Han var också diakon i Betelkyrkan.
Han hade en bror som flyttade till Göteborg som blev präst. Men dom hade aldrig någon kontakt med varandra.
Har också för mig att min morfar berättade för oss för många år sedan att han hade besökt Stola (Strö sn, Västergötland) som barn, men nu är han död så nu har jag ingen att fråga...

2003-01-23, 16:26
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Här tror jag att Mats Kjellström har gjort en Anckarstjerna.  
Tittar man på Mats hemsida och de sidor om Millberg-Ekeblad han själv hänvisar till så är det svårt att få det att gå ihop. Särskilt om man jämför uppgifterna med kyrkböckerna för Strö och moderförsamlingen Sunnersberg.
 
Claes Magnus Millberg född 1798 24/5 uppges av Mats vara oäkta son till greve Claes Julius Ekeblad och placerad hos Ekeblads kusk Anders Millberg. I födelseboken för Strö står kusken Anders Millberg och hans hustru Christina Björkman som föräldrar.
 
Mats uppger också att Claes Magnus fick en son Claes Julius 1850-08-21 i Strö som är Mats morfars morfar.
Det finns inte något barn som heter så som föds i Strö eller Sunnersberg det aktuella datumet eller året.  
I ett brev som finns på Mats sidor skrivet av en Anna Millberg till sin syster Greta Almqvist i Örebro, kallar Anna Claes Magnus för sin morfar. Mats kallar Greta (eller möjligen Anna) för sin morfars mor.
Och här börjar det halta ordentligt. Om Claes Julius är morfars morfar till Mats så skulle alltså Anna och Greta vara döttrar till Claes Julius (om den ena av dom är morfars mor till Mats), vilket dom inte kan vara om dom kallar Claes Magnus (C J:s far) för sin morfar, Claes Magnus skulle i så fall vara deras farfar.
 
Anna uppger också i sitt brev att Claes Magnus fick en (yngre) bror Gustaf Vilhelm som blev präst i Mölndal. Mats uppger att det är Claes Julius som har en bror som heter Gustaf Vilhelm och blir präst i Mölndal. Det finns inte någon Gustaf Vilhelm född i Strö och son till Anders Millberg. Anders Millberg dör dessutom i Strö två år efter Claes Magnus födelse, 1800 11/11. Han får dock en dotter postumt, Eva Margreta född 1801 13/7 i Strö.  
 
Mats skriver att grevinnan Ekeblad begick självmord 1791. Efter kontroll i riddarhusets genealogier så stämmer det och datum var 13/3 1791. Anna skriver i sitt brev att greven tänkte följa sin fru i döden men att en fransysk kammarjungfru hindrade honom och fick honom på andra tankar, och Anna antyder att kammarjungfrun i samband med detta blev med barn och blev bortgift med kusken Anders Millberg. Claes Magnus är född drygt sju(!) år efter den händelsen. Christina Björkman skulle alltså ha varit fransyska. Låter inte särskilt franskt i mina öron.
Dessutom har inte Anders Millberg och Christina Björkman gift sig i samband med Carl Magnus födelse. De kommer inflyttande till Strö 1796 och har då redan en son, enligt inflyttningslängden för Strö.
 
Att en och annan adlig herre skulle vara far till barn som tas om hand mot betalning av någon anställd som gifter sig med den piga som är den blivande modern, tror jag inte är alldeles uteslutet att det har hänt. Men så är det ju uppenbarligen inte i det här fallet.
 
Ytterligare ett tecken på att det är Anckarstjerna-syndromet som drabbat Mats är väl att han bär sig precis likadant åt som övriga som drabbats av detta. Minsta lilla mothugg så går man till angrepp och ska aldrig mer bidra med något i Anbytarforum utan bara hålla allt för sig själv. J Känns det igen?
 
Så, Mats, det är nog bara att acceptera att Claes Magnus Millberg är en Millberg och inte en Ekeblad.  
 
Till sist kan jag bara säga att jag håller med Elisabeth att det är ganska onödigt att bara lägga ut bilder utan några som helst övriga uppgifter och utan att någon har frågat om något. Men syftet i det här fallet var väl enbart att lägga ut en länk till sin egen sida, vilket inte är tillåtet att göra hur som helst i Anbytarforum om jag förstått saken rätt. Att som Mats påstå att det är privata bilder han delar med sig av stämmer ju inte heller. De bilder som finns här är ju scannade från olika böcker.

2003-01-23, 19:22
Svar #3

Utloggad Sten Kumlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2012-06-07, 15:45
    • Visa profil
Ska vi på Anbytarforum  recensera insändarnas hemsidor nu också, då går du väl lite för långt ändå Lotta? Vad du gör är att du missfirmar honom  ofantligt offentligt.  
Jag har inte varit inne på nämnda web-sida men den får han svara för själv enligt svensk lag inte någon lag som satts upp av Anbytarforums läsare. Den ursprungliga frågan gäller ju om man bara kan stövla in på en diskussion och lägga in kritiska kommentarer när det som skrivs förutsätts handla  om det som diskussionens rubrik beskriver, detta gjort av någon som kallar sig redaktör och i så fall borde veta vad tryckfrihet är. Är det så svårt att förstå att en person som letar efter information enligt rubriken väntar sig att finna sådan där även om det är en bild och inte  av en massa tjafs till vilket jag själv tyvärr bidragit en del. Jag gör väl som alla andra ; tittar runt lite och läser vad andra skriver och om  det något jag inte tror eller gillar går jag raskt vidare utan att kommentera. För övrigt om denna diskussionen ska forsätta så föreslår jag att vi flyttar till Ordet är fritt

2003-01-23, 20:55
Svar #4

Jonas Kuschner (Jonas)

Frågan huruvida en viss greve Ekeblad har en viss utomäktenskaplig son eller inte hör naturligtvis hemma under denna rubrik. Var skulle det annars diskuteras?
 
Mats G. Kjellström har påstått detta på sin hemsida, som han dessutom gjort reklam för och länkat till härifrån. På samma sätt som om dessa påståenden hade publicerats i tryckt form i någon tidskrift får han stå sitt kast om svaga punkter i hans argumentation utsätts för granskning. Detta är väl ingenting som varken han, Sten Kumlin eller någon annan bör bli upprörd över.  
 
All heder åt Lotta Nordin för att hon tar sitt ansvar som källkritisk släktforskare! Om Mats G. Kjellström vill komma med motargument i sakfrågan står det honom fritt att göra det. Det skall bli intressant att läsa.

2003-01-23, 21:25
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Sten,
Jag recenserar inte någon hemsida. Jag har inte skrivit ett dugg om vad jag tycker om Mats hemsida, och om jag skulle få för mig att göra det skulle jag inte göra det här under rubriken Introducerad adel/Ekeblad.
 
Mats talar själv om här ovanför hur man ska hitta  den röda tråden från honom till släkten Ekeblad. Han talar om det efter att ha fått en fråga och hänvisar själv till en länk på sin hemsida om man vill ha svar på frågan. Han skriver, dessutom understruket, att greve Claes Julius Ekeblad är Claes Julius Millbergs farfar. Om man går till hemsidan och tittar på det och ser att det inte hänger ihop så är man i sin fulla rätt att påtala felaktigheterna, och att göra det här eftersom det var här frågan kom upp. Jag håller mig till ämnet till skillnad från dig och vissa andra som enbart har ifrågasatt Elisabeths ifrågasättande. Jag förstår fullständigt att någon som letar efter information om släkten Ekeblad tittar under den här rubriken och just därför är det ju bra om viss falsk information avslöjas här, så att inte de som tittar in godtar allt som skrivs utan urskillning. Möjligen kan du avgöra vad som är sant eller falskt av det du hittar på olika ställen på Internet, men alla kan det inte.  
 
Vad det är för lag du avser att jag hittat på vet jag inte. Det är inte olagligt att sprida falska släkttavlor vad jag vet, och jag har inte påstått det heller. Däremot tycker jag mycket illa om det och kommer att fortsätta att påtala sådant om jag hittar det. Det dyker ofta upp personer som gärna, av någon outgrundlig anledning,  vill vara adliga eller ha adliga anor och som därför hittar på samband som inte håller för närmare granskande. Av vilken anledning man gör det vet jag inte. Däremot vet jag att släktforskningen som sådan blir misskrediterad av alla som gör på det viset, och just därför ska det förhindras så långt det bara går.
 
Jag missfirmar inte någon ofantligt offentligt. Den som sprider falsk information missfirmar väl snarare sig själv och blir förr eller senare avslöjad, särskilt om man har lagt ut det på Internet. Och då anser jag att förr snarare än senare är att föredra.
 
Slutligen Sten, var är det material du skrev att du hade när du startade den här diskussionen 16/5 2002? Det låter verkligen som om det vore något som kunde vara intressant för dom som tittar in under den här rubriken för att dom är intresserade av ätten Ekeblad.

2003-01-23, 22:47
Svar #6

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Inläggen från Sten Kumlin, olle andersson, Anders Pettersson och Björn Stålhed samt Mats G. Kjellström är intressanta eftersom samtliga anklagar Elisabeth Thorsell för personangrepp m.m. mot nämnde Kjellström. Emellertid kan varje sansad person som läser Elisabeths första inlägg se att detta inte alls innehåller något angrepp mot Kjellströms person, utan endast två raka frågor om syftet med bildpubliceringarna och en tanke om att publiceringen av bilderna väl gör sig bättre i ett annat sammanhang.  
 
Vad som sedan följer i ett antal inlägg från ovannämnda personer är däremot inget annat än personangrepp på Elisabeth Thorsell. Hon anklagas för personangrepp, att förstöra, diktatur, att kontaminera [=förorena, nedsmitta] m.fl. tarvligheter.  
 
Sten Kumlin fortsätter senare i samma otrevliga stil i ett angrepp mot Lotta Nordin, där hon anklagas för att missfirma nämnde Kjellström ofantligt offentligt. Vad Lotta gjort sig 'skyldig till' är att hon skrivit ett högst adekvat inlägg om genealgiska och källkritiska problem, som en direkt respons på Kjellströms påståenden i inlägget kl. 11.22 idag.  
 
Låt oss i fortsättningen få slippa obehagliga personangrepp och tarvligheter av det slag som Sten Kumlin, olle andersson, Anders Pettersson, Björn Stålhed och Mats G. Kjellström levererat i denna diskussion. Att alla inte tycker lika om allting (t.ex. nyttan av okommenterade bildpubliceringar i Anbytarforum) är bara att acceptera och respektera. Men det är inte acceptabelt att angripa någons person för att han eller hon har en avvikande åsikt eller för att denne framför underbyggd kritik i ett genealogiskt spörsmål.  
 
Jag vill passa på att påminna om Anbytarforums ordningsregler där det bl.a. står följande kloka och tänkvärda ord:  
Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp tolereras inte. Man behöver inte hålla med om vissa åsikter eller acceptera id?er eller fakta, men du ska alltid visa hänsyn och respekt för personer du diskuterar med.

2003-01-24, 00:10
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Vill tacka för Torstens kloka ord här - han skrev mycket som kanske jag borde gjort vid det här laget, men jag kan ju inte sitta här jämt.. Läs och lär får jag väl bara säga.
Sedan var det ju bra att kunna konstatera att Anders Pettersson och Björn Stålhed sitter vid samma dator: -är ni inte en och samma person så är ni väl goda vänner då med samma intressen i en del debatter.  
 
Kan passa på att påminna (även om det är under fel rubrik) alla som så flitigt deltar i dessa subdebatter att jag konstaterat att flera flitiga forumdeltagare lider av personlighetsklyvning och alltså inte vet vad de heter ibland. Men då åkomman så lätt kommer tillbaka under gynnsamma förhållanden så får jag rekommendera en allmän skärpning mot att skriva under falska namn.. (Annars får jag 'skriva ut' något som stoppar ofoget)

2003-01-24, 00:33
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Utmärkt Torsten och Peter! Låt oss få se dessa personlighetskluvna med namn och alias offentliggjorda så fort de identifieras. Det borde stävja den oroväckande tendensen till allt mer personangrepp som vi sett på sista tiden i Anbytarforum.

2003-01-24, 10:57
Svar #9

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Lotta Nordin
 
påstår att min morfars släkt skulle vara en lögnhalsar!
Det här är mycket allvarliga anklageler att påstå att vår hedersamma släkt är lögnare.
 
Clas Julius Ekeblad fick en oäkta son som fick namnet Clas Magnus Millberg (Födelsebok, Strö, C:1 - 57325 (1) (sid 52)) Kollar du födelseboken så står Greve Clas Julius som fadder!!! Varför skulle han vara fadder plus flera av hans bekanta?? Sonen placerades hos kusken som fick en större summa pengar för att ta hand om Clas Magnus, därav namnet Millberg.
 
Clas Magnus fick sedan Lindholmen som Donationsist av EKeblads syster son Greve Gustaf Piper, som fick en son som hette Clas Julius Millberg som senare hamnade i Örebro.
 
Tror KNAPPAST att min morfars släkt skulle inbillats sig detta i över 200 år...
Varför skulle min gamla morfar Gunnar Dalin fantiserat ihop detta?
 
TROR NÄSTAN ATT HAN VÄNDER SIG I GRAVEN NU,  
HAN VILAR PÅ NORRA KYRKOGÅRDEN I ÖREBRO I SAMMA FAMILJE GRAV SOM CLAS JULIUS MILLBERG.

2003-01-24, 11:08
Svar #10

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Donationisten Clas Magnus Millberg på Lindholmen som ligger nära Stola Herrgård, Strö sn. plus hans son Clas Julius Millberg längst ner som senare flyttade till Lidköping:
 

2003-01-24, 11:11
Svar #11

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
CLAS MAGNUS som föddes på Stola Herrgård, Strö sn. Som ni kan se så står Greven med som fadder i dokumentet från Strö sn. (Födelsebok, Strö, C:1 - 57325 (1) (sid 52)
 


2003-01-24, 11:22
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Mats, ingen har kallat din morfar lögnare. Han har förmedlat en familjetradition, men sådana traditioner visar sig mycket ofta vara bara en skröna. De måste ovillkorligen styrkas med samtida säkra källor. Att greven är fadder antyder inte något annat än att greven och Millberg har ett tjänsteförhållande mellan sig. Det var mycket vanligt att herrskapsfolk stod som fadder till sina anställdas barn. Du borde i stället för dessa hätska utfall mot Lotta vara glad att någon vill hjälpa till att sätta fingret på de svaga punkterna i traditionen, i sann källkritisk anda.  
 
Du nämner ett brev du fått från Nils Fredrik Beerståhl. Visst är han en erkänt duktig forskare med många artiklar i Släkt och Hävd t ex bakom sig, men du måste tala om på vad sätt Nils Fredrik har hittat stöd för din teori. Att bara slänga ut hans namn betyder ingenting.

2003-01-24, 11:25
Svar #13

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Här i Millbergs familje grav ligger nu min Morfar Gunnar Dalin plus hans morfar Clas Julius Millberg och vänder sig i sina urnor...
Hoppas du är nöjd nu. VILA I FRID KÄRA MORFAR, JAG TÄNKER PÅ DIG !
 

2003-01-24, 11:35
Svar #14

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Varför fick kusken en massa pengar av Herr Ekeblad. Varför togs hand av Gustaf Piper som dessutom gav han förmåner som ingen annan hade.
Han fick dessutom Lindholmen av Piper som var systerson till Ekeblad. Varför har Millbergs släkt hittat på allt detta? I vilket syfte? Det måste finnas en förklaring att dom spred ut dessa lögner? Konstigt, Clas Julius berättade ibland om sin bakgrund för sina barn i början av seklet. Varför skulle han ljuga för sina egna barn att hans farfar var den han var? Tänk om jag får barn och börjar påstå att min farfar hette ex. Walt Disney, då måste man nästan vara totalt hjärnskadad? Är det NI påstår att min Millberg släkt ÄR?
 
Så här ser min fantiserande morfar ut som både inbillade sig och hittade på skrönor som vi släktingar har trott på i alla dessa år:
 

 
Av alla människor jag möt så tror jag min morfar var den mest ärliga jag känt. Dom flesta bekanta jag känner eller har känt ljuger och manipulerar friskt...
Era ord ifrågasätter min morfars släkts hederlighet & samvete på sin yttersta spets vilket är mycket kränkande!

2003-01-24, 11:56
Svar #15

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Lotta Nordin (Lotta) SKREV:
 
Mats uppger också att Claes Magnus fick en son Claes Julius 1850-08-21 i Strö som är Mats morfars morfar.  
Det finns inte något barn som heter så som föds i Strö eller Sunnersberg det aktuella datumet eller året.  
 
Anna uppger också i sitt brev att Claes Magnus fick en (yngre) bror Gustaf Vilhelm som blev präst i Mölndal. Mats uppger att det är Claes Julius som har en bror som heter Gustaf Vilhelm och blir präst i Mölndal. Det finns inte någon Gustaf Vilhelm född i Strö och son till Anders Millberg. .....
---------------------------
Hon påstår Clas Julius inte existerar?
Vad menar hon med detta?
 
Hon påstår Gustaf Vilhem inte existerar?
Vad menar hon med detta?
 
Hon måste (här stod ett par, numera raderade, kränkande uttryck..) att påstå att jag ljuger ang. dessa uppgifter...
 
LÄS HUSFÖRHÖRET JAG PUBLICERAT, JAG KAN IVARJEFALL SE ATT DOM EXISTERAR...
 
OM ni kollar noga så kan ni se att det står att Clas Magnus är född i Sunnersbergs Kyrka i husförhöret. Men i födelseboken så är han född i Strö kyrka. Konstigt?
Vilket bevisar att även Prästerna gjorde STORA fel.
Dessutom så är födelse datumet fel i husförhöret?
Prästerna tycker ni är trovärdiga som skrev dessa kyrkböcker men inte min släkt?
Alltså, prästernas uppgifter verkar vara mycket mer felaktiga än mina.  
 
Jag har bara använt mig av dom uppgifter som existerar.
Har inte hittat på eller förvrängt något hittils.
Felstavningar och ihopblandingar kan ha skett, ej med flit.
 
Dessutom; Clas Magnus son fick namnet Clas Julius vilket är identiskt med Grevens. Konstigt, men han fick EXAKT samma förnamn som Greve Clas Julius Ekeblad. Var det bara en slump eller ?
 
Dessutom; Greve Gustaf Piper, Mariedals Slott, hade flera medarbetare under sig, varför fick inte dom en gård gratis?
Var Clas Magnus så lysande att han fick en gård plus kosing & inte dom andra?  
 
Eftersom det finns så många täta kopplingar kring Millberg & Ekeblads släkten så tror jag fortfarande på Clas Julius Millberg version som min morfar kände till i intrikat detalj...

2003-01-24, 11:56
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det handlar inte om din morfars tilltro, Mats. Han ansåg säkert att han talade sanning, och möjligheten finns givetvis att släkten verkligen härstammar från Ekeblad. Men din uppgift som släktforskare är att bevisa detta.
 
Du ställer ett antal retoriska frågor inledda med Varför ovan. Det är just de frågorna du ska finna svar på, det räcker inte att ställa dem. Finns det något donationsbrev eller annan handling som berättar varför Millberg fick denna egendom? Av ordet donationist kan endast utläsas att han erhållit en egendom som gåva. Så här skriver SAOB:
 
DONATIONIST,  
GENUS: m. || llig.  
BRUK: (hvard., föga br.)
 
#person som efter slutad längre tjänst på ett landtgods af sin husbonde erhållit en mindre egendom (ett boställe) i donation. En f. d. inspector på Trollenäs, nu donationist på ett litet hemman i Strö. AHNFELT Stud.-m. 1: 264 (1857).
 
Med andra ord kan Millberg ha fått donationen just för lång och trogen tjänst, ingen annan anledning behöver finnas.

2003-01-24, 13:07
Svar #17

Utloggad Sten Kumlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2012-06-07, 15:45
    • Visa profil
Hej Lotta,
det är så att jag inte startade denna diskussion utan jag svarade en frågeställare men jag minns inte vem och om vad .Jag har hamnat överst för att alla inlägg före mig är borttagna.
Den där släktutredninmgen skrevs av min framlidne far på 70-talet och när jag skrev mitt inlägg hade jag den till hands men inte nu.
Anledningen till att min far undersökte ätten Ekeblad grundligt är att han sökte efter en Björn-släkt som kunde passa in som ana till Olof Björnsson på Sahlberget, häradshövding 1527-35 i Norrbo hd och 1533 även Tjurbo hd. och även domhavande på Sahlberget.
Han var intresserad av en Esbjörnsson, i Broddbo om jag minns rätt, NV Sala och som förde ett eklöv i vapenskölden. Skälet till detta sökande bland högre ståndspersoner var/är inte att vi vill skaffa oss adliga förfäder utan det faktum att Gustav Wasa tog läs och skrivkunnigt folk till tjänstemän där det fanns tillgång; d.v.s prästståndet och den
långa svansen av fattiga men skrivkunniga adelssläktingar.
Det var anledningen till att jag fann det intressant att se Ekeblads vapenbild här på Anbytarforum med eller utan text.
Att en Ekeblad har sått vildhavre är ju inte på något sätt otroligt. Jag har själv en sådan skröna i släkten. Skröna förblir det för det går aldrig att bevisa att en fattig soldat som blir självägande bonde och betalar gården  kontant på 1840-talet  hade fått hjälp av sin högadlige fader.Underligt är också att han är förd som död i dödsboken 1 år gammal så han hann med mycket i sitt korta liv. Kan vi lita på prästerna är då frågan?  
Om du eller någon annan har blivit stött i kanten så ber jag om ursäkt.
Bästa häsningar  
Sten

2003-01-24, 13:13
Svar #18

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Det är mycket konstigt, hade det INTE varit en adelssläkt så hade ingen ifrågasatt en oäkta människas härkomst. Men nu så får folk allvarliga problem bara för detta samband.
Är det bara avundsjuka eller enbart själsliga fenomen bakom dessa beteende mönster?
 
Kom och tänka på att Clas Magnus med familj bodde på Lindholmen nära Vätterns strand som skänkts av Greve Gustaf Piper (systerson till Greve Clas Julius Ekeblad, död 1808) till Clas Magnus Millberg.
Där låg faktiskt en gång i tiden Lindholmen Slott (nu endast ruiner) som ägts av bl.a. Ekebladarna.
Min morfar nämnde att han varit och besökt Stola & Lindholmen, hans morfar Clas Julius berättade ofta om sin uppväxt bredvid Vänerns strand plus om kusken på Stola som fick ta hand Clas Magnus...som var hans far!

2003-01-24, 14:02
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Mats,
Jag har inte någonstans påstått att din morfar eller hans släkt skulle ljuga. Jag har endast ifrågasatt de uppgifter du själv publicerat på din hemsida.
 
I ditt inlägg 24 jan 2003 kl. 10.57 skriver du att jag ska titta på födelseboken för Strö för att se att greve Ekeblad är far till Claes Magnus. Det är precis vad jag har gjort och där står kusken Anders Millberg och hans hustru Christina Björkman som föräldrar. Greven är fadder tillsammans med ytterligare två män B Kindberg och Sv. Svanberg. Då kan väl likaväl någon av dessa två vara fäder till Claes Magnus enligt ditt sätt att tyda kyrkböckerna?
 
I ditt inlägg 24 jan 2003 kl 11.56 skriver du att jag har sagt att Claes Julius och Gustaf Vilhelm inte existerar. Det har jag inte påstått. Det jag talade om var att Claes Julius som enligt din hemsida är född i Strö 1850 inte finns med i födelseboken i Strö eller Sunnersberg. I brevet från Anna till Greta du har på din hemsida står att Gustav Vilhelm är yngre bror till Claes Magnus, och det jag sa var att det inte finns någon yngre bror till Claes Magnus född i Strö.
Du anser att prästen gjort stora fel när han skrivit att Claes Magnus är född i Sunnersberg när han egentligen är född i Strö. Nej, det har han inte gjort. Det är ett vanligt sätt att skriva för prästerna i Västergötland om personerna ifråga har flyttat utanför pastoratet. Sunnersberg är moderförsamling och Strö är annexförsamling. Det som trots allt verkar vara något fel på är att inget av barnen finns i någon födelsebok för varken Strö eller Sunnersberg. Men eftersom familjen kom inflyttande från Husaby kan jag tänka mig att dom är födda där och att prästen när han skrev in familjen i husförhörslängden av bara farten skrev att alla var födda i Sunnersberg när han skrivit så på fadern. Är dom födda i Husaby pastorat kan det betyda att dom är födda i någon av församlingarna Husaby, Skälvum eller Ova.  
 
Som även Anders har skrivit här ovan är det på dig bevisbördan ligger när du publicerar uppgifter om släkten, adel eller ej, och någon ifrågasätter uppgifterna.  
Du skriver att Anders Millberg fick en massa pengar men du talar inte om varifrån den uppgiften kommer. Du skriver att Claes Magnus Millberg fick en gård av Piper men du talar inte om om det finns något donationsbrev eller av vilken anledning han fick den. Du nämner bilder och dokument som din morfar har haft som berör Ekebladarna på Stola, utan att nämna vad det är för bilder och dokument. Och som sagt, du nämner ett brev från Nils Fredrik Beerståhl utan att tala om vad det innehåller för eventuella bevis för att Claes Magnus är son till greve Ekeblad.

2003-01-24, 14:45
Svar #20

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Kära Lotta Nordin!
Tyvärr så kan jag inte veta allt i denna släkt, har bara släktforskat i 8 månader. Dom flesta uppgifterna jag har kommer helt och hållet från morfars släkt. Att allt inte stämmer i min forskning till 100 procent kan bero på att jag inte är helt klar och det är mycket tidsödande att leta fram bevis! Du påstår att vem som helst kan vara far till Clas Magnus Millberg? Men varför har det alltid sagts inom vår släkt att Ekeblad skulle vara släkt med oss? Verkar som du vill att få min morfars släkt att framstå som lögnare som fantiserar ihop detta?
Jag måste inte ha bevis för att dina släktingar råkar vara släkt med en viss person. Om någon säger sig vara släkt med någon så brukar det stämma. Det finns många som har oäkta människor i sin släkt och ibland så får man aldrig veta vem fadern eller modern är, men i detta fall så har Millbergarna haft kunskapen om den oäkta Clas Magnus fader...
Du skriver att det är helt okey att prästerna ändrade födelse församlingen. Verkar konstigt? Är man född i Strö sn. så är man väl inte född i Sunnersbergs kyrka?. Ganska inkonsekvent!
Ex. mitt namn Kjellström har prästerna ändrat i omgångar är det okey? Ibland stavade dom så här; Källström och i andra dokument så här Kjellström.
 
Om nu Clas Magnus Millberg var son till en annan i födelseboken som du antyder, varför har du Millberg släkten inte nämnt detta?
Allt blir så otroligt långsökt med din kritik.
 
Hur ska jag kunna bevisa dessa händelser som skedde för så länge sedan. Blir svårt att resa tillbaka i tiden.
 
Jag kan bara lite på min morfars släkt ord.
Om han nu hade skäl att ljuga så kommer jag aldrig att förstå varför?
 
Summan av detta blir att om det inte stämmer så är min morfars släkt lögnare...

2003-01-24, 16:03
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Mats G. Kjellström!
 
Kanske har man i tidigare generationer, precis som du gör nu, frågat sig varför han fick gården och varför barnet fick samma namn som greven, och spekulerat om en förklaring. Senare kan deras spekulationer ha blivit sanningar när om och kanske och möjligen har fallit bort ur berättelsen. Vi vet ju alla hur en berättelse kan förändras när den går från mun till mun och från generation till generation.
 
Det gör ju inte din morfar eller någon annan till lögnare. Att ljuga är att medvetet säga något osant. Din morfar trodde säkert på det han berättade - alltså var han ingen lögnare. Men en berättelse blir ju inte sann bara för att berättaren själv tror att den är sann.
 
Inom släktforskningen, precis som inom all forskning, är det den som kommer med ett påstående som har bevisbördan, inte den som ifrågasätter påståendet. Man ska lägga fram de fakta och källor som man grundar sina slutsatser på, så att andra har möjlighet att självständigt pröva om argumentationen håller, d.v.s andra ska kunna dra sina egna slutsatser. Om någon då presenterar fakta som motsäger dina påståenden och med rätta säger att muntliga berättelser inom släkten inte är några bevis, så ökar ju inte din trovärdighet om ditt svar blir ett raseriutbrott. Presentera fakta!
 
Visst är det ett välkänt faktum att prästerna kunde skriva både fel födelsedatum och fel födelseförsamling i husförhörslängderna - det kan styrkas genom att jämföra med andra källor. Vad har du för andra källor än släktberättelsen som styrker att dina uppgifter är de korrekta? (F.ö. säger inte Lotta att det är helt okey att prästerna ändrade födelseförsamlingen. Hon säger att det ofta är pastoratets moderförsamling som står som födelseförsamling i husförhörslängden när personen i själva verket är född i en annexförsamling, och att detta är vanligt när någon har flyttat utanför pastoratet. Det är vanligt också på andra håll än Västergötland, och beror helt enkelt på att prästen i den nya församlingen tolkade flyttattesten så, när den är undertecknad med kyrkoherdens och moderförsamlingens namn.)
 
Jag har själv en berättelse i min släkt om ett oäkta barn till en adelsman. Det skulle ha funnits en gästgivare i släkten, vars dotter fick barn med denne adelsman som ofta var gäst på gästgivaregården under sina resor. Jag har kommit så långt att jag har funnit en gästgivaredotter som fick ett oäkta barn med okänd fader. Men sedan är det min sak att bevisa att denne adelsman är fadern - och det lär svårligen gå att göra. Vad jag sedan tror hör inte hit -  eftersom jag inte har några bevis, så har detta barn ingen far i min antavla.
 
Kanske är din släktberättelse sann, men det gäller då för dig att bevisa det. Det är släktforskning vi sysslar med, då får vi också använda oss av elementära forkningsmetoder. Det är ju inte bara så att du har en berättelse i släkten som inte går att styrka (som i mitt fall med den okände faderns verkliga identitet) - Lotta har ju dessutom presenterat fakta som motsäger din berättelse. Då är det din sak att finna fakta som stödjer den.
 
Du säger att du inte måste ha bevis för att Lottas släktingar råkar vara släkt med en viss person. Du får det att låta som om hon blandar sig in din familjs privata angelägenheter. Naturligtvis kunde du fått ha din släkts gamla berättelse i fred utan att någon annan blandat sig i den - om du nu inte hade lagt ut den på internet och sedan länkat till din hemsida från ett diskussionsforum för släktforskning. Då får du faktiskt accepterea att andra blandar sig i diskussionen.
 
I den ursprungliga texten i ditt inlägg kl. 10.57 hotade du Lotta med advokat för att hon skulle ha kallat dig lögnare. Jag ser att du nu har tagit bort det. Det är bra, för ingen har kallat dig för lögnare. Däremot bör du ändå kontakta en advokat som kan upplysa dig om vad brottsbalken stadgar om förtal och ärekränkning. Det är nämligen straffbart att påstå att någon är absolut hjärnskadad eller själlös.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-01-24, 16:09
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej!
 
Mats G. Kjellström nämner om sin släkt samma saker som jag konstaterat på en gren av min egen:
1o en adlig person står som förste fadder
2o  barnet får en feminin form (Carolina) av fadderns förnamn (friherre Carl Koskull) som äger godset (Engaholm) där barnet föds)
3o barnet växer upp på ett gods där föräldrarna är anställda.  
Barnet (en flicka) gifter sig med en man som blir rättare och paret får så småningom en gård med ägor i donation av godsägarfamiljen. Deras barn i sin tur bär högreståndsnamn - vilket var oerhört vanligt på 1800-talet i de flesta klasserna. Tillika med dessa uppgifter nämns om de fina värdefulla fingerringarna som tillhörde flickan och så småningom växer en tradition upp bland flickans barnbarn att flickan ska var oäkta barn till friherren som stod fadder....  Inget av detta är sant utan rent önsketänkande ifrån familjens sida. Jag hörde berättelserna och analyserade dem. Och som många ovan vänligt nämt till Kjellström så handlar släktforskning om källkritik och även självrannsakan av familjetraditioner. Vad är sant och vad är skröna? Släkten kan under generationer ha lagt till och dragit ifrån urspringshistorierna, spekulerat och i god tro kan faktiskt dylika skrönor ha uppstått. För att inte tala om alla oäkta kungabarn som förekommer titt som tätt i släktsagorna. Jag hoppas att Mats Kjellström inser att ingen av ovannämnda personer (Lotta, Sten, Anders mfl) menar på att hans morfar ljugit, men det är mänskligt att ibland vilja förgylla sin tillvaro och speciellt inför sina barn kan jag tänka mig förr i tiden att man försökt förklara släktens lyckliga ekonomiska öde på ett för dem möjligt sätt - exempelvis donationsgården och de nära relationerna till godsägaren måste tyda på ett utomäktenskapligt släktskap. Antar att mycket av förklaringarna till liknande skrönor hamnar på ett psykologiskt plan, i detta fallet hos Kjellströms morfar som verkar vara den som omhuldat traditionen. Varför får vi aldrig reda på och frågan är om den finns också hos andra släktingar, ättlingar till Kjellströms morfars syskon ?
 
Tror du Mats Kjellström uppriktigt att folk tror på den historia som du för fram på din hemsida? Jag gör det inte och det är min fulla rätt. Däremot tycker jag ändå att din släktberättelse är intressant och är en del av din släktsaga som jag förstår att du omhuldar med näbbar och klor, eftersom du uppenbart går i offensiv försvar för dess uppgifter som enligt andra vilar på lösa källkritiska boliner. Att dra in din morfar och dennes grav på bild i det hela tycker jag är makabert eller ett utslag av bisarr humor.
 
Har du frågat dig varför kyrkoherden skrev in din anfader Claes Julius Millberg i kyrkboken som son till kusken ? Kuskparet Millberg hade ju varit gifta flera år innan sonen föddes. Om nu Ekeblad var fader och Millbergs hustru moder så har ju det begåtts ett äktenskapsbrott - detta är i och för sig inget ovanligt, men då faller ju er släkthistoria om den franska kammarjungfrun som moder. Eftersom flera släktpusselbitar som inte passar faller bort i historien i så fall ger det tillhanda att historien inte bör vara särskild trovärdig i sin helhet, enligt mitt sätt att resonera i detta fallet.Skulle prästen ha antecknat att Millberg var föräldrar om inte så var fallet? Tror inte prästen skulle bemödat sig mer än att anteckna att fadern var okänd om nu en Ekeblad var fader och modern en kammarjungfru. Detta är min erfarenhet som släktforskare i 20 år.
 
Hoppas du (Mats Kjellström) förstår att folk uppfattar saker som du påstår olika. För att göra ett bra illusionstrick, för att använda en liknelse, måste man vara övertygande och det är du inte i detta fallet.  
 
uppriktigt och i all välmening
Niclas R.

2003-01-24, 19:47
Svar #23

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Hmm, det är inte jag som har hittat på detta.
Det har jag sagt flera gånger, det är morfars släkt som har fört detta på tal, inte bara min morfar...klart jag blir störd när folk skriver på detta vis om min morfar.
Om ni inte tycker att detta inte är trovärdigt så är det upp till Er. Alla som har koppling till Millberg släkten känner till detta.
Min morfar har fört denna muntliga tradition vidare från sin morfar Clas Julius Millberg.
Om någon då påstar att detta inte är trovärdigt eller påhittat så blir min morfar släkt automatisk lögnare.
 
Uppgifterna som jag har bl.a. i från brevet från morfars moster kan inte jag garantera vara 100 % korrekt. Det finns inte många människor som kan redogöra exakt vad sina avlidna släktingar gjorde eller inte för hundra är sedan. Brevet är endast en privat korrespondans mellan två släktingar.
Inte ett officiellt dokument som styrker några teser.
 
Att påstå att Millbergs släkten skulle vilja förgylla sig själva genom att ljuga om sin släkts härkomst verkar också ganska långsökt. Vad skulle poängen vara med detta? Ser ingen skillnad på mina olika släktgrenar, alla människor lär härstamma från aporna enligt Charles Darwin! Så vår genetiska kod kommer från samma källa.  
 
Mitt sista ord, om jag hittar bevis som styrker släktskap, vad kommer ni att säga då?
Att jag har tillverkat dokumenten själv?
Faktum är att jag  har dokument på gång som kommer att styrka Millbergs genealogier.
Tyvärr, ska jag sitta och skriva en massa onödiga inlägg här hela tiden sä lär jag aldrig få veta sanningen....
 
Blir intressant att få höra vad ni säger då!
Min släktforskning bygger alltså på att jag vill veta sanningen, inte att skapa en sanning!
 
http://www.kjellstrom.info/genealogi

2003-01-24, 19:55
Svar #24

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Om jag tog ton så får ni också ursäkta mig, men jag har väldigt kort stubin.
Särkilt när helt okända personer kritiserar mig.
Mitt ordval var mycket olämpligt...
Förlåt om mågon tog illa vid sig.
Tråkigt att det blev så här.
Härmed kommer jag avsluta mitt engagemang på detta forum. Känner mig mycket illa till mods.
Har också fått några anonyma hotfulla mail tack vare mina inlägg. Fan, får avsluta dagen med starka sömnpiller tror jag tack vare mina försök som dålig släktforskare.
Inte en dag utan tråkigheter...

2003-01-24, 20:42
Svar #25

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:38
    • Visa profil
Mats  
?Jag beundrar folk som brinner för sin sak, men gör man det så åker man ju också då och då på en snytning. Själv är jag nybörjare inom släktforskning och lär mig mer och mer. Jobba vidare med dina anor men var kritisk som sjutton. Kolla alla kyrkböcker och när du får problem så finns det många här som gärna hjälper till med att läsa gamal stilar. Det fanns många präster och andra som skrev slarvigt och gårdagens samhälle var säkert, konstigt nog, mer öppet för påtryckningar från överhet än vad vi har i dag. Resultatet blir att man inte kan lita på allt man läser eller får sig berättat. Mats, ingen säger att du eller dina förfäder ljuger. Men är du orolig för det så är väl bästa försvar att kasta konkreta bevis i skallen på dem som inte tror dig.
Lycka till och forska, forska, forska.....

2003-01-26, 00:55
Svar #26

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Någon gång kan faktiskt en gammal släkttradition visa sig stämma. En god vän med vanligt son-namn berättade att enl muntlig tradition långt tillbaka i tiden en kvinna ur känd adelssläkt rymt med och gift sig med kusken. Makarna fick flera barn, bl a vederbörandes anmoder. Min forskning visade att detta faktiskt var sant, en anmoder von Strokirch gifte sig i början av 1800-talet med icke-adlig person, huruvida kusk eller inte förtäljer inte historien. Jag har under rubrik 'von Strokirch' tidigare skrivit en komplettering till Elgenstierna. Viktigt i sammanhanget var att det gick att återfinna bouppteckningen, som nämnde barnen von Strokirch. Ytterligare en generation bakåt i tiden hamnar man i friherrliga släkten von Schwerin.

2005-02-21, 09:04
Svar #27

Carl Simla

Har nu forskat fram några dokument ang. Donationisten Clas Magnus Millberg.
Enligt husförhören så blir sonen till kusken på Stola, Strö sn, Tjänsteman på Säckestad Säteri och senare på Mariedal Slott, Ova sn. som då ägs av Greve Gustaf Piper som var släkt med Greve Clas Julius Ekeblad, Stola. En av Donationistens söner blev dessutom präst. Var det vanligt förr att enkla kusk barn fick sådana höga titlar?
 
Clas Magnus är enligt födelsboken född i strö socken men i senare dokument är födelse socken ändrat? Vid 10 års ålder flyttar barnet Clas Magnus från sin mor till Säckestad Säteri.
 
Har ni tillgång till Genline: www.genline.se
så kan ni studera dokumenten i detalj:
 
Donationisthavare
Änka Anna Stina Millberg, död 1886.
- Husförhör 1886-1896, Lindholmen Slottsruin, Strö, Skaraborg, Västergötland
GID: 1009.7.29900
 
-----
 
Donationisthavare
Änka Anna Stina Millberg
- Husförhör 1876-1886, Lindholmen Slottsruin, Strö, Skaraborg, Västergötland
1009.6.17100
 
-----
 
Donationisten
Clas Magnus Millberg
- Husförhör 1870-1876, Lindholmen Slottsruin, Strö, Skaraborg, Västergötland
1009.5.5000
 
-----
 
Präst
C. Millberg
- Husförhör 1869-1876, Fässberg, Mölndal, Göteborg
555.5.58500
 
-----
 
Claes Julius Millberg
- Inflyttning 1867 (569) till Lidköping, Skaraborg, Västergötland
1036.7.66600
 
-----
 
Gustav Wilhem Millberg
- Inflyttning 1863 (469), Lidköping, Skaraborg, Västergötland
1036.7.62500
 
-----
 
Donationisten/Tjänsteman
Clas Magnus Millberg
- Husförhör 1855-1869, Lindholmen Slottsruin, Strö, Skaraborg, Västergötland
1009.8.82700
 
-----
 
Clas Magnus Millberg
- Inflyttning från Mariedal Slott, Ova 1857 till Lindholmen, Strö, Skaraborg, Västergötland
1009.3.38800
 
1857 dör greve Gustaf Piper på Mariedal.
 
-----
 
Clas Magnus Millberg
- Husförhör 1856-1860, Mariedal Slott, Ova (Husaby Pastorat), Skaraborg
1167.13.2300
 
-----
 
Clas Magnus Millberg
- Husförhör 1846-1855, Mariedal Slott, Ova, Skaraborg
1167.1.109300
 
-----
 
Clas Magnus Millberg
- Husförhör 1844-1846, Mariedal Slott, Ova, Skaraborg
1167.5.32500
 
-----
 
Clas Magnus Millberg (från Kersnäs, 1820 ?)
- Husförhör 1829-1839, Mariedal Slott, Ova, Skaraborg
1167.4.27500
 
-----
 
Clas Magnus Millberg (Tjänsteman = Betjänt)
- Husförhör 1817-1830, Mariedal Slott, Ova, Skaraborg
1167.3.25000
 
-----
 
Clas Magnus Millberg
- Husförhör 1810-1818, Säckestad Säteri, Trästena, Skaraborg
1588.5.29500
 
-----
 
Clas Magnus Millberg
- Utflyttning 1808 till Säckestad Säteri, Trästena (Fägre), Skaraborg
1063.33.14000
 
-----  
 
Carl Olof Millberg
- Inflyttning 1808 till Gammalstorp Säteri, Såtenäs, Tun, Skaraborg
1590.9.28500
 
-----
 
Claes Julius Ekeblad (Hjärnblödning)
- Dödbok 1808, Stola Säteri, Strö, Skaraborg
1009.3.33600
 
-----
 
Clas Magnus Millberg
- Husförhör 1798, Stola Säteri, Strö, Skaraborg
1009.9.67100
 
-----
 
Clas Magnus Millberg
- Födelsebok 1798, Stola Säteri, Strö, Skaraborg
1009.3.22100
 
Ett annorlunda livsöde !

2005-02-21, 16:12
Svar #28

Lotta Nordin (Lotta)

Vilken av Claes Magnus Millbergs två söner blev präst?
Är det honom du hänvisar till som Präst C. Millberg i Fässberg? Den kyrkobokssida du lämnat GID-nummer till är en titelsida av en husförhörslängd där det endast står att vice Past C Millberg har upprättat husförhörslängden. Denne är inte son till någon donationist.
Prästen heter Carl Petter Millberg och är född 1805-08-18 i Göteborg Gustavi. Fadern är Arb. Inspectoren Anders Millberg och moder Britta Mo-?-, 17 år. (Källa: Gbg Gustavi C:3 sid 445)
 
Claes Magnus Millberg född 1798 är inte heller tjänsteman, han är betjänt innan han 1857 flyttar till Lindholmen. Lindholmen i detta fall är inte någon slottsruin eller något gods utan en del av Lindholmen som kallas Trädgården.  
 
Att födelseorten ändras från Strö till Sunnersberg i kyrkböckerna finns förklarat tidigare i denna diskussion.

2005-02-21, 17:41
Svar #29

Utloggad Jan Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-11-17, 15:49
    • Visa profil

2005-02-21, 19:13
Svar #30

Viktor Nordenborg

Betjänt betyder enligt Svenska Akademien Ordbok:
 
om person som är i en öfverhetspersons o. d. tjänst o. därvid betraktas på en gång ss. dennes tjänare o. ss. offentlig ämbets- l. tjänsteman
 
om person i statens l. kyrkans l. en kommuns l. annan allmän l. (större) enskild institutions l. inrättnings tjänst; i sht om statstjänare; oftast i pl. betjänte (jfr anm. sp. 2024-25);
 
# (?) utom i lagspr. o. historisk framställning) om enskild tjänare l. underhafvande i allm.; oftast om tjänare med en på ett l. annat sätt framskjuten ställning i förh. till det öfriga tjänstefolket (ss. husbondens biträde l. ställföreträdare, förman för andra tjänare, föreståndare för viss gren af hushållningen osv., inspektor, fogde, bokhållare, jägare, stallmästare, huslärare osv.);

2005-02-21, 20:31
Svar #31

Utloggad Jan Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-11-17, 15:49
    • Visa profil
Donationist & Tjänsteman Clas Magnus Millberg född född, 1798-05-24, Stola Säteri, Strö död vid 73 års ålder, 1871-01-27, Lindholmen, Strö. Ganska ovanligt med 1700 tals människor som levde så länge som 73 år.  
 

 

2005-02-21, 20:45
Svar #32

Lotta Nordin (Lotta)

Trevligt att det dyker upp nytt folk på Anbytarforum .
 
Men, nu är det så att det jag skrev och kommenterade gällde Claes Magnus Millberg och han bodde aldrig på någon slottsruin. Inte heller var han tjänsteman utan betjänt hos Piper på Mariedal.
Visst går det bra att plocka ut delar av förklaringar ur SAOB, men det gäller att dom ska passa in på den person det handlar om, och då måste man naturligtvis även titta i källorna, i det här fallet husförhörslängderna.
 
73 år var ingen ovanlig ålder på 1800-talet.

2005-02-21, 21:41
Svar #33

Utloggad Jan Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-11-17, 15:49
    • Visa profil
I detta dokument från Mariedal Slott, Ova sn har Clas Magnus Millberg ingen titel alls:
 

2005-02-21, 21:55
Svar #34

Utloggad Jan Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-11-17, 15:49
    • Visa profil
Jag tror inte heller att familjen Millberg bodde i en gammal slottsruin, men framför ruinen finns det ett gult hus som människor bott i. Två av Lindholmen Slotts fyra byggnader finns fortfarande kvar bredvid det lilla huset. På gavlarna kan man finna några intressanta historiska texter inmurade i fastigheten.

2005-02-22, 09:37
Svar #35

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Då tillnamnet Simla bars av adliga ätten Ekeblads stamfar (Henrik Simla) och ingen idag bär detta namn så är det uppenbart att Carl Simla alias Jan Carlsson behagar driva med läsarna av diskussionen här. Hur mycket tilltro kan då sättas till Millberguppgifterna... Trovärdigheten är undergrävd totalt. Det finns en mycket Millbergdriven person tidigare i denna diskussion som måhända har återkommit i en ny illusorisk skepnad...  Kanske bör anbytarvärden Peter förflytta dessa Millberg-inläggen till egen rubrik då de inte har ett genealogiskt uns med adliga ätten Ekeblad att göra utan är en opportunists försök att förgylla sin härstamning.

2009-01-11, 15:30
Svar #36

Utloggad Michaela Björk Villegas

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2012-06-24, 15:05
    • Visa profil
Hej.Jag söker uppgifter om min anmoder Brita Lovisa Ström f:1807
Hon var gift med Parmmätare Nils Wilhelm Millberg
Barn:
Lovisa Wilhelmina f:1/6 1831 d:1/6 1831 Katarina förs Stockholm
 
Josephina Wilhelmina f:7/8 1833 Falkenbergsgatan 50 Katarina förs  
 
Lovisa Amalia f:3/12 1835 st.Bondegatan 11 Katarina förs.(födde Katarina GID: 2734.472.43400
 
Jag är jätte tacksam för all hjälp
 
MVH Michaela

2014-01-19, 18:45
Svar #37

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Jag söker uppgifter om skomakarmästaren Peter Millberg som dog i Klara 24/1 1811. Han borde vara född omkring 1745. Var kom han ifrån?
Hans hustru Anna Elisabeth Nyman var född 29/5 1745 och dog 19/7 1803 i Klara. Hennes föräldrar var skeppstimmermannen Henrik Nyman och hans hustru Elisabeth. Någon som vet något om dem?
 
// Annika

2016-04-17, 17:23
Svar #38

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Ett inlägg som innehöll levande personer har tagits bort, i enlighet med ordningsreglerna.

2019-10-22, 20:23
Svar #39

Utloggad Jan Björklund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2022-05-12, 00:22
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om skomakarmästaren Peter Millberg som dog i Klara 24/1 1811. Han borde vara född omkring 1745. Var kom han ifrån?
Hans hustru Anna Elisabeth Nyman var född 29/5 1745 och dog 19/7 1803 i Klara. Hennes föräldrar var skeppstimmermannen Henrik Nyman och hans hustru Elisabeth. Någon som vet något om dem?
 
// Annika

Jag har samma fråga beträffande Johan Millberg, troligen född 1741 i Stockholm och död 1814 i Landskrona. Han var bildhuggare, och ägnade sig åt spegeltillverkning i Landskrona. Mitt intresse beror på att jag söker fadern till Carl Peter Westergren, född 1802, enligt nedanstående anteckning i födelsboken i Landskrona.

Den 19 sept döptes Pigan Elsa Hansdotter
oäkta gossebarn Carl Peter född
den 17 dito. Susc. Fru Millberg,
Tests herr handelsman Millberg,
Bagaren Löfstedt och deß hustru.
Landttulls Wisiteuren herr Ola
Pripp. Demoiselle Maria Elisabeth
Millberg
Landskrona stadsförsamling (M) CI:6 (1791-1812) sid 217

Carl Peter gjorde en ganska bra karriär, för att ha varit född som oäkta son till en piga - han slutade som löjtnant och fängelsedirektör. Det visar att han fick visst stöd i livet, vilket tyder på att fadern hade resurser. Släkttraditionen säger att hans far hette Silfverskiöld. Jag har emellertid inte sett några sådana spår. Däremot är det tankeväckande att såväl fabrikören Millberg som hans hustrus (född Pripp) familj ställer upp vid dopet. Jag utesluter inte att fadern egentligen var en Millberg.

Jag har många frågetecken, som varifrån efternamnet Westergren kom, och hur Millberg kom in i bilden. Då och då, när jag har tid, bläddrar jag igenom kyrkböckerna för Landskrona - både stadsförsamlingen och garnisonsförsamlingen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna