ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Meliskoff  (läst 1177 gånger)

2003-10-30, 21:19
läst 1177 gånger

Carin Gustavsdotter

Är det någon som känner till bildhuggaren Carl Gustaf Melifshoff född i Säterbo i Västmanland 1836. Han gifte sig med en anmoder till mig och flyttade med henne hem till Asker i Närke. Har letat efter detta namn men har inte funnit det,hoppas på hjälp.
 
Inlägget har flyttats hit 2012 17/7 från Yrken A-E » Bildhuggare. /Moderator Yrken

2012-07-16, 17:37
Svar #1

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 11:25
    • Visa profil
Hej
Hittade en Carl Gustaf Meliskoff. Han står som Bildhuggare i HFL, föddes 27/8 1836 i Sätersbo (U) och bosatte sig i Asker (T) på Wallsta ägor med frun Anna Stina Andersdotter och 4 mer eller mest mindre äkta barn. (Alla födda före brölloppet). Finns t ex i HFL Asker AIIa:1 sid 90. Avlider 1914-09-13 på gården.
Någon som vet något om Meliskoff? Har han lämnat något konstnärligt bidrag till eftervärlden? (förutom sina avkomlingar). Någon som vet något om honom? Har Googlat men inte funnit något.
 
Såg nu att Melifskoff varit uppe som fråga tidigare. Dock utan något svar. Men det var ju några år sedan, Kanske någon har nu har något att komma med.  
 
Och du Carin, som skrev förra frågan. Kontakta mig gärna. Du kan vara släkt med min svärson!
 
(Meddelandet ändrat av hobbybjorn 2012-07-16 17:43)
 
(Meddelandet ändrat av hobbybjorn 2012-07-16 17:44)
 
Inlägget har flyttats hit 2012 17/7 från Yrken A-E » Bildhuggare. /Moderator Yrken

2017-10-04, 16:25
Svar #2

Utloggad Jan Gunnarsson

  • Jan Gunnarsson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 10:11
    • Visa profil
Hej! Jag har just nu sysslat med den här släkten och kan lämna en del uppgifter dock mera om familjen än om Meliskoff själv som jag förmodar var verksam som bildhuggare vid Tångsätters stenhuggeri ett par kilometer från Lugnet där Meliskoff var bosatt. Du kanske vid det här laget har fått svar på dina frågor.

2017-10-09, 15:17
Svar #3

Utloggad Jan Gunnarsson

  • Jan Gunnarsson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 10:11
    • Visa profil
Namnet står lite olika men det rätta bör vara Melifskoff, åtminstone skrev sig döttrarna så i samband med deras respektive lysning.
Mvh Jan G

2017-10-11, 10:37
Svar #4

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 11:25
    • Visa profil
Hej Jan
Det var länge sen Melifskoff var aktuell för mig. Jag kom fram till honom när jag forskade på min numera fd svärson. Dock finns han ju med i forskningen och då jag inte har mera nu än då vore det roligt att ta del av ditt material.
Hälsningar
Björn
PS. Carin har inte hört av sig.

2017-10-29, 22:20
Svar #5

Utloggad Jan Gunnarsson

  • Jan Gunnarsson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 10:11
    • Visa profil
Hej! Fick se inlägget nu och har hittat en del. Kan svara tidigast i morgon.
Hälsningar
Jan G

2017-10-30, 19:36
Svar #6

Utloggad Jan Gunnarsson

  • Jan Gunnarsson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 10:11
    • Visa profil
Jag hittade Melifskoff via hans hustru vars äldste son gifte sig med en kvinna i min farmors farmors släkt (puh!). Jag tar det i kronologisk ordning. Carl Gustaf Melifskoff föddes i Säterbo socken utanför Arboga 27 augusti 1836. Fader Elias "Meliskoji" så som jag utläser vad prästen skrivit. Fadern född i Litauen 1783, kommit till Säterbo via Södertälje. Moder Maja Grip född 1802 i Ramshyttan. Äktenskapet var det andra i ordningen för båda makarna som var änkeman resp änka vid sitt giftermål 1830. Familjen var torpare på Oppeby ägor och hade före Carl Gustaf dottern Emma Christina född 14 augusti 1831. Ytterligare en dotter Anna Cajsa föddes 25 januari 1840 och dog samma år 27 juli. Däremellan hade Maja Grip avlidit i vattusot 2 februari 1840. (Säterbo AI:11 1831-40 sid 114). I nästa hfl 1841-52 uppges fadern och barnen ha flyttat från Oppeby ägor sid 101 till "Wallby rotes fattiga" år 1844. Dottern Emma Christina flyttar till Stockholm 12 januari 1849 (1845?) och Carl Gustaf följer efter till huvudstaden 20 november 1851.


Tiden i Stockholm har jag inte hittat. 11 mars 1881 uppges han i Asker inflyttad från S:ta Maria förs i Stockholm till Walsta no 1 1/8 hemman, ägare snickarmästaren Gustaf Wilhelm Almqvist. På gården finns förutom ägarfamiljen fosterson, drängar, pigor, lärlingar och snickargesäller ofta långt bort ifrån. Melifskoff skrivs här bildhuggare. Han gifter sig 7 juli 1888 med Anna Stina Andersdotter född 1 februari 1851. Paret bosätter sig vid Lugnet, Sandvad på Walsta ägor. Hustrun har med sig sina fyra utomäktenskapliga barn. De två yngsta är gemensamma före giftermålet, Olga Cecilia född i Asker 11 oktober 1882 och Anna Theresia född i samma socken 16 april 1885. Hustruns två äldre barn är Carl Frithiof Emil Lindeberg, född 8 januari 1874 och Gustaf Edvard Andersson född 25 mars 1879. Denne byter senare namn till Melifskoff, samma efternamn som döttrarna redan har. (Asker hfl AI:25a sid 99, AI:26a sid 87, Asker församlingsbok AIIa:1 1896-1900 sid 90, AIIa:3 sid 124 och sid 187.) På sid 124 påbörjas nästa generations lite speciella historia men den får anstå tills intresse för den finns.


Det är genom Carl Frithiof Emil Lindeberg jag kommer in i familjen via min forskning då han gifter sig med Alma Öhlin som är ättling till min farmors farmors yngsta syster. Han skrivs Lindeberg fr o m hfl Asker AI:25a 1886-1890. Året innan han föddes var hans mor Anna Stina Andersdotter piga vid Labbetorps gård i trakten av Kilsmo. Den ägdes av en mycket välkänd ledande person i baptistförsamlingen vid namn Karl Johan Lindeberg. Denne hade också bokhålleriskola för unga män på sin gård. En hemmavarande son Gustaf Hugo var född 1854, totalt fanns nio barn i familjen. Jag misstänker att någon av herrarna Lindeberg var far till Carl Frithiof Emil, speciellt som jag tidigare i år fick veta av en bekant kvinna i Asker (fd klasskamrat) att hennes mormor (?) också skulle ha varit barn till någon av Lindebergarna på Labbetorps gård. Detta säger traditionen i den släkten.


Den här historien kan göras ännu längre men vad gäller Carl Gustaf Melifskoff slutar den för hans del med att han avlider 1914. Styvsonen Carl Frihiof Emil Lindeberg med familj hade övertagit stället Lugnet redan 1909 men stugan blev tydligen för trång och han och familjen hyrde ett annat ställe i trakten tills Melifskoff gått bort, varvid de flyttade till Lugnet.


Om man googlar på Gustaf Melifskoff får man upp ett foto tillhörigt Örebro läns museum taget av Sam Lindskog som visar stugan vid Lugnet och Melifskoff stående framför den.

2017-10-30, 19:48
Svar #7

Utloggad Jan Gunnarsson

  • Jan Gunnarsson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 10:11
    • Visa profil
Det kan tilläggas att det i trakten fanns två stenbrott som också synes ha haft tillverkning baserad på kalkstenen till olika byggen i såväl Stockholm som Örebro. Vid stenbrottet i Tångsätter arbetade Carl Frithiof Emil Lindeberg men vid Melifskoffs ankomst till Asker var detta brott ännu inte påbörjat. Däremot fanns ett annat i Wilhelmsberg som hade en stockholmare som ägare. Mvh Jan G

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna