ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marcus  (läst 905 gånger)

2009-12-17, 10:57
läst 905 gånger

Utloggad Ulla Hökås

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-12-21, 10:47
    • Visa profil
Jag söker förfäder till Johanna Marcus, som levde sitt vuxna liv på gården Skog i Tvärreds socken i Kinds härad. Jag tror att hennes släktingar finns bland bagarsläkten Marcus i Göteborg, som finns i Kristine församling på 1600- och början av 1700-talet. Hon bör vara född ca 1672 men finns inte med i församlingens föddebok. Hon avled i Skog i Tvärred 1758 och var då enl. dödboken för Tvärred 86 år. Bland hennes ättlingar finns bl.a. släkterna Lindskog (namn efter gården Skog) och Malmsten (efter lantmätare Henric Malmsten). Hennes ättlingar är utredda i Svenska ättartal och Svenska släktkalendern redan 1892, men varifrån kom hon själv?  
Söker man på hennes namn på Google kommer man till en text om lantmätare i projekt Runeberg, där ett barnbarn nämner henne som syster till kronofogde Mattias Marcus och dotter till befallningsman Marcus. Det finns en kronofogde Mattias Marcus (1692-1771) i Flundre härad från 1718 men hans far är kronobagare Joakim Marcus i Göteborg (d. 1708). Befallningsmannen torde vara häradsskrivaren i Kinds härad, Anders Marcus som enl. domboken för Kind visar upp sin utnämning inför tinget 1702. Han finns ju då i samma härad där Johanna boroch har sitt tjänsteboställe i närheten. Mellan 1716 och 1720 var han sen kronofogde i Sundals härad i Dalsland. Hela tiden är han också skriven i Vänersborg(mantalslängden). Han levde fortfarande 1738. Jag har inga bevis, men jag tror han är för ung för att ha fått en dotter 1672.
 
I Göteborg finns fler bagare med efternamnet Marcus, t.ex Joakim Marcus den yngre och bagarålderman Anders Marcus. Finns det någon som har koll på den här släkten?

2010-05-11, 16:16
Svar #1

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Ulla!
 
Jag har lite om häradsskrivaren Anders Marcus.
 
Han får tre barn i Vänersborg;
Elisabet Marcus född 19 sept 1708 (Vänersborg CI:1, s.232)
Joachim Marcus född 19 maj 1711 (Vänersborg CI:1, s.247)
Anna Maria Marcus född 30 maj 1713 (Vänersborg CI:1, s.259).
 
Elisabet Marcus lever fortfarande 1744 (mtl Vänersborg). Här antecknas i mtl Johanna till Göteborg. Kan det vara din Johanna?
 
Vidare var rådmannen Daniel Jonsson Ekman i Vänersborg gift med en Elisabet Marcus (Vänersborgs söners Gilles årskrift 1941, En hederlig begravning i Vänersborg år 1703, s.8).
 
Till sist
Häradsskrivaren Anders Marcus uppges vara skyldeman till Bengt Gustavsson i Korrebo, Månstad vid vintertinget 27-29 jan 1713 (Kinds häradsrätt, AIa:8, nr 6).  
 
Om jag har förstått rätt så är Anders Marcus på någon sätt släkt till Bengt, okänt hur.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna